abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203732916
Gisteren kwam ik er achter dat een van mijn schuttingen veel wind vangt. Tijdens de windstoten beweegt ze lichtjes op en neer.
Is dit normaal?

Het is deze schutting;
http://www.schuttingenhol(...)chtgrijze-betonpalen

Betonpalen, betonnen rand onder aan, jaartje of 4 oud, snelcement rond de paal, gezet door bedrijf
pi_203732960
Staat ie nu nog? Zo ja: prima schutting.

[ Bericht 43% gewijzigd door Fok-it op 19-02-2022 10:06:25 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_203732991
Die van mij is er uit gewaaid
Cindy De Vuyst
pi_203733022
Ja dat mag, anders breekt het als lucifers houtjes
pi_203733129
Schopje [K&W] voor serieuzere reacties?
pi_203733556
Zolang de speling niet steeds groter wordt is er niets aan de hand.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203733638
Moet wel beetje kunnen meebewegen, anders breekt de boel af. Flatgebouwen bewegen ook mee met de wind, anders breken ze
pi_203734434
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 08:50 schreef ToT het volgende:
Schopje [K&W] voor serieuzere reacties?
Inderdaad
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_203734701
ja, anders breekt deze af. Gebouwen, bruggen en bomen bewegen ook. Daarmee wordt de kracht verminderd.

Wolkenkrabbers kunnen cm's heen en weer bewegen.

Iets wat moeilijk buigt is bros en breekt snel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203734732
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 09:20 schreef halfway het volgende:
Zolang de speling niet steeds groter wordt is er niets aan de hand.
ook dat is niet erg. Maar meestal buigt het en duwt het geen grond weg. Maar als er wel grond wordt weggeduwd dan vult zich dat weer vanzelf in de loop van tijd.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203734745
Half Nederland bewoog gister
.
pi_203734753
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 09:26 schreef HPoi het volgende:
Moet wel beetje kunnen meebewegen, anders breekt de boel af. Flatgebouwen bewegen ook mee met de wind, anders breken ze
Bij een vriendin op de 17e verdieping zwiepte ooit het water uit het aquarium bij een storm
pi_203734796
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 10:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Bij een vriendin op de 17e verdieping zwiepte ooit het water uit het aquarium bij een storm
Ik ken ook wel mensen die zeeziek worden in een wolkenkrabber...
pi_203735760
Een schutting mag bewegen. Zolang de palen maar niet teveel bewegen. Als je een schutting met betonpalen hebt en dikke balken zal dat natuurlijk wel minder zijn. De onze bewoog flink mee. Het is qua plaat in het verleden weleens lichtelijk losgeschoten maar hebben we toen grondig vastgezet.

De schutting van onze buren waar een paar beunhazen mee bezig zijn geweest ging "inclusief palen" al om bij storm Dudley.:')

De onze heeft het volledig overleeft. Gegeven stormen als Eunice gemiddeld zo eens in de 25 jaar voorkomen zit het wel goed. Ik ga over een x aantal jaren nog wel even checken op houtrot bij de balken.

Wat me trouwens erg meeviel is dat er betrekkelijk weinig meldingen zijn geweest van zonnepanelen die losgerukt zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 19-02-2022 11:31:23 ]
pi_203736841
Wat je met die schuttingen moet doen is dit:

Die panelen zitten met hoekprofieltjes vast. Zwakste schakel zijn de schroeven het hout. Dat beton blijft wel staan als die ook nog eens goed gestort is.

Boor in elke staander een gat en monteer een oogje. Doe dit ook bij die hout panelen, span daar staaldraad op aan beide kanten en als de panelen dan bewegen rust het tegen het staaldraad.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_203738129
Thanks.
Dus niet vreemd dat die beweegt.
Staat nog als vanouds nu.
Heb de schroeven nog eens nagekeken en waar nodig vast gedraaid.
Sommige was dit ook echt wel nodig.

Verder mis ik mijn inziens wat hoekprofieltjes aan de zijkant bij de muur. Ook niet als ik bij buren over de schutting kijk. Kan ook dat die slecht te zien zijn ivm regenpijp die er voor staat.

Zijkant erg wiebelig, dus deze met een tyrip vast gemaakt aan een oogje in de muur. Zit nu weer mooi vast. Paneel kan nog bewegen.
pi_203738639
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 13:05 schreef spierbal het volgende:

Die panelen zitten met hoekprofieltjes vast. Zwakste schakel zijn de schroeven het hout. Dat beton blijft wel staan als die ook nog eens goed gestort is.

Boor in elke staander een gat en monteer een oogje. Doe dit ook bij die hout panelen, span daar staaldraad op aan beide kanten en als de panelen dan bewegen rust het tegen het staaldraad.
wat voor schutting bedoel je dat er een betonstort nodig is?
pi_203739133
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 15:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Volgens mij krijgt iedere schutting met (beton)palen een laagje (sneldrogend)beton rondom de palen toch?
pi_203739145
Je schutting heeft een van de zwaarste stormen overleeft. Lijkt me een prima constructie dus. ^O^
Make my day!
pi_203739148
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 13:05 schreef spierbal het volgende:

Panelen bleven hier goed vast zitten. Had ook de schroeven nog eens gecheckt vantevoren.
Was vooral dat de schutting licht boog door de wind. Maar eigenlijk alleen bij de hardste rukwinden.
pi_203739954
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 16:53 schreef Zoev het volgende:

[..]
Volgens mij krijgt iedere schutting met (beton)palen een laagje (sneldrogend)beton rondom de palen toch?
oh dat heb ik nog nooit gezien en doe ik nooit.
pi_203741412
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
oh dat heb ik nog nooit gezien en doe ik nooit.
Ben jij schuttingzetter?
pi_203743417
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 15:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die met die betonnen omlijsting zeg maar. Daar wordt een kuil voor gegraven en een cementmix in gegooid.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_203749738
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 20:51 schreef spierbal het volgende:

[..]
Die met die betonnen omlijsting zeg maar. Daar wordt een kuil voor gegraven en een cementmix in gegooid.
is ook meer een halve muur dan een schutting :)

gegeven beide blijkbaar bewezen een zware storm overleven, vermoed ik dat de betonnen-palen variant meer voor de langere termijn is en / of voor orkanen.

Op de eilanden waar veelvoudiger en langer zwaardere windstoten tegenaan beuken zal het ook wel geen overbodige luxe zijn.
pi_203751185
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 19:31 schreef Zoev het volgende:

[..]
Ben jij schuttingzetter?
ik heb er meerdere gezet bij vrienden en ook mijn eigen schutting gezet. Maar ik heb nog nooit beton in het gat gegoten.
pi_203751283
quote:
0s.gif Op zondag 20 februari 2022 11:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb er meerdere gezet bij vrienden en ook mijn eigen schutting gezet. Maar ik heb nog nooit beton in het gat gegoten.
Weet niet waarom het bedrijf het deed wat mijn schutting heeft gezet.
pi_203751296
quote:
0s.gif Op zondag 20 februari 2022 11:19 schreef Zoev het volgende:

[..]
Weet niet waarom het bedrijf het deed wat mijn schutting heeft gezet.
Ik schat dat de schutting zo sterker wordt, maar ik heb er nooit aan gedacht om dit bij mij te doen. Het idee kwam bij mij niet op om het gat dicht te storten met beton.
pi_203754331
quote:
0s.gif Op zondag 20 februari 2022 11:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik schat dat de schutting zo sterker wordt
En denk dat de paal dan beter waterpas blijft staan bij een storm ala vrijdagavond.
Als je op google kijkt wordt het wel regelmatig gedaan.
Bij ons is wel altijd natte grond, dat zal ook wel schelen. Maar goed droog zand is misschien minder ook weer minder stevig.
pi_203769883
quote:
0s.gif Op zondag 20 februari 2022 14:34 schreef Zoev het volgende:

[..]
En denk dat de paal dan beter waterpas blijft staan bij een storm ala vrijdagavond.
Als je op google kijkt wordt het wel regelmatig gedaan.
Bij ons is wel altijd natte grond, dat zal ook wel schelen. Maar goed droog zand is misschien minder ook weer minder stevig.
Bij mijn schutting werd het ook aanbevolen maar niet gedaan. Ik heb dezelfde soort schutting als jij. Je ziet met de storm het wel een klein beetje bewegen maar voor de rest staat het als een huis. Die betonpalen zijn tyfus zwaar en gaan behoorlijk diep erin. Alle schuttingen die kapot gewaaid zijn die ik heb zien langskomen waren standaard houten schuttingen die er al jaren stonden.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:41:29 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203779929
Ik zag vooral een groot verschil tussen schuttingendel die helemaal dicht waren en schuttingen die zeg maar lat-om-lat om en om in elkaar gezet zijn. Met van die kieren dus.

De schuttingdelen die lat-om-lat waren stonden veel rustiger dan die windvangers van 180x180.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')