------------------------quote:Als het kind ‘stop’ zegt gaan ouders vaak door met kietelen, maar daarmee overschrijd je hun grens
In de wekelijkse podcast en column Zij zegt kijkt AD-columnist Debby Gerritsen vanuit een vrouwelijk perspectief naar het nieuws van de afgelopen week. Wat viel op? Hierover praat ze met een vast panel van vrouwelijke experts. Deze week is seksuoloog drs. Nynke Nijman te gast om te praten over seksueel grensoverschrijdend gedrag: ‘We moeten het hebben over consent.’ Luister mee!
Na een week #MeToo-discussies is de hamvraag: hoe nu verder? ‘Protect your daughters, educate your sons’, wordt veel geroepen de laatste weken. Dat klinkt goed, maar hoe doen we dat? Hierover gaat AD-columnist Debby Gerritsen in gesprek met seksuoloog drs. Nynke Nijman. Want wanneer is iets grensoverschrijdend gedrag, en wat is consent?
,,Ga er nooit van uit dat een ander zit te wachten op jouw aanraking”, zegt Nijman over grenzen leren kennen en aangeven. Een open deur, zo lijkt het. Maar daarover wordt nog te makkelijk gedacht. ,,Consent is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. We moeten onze kinderen beter leren dat als ze iets willen, ze dat moeten vragen.”
Ook is het van belang dat we kinderen leren zelf grenzen aan te geven, en dat daar ook naar geluisterd wordt. ,,Heel veel ouders kietelen hun kinderen. Maar als het kind ‘stop’ zegt, gaan ze vaak door. Daarmee overschrijd je een grens”, aldus Nijman.
Over lichamelijke autonomie en seksualiteit zegt ze: ,,Ouders vinden het vaak spannend, maar seksuele ontwikkeling begint al bij de geboorte. Open praten over seksualiteit is heel nuttig, want uit onderzoek weten we dat een kind met een goede seksuele opvoeding en ontwikkeling veel beter grenzen kan aangeven bij zichzelf, en beter grenzen herkent bij een ander.” Luister mee!
https://www.ad.nl/opinie/(...)-hun-grens~af8a8c2f/
Hele topic stond er vol mee.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 19:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Quote eens de mensen die dat zeggen.
Had ik wel verwacht dat jij met schelden zou eindigen omdat dat hier toch anoniem kan.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 18:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Not sure if serious or stupid.
Ik hou het op het laatste.
Geen memes kennenquote:Op zaterdag 5 februari 2022 20:23 schreef torentje het volgende:
[..]
Had ik wel verwacht dat jij met schelden zou eindigen omdat dat hier toch anoniem kan.
Jazeker!quote:Op zondag 6 februari 2022 06:15 schreef theunderdog het volgende:
Je kind helpen met wassen, terwijl hij/zij daar vooraf geen toestemming voor heeft gegeven is dat dan eigenlijk aanranding?
Save the children !!!!!quote:Op zondag 6 februari 2022 07:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Jazeker!
En de tandarts die pardoes de boor in de mond van het kind stopt is een vuile verkrachter.
Die mevrouw die een covidtestwattenstaafje in je neus schuift trouwens ook.
Iedereen die grenzen van kinderen respecteert, en een kind dus zijn gelijke vindt, zou wachten totdat het kind zou vragen om te helpen met wassen.quote:Op zondag 6 februari 2022 06:15 schreef theunderdog het volgende:
Je kind helpen met wassen, terwijl hij/zij daar vooraf geen toestemming voor heeft gegeven is dat dan eigenlijk aanranding?
??quote:Op zaterdag 5 februari 2022 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
kietelen mag nooit meer dan 5 seconden duren
LOLquote:Op zondag 6 februari 2022 09:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedereen die grenzen van kinderen respecteert, en een kind dus zijn gelijke vindt, zou wachten totdat het kind zou vragen om te helpen met wassen.
Als ie er een weekje geen zin in heeft, is 'ie een week ongewassen dus?quote:Op zondag 6 februari 2022 09:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedereen die grenzen van kinderen respecteert, en een kind dus zijn gelijke vindt, zou wachten totdat het kind zou vragen om te helpen met wassen.
Inderdaad. Soms bepaal je als ouder de grenzen. Heel goed.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:13 schreef Seven. het volgende:
Soms respecteer je de grenzen, en soms stel je ze zelf.
Daar zit 'm de kneep: een kind is nooit de gelijke van een volwassene.quote:Op zondag 6 februari 2022 09:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou teering zeg, een blanke thermometer. Hoe racistisch wil je het hebben?quote:Op zondag 6 februari 2022 22:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoho, zo makkelijk kom je er nou ook weer niet vanaf ...
1. Heb je wel gewacht tot je 'gelijke' dochter je zelf vroeg anaal gepenetreerd te worden?
2. Wat voor thermometer heb je gebruikt? Als het zo eentje was, vind ik dat nog best wel kwalijk:
[ afbeelding ]
Geen borstvoeding meer voor jongetjes. Daarmee wakker je bepaald gedrag aan. Reken maar dat veel mannen die grensoverschrijdend gedrag vertonen vroeger borstvoeding hebben gehadquote:Op zaterdag 5 februari 2022 20:07 schreef Halcon het volgende:
Over lichamelijke autonomie en seksualiteit zegt ze: ,,Ouders vinden het vaak spannend, maar seksuele ontwikkeling begint al bij de geboorte.
En standaard een keizersnee. Jochies van nog geen dag oud hebben natuurlijk niks te zoeken in de buurt van een blote kut.quote:Op maandag 7 februari 2022 08:11 schreef the-eye het volgende:
[..]
Geen borstvoeding meer voor jongetjes. Daarmee wakker je bepaald gedrag aan. Reken maar dat veel mannen die grensoverschrijdend gedrag vertonen vroeger borstvoeding hebben gehad
Slechts qua kracht zijn normale kinderen de mindere. Kinderen hebben dus niets aan een opvoeder zoals jou, want voor jou is een lichamelijk zwakkere niet heilig.quote:Op zondag 6 februari 2022 22:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Daar zit 'm de kneep: een kind is nooit de gelijke van een volwassene.
Aan beide kanten van de discussie wordt stevig geridiculiseerd. Het probleem is alleen dat aan beide kanten degene die dat doen, denken dat ze een serieuze benadering hebben.quote:Op maandag 7 februari 2022 09:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Interessant dat er een erg grote overlap is in users die hiervan gaan stuiteren en ook bij de voice rel en #meetoo gaan stuiteren…
En daarin eigenlijk dezelfde soort overdrijvingen maken, er vanalles bij halen en doen. Het eeuwige dan mag niets meer riedel afsteken.
En daar zo ver voorbij het punt dat gemaakt wordt gaan dat het echt nergens meer op slaat.
Jij bepaalt de regels als ouder, je bepaalt niet de grenzen van een ander. Dus je gaat niet de emoties van je kind negeren, of nog erger, proberen te forceren, omdat 'het anders de hele avond ongezellig is'.quote:Op zondag 6 februari 2022 21:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Inderdaad. Soms bepaal je als ouder de grenzen. Heel goed.
Niet enkel qua kracht.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Slechts qua kracht zijn normale kinderen de mindere. Kinderen hebben dus niets aan een opvoeder zoals jou, want voor jou is een lichamelijk zwakkere niet heilig.
Qua geestelijke ontwikkeling zijn ze natuurlijk ook nog niet op het niveau van een volwassene.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Op welk gebied zijn normale kinderen dan nog meer minder?
Iemand die zijn kinderen niet als zijn gelijke ziet/behandeld is toch nooit volledig geestelijk ontwikkeld?quote:Op maandag 7 februari 2022 12:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Qua geestelijke ontwikkeling zijn ze natuurlijk ook nog niet op het niveau van een volwassene.
Die overdrijvingen zijn om aan te geven dat het vanaf het begin al nergens opslaat. Ik ga niet eens moeite doen om te begrijpen hoe een brein werkt dat een connectie ziet tussen kinderen kietelen en grensoverschrijdend gedrag.quote:Op maandag 7 februari 2022 09:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Interessant dat er een erg grote overlap is in users die hiervan gaan stuiteren en ook bij de voice rel en #meetoo gaan stuiteren…
En daarin eigenlijk dezelfde soort overdrijvingen maken, er vanalles bij halen en doen. Het eeuwige dan mag niets meer riedel afsteken.
En daar zo ver voorbij het punt dat gemaakt wordt gaan dat het echt nergens meer op slaat.
Ouders voeden hun kinderen op. Iemand die je gelijke is, hoef je niet op te voeden.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Iemand die zijn kinderen niet als zijn gelijke ziet/behandeld is toch nooit volledig geestelijk ontwikkeld?
Dan vinden die ouders zichzelf toch superieur omdat ze qua kracht kunnen winnen van een kind? Zijn dan dus arrogant.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ouders voeden hun kinderen op. Iemand die je gelijke is, hoef je niet op te voeden.
Nee, die beseffen dat ze een kind moeten opvoeden.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan vinden die ouders zichzelf toch superieur omdat ze qua kracht kunnen winnen van een kind? Zijn dan dus arrogant.
Het is grensoverschrijdend gedrag om door te gaan als de ander aangeeft het echt niet te willen. Hoe kan je dat niet zien?quote:Op maandag 7 februari 2022 12:06 schreef the-eye het volgende:
[..]
Die overdrijvingen zijn om aan te geven dat het vanaf het begin al nergens opslaat. Ik ga niet eens moeite doen om te begrijpen hoe een brein werkt dat een connectie ziet tussen kinderen kietelen en grensoverschrijdend gedrag.
Als het kind niet (meer) schatert is een "niet doen" serieus te nemen maar tot die tijd is het niet meer dan een uiting van dat het heftig is maar toch wel heel leuk.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Het is grensoverschrijdend gedrag om door te gaan als de ander aangeeft het echt niet te willen. Hoe kan je dat niet zien?
Het gaat nergens over kietelen dat leuk gevonden wordt, het gaat om doorgaan terwijl er aangegeven wordt dat het niet leuk gevonden wordt.
Dat daar een misverstand in zit, het ja maar het is toch leuk… euhm nee dus in het geval dat er aangegeven wordt dat het niet leuk bevonden wordt.
Hetzelfde zie je bv bij pest gedrag, het hele ach joh, was maar een lolletje. Dat tot ver voorbij waar iemand heeft aangegeven of signalen geeft het echt niet leuk te vinden.
De koppeling naar seksueel overschrijdend gedrag is in die mate zo gemaakt dat je daar dus ook vrij vaak ziet dat degene die dat seksueel grensoverschrijdende gedrag vertonen amper tot geen oog hebben voor de grenzen van anderen.
Jeroen zegt het in zijn verklaring, Mark zegt hetzelfde in zijn verklaring. In veel gevallen komt het neer op ik vond het leuk en vond dat de ander het dus ook maar leuk moest vinden. Heb niet opgelet of die ander het leuk vond.
Het hele ik vond het leuk en heb er niet bij stil gestaan dat de ander daar anders over kon denken is een stevige rode draad in het hele #metoo en bij de voice en alle ellende die nu in diezelfde lijn boven komt drijven.
Daarnaast zien we dat degene die het niet leuk vonden pas nu er algemeen gezegd wordt dat was niet ok hun verhaal durven te doen. Bij hun zie je dat dat aangeven van grenzen en er echt wat mee doen achter is gebleven. Wat natuurlijk de hele dynamiek versterkt.
Dat is waarom de dame uit de OP dit voorbeeld aanhaalt, waarbij in de vorming het dus voor kan komen dat er aangeleerd wordt dat je te weinig oog hebt voor andermans grenzen en te weinig doet met je eigen grenzen.
Dat er soms dingen zijn die gewoon moeten die je niet zo leuk vindt doet hier echt niets aan af en heeft er geen bal mee te maken.
Dan leg je uit waarom het noodzakelijk is en wordt er ook niet gedaan alsof je het wel best zou moeten vinden.
Neem dat thermometer vb. is echt niet leuk ofzo, maar moet, gaat om gezondheid. Niemand doet dat lachend onder het mom wat een lol en stel je niet aan dat je het niet leuk vindt.
Je probeert het zo goed mogelijk uit te leggen en je hebt mededogen over het feit dat het niet leuk is. Grofweg zeg je, ja dit is kut, maar het kan even niet anders.
Zelfde met tanden poetsen, het moet want anders heeft het veel ergere gevolgen. Je zegt niet je moet het doen omdat ik het zo leuk vindt als je dat doet. Je legt de noodzaak uit.
Nogmaals, het gaat over het niet leuk (meer) vinden en dat er dan alsnog doorgegaan wordt.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:47 schreef the-eye het volgende:
[..]
Als het kind niet (meer) schatert is een "niet doen" serieus te nemen maar tot die tijd is het niet meer dan een uiting van dat het heftig is maar toch wel heel leuk.
Allemaal niet zo moeilijk hoor en al helemaal geen reden om ermee op de bandwagon van me-too te springen
kietelen mag nooit onverwachts en mag niet langer dan 5 seconden durequote:Op maandag 7 februari 2022 13:09 schreef Nielsch het volgende:
Kietelen is echt een nare lichamelijke gebeurtenis. Ik heb een paar jaar geleden nog eens iemand (bewust) een bloedneus geklapt met m'n elleboog omdat deze persoon mij zonodig wilde kietelen. Ik vond het als kind trouwens al naar, en maakte soms echt dingen kapot als m'n vader er mee doorging. Wat mij betreft goed dat hier aandacht voor is.
Dat er kinderachtige usertjes zijn die het vergelijking met het moeten maken van huiswerk is gewoon zielig, maar dat moeten dat soort types zelf maar weten. Boze blanke mannetjes met een complexje.
Dank je wel voor deze reactie. Nu weten we in ieder geval, dat jij volledig ongeschikt bent om de grenzen van andere personen (inclusief je kinderen) in te schatten. Mijn advies is dan ook, om voor de rest van je leven, nooit meer iemand aan te raken, behalve na een expliciete uitnodiging.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:47 schreef the-eye het volgende:
Als het kind niet (meer) schatert is een "niet doen" serieus te nemen maar tot die tijd is het niet meer dan een uiting van dat het heftig is maar toch wel heel leuk.
Arrogant is jouw reactie, meer kan ik daar niet van maken.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, die beseffen dat ze een kind moeten opvoeden.
Zonder opvoeding komen de meeste kinderen helemaal nergens. Als ik alles aan mijn kinderen over zou laten, dan eten ze elke dag chips, chocolade en friet. Gaan ze maximaal 1 keer per week naar school. Maken ze huiswerk standaard niet. Kijken ze elke avond televisie tot ze omvallen van de slaap. Poetsen ze hun tanden soms 'n week niet. Meppen ze elkaar als ze aan elkaars speelgoed zitten. Etc, etc, etc.
Kortom: daar komt dan niet heel veel van terecht.
Een van de dingen die m'n ouders mij al vroeg leerde is goed te kijken van wie ik advies aan kan nemen en wie ik gewoon moet laten blatenquote:Op maandag 7 februari 2022 14:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dank je wel voor deze reactie. Nu weten we in ieder geval, dat jij volledig ongeschikt bent om de grenzen van andere personen (inclusief je kinderen) in te schatten. Mijn advies is dan ook, om voor de rest van je leven, nooit meer iemand aan te raken, behalve na een expliciete uitnodiging.
Ik hoop dat ze je dan hebben geleerd om je eigen advies vooral te negeren.quote:Op maandag 7 februari 2022 14:06 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een van de dingen die m'n ouders mij al vroeg leerde is goed te kijken van wie ik advies aan kan nemen en wie ik gewoon moet laten blaten
Aah, het autoriteitsargumentquote:Op maandag 7 februari 2022 14:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze je dan hebben geleerd om je eigen advies vooral te negeren.
Lachen bij kietelen is absoluut geen enkele indicatie dat degene die het geforceerd ondergaat, het leuk of acceptabel vindt. Dat is vermoedelijk ook precies de reden waarom een afgestudeerde psychologe er in een interview iets over zegt.
En, nee, je weet het niet beter 'omdat het je eigen kinderen zijn'.
Het is je in elk geval niet gelukt om een inhoudelijke reactie te maken.quote:Op maandag 7 februari 2022 14:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Arrogant is jouw reactie, meer kan ik daar niet van maken.
Vind het niet echt nodig dit soort dingen te zeggen.quote:Op maandag 7 februari 2022 14:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dank je wel voor deze reactie. Nu weten we in ieder geval, dat jij volledig ongeschikt bent om de grenzen van andere personen (inclusief je kinderen) in te schatten. Mijn advies is dan ook, om voor de rest van je leven, nooit meer iemand aan te raken, behalve na een expliciete uitnodiging.
En de grap is, als een mede afgestudeerd psycholoog met een FOK!-account een andere mening heeft, dan moet die zijn collegegeld terugvragen.quote:Op maandag 7 februari 2022 14:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
Aah, het autoriteitsargument![]()
Deze afgestudeerde psychologe poneert een stelling zonder enige onderbouwing of wetenschappelijk kader. In straatttaal "Ze geeft haar bek maar een zwaai". Maarja het staat ook maar als opinie in het AD.
Ok... Nielsch.quote:Op maandag 7 februari 2022 13:09 schreef Nielsch het volgende:
Kietelen is echt een nare lichamelijke gebeurtenis. Ik heb een paar jaar geleden nog eens iemand (bewust) een bloedneus geklapt met m'n elleboog omdat deze persoon mij zonodig wilde kietelen. Ik vond het als kind trouwens al naar, en maakte soms echt dingen kapot als m'n vader er mee doorging. Wat mij betreft goed dat hier aandacht voor is.
Dat er kinderachtige usertjes zijn die het vergelijking met het moeten maken van huiswerk is gewoon zielig, maar dat moeten dat soort types zelf maar weten. Boze blanke mannetjes met een complexje.
Natuuurlijk niet. [grinnikt]quote:Op maandag 7 februari 2022 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kietelen mag nooit onverwachts en mag niet langer dan 5 seconden dure
Ach, een kind hoort niet alleen je ‘gelijke’ te zijn maar nu zelfs ‘heilig’. In combinatie met ‘gelijke’ zou ik dan ook ‘heilig’ (moeten) zijn. Dat ben ik niet.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Slechts qua kracht zijn normale kinderen de mindere. Kinderen hebben dus niets aan een opvoeder zoals jou, want voor jou is een lichamelijk zwakkere niet heilig.
En daar ben ik het dan weer NIET mee eens, als fervent kietelaar. Je hebt namelijk wel degelijk de grenzen van je kind te respecteren, zoals je dat andersom ook verwacht. Maar respecteren is niet zonder nadenken accepteren.quote:Op maandag 7 februari 2022 16:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Ach, een kind hoort niet alleen je ‘gelijke’ te zijn maar nu zelfs ‘heilig’. In combinatie met ‘gelijke’ zou ik dan ook ‘heilig’ (moeten) zijn. Dat ben ik niet.
Nee, een kind is nooit de gelijke van een volwassene om de doodsimpele reden dat een kind nog volop in ontwikkeling is; zowel fysiek als mentaal.
Wat overigens niet wegneemt dat een kind gerust grenzen mag aangeven maar zo ‘absoluut’ als jij het stelt, zo werkt het niet. Het is aan de volwassene om te beoordelen of die grenzen realistisch en maatschappelijk verantwoord zijn; niet aan het kind; het kind heeft dan ook de grenzen van de volwassene te respecteren.
Punt.
Ik heb het niet sec over het kietelen maar die flauwekul dat je b.v. op een uitnodiging van een kind moet wachten alvorens je het mág wassen.quote:Op maandag 7 februari 2022 17:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En daar ben ik het dan weer NIET mee eens, als fervent kietelaar. Je hebt namelijk wel degelijk de grenzen van je kind te respecteren, zoals je dat andersom ook verwacht. Maar respecteren is niet zonder nadenken accepteren.
Als een kind niet gekieteld of geknuffeld wil worden, dan is dat in de regel iets waar je respect voor moet hebben. Tegelijkertijd weet je als ouder ook of die grens aangegeven wordt uit spel, uit dwarsigheid of omdat een kind echt niet meer wil.
In dat laatste geval is het duidelijk als wat. Dan stop je. In het eerste geval zou je wat mij betreft gewoon door mogen gaan, maar er zijn hier mensen die vinden dat je ook een gespeelde grens moet accepteren. Daar ben ik het pertinent mee oneens.
De discussie wordt voor mij pas interessant als het kind 'nee' of 'stop' zegt terwijl je als ouder gewoon weet dat hij dat alleen maar roept uit (gespeelde) boosheid. Mijn zoon heeft namelijk de neiging om als hij zijn zin niet krijgt boos te worden. Prima die ruimte krijgt hij. Wat hij daarna echter gaat doen is boos blijven als de directe aanleg al lang verleden tijd is. Dan wordt het boos doen om het boos doen en daarin naait hij zichzelf steeds verder op, tot onhandelbaarheid toe.
De kieteldood is dan een zeer beproefd en door zijn behandelaar en ouders (waaronder een heuse afgestudeerd en gepromoveerd psycholoog!) goedgekeurd instrument om hem uit die negatieve spiraal te krijgen. Één van de instrumenten, overigens. Wat Captain Jack Daniels of Torentje op FOK! daar dan van vinden zal mij echt totaal aan mijn aars oxideren.
Jij denkt toch niet, dat ik tegen een dove anderstalige muur blijf praten?quote:Op maandag 7 februari 2022 14:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is je in elk geval niet gelukt om een inhoudelijke reactie te maken.
Die flauwe kul komt van mensen die het willen ridiculiseren. Die zeggen straks mag je je kind niet meer wassen zonder toestemming.quote:Op maandag 7 februari 2022 18:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik heb het niet sec over het kietelen maar die flauwekul dat je b.v. op een uitnodiging van een kind moet wachten alvorens je het mág wassen.
Over kietelen is wmb niet zoveel discussie: stoppen als je merkt dat het kind niet (meer) wil. Of dat signaal nou verbaal of non-verbaal komt maakt mij echt geen donder uit (grens is realistisch en maatschappelijk geaccepteerd).
Ik zeg overigens nergens dat je de grenzen van het kind NIET moet accepteren. Ik zeg dat, naast de grenzen van het kind, de volwassene ook grenzen mag stellen; die heeft het kind te respecteren (en soms maar te accepteren). Zie b.v. weer het wassen.
Jawel hoor, met droge ogen:quote:Op maandag 7 februari 2022 19:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Die flauwe kul komt van mensen die het willen ridiculiseren. Die zeggen straks mag je je kind niet meer wassen zonder toestemming.
Helemaal niemand die het over grenzen respecteren heeft gehad heeft het over wassen, tanden poetsen en dat soort dingen gehad.
quote:Op zondag 6 februari 2022 09:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja ok, maar dat is torentje… dat is wel een beetje een geval apart zeg maar.quote:
Mijn reactie #51 (waar een ander weer op mij reageerde) was dan ook tegen Torentje.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ja ok, maar dat is torentje… dat is wel een beetje een geval apart zeg maar.
Nee, niet echt, maar als anderen dan weer op mijn reactie (op Torentje) reageren, krijg je een mooie Babylonische spraakverwarring.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:21 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Je gaat toch niet vertellen dat je Torentje serieus neemt ?
Waar je klaarblijkelijk niets tegenin kunt brengen.quote:
...geef ik aanzienlijk meer credit dan een fokker die niet verder komt dan: "Mijn kind! Ik weet het beter!".quote:Deze afgestudeerde psychologe ....
Daar geloof ik echt helemaal niks van. Ik denk dat je dit ter plekke verzint, omdat je niet zoveel weerstand had verwacht op je originele post. En als jij die 'heuse afgestudeerd en gepromoveerd psycholoog' bent (zoals je eerder claimde), dan geloof ik het al helemaal niet.quote:Op maandag 7 februari 2022 17:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
De kieteldood is dan een zeer beproefd en door zijn behandelaar en ouders (waaronder een heuse afgestudeerd en gepromoveerd psycholoog!) goedgekeurd instrument om hem uit die negatieve spiraal te krijgen.
Tja, maar wie ben jij.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 06:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar geloof ik echt helemaal niks van. Ik denk dat je dit ter plekke verzint, omdat je niet zoveel weerstand had verwacht op je originele post. En als jij die 'heuse afgestudeerd en gepromoveerd psycholoog' bent (zoals je eerder claimde), dan geloof ik het al helemaal niet.
Iemand die blijkbaar wel in staat is om te begrijpen (want breeduit gedocumenteerd in de psychologie en pedagogie), dat het negeren en/of forceren van de emoties van je kind (dat in jouw geval blijkbaar al problemen heeft met het verwerken van emoties) een zeer grote kans geeft op lange termijn emotionele schade. Dus dat een psycholoog/pedagoog dat zou adviseren in de omgang met jouw kind, is hoogst onwaarschijnlijk.quote:
Als jij denkt dat kietelen zorgt voor emotionele schade begrijp je helemaal niks wijsneusquote:Op dinsdag 8 februari 2022 07:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Iemand die blijkbaar wel in staat is om te begrijpen (want breeduit gedocumenteerd in de psychologie en pedagogie), dat het negeren en/of forceren van de emoties van je kind (dat in jouw geval blijkbaar al problemen heeft met het verwerken van emoties) een zeer grote kans geeft op lange termijn emotionele schade. Dus dat een psycholoog/pedagoog dat zou adviseren in de omgang met jouw kind, is hoogst onwaarschijnlijk.
Prima toch dat jij dat denkt op basis van je internet research. Ik wens je veel succes met je verworven kennis.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 07:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Iemand die blijkbaar wel in staat is om te begrijpen (want breeduit gedocumenteerd in de psychologie en pedagogie), dat het negeren en/of forceren van de emoties van je kind (dat in jouw geval blijkbaar al problemen heeft met het verwerken van emoties) een zeer grote kans geeft op lange termijn emotionele schade. Dus dat een psycholoog/pedagoog dat zou adviseren in de omgang met jouw kind, is hoogst onwaarschijnlijk.
Alsof er iemand op jouw credit zit te wachtenquote:Op dinsdag 8 februari 2022 06:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Waar je klaarblijkelijk niets tegenin kunt brengen.
[..]
...geef ik aanzienlijk meer credit dan een fokker die niet verder komt dan: "Mijn kind! Ik weet het beter!".
Ik wens hoofdzakelijk jouw zoontje veel succes in zijn verdere leven.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Prima toch dat jij dat denkt op basis van je internet research. Ik wens je veel succes met je verworven kennis.
Oh eerst schermen met dat iemand afgestudeerd psycholoog is en daarna aankomen met wat je wel of niet zou geloven. Geloven doe je maar in de kerk dus breng 's een argument in of hou gewoon je mondquote:Op dinsdag 8 februari 2022 06:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar geloof ik echt helemaal niks van. Ik denk dat je dit ter plekke verzint, omdat je niet zoveel weerstand had verwacht op je originele post. En als jij die 'heuse afgestudeerd en gepromoveerd psycholoog' bent (zoals je eerder claimde), dan geloof ik het al helemaal niet.
quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:01 schreef the-eye het volgende:
[..]
Als jij denkt dat kietelen zorgt voor emotionele schade begrijp je helemaal niks wijsneus
Je argumentatie is ook echt heel sterk.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
Alsof er iemand op jouw credit zit te wachten
Ik zie dat je een beetje hoog in je emotie zit. Ik zal het niet negeren.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:04 schreef the-eye het volgende:
Geloven doe je maar in de kerk dus breng 's een argument in of hou gewoon je mond![]()
Daar zal hij op zitten te wachtenquote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wens hoofdzakelijk jouw zoontje veel succes in zijn verdere leven.
quote:
Oh je gaat de psycholoog uithangen?quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik zie dat je een beetje hoog in je emotie zit. Ik zal het niet negeren.
Dat gaat zeker goed komen. Lief, vrolijk mannetje. Doet het goed op school, sportief en super betrokken bij de mensen om hem heen.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wens hoofdzakelijk jouw zoontje veel succes in zijn verdere leven.
quote:
Grappig....twee reacties geleden zeg je nog dat hij zijn emoties niet kan reguleren. Wat een vooruitgang in een half uurtje.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:08 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat gaat zeker goed komen. Lief, vrolijk mannetje. Doet het goed op school, sportief en super betrokken bij de mensen om hem heen.
Enorme stappen de goede kant op gezet de afgelopen jaren dankzij ouders die hem begrijpen en goede begeleiding.
Maar fijn dat je het je aantrekt.
Die momenten heeft hij ja. Je moet niet je hele mening over iemand baseren op één anekdote. Zo baseer ik mijn mening over mijn zoon op basis van 24/7, niet alleen het moment waarop hij nog even uit de bocht vliegt.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 08:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Grappig....twee reacties geleden zeg je nog dat hij zijn emoties niet kan reguleren. Wat een vooruitgang in een half uurtje.
Ouders kunnen dus de gedachten van hun kinderen lezen?quote:Op maandag 7 februari 2022 17:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Als een kind niet gekieteld of geknuffeld wil worden, dan is dat in de regel iets waar je respect voor moet hebben. Tegelijkertijd weet je als ouder ook of die grens aangegeven wordt uit spel, uit dwarsigheid of omdat een kind echt niet meer wil.
De discussie wordt voor mij pas interessant als het kind 'nee' of 'stop' zegt terwijl je als ouder gewoon weet dat hij dat alleen maar roept uit (gespeelde) boosheid.
Mwoah.... een hond kan niet praten en daarbij zal je het ook van andere signalen moeten hebben wat hij bedoelt. Dat maakt je dan nog geen helderziende.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 09:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Ouders kunnen dus de gedachten van hun kinderen lezen?
Ik zal het je sterker vertellen: er bestaan zeelui die (via internet!) de gedachten van andermans kinderen kunnen lezenquote:Op dinsdag 8 februari 2022 09:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Absoluut niet. Maar ik kan wel zijn ogen en de kuiltjes in zijn wangen lezen. En zijn mondje wat dan net anders staat. Beetje ouder ziet zo'n dingen prima aan zijn kind, als je dat niet ziet is er pas echt iets mis met je als ouder.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 09:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Dit vind ik eigenlijk wel een goede post.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Absoluut niet. Maar ik kan wel zijn ogen en de kuiltjes in zijn wangen lezen. En zijn mondje wat dan net anders staat. Beetje ouder ziet zo'n dingen prima aan zijn kind, als je dat niet ziet is er pas echt iets mis met je als ouder.
Overigens, ook als je af en toe wel eens over een grens heen gaat (en dan heb ik het niet over strafbare zaken, uiteraard) dan is dat nog geen groot probleem als je in de regel de grenzen wel respecteert, regelmatig met je kinderen praat over wat wel en wat niet ok is en verder je kinderen voorziet van voldoende liefde en een veilige omgeving.
Dat alles wordt niet in één keer vermorzeld doordat je een kind te lang kietelt omdat je zijn lachen verkeerd interpreteert.
Maar elke vorm van nuance in deze discussie is voor sommige mensen al te ingewikkeld. Op basis van één anekdote of opmerking word hier je totale ouderschap afgeserveerd. Totaal ridicuul.
Bij liefde geven hoort ook het nee ik wil niet respecteren van je kind, want als de ouders dat accepteren dan weet het kind namelijk dat het in een veilige omgeving verblijft.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Absoluut niet. Maar ik kan wel zijn ogen en de kuiltjes in zijn wangen lezen. En zijn mondje wat dan net anders staat. Beetje ouder ziet zo'n dingen prima aan zijn kind, als je dat niet ziet is er pas echt iets mis met je als ouder.
Overigens, ook als je af en toe wel eens over een grens heen gaat (en dan heb ik het niet over strafbare zaken, uiteraard) dan is dat nog geen groot probleem als je in de regel de grenzen wel respecteert, regelmatig met je kinderen praat over wat wel en wat niet ok is en verder je kinderen voorziet van voldoende liefde en een veilige omgeving.
Dat alles wordt niet in één keer vermorzeld doordat je een kind te lang kietelt omdat je zijn lachen verkeerd interpreteert.
Maar elke vorm van nuance in deze discussie is voor sommige mensen al te ingewikkeld. Op basis van één anekdote of opmerking word hier je totale ouderschap afgeserveerd. Totaal ridicuul.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |