Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekrane. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekrane nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemeni. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekrane is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er nit zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekrane zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistri.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekrane zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistri, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekrane bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Dat is niet raar. Ze zien Taiwan als China, dus niemand mag zich met Taiwan bemoeien zoals Rusland zich dan ook niet met Oekrane zou mogen bemoeien.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Interessant. Ik zou verwachten dat China op de Russische lijn zou zitten omdat het pretext voor Taiwan gaf, maar ze zeggen vrij duidelijk dat de soevereiniteit van Oekrane geerd moet worden.
Edit oh twee dagen oud
Show. Hij trommelt met z'n vingers en pakt nu zijn horloge... pomptiepomdiedom.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:07 schreef Bensel het volgende:
Putin ziet er wel wat moe uit, beetje onverzorgd ook, onderuitgezakt, pak niet in orde.
Misschien is ie ongeneeslijk ziek ofzo en denkt ie ik wil nog even de wereld in de brand steken voordat ik er niet meer ben.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:07 schreef Bensel het volgende:
Putin ziet er wel wat moe uit, beetje onverzorgd ook, onderuitgezakt, pak niet in orde.
quote:Op maandag 21 februari 2022 16:14 schreef Zoutmolen het volgende:
Mensen die oorlog als vermaak zien en het steeds hebben over popcorn erbij pakken sporen niet, net duivels, erger dan Biden en Poetin bij elkaar.
Het heeft ook weinig zin om in ach en wee te vervallen. Ieder heeft zo zijn eigen wijze om zaken te nuanceren en te beschouwen. Het is (voor mij) mega interessant om de lichaamstaal en het proces te volgen. Ook omdat er voor een toeschouwer niet veel anders op zit dan afwachten wat mensen vanuit hun emotie met graagte willen doen.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:14 schreef Zoutmolen het volgende:
Mensen die oorlog als vermaak zien en het steeds hebben over popcorn erbij pakken sporen niet, net duivels, erger dan Biden en Poetin bij elkaar.
China ziet Vladivostok ook als China, kan nog leuk worden.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:05 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat is niet raar. Ze zien Taiwan als China, dus niemand mag zich met Taiwan bemoeien zoals Rusland zich dan ook niet met Oekrane zou mogen bemoeien.
Nou ja, je maakt wereldhistorie nu wel live mee.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:14 schreef Zoutmolen het volgende:
Dat het live wordt uitgezonden is wel een bizar toneelstukje.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:02 schreef Vallon het volgende:
Wel niet zo grappig welke termen "ze" hanteren om zaken aan te duiden....... "ze", "het regime", aangeven dat Ukrane het conflict nodig heeft. Maar goed, duidelijk is dat Rusland de Donetsk en Luhansk regio wil annexeren.
Gaat er wel emotioneel aan toe. Benieuwd, hoe lang Poetin z'n horloge nog aflaat.
Heet het eigenlijk al die tijd Vradivistok dan?quote:Op maandag 21 februari 2022 16:16 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
China ziet Vladivostok ook als China, kan nog leuk worden.
Sommige mensen denken dat het al eerder opgenomen is. Maar geen idee of dat te controleren valt. Zo kan je namelijk weer een stap vooruit lopen op wat mensen zien.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:21 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat het live wordt uitgezonden is wel een bizar toneelstukje.
Idd opmerkelijk, verder voor binnenlands gebruik.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:21 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat het live wordt uitgezonden is wel een bizar toneelstukje.
Nope, het is live. Teveel mensen volgen dit en geven op allerlei manieren commentaar.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Sommige mensen denken dat het al eerder opgenomen is. Maar geen idee of dat te controleren valt. Zo kan je namelijk weer een stap vooruit lopen op wat mensen zien.
Omdat er een screenshot rondgaat van iemand zijn horloge wat 5uur eerder aangeeftquote:Op maandag 21 februari 2022 16:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Sommige mensen denken dat het al eerder opgenomen is. Maar geen idee of dat te controleren valt. Zo kan je namelijk weer een stap vooruit lopen op wat mensen zien.
Bronquote:Op maandag 21 februari 2022 16:23 schreef einzeinz het volgende:
Pas deze maar aan:
Voordat je reageert
Nee het is nog niet begonnen ...
Het is wel degelijk begonnen!
De truc is dan natuurlijk dat ze niet binnenvallen maar 'militaire assistentie verlenen aan een land dat daarom gevraagd heeft'.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:24 schreef Catatafishh het volgende:
Dit is natuurlijk allemaal onderdeel van het spel. Grote vraag is of het ook doorzet en anders of de Rus nohmg als 'held' gezien kan worden door er vanaf te zien?
O en wat betekent erkenning van de twee republieken precies? Dat ze mogen binnenvallen? Nog steeds niet toch?
quote:Op maandag 21 februari 2022 16:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ twitter ]
Ze zijn klaar voor de sancties, zo doen ze het voorkomen. Wat opzich ook een slecht teken is
Dit klinkt gewoon labiel imho.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Harde woorden (als dit juist vertaald is). Beetje vaag.
[ twitter ]
[ twitter ]
Zag het ook.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Omdat er een screenshot rondgaat van iemand zijn horloge wat 5uur eerder aangeeft
De Russische tijdszones bestrijken in totaal 10 uur dacht ik...quote:Op maandag 21 februari 2022 16:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Omdat er een screenshot rondgaat van iemand zijn horloge wat 5uur eerder aangeeft
Ja oke, maar dan blijven ze ook alleen in die regio lijkt mij. Geen invasie van heel Oekrane wat de laatste dagen meermaals is gesuggereerdquote:Op maandag 21 februari 2022 16:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De truc is dan natuurlijk dat ze niet binnenvallen maar 'militaire assistentie verlenen aan een land dat daarom gevraagd heeft'.
Dan moet je het eerst eens zijn wat precies is begonnen en hoe dat er dan uitziet.quote:
Ja dus?quote:Op maandag 21 februari 2022 16:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De Russische tijdszones bestrijken in totaal 10 uur dacht ik...
Akkoord, ik zie 'het is begonnen' als Russische tanks, voetsoldaten etc die daadwerkelijk Oekrane binnenvallen. Maar ik snap hoe men het hele toneelstukje inclusief shellings kan zien als het begin.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan moet je het eerst eens zijn wat precies is begonnen en hoe dat er dan uitziet.
Wat ik zie is een legitimatieshow om een stuk van de Ukrane te annexeren.
Er worden bizarre termen gebruikt incl het Godwins argument van genocide en nazi's.
Dat op dat niveau is voor mij vooral bizar.
Maar ja, wat is die regio precies? Zijn dat de gebieden die de separatisten nu onder controle hebben of stoten ze dan ook door naar het hele gebied dat ze claimen (de complete Luhansk en Donetsk oblast).quote:Op maandag 21 februari 2022 16:26 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ja oke, maar dan blijven ze ook alleen in die regio lijkt mij. Geen invasie van heel Oekrane wat de laatste dagen meermaals is gesuggereerd
Mwoah, je ziet over de jaren heen een patroon van steeds een stukje opschuiven, kijken tot hoever je kunt gaan. Beetje als nazi Duitsland. Oostenrijk en Sudetenland kwamen ze mee weg, Polen niet meer. Ik weet alleen niet welk deel grenzend aan Rusland haar Polen is.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:26 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ja oke, maar dan blijven ze ook alleen in die regio lijkt mij. Geen invasie van heel Oekrane wat de laatste dagen meermaals is gesuggereerd
quote:Op maandag 21 februari 2022 16:22 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Heet het eigenlijk al die tijd Vradivistok dan?
quote:Chinese maps from the Yuan Dynasty (1271–1368) label Vladivostok as Yongmingcheng
Helemaal niet. Niet op officile kaarten in ieder geval.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:16 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
China ziet Vladivostok ook als China, kan nog leuk worden.
Dat is en wordt dan de escape route. Ik kan mij niet voorstellen dat er veel veranderd als Russen daadwerkelijk die regio's binnentrekken. Formeel is dat dan annexatie om "humanitaire" redenen en in de praktijk verandert er voor de mensen zelf weinig.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:29 schreef Confetti het volgende:
Hebben landen zich al uitgelaten over de vraag of een annexatie gelijk staat aan een invasie? Annexatie zonder de installatie van staatsinstituten in die gebieden is niet mogelijk dus...
De kogel schieten is erger dan erom lachen imho. Al is het wel een duidelijk gebrek aan volwassenheid om oorlog als vermaak te zien.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:14 schreef Zoutmolen het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |