Iemand die werkt voor een politicus zal zich ook moeten realiseren dat het geen 9 tot 5 baan is.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Als je in een leidinggevende positie zit, dan heb je de privésfeer van je werknemers te respecteren. Het is moeilijk om je telefoon uit te zetten als je weet dat van je wordt verwacht dat je bereikbaar bent, hoe onredelijk die verwachting ook is. De baas stelt de norm - en in dit geval de baas van de baas ook.
Ik vind het een uitstekende ontwikkeling dat dit soort gedrag eindelijk aan de kaak wordt gesteld. Dat kan ook prima intern, maar ik kan me voorstellen dat dat voor een kamerfractie lastiger is. Transparantie hoort bij de publieke aard van je functie als volksvertegenwoordiger.
Een politicus zou zich ook moeten realiseren dat mensen die voor hem werken geen slaven zijn die 24/7 op afroep beschikbaar moeten zijn. Dat de mensen die hem/haar toevertrouwd worden ook recht hebben op een privéleven. En bovendien als goed leidinggevende oog moeten hebben voor het welzijn voor degene die hem/haar helpen in het uitvoeren van de taak als volksvertegenwoordiger.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Iemand die werkt voor een politicus zal zich ook moeten realiseren dat het geen 9 tot 5 baan is.
Ook mensen die werken voor politici hebben recht op bescherming van hun persoonlijke levenssfeer. Er is in Nederland nog geen recht op onbereikbaar zijn buiten werktijden, maar daar wordt naar ik heb begrepen wel aan gewerkt. Beetje jammer dat het een voorstel van Gijs van Dijk was.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Iemand die werkt voor een politicus zal zich ook moeten realiseren dat het geen 9 tot 5 baan is.
In de functieomschrijving van zo'n fractiemedewerker staat gewoon iets van 'bijna altijd beschikbaar'. Bij een normale (kantoor)baan ben ik enorm voor het onbereikbaar mogen zijn voor je baas, maar een baan als dit solliciteer je zelf op en bij sollicitatie weet je al dat snel reageren om bijvoorbeeld kamervragen te stellen of de eerste te zijn die een debat op de agenda kan zetten onderdeel van de baan is.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook mensen die werken voor politici hebben recht op bescherming van hun persoonlijke levenssfeer. Er is in Nederland nog geen recht op onbereikbaar zijn buiten werktijden, maar daar wordt naar ik heb begrepen wel aan gewerkt. Beetje jammer dat het een voorstel van Gijs van Dijk was.![]()
Zo eenvoudig is het niet. Er is bijv. een arbeidstijdenwet - en er is weer een uitzondering op voor werknemers met hoge salarissen. Dit vond ik een aardige tekst: Het recht op onbereikbaarheid, bestaat dat? Al ben ik zelf geenszins expert; ik heb vooral een hekel aan het eeuwige goedpraten van werknemers knetterhard laten werken. In de academische wereld heerst die cultuur ook - het is toch je roeping! - en die heb ik goddank achter me gelaten.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de functieomschrijving van zo'n fractiemedewerker staat gewoon iets van 'bijna altijd beschikbaar'.
en als het werk je tegenvalt kun je natuurlijk altijd ontslag nemen om iets anders gaan doen.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:36 schreef Hanca het volgende:
Wil je niet altijd beschikbaar zijn, moet je niet voor een tweede kamerfractie werken.
Voor dit soort liberale eurofielen zijn werknemers dat wel.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:20 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Een politicus zou zich ook moeten realiseren dat mensen die voor hem werken geen slaven zijn die 24/7 op afroep beschikbaar moeten zijn. Dat de mensen die hem/haar toevertrouwd worden ook recht hebben op een privéleven. En bovendien als goed leidinggevende oog moeten hebben voor het welzijn voor degene die hem/haar helpen in het uitvoeren van de taak als volksvertegenwoordiger.
Maar in die situatie zou iedereen op gelijke voet opereren, hier zou daar geen sprake van zijn als Volt als enige dat zou doen. Dan zouden zij zichzelf op een achterstand plaatsen ten opzichte van fracties die rond de klok werken en dus ook snel een persbericht/Kamervraag etc. de deur uit kunnen doen.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook mensen die werken voor politici hebben recht op bescherming van hun persoonlijke levenssfeer. Er is in Nederland nog geen recht op onbereikbaar zijn buiten werktijden, maar daar wordt naar ik heb begrepen wel aan gewerkt. Beetje jammer dat het een voorstel van Gijs van Dijk was.![]()
Ik snap dan ook uitstekend dat een kamerfractie liever het goede voorbeeld geeft, ook als dat strikt genomen niet nodig is. En je hoeft je als werknemer sowieso nooit gescheld, intimidatie en pestgedrag te laten aanleunen, hoeveel stress het werk ook met zich meebrengt.
Of zichzelf juist een voorsprong geven omdat werknemers blijer en uitgeruster zijn.quote:Op maandag 14 februari 2022 12:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar in die situatie zou iedereen op gelijke voet opereren, hier zou daar geen sprake van zijn als Volt als enige dat zou doen. Dan zouden zij zichzelf op een achterstand plaatsen ten opzichte van fracties die rond de klok werken en dus ook snel een persbericht/Kamervraag etc. de deur uit kunnen doen.
Of je kunt je ervoor inzetten om de cultuur te veranderen.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:58 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
en als het werk je tegenvalt kun je natuurlijk altijd ontslag nemen om iets anders gaan doen.
Het is bij de Tweede Kamer niet alleen cultuur, snel reageren is soms ook wel gewoon nodig. Of dingen doorlezen die je laat op de avond voor het debat krijgt. Dat is het verschil met jouw voorbeeld, in de wetenschap is dat veel minder het geval. Je kunt het beter vergelijken met journalisten, die kunnen bij groot nieuws ook niet zeggen dat ze hun werkdag er al op hebben zitten.quote:Op maandag 14 februari 2022 12:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of je kunt je ervoor inzetten om de cultuur te veranderen.
Dan weet je niet hoe het in de wetenschap werkt. Bovendien ageer ik er helemaal niet tegen dat snel reageren soms nodig is; je vertekent m'n standpunt.quote:Op maandag 14 februari 2022 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is bij de Tweede Kamer niet alleen cultuur, snel reageren is soms ook wel gewoon nodig. Of dingen doorlezen die je laat op de avond voor het debat krijgt. Dat is het verschil met jouw voorbeeld, in de wetenschap is dat veel minder het geval. Je kunt het beter vergelijken met journalisten, die kunnen bij groot nieuws ook niet zeggen dat ze hun werkdag er al op hebben zitten.
Ik geef gelijk toe dat ik geen wetenschapper ben, ik kan me alleen niet zo goed situaties voorstellen waarbij er dingen om 23uur moeten gebeuren die niet kunnen wachten tot de volgende dag. Maar misschien zit ik daar mis.quote:Op maandag 14 februari 2022 12:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan weet je niet hoe het in de wetenschap werkt. Bovendien ageer ik er helemaal niet tegen dat snel reageren soms nodig is; je vertekent m'n standpunt.
In theorie heb je helemaal gelijk. De praktijk is anders omdat er ontzettend ad hoc wordt gewerkt. Zo moet er vaak op het laatste moment nog werk gebeuren aan een subsidieaanvraag of het indienen van (een revisie van) een publicatie. Men maakt elkaar gek terwijl dat niet nodig is als je op tijd begint, mensen genoeg tijd geeft en stopt met allerlei administratieve onzin.quote:Op maandag 14 februari 2022 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geef gelijk toe dat ik geen wetenschapper ben, ik kan me alleen niet zo goed situaties voorstellen waarbij er dingen om 23uur moeten gebeuren die niet kunnen wachten tot de volgende dag. Maar misschien zit ik daar mis.
Uitschelden.. onvriendelijk naar collega'squote:Op zondag 13 februari 2022 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Als dit het daadwerkelijk is dan hebben we hier te maken met een heuse zelfmoordactie van een partij…
Bovendien opgesteld door een stagiair: "en we hebben haar gevraagd in het belang van de media geen contact te hebben met vertegenwoordigers van de media."quote:Op maandag 14 februari 2022 14:52 schreef trein2000 het volgende:
https://voltnederland.org(...)vragen-en-antwoorden
Er is een totaal nietszeggende Q&A gepubliceerd…
En bovendien blijft de belangrijkste vraag boven de markt hangen: waarom moet dit naar buiten?quote:Op maandag 14 februari 2022 14:57 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Bovendien opgesteld door een stagiair: "en we hebben haar gevraagd in het belang van de media geen contact te hebben met vertegenwoordigers van de media."
Omdat het zo opener is voor een partij die toch open wil zijn. Bovendien veel leuker voor ons.quote:Op maandag 14 februari 2022 15:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En bovendien blijft de belangrijkste vraag boven de markt hangen: waarom moet dit naar buiten?
Contact is geweest blijkt uit de vraag en antwoord;quote:Op maandag 14 februari 2022 16:14 schreef Hanca het volgende:
Wel de tijd nemen om een onzinnige Q&A te posten op je site, maar de hoofdpersoon even bellen is teveel gevraagd: https://nos.nl/artikel/24(...)t-mij-verweten-wordt
Volt gaat hier toch echt wel behoorlijk af, wat mij betreft. Contact opnemen met iemand voor je haar publiekelijk aan de schandpaal nagelt is toch echt wel een minimum van fatsoen. Dat de volgende dag nadat ze alle voorpagina's haalt nog niet doen, dan ben je gewoon een zwaar onfatsoenlijke partij. Tot nu toe keek ik vrij open naar ze, maar dit breekt hun imago toch wel behoorlijk af.
Ze hebben intern natuurlijk al uitgezocht dat het ernstig genoeg was om de vermeende dader te schorsen en een extern onderzoeksbureau in te schakelen. Schijnbaar vonden ze na intern beraad de doofpot niet passend in dit geval.quote:Op maandag 14 februari 2022 17:17 schreef DestroyerPiet het volgende:
niet alleen is het onfatsoenlijk maar ook niet heel erg slim. beter is het om eerst intern uit te zoeken wat nu precies aan de hand voordat je stappen neemt. Je kunt nu namelijk niet meer terug dus mocht blijken uit het onderzoek dat ze niet uit de fractie gezet hoeft te worden dan wordt het een heel lastig verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |