abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203471234
Zoals de titel zegt... Ik zou graag buitenverlichting aanbrengen aan het huis. Mooi een paar accent lampen aan de voorgevel, naast de voordeur, onder de dakgoten...

Maar nu komt het. Er is nergens een voorziening getroffen voor de voeding. Geen kabels in de spouw, geen niks.

En ja, kabels onder de grond over de gevel... Dat is geen porum.

Iemand ervaring en de gouden tips om naderhand bij een bestaande woning mooie verlichting aan te brengen?
Laat die handjes wapperen!
pi_203471326
Gat boren binnen in huis onderop tot de spouw, en buiten op plek van de lamp tot de spouw.

Draad met magneet eraan erin laten vallen en binnen onderaan pakken met een andere magneet, dan een kabel vastmaken aan die draad. Dan binnen gewoon netjes afwerken, of wellicht de kruipruimte in.
pi_203471500
Gatboren en de kabel in je huis langs de muur erheen brengen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203471512
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 12:30 schreef Sfancta het volgende:
Gat boren binnen in huis onderop tot de spouw, en buiten op plek van de lamp tot de spouw.

Draad met magneet eraan erin laten vallen en binnen onderaan pakken met een andere magneet, dan een kabel vastmaken aan die draad. Dan binnen gewoon netjes afwerken, of wellicht de kruipruimte in.
Is dit theoretisch of heb je dit een keer gedaan?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203471672
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 12:30 schreef Sfancta het volgende:

Dit klinkt echt als een hel om in de praktijk uit te voeren :D

En dan met een YMVK kabel en magneetjes en pielen door gaatjes?
Do what you love, love what you do!
pi_203471705
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 12:55 schreef kree het volgende:

[..]
Dit klinkt echt als een hel om in de praktijk uit te voeren :D

En dan met een YMVK kabel en magneetjes en pielen door gaatjes?
Als de 2 gaten maar groot genoeg zijn dan kan het theoretisch mits de spouw niet vervuild is
pi_203471735
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Is dit theoretisch of heb je dit een keer gedaan?
Zo wordt het altijd gedaan als mensen geen kabel(goot( aan de buitenkant willen. Er is geen andere oplossing.

Is er natuurlijk wel, maar veel meer werk. Gewoon vanuit buiten geheel naar binnen, en dan een sleufje frezen. Maar als je niet in een verbouwing zit, lijkt me dat niet zo geweldig.
pi_203471773
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 13:00 schreef Sfancta het volgende:

[..]
Zo wordt het altijd gedaan als mensen geen kabel(goot( aan de buitenkant willen. Er is geen andere oplossing.

Is er natuurlijk wel, maar veel meer werk. Gewoon vanuit buiten geheel naar binnen, en dan een sleufje frezen. Maar als je niet in een verbouwing zit, lijkt me dat niet zo geweldig.
Hoe zwaar zijn die magneetjes aan de kabel om de eerste bocht te maken om de wrijving met de ruwe muur te overwinnen?
Evt kan er een loden blokje op maat worden gemaakt. Ik zou wel dit bloke 2cm minder dik maken dan de spouwbreedte.
pi_203471781
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe zwaar zijn die magneetjes aan de kabel om de eerste bocht te maken om de wrijving met de ruwe muur te overwinnen?
De kabel gaat niet de eerste rit mee maar een dunne draad, als die erdoor is gaat de kabel aan de draad bovenin en zo erdoorheen getrokken worden.
pi_203471807
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 13:04 schreef Sfancta het volgende:

[..]
De kabel gaat niet de eerste rit mee maar een dunne draad, als die erdoor is gaat de kabel aan de draad bovenin en zo erdoorheen getrokken worden.
Dat snap ik, dan blijft mijn punt nog altijd valide...
pi_203471847
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat snap ik, dan blijft mijn punt nog altijd valide...
Door gewicht valt die draad gelijk naar beneden toch, dan even meten op welke hoogte ie zo ongeveer hangt, en dan vanuit binnen met een magneetje pielen. Ruwe muur heb je niet, want je propt er natuurlijk een stuk pvcleiding in.
pi_203472974
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 13:08 schreef Sfancta het volgende:

[..]
Door gewicht valt die draad gelijk naar beneden toch, dan even meten op welke hoogte ie zo ongeveer hangt, en dan vanuit binnen met een magneetje pielen. Ruwe muur heb je niet, want je propt er natuurlijk een stuk pvcleiding in.
Je hebt het blijkbaar nog nooit gedaan, ik weet genoeg.
pi_203473874
Ik wel, maar dat magnetenverhaal is bullshit.

Bij mij zat er toen nog geen isolatie in de spouw, gat boren bij de lamp, gat boren in kruipruimte er onder.
Trekveer met een stukje draad (dun) er in laten zakken.
Haakje buigen van VD draad en opvissen maar in de kruipruimte.
  Moderator woensdag 2 februari 2022 @ 15:55:11 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_203474059
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_203474726
Dat verhaal met dat gat in de spouw boren zou best wel kunnen werken.

Je hoeft toch ook geen stugge grondkabel te gebruiken?

Gat boren. Stuk vislijn met een moertje eraan naar binnen duwen en laten zakken.

Maar het aan de andere kant door een klein gaatje te pakken krijgen wordt moeilijk. En daarna die elektra kabel erdoorheen trekken gaat wel stug. De binnenkant zal ruw zijn.

Ik heb hier ook een extra buitenlamp gemaakt. Maar gewoon geheel de woonkamer ingeboord. De woning moest toen nog gestuct worden.

Zou het indien nodig gewoon weer zo doen. Zo'n sleuf dichtsmeren daarna kun je zelf ook wel.
pi_203475489
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 16:46 schreef Glider76 het volgende:
Dat verhaal met dat gat in de spouw boren zou best wel kunnen werken.

Je hoeft toch ook geen stugge grondkabel te gebruiken?

Niet perse een -AS kabel maar toch echt wel een xmvk als je een beetje aan de norm wilt voldoen. Voor zover ik weet zijn die er niet zo soepel dat je ze om een dergelijke bocht kan trekken. Je kan natuurlijk schuin naar beneden boren door die buitenmuur maar dan krijg je ook meer vocht in de spouw.

Ik zou eerder een route langs de dakgoot zoeken of zo. Of gewoon wat minder buitenlampen, is ook beter voor het milieu. Iets op zonnepanelen is leuk voor de zomer maar onbruikbaar in de winter.
pi_203478924
Je boort natuurlijk onder een zo groot mogelijke hoek die spouw in. Dan hoef je amper een bocht de maken. Deze methode kan echt wel, mits geen isolatie in de spouw.
pi_203478968
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je hebt het blijkbaar nog nooit gedaan, ik weet genoeg.
Zeker weten van wel. Wat een onzin.
pi_203483165
Thanks voor het meedenken, inderdaad opties die ik ook heb overdacht. Zeker alsnog kabels in de spouw boren, al dan niet van binnen, zie ik niet zitten.

Het huis is binnen "klaar" een afgewerkt met structuur op de wanden. Tevens inderdaad isolatie in de spouw die ik graag met rust laat.

Batterij, accu en solar geloof ik niet in.

Dakgoot is op de meeste locaties niet aanwezig, de voorgevel bijvoorbeeld.

Ik denk dat het meest praktische dan is om verlichting op de grond aan te brengen en de gevel aan te stralen in plaats van op de gevel zelf.

Dakgoten denk ik wel kabel te kunnen trekken in de ruimte tussen de bak en de omtimmering.

Dit was het idee zo'n beetje. Maar dan zal het zoiets worden:

Qua milieubewust handelen komen er ook geen 50W halogeen lampen maar het idee is subtiel 1-2W led lampjes. Het doel is dat het niet zo'n zwart vlak is in de avond en nacht.
Laat die handjes wapperen!
pi_203483789
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 21:00 schreef Makrolon het volgende:
Je boort natuurlijk onder een zo groot mogelijke hoek die spouw in. Dan hoef je amper een bocht de maken. Deze methode kan echt wel, mits geen isolatie in de spouw.
Dat is lekker handig met regen...

Ik heb dit topic laten lezen aan mijn neef die aannemer is en hij viel bijna van zijn stoel van het lachen.
pi_203484349
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2022 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb dit topic laten lezen aan mijn neef die aannemer is en hij viel bijna van zijn stoel van het lachen.
Teifoc aannemer telt niet.
pi_203485027
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 07:51 schreef Gieliovd het volgende:
Thanks voor het meedenken, inderdaad opties die ik ook heb overdacht. Zeker alsnog kabels in de spouw boren, al dan niet van binnen, zie ik niet zitten.

Het huis is binnen "klaar" een afgewerkt met structuur op de wanden. Tevens inderdaad isolatie in de spouw die ik graag met rust laat.

Ik denk dat het meest praktische dan is om verlichting op de grond aan te brengen en de gevel aan te stralen in plaats van op de gevel zelf.

Dakgoten denk ik wel kabel te kunnen trekken in de ruimte tussen de bak en de omtimmering.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Qua milieubewust handelen komen er ook geen 50W halogeen lampen maar het idee is subtiel 1-2W led lampjes. Het doel is dat het niet zo'n zwart vlak is in de avond en nacht.
Is het een optie om de lampen net een paar meter van de gevel af te plaatsen? Anders krijg je behoorlijk harde en lange schaduwen wat ook een spookhuiseffect kan geven.

Ik vind dat altijd zo zonde bij monumenten die gemeenten 'mooi' willen aanlichten. Te dicht op de gevel en het is net een spookhuis.
  donderdag 3 februari 2022 @ 13:41:54 #23
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203487244
Wat voor type woning heb je? Hoe zitten je overstekken er uit? Er zijn echt wel mogelijkheden met "hengelen" in de spouw, maar alles valt of staat met de hele constructie en opbouw van de woning. Waar je wel elektrapunten hebt waar je vanaf kunt takken etc. Waar/hoe wil je het geschakeld hebben etc. Er zijn nu teveel onbekenden.
pi_203493672
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2022 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die paar druppels die achter je buitenlamp langs de muur in komen? :') nou wauw wat erg.
Als je echt zo benauwd bent voor wat vocht in je spouw kit je t gat af.

Hoop voor je neef dat ie zich niet bezeerd heeft.
  donderdag 3 februari 2022 @ 21:00:33 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203493834
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 07:51 schreef Gieliovd het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

als je zo'n witgeschilderde muur hebt kan je je stroomkabel toch via de voeg laten lopen, daar aan vast lijmen en zorgen dat je kabel ook wit is? Dan hoeft het in je voorbeeld geeneens heel erg op te vallen als je het vana de kozijnen van de openslaande deuren en de regenpijp links laat komen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')