abonnement Unibet Coolblue
  zondag 13 maart 2022 @ 13:28:33 #226
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_204063038
Ik sta er nogal ambivalent in. Zelf ben ik altijd een groot voorvechter geweest van 'music first', en daarmee een groot tegenstander van acts die alleen maar wonnen vanwege hun politieke statements (Jamala, maar ook bijvoorbeeld Conchita). Anderszins is de huidige situatie natuurlijk wel extremer dan alles wat we tot nu toe hebben meegemaakt, wat maakt dat ik ook wel begrijp dat iedereen het Oekrane enorm gunt. Maar uiteindelijk is en blijft het natuurlijk een beetje matig dat de winnaar van het ESF bij voorbaat vaststaat puur en alleen vanwege zaken die helemaal niets met muziek te maken hebben. Laten we eerlijk zijn, zo briljant is de inzending van dit jaar helemaal niet, het is alleen populair omdat het een soort strijdlied is geworden.

Het is echt zuur dat Shum niet dit jaar de inzending van Oekrane is, want dan had je wl echt een dubbel en dwars terechte winnaar gehad.
  maandag 14 maart 2022 @ 16:41:25 #227
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_204077640
Best een leuk liedje. Had ik zonder Songfestival-link ook wel geshazamd, als het op de radio was gekomen.
pi_204077786
Vind deze ook echt n van de leukste nummers dit jaar. Denk een nummer dat hoe dan ook hoog zou eindigen, dus ik zou er prima mee kunnen leven als ze winnen.

Hopelijk zijn ze erbij, maar er zijn uiteraard wel belangrijkere dingen nu voor ze.
pi_204079304
De deelname van Oekrane is vandaag officieel bevestigd op de EBU HoD-meeting. De back-up video wordt binnenkort opgenomen aan de Poolse grens.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 14 maart 2022 @ 19:41:49 #230
478909 molloot200
alles muziek.
pi_204079849
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2022 18:55 schreef Fred_B het volgende:
De deelname van Oekrane is vandaag officieel bevestigd op de EBU HoD-meeting. De back-up video wordt binnenkort opgenomen aan de Poolse grens.
Mooi ^O^ Ook voor dit soort dingen is de live on tape een goede oplossing inderdaad.

Al duim ik heeeeeeeeeeel hard dat Oekrane er straks bij is in Turijn. Dat zou echt een moment zijn _O_
  ESF Reporter maandag 14 maart 2022 @ 19:44:44 #231
87554 Cee
Welluk?
pi_204079889
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2022 18:55 schreef Fred_B het volgende:
De deelname van Oekrane is vandaag officieel bevestigd op de EBU HoD-meeting. De back-up video wordt binnenkort opgenomen aan de Poolse grens.
Dan zal een dezer weken dus het winnende optreden plaatsvinden verwacht ik. :@ Maar ik hoop echt van ganser harte dat ze naar Turijn kunnen komen!
pi_204080344
Heel mooi nieuws idd!
Ik ben benieuwd of televote vanuit Oekraine tegen die tijd realistisch is (als de oorlog zo door blijft gaan, dan kan ik me voorstellen dat inwoners andere dingen aan hun hoofd hebben dan 3,5 uur naar het sf kijken). Maar mss heeft de EBU al eerder gedacht aan goede alternatieven.
pi_204081951
Ik zou het echt heel slecht vinden als dit puur op sympathie wint, daar is het liedje echt niet sterk genoeg voor.
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator dinsdag 15 maart 2022 @ 17:50:32 #234
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204090734
twitter


Over een aantal minuten live op insta
pi_204099115
twitter
pi_204112206
Video niet gezien, maar Alina Pash en Kalush genoemd! Leuk om het buiten de bubbel tegen te komen.
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
  Moderator woensdag 23 maart 2022 @ 18:51:52 #237
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204194268
Interview van Kalush Orchestra met de NOS (video in link)

quote:
Oekraens 'strijdlied van de oorlog' maakt grote kans op winst Songfestival

Het is een schrale troost in een verschrikkelijke oorlog: Oekrane heeft volgens de grote wedkantoren de grootste kans om het Eurovisie Songfestival te winnen. De groep Kalush zal in mei voor het land uitkomen met het opvallende nummer Stefania, een mix tussen folklore en hiphop. De bookies schatten de winkans op 35 procent, op ruime afstand van de nummer twee.

Het lied is de afgelopen weken uitgegroeid tot een hymne van het Oekraense verzet tegen de Russische invasie, vertelt frontman Oleh Psiuk in gesprek met de NOS. "Overal waar je komt in Oekrane is dit nummer te horen." Behalve in Oekrane staat Stefania ook hoog in de hitlijsten van onder meer Polen, Litouwen en Moldavi.

Op TikTok is het nummer een hit. Het wordt als soundtrack gemonteerd onder oorlogsbeelden, bij video's van explosies en gevechtshandelingen, maar ook bij beelden van slachtoffers en vluchtelingen. "Iedereen voelt zich verbonden met het lied", aldus Psiuk.

De muzikanten vertellen welke video's er met hun nummer gemaakt worden:
Oekraens songfestivalnummer groeit onbedoeld uit tot strijdlied

Ook de bandleden zelf zijn betrokken bij het verzet, vertelt multi-instrumentalist Ihor Didenchuk, die het karakteristieke fluitgeluid in het nummer verzorgt. "Ikzelf weef camouflagenetten en maak molotovcocktails." Ook helpt de band met het inzamelen van voedsel en verzorgen van onderdak voor vluchtelingen.

Een van de groepsleden, MC Kilimmen (Oekraens voor 'tapijt', vanwege zijn outfit), heeft zich zelfs aangesloten bij de Oekraense strijdkrachten. Op dit moment helpt hij mee met de verdediging van Kiev. "Ik vecht mee aan meerdere frontlinies: de strijd op de grond enerzijds, en de culturele frontlinie anderzijds. Met onze muziek houden we het land sterk."
Oud slaapliedje

De songtekst is apolitiek, maar kan als metafoor voor de oorlog worden gelezen. Oleh Psiuk schreef het lied als ode aan zijn sterke moeder, aan wie wordt gevraagd een slaapliedje te zingen zodat alles weer goed komt. De 'moeder' in het lied kan genterpreteerd worden als 'Moeder Oekrane', aan wie wordt gesmeekt om een einde aan de oorlog.

Stefania mama, mama Stefania
Het veld bloeit en het wordt grijs
Zing een slaapliedje voor me, mama
Ik wil je moedertaal horen

"De tekst raakt iedere Oekraner diep, omdat ons van jongs af aan wordt geleerd diep respect te hebben voor je ouders", zegt Didenchuk. Bovendien roept het lied nostalgische gevoelens op. "De 'bridge' in het nummer is namelijk een oud Oekraens slaapliedje." Maar door de rap-coupletten en stevige beat is Stefania allesbehalve kinderachtig of slaapverwekkend.

De parallellen met de inzending van vorig jaar zijn groot. Toen eindigde de formatie Go_A als vijfde (en bij de publieksstemmen tweede) met het nummer Shum, eveneens een folkloristisch liedje met eigentijdse elementen. De gelijkenissen zijn geen toeval: Didenchuk is ook n van de bandleden van Go_A. In beide bands is hij degene die de traditionele Oekraense instrumenten bespeelt.

Bekijk het optreden tijdens de Songfestival in Rotterdam hier terug, met Didenchuk op de fluit:
Go_A - Shum tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival in Rottterdam in 2021

Shum was de eerste Oekraense inzending waarbij volledig in het Oekraens werd gezongen. Ook de inzending van dit jaar is volledig in het Oekraens. Dat is geen politieke boodschap, volgens de hiphopformatie, maar 'gewoon' het gebruik van de taal waarin de Oekraners zich het liefst willen uiten.
Dodenlijst

Het is aannemelijk dat de oorlog in mei nog niet voorbij is, maar Kalush zegt hoe dan ook te zullen afreizen naar de Songfestivalfinales in Turijn. Ze zullen wel minder goed voorbereid zijn, doordat de leden niet samen kunnen oefenen. Vooralsnog zitten hun hoofden vooral bij de oorlog: "Iedere ochtend word ik wakker met de angst dat mijn vrouw niet meer leeft", zegt rapper Psiuk.

De groepsleden wonen in relatief veilige delen van Oekrane. "Wij zijn gewoon thuis, we hoeven niets te vrezen", aldus Didenchuk. Hij is evenmin bang dat de band als uithangbord van de Oekraense cultuur een doelwit van de Russen zal zijn.

Hoe anders is dat voor zangeres Jamala, die in 2016 het Songfestival won met een historisch lied over de deportatie van Krim-Tataren door het Sovjetbewind in de Tweede Wereldoorlog. Haar inzending leidde destijds tot woede van Moskou. Daarom vreest Jamala nu dat ze op Russische dodenlijsten staat, vertelde ze aan het Isralische Kann News. De zangeres is daarom naar Turkije gevlucht.

Op het Eurovisie Songfestival zal Rusland in ieder geval geen bedreiging vormen. Het land is door de organisator uitgesloten van deelname vanwege de inval in Oekrane, tot tevredenheid van Kalush.
Meer 'strijdliederen' in de Oekraense hitlijsten

In de Spotify- en Apple-lijsten met meest gedraaide nummers in Oekrane van dit moment staan meerdere opvallende nummers die met de oorlog samenhangen. In de top 10 van beide charts staat de Poolse rapper Cypis met Putin, waarin tientallen keren 'Fuck Putin' wordt gerapt, begeleid door meer verwensingen. Bij Apple Music staat de Russische rapper Morgenshtern op 1, met een nummer waarin wordt opgeroepen tot vrede en citaten van Oekraense vluchtelingen voorbijkomen.

Ook het nummer Another Love uit 2013 van de Britse zanger Tom Odell is opnieuw een hit. Oekraense vluchtelingen gebruiken de ballad onder TikTok-video's, als muzikale begeleiding bij beelden van hun 'oude' leven waarnaar ze terugverlangen. Onlangs zong Odell het nummer in Roemeni op het station van Boekarest, waar Oekraense vluchtelingen aankwamen.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 23 maart 2022 @ 20:23:37 #238
163650 Greys
pi_204195827
Best een lang item zelfs nu tijdens het NOS journaal over dit lied en een stukje interview met de frontman. Lied uitgebreid te horen. Ook dat het op Tiktok gebruikt wordt onder beelden uit Oekrane en favoriet is bij de bookies.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_204197623
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 20:23 schreef Greys het volgende:
Best een lang item zelfs nu tijdens het NOS journaal over dit lied en een stukje interview met de frontman. Lied uitgebreid te horen. Ook dat het op Tiktok gebruikt wordt onder beelden uit Oekrane en favoriet is bij de bookies.
Je zou onderhand gaan geloven dat de winst een zekerheid is.

Ik zou dat toch wel vervelend vinden, ondanks dat ik dit best een goed nummer vind.

Na het niet doorgaan in 2020, het toch wat aparte jaar 2021, nu weer een raar jaar met een winnaar die vast lijkt te staan om redenen die ik niet terecht vind.

Lastig hoor......
  roze woensdag 23 maart 2022 @ 21:54:16 #240
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_204197628
Oekrane gaat winnen. Dit gaat een bijzondere songfestival worden denk ik.
Your beauty never ever scared me.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 23 maart 2022 @ 22:01:15 #241
163650 Greys
pi_204197760
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 21:53 schreef aERodynamIC1970 het volgende:

[..]
Je zou onderhand gaan geloven dat de winst een zekerheid is.

Ik zou dat toch wel vervelend vinden, ondanks dat ik dit best een goed nummer vind.

Na het niet doorgaan in 2020, het toch wat aparte jaar 2021, nu weer een raar jaar met een winnaar die vast lijkt te staan om redenen die ik niet terecht vind.

Lastig hoor......
Ik weet niet of de juries hier massaal voor gaan hoor.

En zo wel, dan zien we dat tegen die tijd wel. :) Probeer je plezier in het ESF er vooraf niet door te laten benvloeden want anders blijkt straks dat je je er maanden voor niets 'druk' om hebt gemaakt. Zou zonde zijn.

En wat ik maar bedenk: ik vind het cht een tof lied. Dan zou ik het dus niet heel erg vinden als ze zouden winnen. Liever met dit lied om dit redenen dan bv zo'n lied als van Malta ofzo. :@

Ik liet m'n ouders wat liedjes horen (ze zijn 75) en ze riepen 'ja, deze vind ik leuk!!' en ze hadden geen idee wat van welk land was haha. Dus die zouden erop stemmen zelfs als ze niet weten dat het Oekrane is.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 23 maart 2022 @ 22:02:37 #242
163650 Greys
pi_204197795
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 21:54 schreef Ama het volgende:
Oekrane gaat winnen. Dit gaat een bijzondere songfestival worden denk ik.
Het zijn ook bijzondere tijden. Net als vorig jaar met de pandemie, toen was het ook een bijzonder Songfestival met een deelnemer die via video moest optreden. En alles komt toch wel weer goed. Blij dat het iig doorgaat. *afklopt*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_204197836
quote:
En wat ik maar bedenk: ik vind het cht een tof lied.
Dat maakt het ook best lastig: ik vind dit ook helemaal geen vervelend nummer en kan er mee leven als dit zou winnen, maar winnen als sympathie stem.... ik weet het niet.
pi_204198377
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 21:53 schreef aERodynamIC1970 het volgende:

[..]
Je zou onderhand gaan geloven dat de winst een zekerheid is.

Ik zou dat toch wel vervelend vinden, ondanks dat ik dit best een goed nummer vind.

Na het niet doorgaan in 2020, het toch wat aparte jaar 2021, nu weer een raar jaar met een winnaar die vast lijkt te staan om redenen die ik niet terecht vind.

Lastig hoor......
Ik kreeg nu ook wel definitief het gevoel dat het game over is ja...

Die televote gaat een landslide worden, en dan heb je niet heel veel jurypunten nodig om te winnen.

Puur op basis van het lied is het top 10-waardig, maar een winnaar is het niet.
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  woensdag 23 maart 2022 @ 22:55:17 #245
478909 molloot200
alles muziek.
pi_204198674
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 22:01 schreef Greys het volgende:

[..]
Ik weet niet of de juries hier massaal voor gaan hoor.

En zo wel, dan zien we dat tegen die tijd wel. :) Probeer je plezier in het ESF er vooraf niet door te laten benvloeden want anders blijkt straks dat je je er maanden voor niets 'druk' om hebt gemaakt. Zou zonde zijn.

En wat ik maar bedenk: ik vind het cht een tof lied. Dan zou ik het dus niet heel erg vinden als ze zouden winnen. Liever met dit lied om dit redenen dan bv zo'n lied als van Malta ofzo. :@

Ik liet m'n ouders wat liedjes horen (ze zijn 75) en ze riepen 'ja, deze vind ik leuk!!' en ze hadden geen idee wat van welk land was haha. Dus die zouden erop stemmen zelfs als ze niet weten dat het Oekrane is.
Ja, ik vind het ook een tof lied. Het is niet mijn winnaar, en het staat niet in mijn persoonlijke top 10, maar het is in elk geval wel echt uniek en tof en ik zou het waarderen als winnaar. k om de muziek. Zoals jij al noemt, het zou geen matige 13-in-een-dozijn zijn wat zou winnen in dit geval.

Echter, de komende X jaar ga je altijd horen "wat als het daar geen oorlog was geweest, dan had *land wat tweede wordt* gewonnen". Dt zou ik dan dus wel heel erg irritant vinden.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 23 maart 2022 @ 23:02:41 #246
163650 Greys
pi_204198785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 22:55 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Ja, ik vind het ook een tof lied. Het is niet mijn winnaar, en het staat niet in mijn persoonlijke top 10, maar het is in elk geval wel echt uniek en tof en ik zou het waarderen als winnaar. k om de muziek. Zoals jij al noemt, het zou geen matige 13-in-een-dozijn zijn wat zou winnen in dit geval.

Echter, de komende X jaar ga je altijd horen "wat als het daar geen oorlog was geweest, dan had *land wat tweede wordt* gewonnen". Dt zou ik dan dus wel heel erg irritant vinden.
Mjah, ik denk dat men het jaar erna gewoon alweer met de artiesten van dn bezig is. Kijk als Itali bv tweede wordt zal je waarschijnlijk over zes jaar dezelfde Italianen nog horen zeuren als die nu ng over Duncan zeuren, maar die hou je toch wel. Met of zonder oorlog.

Ik ben al blij dat er gewoon een Songfestival is dit jaar. En ik moet hl eerlijk zeggen dat er niet echt een hele duidelijke andere favoriet is. Dus ik geloof dat ik met bijna elke uitslag wel kan leven dit jaar. (Ok behalve als NL niet door de semi komt, dan niet. :+)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_204198827
Het is wat dubbel, het is aan de ene kant een lied dat zeker geen 23e ofzo zou worden onder normale omstandigheden, maar daarin zou het ook geen winnaar zijn. Ergens rond de 7e plaats zou reler zijn, omdat het n van de weinige sterke vlotte liedjes is, die een breed publiek kunnen aanspreken en Oost-Europa het dit jaar nogal laat afweten, dus het zou veel regionale punten krijgen. Dan zou je op zo’n score als van Finland (301) of Malta (255) uitkomen.

Daar moet waarschijnlijk nog wel een punt of 250 bij om daadwerkelijk te winnen. Het publieksmaximum ligt rond de 350. Dat is 9 punten per land. Met buren- en diaspora voting erbij en gewoon wat bijzondere landen als Malta of Portugal houdt het daar statistisch wel op. Mneskin zat op 8.4, Netta op 7.5 en Salvador als recordhouder op 9.2 (en Duncan op 6.5, maar dat was geen puur televotinglied).

Omdat dit al vrij hoog is ingeschat, moet er waarschijnlijk nog zo’n 200 punten bij van de jury, oftewel 5 punten gemiddeld. Het betere Shum kwam vorig jaar niet verder dan 97 punten (9e), en normaal gesproken gaat een vakjury eerder voor een wat radiovriendelijker lied en/of een betere vertolker, zoals Zweden, Itali, Nederland, Griekenland, UK, Polen, Belgi, Australi, ongetwijfeld niet allemaal, maar wel een heel stel ervan. Dan gaat dat puntenaantal dus alleen bereikt worden als de jury’s ook met hun hart stemmen. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar ze worden geacht professioneel te zijn, en daarom zou ik dan ook zeggen dat Zweden en Itali momenteel betere kansen hebben om te winnen, met als wildcard Polen. Alleen bij een grote spreiding van de stemmen, waar de nadelen van de kanshebbers te groot blijken, Zweden te West-Europees, Itali te saai en te ondoorgrondelijk, Polen te veel Duncan/Gjon’s Tears, gaat Oekrane wel winnen, omdat dan de televoting doorslaggevend wordt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204198840
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 23:02 schreef Greys het volgende:

[..]
Mjah, ik denk dat men het jaar erna gewoon alweer met de artiesten van dn bezig is. Kijk als Itali bv tweede wordt zal je waarschijnlijk over zes jaar dezelfde Italianen nog horen zeuren als die nu ng over Duncan zeuren, maar die hou je toch wel. Met of zonder oorlog.

Ik ben al blij dat er gewoon een Songfestival is dit jaar. En ik moet hl eerlijk zeggen dat er niet echt een hele duidelijke andere favoriet is. Dus ik geloof dat ik met bijna elke uitslag wel kan leven dit jaar. (Ok behalve als NL niet door de semi komt, dan niet. :+)
Nou, vooral dit eigenlijk. Oekrane heeft op zich een goed nummer, in vredestijd had het niet gewonnen maar er zijn wel vaker artiesten met een aardig nummer die winnen omwille van een politieke lading (Conchita Wurst, anyone?) En er is geen overduidelijke andere winnaar aan te wijzen, ik zou het niet weten in elk geval. Toen ik alle snippets achter elkaar luisterde vond ik Moldavi misschien nog wel het best :)
pi_204198945
Wat ik wel als extra voordeel zou zien is dat Duitsland dan waarschijnlijk samen met Oekrane gaat organiseren en dat is wel leuker dan weer Itali of weer Zweden.
  ESF Reporter woensdag 23 maart 2022 @ 23:20:30 #250
87554 Cee
Welluk?
pi_204198947
Ja, ik wilde het niet aantippen en smaken verschillen maar in 2014 (schitterend jaar qua speelveld) won toch ook niet een van de beste nummers (ik blijf het een prima gezongen oubollige Bondtrack vinden), maar wel het beste verhaal.
In 2015 won de meest opvallende staging, en toen was het niveau qua nummers echt nog hoger.
Nu ontstijgt het niveau naar mijn mening bovengenoemde jaren niet eens dus is het niet zo raar dat het nu zo hoog favoriet is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')