Na scherpe pieken, volgens scherpe dalingen. Maar er was een scherpe stijging in december, en een flinke daling in januari, waarna er een (hoog) plateau was van half januari tot begin februari. En nu dus ineens een scherpe daling van dat plateau af.quote:Op woensdag 9 februari 2022 02:07 schreef ThijsTH het volgende:
[..]
Vrij logisch toch: eerst exponentiele groei, dan enige stabilisatie en daarna exponentiele daling. Als het stijgend exponentieel gaat is dat met de daling ook het geval.
Ik weet niet wat ik er van moet vinden dat iemand die positief test niet in isolatie hoeft, maar ik denk dat het in de praktijk omgezet zal worden van een eis tot een dringend advies, en dat bedrijven wel degelijk hun werknemers dringend ook zullen vragen niet op kantoor te verschijnen als ze positief testen.quote:Boris Johnson plans to abolish the last Covid restrictions in England, including the requirement for people with the virus to self-isolate, in less than two weeks, a month earlier than initially proposed, he has announced.
In an opening statement to prime minister’s questions, Johnson said he hoped to do this as soon as the Commons returns from its upcoming recess, on 21 February.
Verplichte isolatie bestaat bij griep toch ook niet? Dat doe je gewoon zelf uit solidariteit en/of omdat je je gewoon bagger voelt. Gezien de ziektelast van omikron lijkt het me prima om de speciale wettelijke status van corona op te heffen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik weet niet wat ik er van moet vinden dat iemand die positief test niet in isolatie hoeft, maar ik denk dat het in de praktijk omgezet zal worden van een eis tot een dringen advies, en dat bedrijven wel degelijk hun werknemers dringend ook zullen vragen niet op kantoor te verschijnen als ze positief testen.
Ik weet eigenlijk niet hoeveel mensen die met influenza besmet zijn niet echt ziek zijn, en het zich beperkt tot een snotneus. Griep (influenza) is niet verkoudheid (rhinovirussen, coronavirussen, adenovirussen, enterovirussen). Volgens mij ben je bij een influenza besmetting veel eerder geneigd thuis te blijven omdat je bagger voelt. En een verkoudheid met rhinovirus is voor niemand echt gevaarlijk, een verkoudheid met SARS-CoV-2 is (of was?) toch iets anders. Maar we bewegen wel gestaag in de richting dat een besmetting met SARS-CoV-2 nauwelijks nog gevaarlijk is (maar dat kan met een volgende variant weer veranderen).quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:08 schreef Stridone het volgende:
[..]
Verplichte isolatie bestaat bij griep toch ook niet? Dat doe je gewoon zelf uit solidariteit en/of omdat je je gewoon bagger voelt. Gezien de ziektelast van omikron lijkt het me prima om de speciale wettelijke status van corona op te heffen.
quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet hoeveel mensen die met influenza besmet zijn niet echt ziek zijn, en het zich beperkt tot een snotneus. Griep (influenza) is niet verkoudheid (rhinovirussen, coronavirussen, adenovirussen, enterovirussen). Volgens mij ben je bij een influenza besmetting veel eerder geneigd thuis te blijven omdat je bagger voelt. En een verkoudheid met rhinovirus is voor niemand echt gevaarlijk, een verkoudheid met SARS-CoV-2 is (of was?) toch iets anders. Maar we bewegen wel gestaag in de richting dat een besmetting met SARS-CoV-2 nauwelijks nog gevaarlijk is (maar dat kan met een volgende variant weer veranderen).
Maar die kans wordt wel steeds kleiner, aangezien er geen onuitputtelijke bron van mogelijk mutaties is voor het virus die daartoe zouden kunnen leiden, plus dat er altijd wel enige bescherming is van antistoffen opgewekt door vaccins en eerdere varianten. Maar het is wel iets wat in, vind ik, in gedachten gehouden moet worden als men zulke maatregelen neemt.quote:
https://nos.nl/artikel/24(...)te-coronamaatregelenquote:Kabinet wil eind van de maand af van meeste coronamaatregelen
Het kabinet zet erop in dat aan het eind van de maand een einde komt aan veel coronamaatregelen. Haagse bronnen benadrukken dat er nog definitieve besluiten moeten worden genomen, maar het kabinet denkt erover het coronatoegangsbewijs af te schaffen, net als de regel om anderhalve meter afstand te houden en een mondkapje te dragen. Festivals en evenementen zouden dan vanaf 25 februari toegankelijk worden met een negatieve test ('1G').
Al eerder, namelijk volgende week vrijdag, zouden andere versoepelingen ingaan. Nu moeten bijvoorbeeld restaurants, cafés, theaters, bioscopen en musea nog om 22.00 uur dicht, maar volgens de bronnen wil het kabinet in verband met de relatief gunstige ziekenhuiscijfers dat tijdstip aanpassen. De precieze tijd staat nog niet vast; gesproken wordt over een verruiming tot 23.00 uur, middernacht of 01.00 uur.
Advies om thuis te werken vervalt
Klanten in cafés zouden vanaf eind volgende week ook niet meer per se hoeven te zitten. Verder ziet het ernaar uit dat het advies om thuis te werken vervalt, net als het advies om maximaal vier mensen per dag thuis te ontvangen.
Gisteren toonde premier Rutte zich al "voorzichtig optimistisch" over versoepelingen. Dinsdag hakt het kabinet de knoop door over de versoepelingen van volgende week. Dan is er ook weer een persconferentie, deze keer alleen door minister Kuipers van Volksgezondheid.
Vanochtend was er een korte vergadering van het kabinet over de maatregelen. Die werd helemaal digitaal gehouden. Kuipers wilde vanmiddag weinig kwijt over versoepelingen, maar ook hij gebruikte de woorden "voorzichtig optimistisch". "Het aantal besmettingen is heel erg hoog, maar gelukkig valt de druk op de zorg mee." Over de verruiming van openingstijden zei hij dat het iets is "waar we nadrukkelijk naar kijken".
En zonder ctb, al helemaal zonder 1g.....na twee vaccins en een booster ga ik me echt niet laten testen voor toegangquote:Op woensdag 9 februari 2022 14:49 schreef THEFXR het volgende:
wat boeien die cijfers nog? gewoon alles open.
Maar met de besmettelijkheid van omikron zal iedereen toch onvermijdelijk ermee in contact komen. Het maximaal behaalbare doel van isolatie is dan enkel vertraging van verspreiding, maar zolang de zorg niet overbelast is maakt het niet uit of je nu of over een maand ziek wordt. Vandaar dat ik het opzich wel zie zitten om dit als normaal verkoudheidsvirus te gaan beschouwen (en we zitten inmiddels op een significant lagere mortaliteit dan influenza, dus ik zeg bewust verkoudheid).quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet hoeveel mensen die met influenza besmet zijn niet echt ziek zijn, en het zich beperkt tot een snotneus. Griep (influenza) is niet verkoudheid (rhinovirussen, coronavirussen, adenovirussen, enterovirussen). Volgens mij ben je bij een influenza besmetting veel eerder geneigd thuis te blijven omdat je bagger voelt. En een verkoudheid met rhinovirus is voor niemand echt gevaarlijk, een verkoudheid met SARS-CoV-2 is (of was?) toch iets anders. Maar we bewegen wel gestaag in de richting dat een besmetting met SARS-CoV-2 nauwelijks nog gevaarlijk is (maar dat kan met een volgende variant weer veranderen).
Significant? Mortaliteit? Influenza? We zitten hier niet op de universiteit meneer.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:17 schreef Stridone het volgende:
[..]
Maar met de besmettelijkheid van omikron zal iedereen toch onvermijdelijk ermee in contact komen. Het maximaal behaalbare doel van isolatie is dan enkel vertraging van verspreiding, maar zolang de zorg niet overbelast is maakt het niet uit of je nu of over een maand ziek wordt. Vandaar dat ik het opzich wel zie zitten om dit als normaal verkoudheidsvirus te gaan beschouwen (en we zitten inmiddels op een significant lagere mortaliteit dan influenza, dus ik zeg bewust verkoudheid).
Ik ben maar een eenvoudige boerenlul, maar ik begreep hem prima. Dus al ben ik hier niet de baas, keur ik het alsnog goed.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:21 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Significant? Mortaliteit? Influenza? We zitten hier niet op de universiteit meneer.
Het was een grap.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:34 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik ben maar een eenvoudige boerenlul, maar ik begreep hem prima. Dus al ben ik hier niet de baas, keur ik het alsnog goed.
Mooiquote:Op woensdag 9 februari 2022 12:29 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)n-te-weren~ad402793/
PvdA tegen. 2G is dood.
Fijn hoor, brengers van het goede nieuws!quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:11 schreef Federer-fan het volgende:
Goedemiddag, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen van vandaag en de afgelopen zeven dagen, gebaseerd op de LCPS-cijfers. Er is een daling op de IC’s én op de verpleegafdelingen. In totaal is er een absolute daling van 49 (relatieve daling 3,1%). Het zijn daarmee 1.531 bezette bedden in totaal, dus in één keer een stuk minder ver boven de 1.500.
- woensdag 9 februari: 206 (absolute daling 20; relatieve daling 8,8%);
- woensdag 9 februari: 1.325 (absolute daling 29; relatieve daling 2,1%);
quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:21 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Significant? Mortaliteit? Influenza? We zitten hier niet op de universiteit meneer.
We zitten ook met een gigantisch hogere infectie rate dan influenza, vergeet dat niet. Je spreekt van een griepgolf als er 58 mensen per 100.000 naar de huisarts gaan met griepachtige klachten per week.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:17 schreef Stridone het volgende:
[..]
Maar met de besmettelijkheid van omikron zal iedereen toch onvermijdelijk ermee in contact komen. Het maximaal behaalbare doel van isolatie is dan enkel vertraging van verspreiding, maar zolang de zorg niet overbelast is maakt het niet uit of je nu of over een maand ziek wordt. Vandaar dat ik het opzich wel zie zitten om dit als normaal verkoudheidsvirus te gaan beschouwen (en we zitten inmiddels op een significant lagere mortaliteit dan influenza, dus ik zeg bewust verkoudheid).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |