abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204173609
Mijn peuterdame wordt over een kleine 2,5 maand alweer 4. Sinds afgelopen week zit ze op kleuterdans omdat de juf een oogje toe wilde knijpen en Vlokje er echt aan toe is. Ze deed het beter dan haar 5 jarige zus :') en vanaf volgende week maandag mag ze een oefenles meedoen met de zwemles vanaf 4,5 jaar, omdat ze dat zo graag wil en denkt dat ze het wel kan. En ik ook, want als ze iets wil dan gaat ze ervoor en zorgt ze dat het lukt O+

Verder oefent ze al goed met het schrijven van haar naam en huilt ze alles bij elkaar als ze naar de opvang moet omdat ze er niet meer heen wil. Mevrouw wil naar school. Als kleine meisjes opeens wel heel snel groot worden.. O+
pi_204183295
Wij zijn voor de laatste keer bij het consultatiebureau geweest! *)

Van steeds iets ondergemiddeld qua lengte en bovengemiddeld qua gewicht is ze nu..
iets bovengemiddeld qua lengte en ondergemiddeld qua gewicht. :+ Hoe dan. :9

In elk geval, heel heel gemiddeld. (102,5 cm bij 16,1 kilo)
pi_204183983
Wij waren afgelopen maandag ook voor het laatst naar het CB. Sofie was vorige keer aardig gegroeid en nu weer niet. Ze blijft dus klein maar fijn :D 94.9cm en 14.7kg. En dat met schoenmaat 27 :P

Ze liet zich trouwens aardig horen tijdens de prik :X
  FOK!fotograaf dinsdag 22 maart 2022 @ 20:02:29 #154
148247 taxibabe
pi_204184298
Wanneer ga je voor het laatst naar het cb? :@
pi_204184469
Haha heerlijk die verschillen, hier met de laatste peuter controle afgelopen maand 92cm en 13,5 kilo, schoenmaat 25. Onze tuinkabouter :')

@taxibabe, laatste peuter controle hier is met 3 jaar en 9 maanden. Is echter niet de laatste controle want tussen 5 en 6 jaar doen ze nog een hoor- en oogtest. Die heeft mijn oudste een paar maanden terug gehad toen ze net 5 werd, voor de oogtest mag ze zelfs nog een keer langs komen deze lente omdat ze te laag scoorde. Ik raak nooit van het CB af zo :')
pi_204184496
Op papier met 3jaar en 9maanden, dan is ook de DKTP-prik.

Eenmaal op de basisschool vallen ze onder de schoolarts.
pi_204184607
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:02 schreef taxibabe het volgende:
Wanneer ga je voor het laatst naar het cb? :@
Ze noemen het de 3jaar9maanden afspraak, 'nét voordat ze vier jaar oud zijn' en plannen die met 3,5 jaar. :+
  Moderator/colorchick dinsdag 22 maart 2022 @ 20:17:56 #158
382129 crew  Donna
pi_204184609
Oh, dan zijn wij ook al voor het laatst bij het CB geweest vorige maand (3 jaar en 11 maanden). 106cm en 17kilo.
Ze is een beetje langer als gemiddeld. Best knap met een dwerg als moeder. _O-
En schoenmaat 26/27.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 maart 2022 @ 20:18:27 #159
148247 taxibabe
pi_204184613
Tnx.. dan schrik ik wel een beetje van de stats.. :@
Die zoon van mij is nog geen 2,5 jaar, maar is al 96,5 cm en 18,5 kilo, met schoenmaat 27/28..
  Moderator/colorchick dinsdag 22 maart 2022 @ 20:23:17 #160
382129 crew  Donna
pi_204184686
Nog een weekje. Dat hebben we een kleuter. :'(
pi_204184709
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:18 schreef taxibabe het volgende:
Die zoon van mij is nog geen 2,5 jaar, maar is al 96,5 cm en 18,5 kilo, met schoenmaat 27/28..
Ook dat komt goed hoor. :* Mijn oudste was en is ook zo'n beer. Nu bijna 7 jaar, draagt maat 140 en fietst op een tienerfiets. Maar is gelukkig en daar draait het om. :)
pi_204184730
quote:
Niks om van te schrikken toch? Elk kind volgt zijn of haar eigen lijntje. Die van mij zit zodanig ver ondergemiddeld dat het CB zich zorgen maakte, tot ze de lengtes van mij en de donor in een grafiekje zette en concludeerden dat ze opzich prima zit. Ik ken genoeg peuters die 1 of zelfs 2 koppen groter dan haar zijn, het verschilt nog zo enorm op die leeftijd. De één groeit gewoon net wat eerder/sneller/meer dan de ander O+
pi_204184739
quote:
Niet schrikken, valt nog gewoon binnen normaal. Geen kleintje maar ze groeien steeds minder hard.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 maart 2022 @ 20:37:42 #164
148247 taxibabe
pi_204184871
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:24 schreef lunapuella het volgende:

[..]
Ook dat komt goed hoor. :* Mijn oudste was en is ook zo'n beer. Nu bijna 7 jaar, draagt maat 140 en fietst op een tienerfiets. Maar is gelukkig en daar draait het om. :)
Oef dat is ook wel groot idd.
Vooralsnog is meneertje volgens mij ook wel gelukkig en vol energie, alleen wat onhandig met de grove motoriek, misschien ook wel omdat hij zo groot is.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:26 schreef Schanu het volgende:

[..]
Niks om van te schrikken toch? Elk kind volgt zijn of haar eigen lijntje. Die van mij zit zodanig ver ondergemiddeld dat het CB zich zorgen maakte, tot ze de lengtes van mij en de donor in een grafiekje zette en concludeerden dat ze opzich prima zit. Ik ken genoeg peuters die 1 of zelfs 2 koppen groter dan haar zijn, het verschilt nog zo enorm op die leeftijd. De één groeit gewoon net wat eerder/sneller/meer dan de ander O+
Oh ok, ja, mijn man en ik zijn allebei ook wel vrij lang. Het cb heeft vorig jaar het lijntje 'doorgetrokken' en verwacht dat hij ruim 1,90 gaat worden. Maar ik had niet verwacht dat hij nu al zo groot zou zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:26 schreef Elleska het volgende:

[..]
Niet schrikken, valt nog gewoon binnen normaal. Geen kleintje maar ze groeien steeds minder hard.
Dat hoop ik dan maar, ik blijf maar kleren en schoenen kopen voor hem.. :') :+
pi_204185192
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:37 schreef taxibabe het volgende:
Dat hoop ik dan maar, ik blijf maar kleren en schoenen kopen voor hem..
Even teruggezocht en L was met 2,5jaar 98cm. Hij leeft ook op grote voet alleen de kilo's die willen bij hem niet blijven plakken.
Nu bijna 4 jaar en we zijn 2 kledingmaten verder. Schoenen gaat ook beduidend minder hard dan tussen 1 en 2,5 jaar.
pi_204186488
Ik heb ook twee reuzen hoor taxibabe.

Laatste keer dat ik ze heb gemeten waren ze allebei 110.5cm en 17 en 18 kilo. Cb verwacht dat ze 197cm zullen worden uiteindelijk :+
pi_204187115
Mijn peuter is 2 jaar en heeft echt een erg eigen willetje.
Hij zegt op alles 'neen' wat hoort en zegt op alles 'ja' wat hij leuk vind. Hij begrijpt ook daadwerkelijk wat we zeggen.

Als het 'neen' is het echt wel 'neen' voor hem!

Hoe krijgen we dit er uit? Hij kan iets enorm lang volhouden en als wij standvastig blijven dan begint hij te slaan, schoppen, (door) bijten tot zelfs gooien met glazen en borden. Als we alles wegnemen, dan neemt hij gewoon andere decoratieve stukken uit huis en slaat hij het allemaal kapot!

We weten echt niet wat we soms met hem moeten aanvangen?
Cindy De Vuyst
pi_204187248
Haha, ik heb na de bmr afspraak met 14 maanden geen afspraak meer gehad bij het cb, misschien hoef je bij het derde kind niet meer te komen ;)
Volgens mij heeft manlief trouwens met 2 jaar nog wel een belafspraak gehad: “hoeveel weegt ze? Geen idee. Ze is nog niet zindelijk, slaapt niet door en alleen bij ons in bed heeft nog een speen… geen problemen dus” _O-
Ik ben benieuwd of ik wel een oproep krijg voor 3j9m.. ze is nu 3j7m.

Er ligt nu een kacheltje naast me en daardoor kan ik niet slapen. Maandagavond koorts, gisterochtend niets meer aan de hand en nu weer koorts. Ze is ook verkouden dus komt vast daardoor. En mevrouwtje is te verkouden voor haar speen maar weigert die uit te doen ;) ik denk dat ik niet meer slaap vannacht daardoor ;)

Oh en einzeinz, ik ben twee en ik zeg nee ;) twee dingen die mij altijd hielpen/helpen.. rustig blijven en afleiden (bijvoorbeeld geen jas aan, kom we gaan pop eerst een jas aan trekken, haha kom we doen de pop jouw jas aan etc) en bedenken hoe erg is het dat hij nee zegt. Nee tegen de schoenen, waarom geen laarzen? Nee omdat hij niet aan tafel wil komen, prima maar wij zitten er wel etc….
pi_204188446
Als ik nee zeg wil ik dat ernaar wordt geluisterd dus waarom zou ik de overduidelijke nee van een kind eruit moeten krijgen?

Ik geef meestal 2 keuzes zodat het antwoord niet nee kan zijn. Schoenen of laarzen.
Of bijvoorbeeld met de jas vragen of mama moet helpen of dat hij zelf de jas wil aantrekken. Bij de "ik ben twee en zeg nee" fase zit ook de "zelfufdoen!" fase dus maak daar gebruik van. Peuters dingen zelf laten doen kost extra tijd maar je hebt wel even je handen vrij voor iets anders en de strijd aangaan omdat ze niet willen kost nog veel meer tijd.
pi_204189839
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 00:38 schreef einzeinz het volgende:
Mijn peuter is 2 jaar en heeft echt een erg eigen willetje.
Hij zegt op alles 'neen' wat hoort en zegt op alles 'ja' wat hij leuk vind. Hij begrijpt ook daadwerkelijk wat we zeggen.

Als het 'neen' is het echt wel 'neen' voor hem!

Hoe krijgen we dit er uit? Hij kan iets enorm lang volhouden en als wij standvastig blijven dan begint hij te slaan, schoppen, (door) bijten tot zelfs gooien met glazen en borden. Als we alles wegnemen, dan neemt hij gewoon andere decoratieve stukken uit huis en slaat hij het allemaal kapot!

We weten echt niet wat we soms met hem moeten aanvangen?
Nee zeggen hoort erbij. Betekent dat hij zich normaal ontwikkeld gelukkig. Maakt het niet makkelijker en minder frustrerend. Ik probeer me aan een soort 80/20 regel te houden. 80% van onze interacties gaan over gezellige dingen en spelletjes, 20% zijn dingen die moeten gebeuren of niet mogen/kunnen. Dat betekent dat ik veel dingen laat voor wat het is. Geen jas aan? Niet mijn probleem, ik heb het niet koud. Niet willen eten? Oké, jouw honger.

Hier geven we keuzes, is het antwoord nee op de keuze dan geef ik aan dat ik dan kies. Vaak kiest ze dan alsnog snel zelf. Verder helpt het om ze veel controle te geven over kleine dingen. Ook helpt het om overal spelletjes van te maken. Raketarmen een jas in schieten is veel leuker dan een jas aantrekken.

En als ze dan een keer losgaat, dan ga ik op de grond zitten, geef aan dat ik haar zie en hoor 'je wil X niet, dat begrijp ik. Daarom ben je nu boos. Boos zijn is ok, het is niet ok om te slaan. Ik hou je handen vast/zet je even op de bank, zodat alles/iedereen/ik veilig blijven.' En dan blijf ik bij haar en herhalen, dat ze boos is en boos zijn oké is. Ook vraag ik of ze een knuffel wil of samen diep ademhalen. Als ze daar nog te boos voor is, dan geef ik aan dat ik bij haar blijf tot ze zich beter voelt en ze altijd kan vragen om een knuffel. En dan blijf ik bij haar. Vaak komt ze dan vanzelf met dat ze verdrietig is en een knuffel wil. Want ze vinden het zelf ook maar wat eng dat ze zo de controle verliezen.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_204190073
Ik snap dat het er bij hoort maar het gedrag van mijn kleuter gaat er soms over. Zo ver zelfs dat ik twijfel of ik hem wel goed opvoed?

Zoals vanmorgen. Meneer staat op en drinkt zijn melk (eten en drinken gaat altijd prima. Daar gaat alles in tot zelfs spruiten en witloof toe). Maar toen ik vroeg of we met de fiets even weg zouden gaan, nam hij z'n eigen driewieler i.p.v. dat hij met de bakfiets mee wil gaan.
De bakfiets zou en ging hij niet in gaan. Hij is kwaad geworden en dan vervalt hij terug in bijten, krabben, slaan, ... ik zei ook van 'Ik vind het niet leuk dat je mij pijn doet'.

Komt hij ineens met zijn eigen fiets af en knalt hem keihard tegen de deur. Heb nu schade aan mijn nieuwe deuren (5 maanden oud).

Dan gaf ik hem water en een koek om hem af te leiden en hem in de bakfiets te zetten. Knalt meneer die beker water los mijn gezicht in. Roep ik op hem waarom dat nu weer nodig was... Zit hij er gewoon mee te lachen!
Cindy De Vuyst
pi_204190498
Ik lees peutergedrag. Jij hebt het over de fiets en hij dacht blijkbaar zijn eigen fiets. Kleine miscommunicatie en voor hem een flinke tegenvaller gevolgd door een peuterdramabui.
pi_204190798
Maar het is zowat bij alles. Alles wat hem niet zint is 'Neeee' en hij maakt zich dan ook enorm kwaad en begint ons dan ook pijn te doen en dingen te vernielen.
Cindy De Vuyst
pi_204195678
Even zonder bijlees: wat doen jullie met jullie peuters die steeds uit hun (peuter)bed gaan, terwijl ze horen te slapen?

M doet al een tijdje geen middagdutjes meer en slaapt normaal zo rond 19 uur tot 7 uur. De laatste tijd staat ze dus telkens op na het naar bed brengen en zoekt dan aandacht van de puberzus of komt gewoon in de gang/ kamers spoken.

Ik ben inmiddels sinds 19 uur bezig met haar steeds naar bed terugsturen, maar ze blijft maar opstaan. Weet iemand een oplossing?
pi_204195861
Wat hier het beste werkte was erbij blijven zitten, geen aandacht geven en zelf een boek gaan lezen.
Steeds uit bed zorgde voor een hyper peuter die echt niet meer ging slapen terwijl hij met erbij zitten zo sliep. Oke eerste paar keer niet maar in slaap vallen ging steeds sneller en nog wat later helemaal zelf. Toevallig vandaag dat ik L nog 3x terug in bed heb moeten stoppen maar dat komt niet vaak meer voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')