quote:Aanvaring tussen twee zeeschepen bij IJmuiden
Voor de kust van IJmuiden is een aanvaring geweest tussen twee zeeschepen. Een van beide schepen "maakt water", zegt een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Dat betekent dat er water naar binnenstroomt. De reddingsbrigades van IJmuiden en Scheveningen zijn uitgerukt, ook zijn reddingshelikopters ter plaatse.
Volgens verslaggever Thomas Spekschoor, die ter plaatse is, gaat het om een Duits vrachtschip met achttien mensen aan boord. Het schip ligt kilometers ver op zee, op zo'n twee uur varen.
https://nos.nl/liveblog/2(...)it-van-strandtent-af
Ja bahquote:Op maandag 31 januari 2022 11:40 schreef de_boswachter het volgende:
Verzuipen op zee is toch denk ik wel mijn ergste nachtmerrie brrrr…….
Dat is nogal een eind uit de kust jaquote:Op maandag 31 januari 2022 11:45 schreef Tourniquet het volgende:
"bij IJmuiden" / "voor de kust van IJmuiden" is nogal een breed begrip zo te zien.
[ afbeelding ]
Idd, in de Noordzee is beter.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:45 schreef Tourniquet het volgende:
"bij IJmuiden" / "voor de kust van IJmuiden" is nogal een breed begrip zo te zien.
[ afbeelding ]
Ze maken voorbereidingen om te evacueren hoor ik. Schip is nog maar op 3,5 mijl afstandquote:Op maandag 31 januari 2022 12:00 schreef MichaelScott het volgende:
109 man op het boorplatform en het helidek kan niet gebruikt worden.
900 meterquote:Op maandag 31 januari 2022 12:03 schreef Het_Bokje het volgende:
En de NOS-verslaggever poneert de mogelijkheid van een aanvaring met een windmolen(ben benieuw hoe ver van het schip een windmolen te vinden is)
Als ik het goed hoorde is het booreiland de JB115, is dus deze:quote:Op maandag 31 januari 2022 12:11 schreef speknek het volgende:
Pechora Star (olietanker)
[ afbeelding ]
Julietta D (bulk carrier)
[ afbeelding ]
Booreiland voor IJmuiden (?)
[ afbeelding ]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
Best knap op een grote zee om een aanvaring te krijgen incl radars enz.
Ook altijd mooi om te zien vanuit een vliegtuig. Ik verbaas me er altijd weer over hoeveel schepen daar varen.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:23 schreef BBach het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.
Idd, het nauw van Calais, een paar 10tallen mijlen verder is het drukste gebied. Ongeveer 800 schepen per dag passeren daar in een heel kleine zone. Aanvaringen gebeuren regelmatig, schepen zijn behoorlijk traag qua remafstand om het zomaar te zeggen. Huidige situatie is natuurlijk niet gunstig in dit geval.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:26 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ook altijd mooi om te zien vanuit een vliegtuig. Ik verbaas me er altijd weer over hoeveel schepen daar varen.
Heisa om niks dusquote:Op maandag 31 januari 2022 12:27 schreef Starhopper het volgende:
Huidige schatting is dat het schip op 1,7 mijl langs het boorplatform zal drijven.
Jup, als kind onder een omgeslagen schip gezeten. Midden in de nacht met een klein beetje lucht. Iets van 10 jaar lang trauma gehad ookal kan ik me niet alles herinneren. Ik durfde gewoon niet op een schip te staan daarna.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:40 schreef de_boswachter het volgende:
Verzuipen op zee is toch denk ik wel mijn ergste nachtmerrie brrrr…….
Een kleine draaiing in wind of stroming en ze zijn alsnog de sjaak.quote:
Maak jij voor ons wat foto's als ze het schip laten stranden?quote:
Dat is de gemiddelde golfhoogte op de oceaan, met een veel minder gevaarlijke golflengte, niet zo overdrijvenquote:Op maandag 31 januari 2022 12:25 schreef Starhopper het volgende:
Golfhoogte is tussen de 6 en 7 meter![]()
https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/golfhoogte/
Kut, gaan de benzine prijzen nog meer stijgenquote:Op maandag 31 januari 2022 12:00 schreef MichaelScott het volgende:
109 man op het boorplatform en het helidek kan niet gebruikt worden.
Haha het is wel precies hier voor de kust. Als ie beetje in het zicht komt dan rij ik wel even naar de boulevardquote:Op maandag 31 januari 2022 12:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maak jij voor ons wat foto's als ze het schip laten stranden?
Yes!quote:Op maandag 31 januari 2022 12:43 schreef kree het volgende:
[..]
Haha het is wel precies hier voor de kust. Als ie beetje in het zicht komt dan rij ik wel even naar de boulevard
Zat je op de titanic?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Jup, als kind onder een omgeslagen schip gezeten. Midden in de nacht met een klein beetje lucht. Iets van 10 jaar lang trauma gehad ookal kan ik me niet alles herinneren. Ik durfde gewoon niet op een schip te staan daarna.
Ik weet dat het een druk bevaren route is. Ik ben alleen natuurlijk geen schipper en weet niet hoe makkelijk je nou andere schepen ontwijkt op zo'n plek. De golven zijn ook hoog natuurlijk dus geen idee hoeveel zicht je dan ook hebt op omringende schepenquote:Op maandag 31 januari 2022 12:23 schreef BBach het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.
Zo druk is dat deel van de Noordzee toch nietquote:Op maandag 31 januari 2022 12:23 schreef BBach het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.
SA311125 EHSA EURO PLATFORM NLD 19 m.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik weet dat het een druk bevaren route is. Ik ben alleen natuurlijk geen schipper en weet niet hoe makkelijk je nou andere schepen ontwijkt op zo'n plek. De golven zijn ook hoog natuurlijk dus geen idee hoeveel zicht je dan ook hebt op omringende schepen
Wat is deze?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:53 schreef Makrelis het volgende:
[..]
SA311125 EHSA EURO PLATFORM NLD 19 m.
METAR EHSA 311125Z AUTO 30046KT 9999 ///////// 07/01 Q1014 W08/H45=
Dit topic voelt als een de beste schippers posten op FOK!. Opgeblazen tot mythische proporties, zinkende schepen, hel en verdoemenis, aanvaring met een boorplatform, duizenden doden en er is dus gewoon niks aan de hand.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zo druk is dat deel van de Noordzee toch niet
Als ik me niet vergis wordt al het verkeer van en naar Rotterdam en IJmuiden om dit punt heen geleid.
Lol, was het maar zo'n feest he. Was een krot bootje snachts in indonesie gestrand door de hoge golven over een koraalrif...quote:
quote:Op maandag 31 januari 2022 12:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is de gemiddelde golfhoogte op de oceaan, met een veel minder gevaarlijke golflengte, niet zo overdrijven
Een gemiddeld schip dat de oceanen moet bevaren is berekend op veel meer dan zo'n zielig Noordzee golfje.
De stormachtige wind is veel gevaarlijker.
Welke rem ?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:31 schreef BBach het volgende:
[..]
Idd, het nauw van Calais, een paar 10tallen mijlen verder is het drukste gebied. Ongeveer 800 schepen per dag passeren daar in een heel kleine zone. Aanvaringen gebeuren regelmatig, schepen zijn behoorlijk traag qua remafstand om het zomaar te zeggen. Huidige situatie is natuurlijk niet gunstig in dit geval.
Voor de gemiddelde sensatiezoeker jaquote:Op maandag 31 januari 2022 13:00 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Noordzee een van de gevaarlijkste zeeën op aarde.
Nee, voor iedereen.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde sensatiezoeker ja
Ik kan daar vrij slecht tegen.
Valt er nog wat te jutten?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:33 schreef Haags het volgende:
Shit is wel aan zeg. Zo stond ik net te vliegeren op Scheveningen, sta nu op Schiermonnikoog.
Dat boorplatform moest zich niet vanwege een vuile onderbroek voorbereiden op evacuatiequote:Op maandag 31 januari 2022 12:57 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Dit topic voelt als een de beste schippers posten op FOK!. Opgeblazen tot mythische proporties, zinkende schepen, hel en verdoemenis, aanvaring met een boorplatform, duizenden doden en er is dus gewoon niks aan de hand.
sensatie maatschappij in optima forma dit
Edit: vooral gericht aan Nikonlover, niet zozeer aan jou![]()
rubbertegel mentaliteit heeft de noeste mannen van de olierigs ook bereikt dusquote:Op maandag 31 januari 2022 13:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat boorplatform moest zich niet vanwege een vuile onderbroek voorbereiden op evacuatie
Vanachter je veilige toetsenbordje kan ik me voorstellen dat je dat zo zietquote:Op maandag 31 januari 2022 13:11 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
rubbertegel mentaliteit heeft de noeste mannen van de olierigs ook bereikt dus![]()
Harry Stamper liep met een shotgun te schieten op een rig, ik begrijp dat dat niet normaal is?quote:Op maandag 31 januari 2022 13:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Vanachter je veilige toetsenbordje kan ik me voorstellen dat je dat zo ziet
Maar nee, dat is wel een serieus probleem.
Ik neem aan dat je wel eens van de Deepwater Horizon hebt gehoord? Nu is dat wat extremer natuurlijk.
Ben zelf een tijdje werkzaam geweest op offshore locaties en als er iets is wat ze serieus nemen is het veiligheid.
Alleen in het weekend. Met een fles wodka erbij.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:19 schreef RedFever007 het volgende:
Ik
[..]
Harry Stamper liep met een shotgun te schieten op een rig, ik begrijp dat dat niet normaal is?
Dat incident heeft er wel voor gezorgd dat alles nu een stuk veiliger is inderdaad. Zo'n beetje alles wat fout kon gaan ging daar fout. (die term niet teveel laten vallen in de sector, ligt erg gevoelig bij de oude rotten) en idd, geld speelde daar ook een negatieve factor.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:20 schreef RedFever007 het volgende:
Ik ken wel het verhaal van de Piper Alpha. VEILIGHEID voorop, zolang het maar niet te veel kost
Al zal dat nu waarschijnlijk anders zijn (hoop ik)
Toch niet hoor. De Noordzee heeft een aantal ongunstige factoren (diepte, windrichtingen, grote temperatuurverschillen, etc.) Die maken een zeer specifiek golfpatroon in bepaalde omstandigheden welke in scheepsdesign zelfs specifiek worden ingecalculeerd. Behoort zeker tot de gevaarlijkste vaargebieden ter wereld.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde sensatiezoeker ja
Ik kan daar vrij slecht tegen.
Dat was bij wijze van spreken. Stoppen is gewoon de propeller in achteruit slaan en dan stopt een schip meestal in 2x zijn scheepslengte. Vaak niet zonder schade overigens. Nadeel van een schip is dat het een zekere snelheid nodig heeft om te manouvreren (anders werkt het roer niet). Dus bijzonder log. Filmpje zal ik straks eens bekijken.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Welke rem ?
Er zit geen op namelijk.
En zo maar weg draaien gaat ook niet zo makkelijk.
Windmolen volgens mijquote:Op maandag 31 januari 2022 13:00 schreef Starhopper het volgende:
Weet iemand wat dit is? Hij lijkt hier recht op af te drijven. Is dit ook een boorplatform? Of is dit een windmolen? Dat andere boorplatform, daar is hij nu langs gelukkig
[ afbeelding ]
Thnx!quote:
Zo’n schip is misschien al een week onderweg hoor. Die werd waarschijnlijk niet vanochtend wakker met het idee vandaag is een mooie dag om uit te varen.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:37 schreef Alpha0 het volgende:
Wie gaat er dan ook met dit weer de zee op. Eigen schuld dikke bult.
Aannemende dat de storm meegespeeld heeft bij de aanvaring.
Dat is een Offshore High Voltage Station.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Thnx!
Die is inmiddels niet meer in gevaar.
Kustwacht riep net de reddingsboot op. Ze maken zich nu zorgen om de OHVS HZB.
[ afbeelding ]
Thnx! Ik zat al te googlen wat het is. Verder dan dat het iets van TenneT is was ik nog niet gekomenquote:Op maandag 31 januari 2022 13:45 schreef kree het volgende:
[..]
Dat is een Offshore High Voltage Station.
Transformatorhuisje op zee
Inderdaad. Zo gaat dat nu eenmaal. Een schip is er voor gebouwd om daar tegen te kunnen. Het is ook niet zo dat als er een lek is, daarmee het hele schip zal zinken. Er wordt gewerkt met waterdichte compartimenten en dat is allemaal op voorhand berekend in bv de damage stability studies bij de bouw van een schip. Dit natuurlijk onder voorwaarde dat alles goed wordt onderhouden en er niet teveel compartimenten in 1 keer worden beschadigd.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:41 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Zo’n schip is misschien al een week onderweg hoor. Die werd waarschijnlijk niet vanochtend wakker met het idee vandaag is een mooie dag om uit te varen.
En de Rambiz zo te zien.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:45 schreef kree het volgende:
[..]
Dat is een Offshore High Voltage Station.
[ afbeelding ]
Heeft Ludo Sanders daar niet gezeten?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ik het goed hoorde is het booreiland de JB115, is dus deze:
[ afbeelding ]
https://www.jackupbarge.c(...)elevating-platform/#
Geen boorinstallatie hoor deze. Het is een werkeiland voor diensten zoals het plaatsen van windmolens, extra accomodatie en hijsfaciliteiten voor bijvoorbeeld modificaties en onderhoudsstops van productieplatforms.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ik het goed hoorde is het booreiland de JB115, is dus deze:
[ afbeelding ]
https://www.jackupbarge.c(...)elevating-platform/#
Hij is er voorbij.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:31 schreef kree het volgende:
Hij komt nu trouwens wel gevaarlijk dichtbij die OHVS
https://shipfinder.co/?bo(...)4,52.278245,4.141999
De propellerquote:Op maandag 31 januari 2022 13:31 schreef BBach het volgende:
[..]
Dat was bij wijze van spreken. Stoppen is gewoon de propeller in achteruit slaan en dan stopt een schip meestal in 2x zijn scheepslengte. Vaak niet zonder schade overigens. Nadeel van een schip is dat het een zekere snelheid nodig heeft om te manouvreren (anders werkt het roer niet). Dus bijzonder log. Filmpje zal ik straks eens bekijken.
Edit: filmpje gekeken. Is goed uitgelegd. Alleen in deze scheepvaartzone zou in geval van nood de crashstop/noodstop toegepast worden omdat er onvoldoende ruimte is rond het schip. Je kan ook de ankers uitgooien, maar dat heeft dan weer minder zin in open zee.
Dat was wel heel closequote:
Er is niemand aan boord. Hij is stuurloos inderdaad.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:47 schreef kree het volgende:
Vraag me af is ie nu compleet stuurloos dan?
Vooralsnog lijkt ie een beetje koers te zetten naar scheveningen.
Hoewel betwijfel of ie daar wel in de haven kan.
Kan ook door de wind komen natuurlijk.
Ik zal het niet weten.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:31 schreef BBach het volgende:
[..]
Dat was bij wijze van spreken. Stoppen is gewoon de propeller in achteruit slaan en dan stopt een schip meestal in 2x zijn scheepslengte. Vaak niet zonder schade overigens. Nadeel van een schip is dat het een zekere snelheid nodig heeft om te manouvreren (anders werkt het roer niet). Dus bijzonder log. Filmpje zal ik straks eens bekijken.
Edit: filmpje gekeken. Is goed uitgelegd. Alleen in deze scheepvaartzone zou in geval van nood de crashstop/noodstop toegepast worden omdat er onvoldoende ruimte is rond het schip. Je kan ook de ankers uitgooien, maar dat heeft dan weer minder zin in open zee.
Vreemd dat dat niet zichtbaar was op de radarbeelden. Als je op de boot klikt zie je zijn route.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:49 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het schijnt niet helemaal goed gegaan te zijn.
[ twitter ]
[ twitter ]
quote:Op maandag 31 januari 2022 14:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Vreemd dat dat niet zichtbaar was op de radarbeelden. Als je op de boot klikt zie je zijn route.
Heftig voor die mensen op dat werkeiland.
Onbemand zijn die volgens mijquote:Op maandag 31 januari 2022 14:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Vreemd dat dat niet zichtbaar was op de radarbeelden. Als je op de boot klikt zie je zijn route.
Heftig voor die mensen op dat werkeiland.
Komt vast nog wel wat meer versterking aan.quote:
Ja, die andere staat voor de kust van Zeeland dacht ik.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[ twitter ]
Hier weer een ander platform…
Als ik zo eens die documentatie van tennet bekijk, dan is het niet deze, maar die andere die eerder gepost werdquote:Op maandag 31 januari 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[ twitter ]
Hier weer een ander platform…
Het zou wel erg veel pech zijn wil dat bootje uitgerekend tegen die paal opklappenquote:Op maandag 31 januari 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[ twitter ]
Hier weer een ander platform…
Die doen echt wel wat nuttigs, er zijn op zee geen webcams, dus wel handig om oogjes in de buurt te hebben.quote:Op maandag 31 januari 2022 15:26 schreef Catatafishh het volgende:
Dat koos van messel bootje vaart daar ook maar voor piet snot. Of zijn ze nog van plan om iets nuttigs te doen?
Oke, dat is nuttig maar het lijkt alsof er nog veel meer zou kunnen gebeuren dan dat. Maar goed ik zie dat de koers is gezet richting land? Dan loopt ie vanzelf ergens vast straksquote:Op maandag 31 januari 2022 15:31 schreef spoilert het volgende:
[..]
Die doen echt wel wat nuttigs, er zijn op zee geen webcams, dus wel handig om oogjes in de buurt te hebben.
Ja, ik mis überhaupt wel een beetje de interessante video's.quote:Op maandag 31 januari 2022 15:32 schreef the-eye het volgende:
Is er niet gefilmd of pics gemaakt vanaf dat platvorm toen die schuit er op knalde?
Wat een lamzakken joh
Gewoon de Engelse term voor een scheepsschroef hoor.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
De propeller
Dit is typisch zo'n stuurman die aan wal staat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef
Dude, ik ben ingenieur in de scheepsbouwkunde, ik wil gewoon wat extra info aan het topic geven verder niets.quote:
Lijkt wel een Hollywoodfilm zo met een race tegen de klokquote:Op maandag 31 januari 2022 15:38 schreef kree het volgende:
De sleper is er bijna.
Zal nog wel een toer worden om iemand aan boord te krijgen met die golven.
Of zou de geëvacueerde bemanning alvast een ladder hebben uitgehangen?
[ link | afbeelding ]
Bbach is weer net iemand die wél weet waar ie het over heeftquote:
Dat duurt nog wel even dan, die Multratug vaart pas ter hoogte van Goeree-Overflakkee.quote:Op maandag 31 januari 2022 16:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[ twitter ]Het was dus toch geen werkeiland.
Nee, er hangt geen ladder uit. Ook hangt er geen ankerketting waar ze aan kunnen haken. Dat gaat dus een helikopter worden gok ik.quote:Op maandag 31 januari 2022 15:38 schreef kree het volgende:
De sleper is er bijna.
Zal nog wel een toer worden om iemand aan boord te krijgen met die golven.
Of zou de geëvacueerde bemanning alvast een ladder hebben uitgehangen?
[ link | afbeelding ]
Goed gegokt!quote:Op maandag 31 januari 2022 17:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee, er hangt geen ladder uit. Ook hangt er geen ankerketting waar ze aan kunnen haken. Dat gaat dus een helikopter worden gok ik.
https://kustwacht.nl/nl/liveblogquote:UPDATE 16:43
Er zijn afspraken gemaakt met bergingsmaatschappijen voor het maken van een sleepverbinding met de Julietta D. De Sovereign is ter plaatse. De SAR-helikopter brengt op dit moment mensen aan boord van de Juliette D. Dit is nodig voor het maken van een sleepverbinding.
Zo. Dat is een flink gatquote:Op maandag 31 januari 2022 17:22 schreef Waterdrinker het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Foto's! (van https://kustwacht.nl/nl/liveblog)
Je zou denken dat decennialange ervaring op dat gebied zichzelf wel regelt, maar goed.quote:Op maandag 31 januari 2022 17:47 schreef qajariaq het volgende:
Even brainstormen, misschien weet iemand een zinnig antwoord.
Zou het geen idee zijn om bij het verlaten van een schip een stukje sleeplijn alvast over boord te hangen zodat een evt. sleper dat uit zee kan vissen zonder dat er iemand aan boord hoeft? Het schip is totaal stuurloos dus behalve het aanhaken en zo nodig weer kappen van de lijn is er niet zoveel te doen aan boord.
Dat was wel slim geweest ja. De kustwacht kon geen contact meer krijgen met het schip omdat iedereen de stuurhut verlaten had. Lijkt mij wel een goede les voor de volgende keerquote:Op maandag 31 januari 2022 17:47 schreef qajariaq het volgende:
Even brainstormen, misschien weet iemand een zinnig antwoord.
Zou het geen idee zijn om bij het verlaten van een schip een stukje sleeplijn alvast over boord te hangen zodat een evt. sleper dat uit zee kan vissen zonder dat er iemand aan boord hoeft? Het schip is totaal stuurloos dus behalve het aanhaken en zo nodig weer kappen van de lijn is er niet zoveel te doen aan boord.
Pics graagquote:Op maandag 31 januari 2022 17:48 schreef Haags het volgende:
Het koerst recht op den haag af. Kicke!!
quote:Op maandag 31 januari 2022 17:52 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Je zou denken dat decennialange ervaring op dat gebied zichzelf wel regelt, maar goed.
Ik ga er van uit dat daar best wel over nagedacht is. Een losse lijn in zee is ook weer een gevaar natuurlijk. Het had b.v. in dat platform kunnen blijven haken. Maar goed, de vraag mag gesteld worden vond ik.quote:Op maandag 31 januari 2022 17:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat was wel slim geweest ja. De kustwacht kon geen contact meer krijgen met het schip omdat iedereen de stuurhut verlaten had. Lijkt mij wel een goede les voor de volgende keerDirect vragen of ze een ladder en/of een lijn uit willen gooien
Er is nu ook een bergingsbedrijf bezigquote:Op maandag 31 januari 2022 17:59 schreef Tengano het volgende:
Als zo'n schip dreigt te vergaan moet waarschijnlijk eerst de bemanning worden gered. Volgens mij behoort dan zo'n kapitein als laatste het schip te verlaten. Voor de rest is het dan gewoon oud ijzer. Mensenlevens zijn gewoon meer waard.
En een reddingsactie is meer de de tak van Smit Lloyd bijvoorbeeld. Die sleepkabel wordt volgens mij altijd overgeschoten. Eerst een hulpkabel dus en daarna de echte sleeptros die met die hulpkabel wordt binnengehaald vanaf het te bergen schip. En de bevestiging daarvan aan het te bergen schip zou imo moeten gebeuren door de bergers, want die kennen het klappen van de zweep en kennen de risico's en kunnen het beste inschatten waar de sleeptros moet worden vastgemaakt.
De bemanning kent het schip beter dan de bergers. Bevestigingspunten staan altijd heel duidelijk aangegeven, net als de plek waar een duwboot mag komen.quote:Op maandag 31 januari 2022 17:59 schreef Tengano het volgende:
En de bevestiging daarvan aan het te bergen schip zou imo moeten gebeuren door de bergers, want die kennen het klappen van de zweep en kennen de risico's en kunnen het beste inschatten waar de sleeptros moet worden vastgemaakt.
Ja, ik weet het ook niet. De kustwacht vroeg iig aan een reddingsboot of er een lijn of touwladder uit hing vlak na het redden van de mensen.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Ik ga er van uit dat daar best wel over nagedacht is. Een losse lijn in zee is ook weer een gevaar natuurlijk. Het had b.v. in dat platform kunnen blijven haken. Maar goed, de vraag mag gesteld worden vond ik.
Een touwladder lijkt me totaal zinloos als dat schip meters op een neer gaat, daar wil je niet in de buurt komen. Afdalen via helikopter is dan een stuk eenvoudiger en overzichtelijker. Een loods gaat ook via de helikopter aan boord als het een beetje beweegt.
De ervaringen uit vorige eeuw weerspreken dat. Zoek maar eens op Wan Chunquote:Op maandag 31 januari 2022 18:02 schreef ACT-F het volgende:
Ze laten het schip gewoon stranden. Net zo makkelijk
Die zijn al een tijdje geleden op Schiphol geland. Ik denk dat dat redelijk uniform is op dat soort schepen.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De bemanning kent het schip beter dan de bergers. Bevestigingspunten staan altijd heel duidelijk aangegeven, net als de plek waar een duwboot mag komen.
Dat wil je niet want dan moet je het nog steeds bergen.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:02 schreef ACT-F het volgende:
Ze laten het schip gewoon stranden. Net zo makkelijk
En hoe lastig is dit in een storm?quote:Op maandag 31 januari 2022 18:07 schreef Tengano het volgende:
Hier had een uitleg van @:BBach wel fijn geweest. Sleeptros bevesting procedure. Hoe gaat dat in zijn werk.
Wat een geweldige toeristische attractie! Laat maar strandenquote:Op maandag 31 januari 2022 18:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De ervaringen uit vorige eeuw weerspreken dat. Zoek maar eens op Wan Chun
Die sleepkabel of sleeptros is veel te zwaar om die in een keer over te brengen. Daarom gebruiken ze eerst een hulplijn waarmee die sleeptros wordt binnen gehaald.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:23 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is niet meer of minder dan de vertaling van sleeplijn.
Ja, de patat op het strand was toen heel snel aanwezig en twee keer zo duur als in het dorp.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat een geweldige toeristische attractie! Laat maar stranden![]()
https://www.rechtdoorzee.(...)van-de-wan-chun.html
quote:Op maandag 31 januari 2022 18:16 schreef Tengano het volgende:
Die hulplijn heet geloof ik een towline
Die towline is dus niet de hulplijn.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:25 schreef Tengano het volgende:
Die sleepkabel of sleeptros is veel te zwaar om die in een keer over te brengen. Daarom gebruiken ze eerst een hulplijn waarmee die sleeptros wordt binnen gehaald.
Waarschijnlijk een noodzender die nat is geworden.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:21 schreef Starhopper het volgende:
Oohjee, Maydaymayday man overboardGeen idee of het met dit te maken heeft
Ja, vervelend. Maar we hebben nog genoeg schepen volgens Vesselfinder.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:33 schreef Tengano het volgende:
Ze hebben het iig nog geprobeerd.
[ afbeelding ]
Precies.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:34 schreef ACT-F het volgende:
Ja, vervelend. Maar we hebben nog genoeg schepen volgens Vesselfinder.
Een mooi vloerkleedje van kotsquote:Op maandag 31 januari 2022 18:37 schreef kree het volgende:
Die aan boord van de koos van messel zullen onderhand ook wel goed beroerd zijn na 6 uur in die notendop
"De sleepverbinding is inmiddels gemaakt en ze gaan er nu wat kachel op zetten"quote:Op maandag 31 januari 2022 18:48 schreef Hyperdude het volgende:
Koers en snelheid sleper en doodskist lijken aardig overeen te komen nu.
Of ze kunnen goed sturen, of er zit een touwtje tussen.
Ze gaan afgelost worden door een andere bootquote:Op maandag 31 januari 2022 18:37 schreef kree het volgende:
Die aan boord van de koos van messel zullen onderhand ook wel goed beroerd zijn na 6 uur in die notendop
Fit word je er niet van nee.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:37 schreef kree het volgende:
Die aan boord van de koos van messel zullen onderhand ook wel goed beroerd zijn na 6 uur in die notendop
NEE ER ZIJN GEEN KERSTBOMEN AAN BOORD OM TE RAUSEN, BLIJFT VEILIG BIJ DE PALLETS. HIER SPREEKT DE POLITIE.quote:Op maandag 31 januari 2022 17:48 schreef Haags het volgende:
Het koerst recht op den haag af. Kicke!!
Dan heb je een andere bron?quote:Op maandag 31 januari 2022 18:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
"De sleepverbinding is inmiddels gemaakt en ze gaan er nu wat kachel op zetten"
Ik luister live op broadcastifyquote:Op maandag 31 januari 2022 19:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan heb je een andere bron?
UPDATE 18:44
Het is vooralsnog niet gelukt om een sleepverbinding tot stand te brengen.
Ik heb op play live geklikt, maar ik hoor helemaal niks?quote:Op maandag 31 januari 2022 19:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik luister live op broadcastify![]()
https://www.broadcastify.com/webPlayer/12874
Ze zeggen nu ook niets. Het is even wachten tot ze weer wat te melden hebben. Laatste bericht was een kwartier geleden, de aflossing van de Koos van Messel die onderweg is.quote:Op maandag 31 januari 2022 19:08 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik heb op play live geklikt, maar ik hoor helemaal niks?
Een digitale feed is dan toch wel gemakkelijker denk ik.quote:Op maandag 31 januari 2022 19:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ze zeggen nu ook niets. Het is even wachten tot ze weer wat te melden hebben. Laatste bericht was een kwartier geleden, de aflossing van de Koos van Messel die onderweg is.
Dit is leuker, je maakt alles live meequote:Op maandag 31 januari 2022 19:14 schreef Tengano het volgende:
[..]
Een digitale feed is dan toch wel gemakkelijker denk ik.
Nu maar hopen dat de sleepkabel niet breekt.quote:
Las wel dat er iemand gewond was geraakt bij het bevestigen van die kabelsquote:Op maandag 31 januari 2022 19:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nu maar hopen dat de sleepkabel niet breekt.
Echt van harte gaat het niet nee. Ze gaan maar 1,7 knoop.quote:
Hoorde je wat?quote:Op maandag 31 januari 2022 19:22 schreef Tengano het volgende:
Als ik iets moet doen dan hoor ik het wel neem ik aan![]()
Nee, ik wou het net aan je vragen. Maar hier dus niksquote:
Ff verversen anders? Hoor je wel een ruis als je de speakers keihard zet?quote:Op maandag 31 januari 2022 19:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee, ik wou het net aan je vragen. Maar hier dus niks
Staat al 16 minuten aan nu.
quote:Op maandag 31 januari 2022 19:27 schreef Tengano het volgende:
Kut, geluid stond op mute![]()
Nou doet ie het wel iig.
Hij lag eerst op ramkoers met een platform met ruim 100 man aan boord maar dat liep met een sisser af, hij passeerde op 1,7 mijl. En later ramde hij dat ding in aanbouwquote:Op maandag 31 januari 2022 19:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Nadat we hier vanmiddag alle booreilanden en werkeilanden in de Noordzee voorbij hebben zien komen, begonnen ze later over een fundament voor een nog te bouwen werkeiland.
Nu zeggen ze weer dit:
Fundatie
Nadat het schip stuurloos rond dobberde, ramde de Julietta D in het begin van de middag een platform in aanbouw in een gebied waar netbeheerder TenneT twee transformatorplatformen bouwt voor de aansluiting van windpark Hollandse Kust zuid. ,,Gelukkig was de situatie voor de ongeveer honderd aanwezige medewerkers veilig en was het niet nodig om te worden geëvacueerd”, aldus TenneT.
https://www.ad.nl/binnenl(...)nden-gered~a34358dd/
Niet hier in ieder geval. Ik ben al aan het zoekenquote:
Lukt mij iig niet. Dan doen ze het maar zonder mij hoorquote:Op maandag 31 januari 2022 19:48 schreef Starhopper het volgende:
Niet hier in ieder geval. Ik ben al aan het zoeken
Hier in Zeeland doet die het wel. Iemand is op zoek naar rugnummers.quote:Op maandag 31 januari 2022 19:49 schreef Tengano het volgende:
[..]
Lukt mij iig niet. Dan doen ze het maar zonder mij hoor
Het is daar drukker dan een snelweg.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
Best knap op een grote zee om een aanvaring te krijgen incl radars enz.
Buiten dat, al is de kans 1000x kleiner dan op de weg, je hoort ook 1000x minder vaak over zo’n aanvaring.quote:Op maandag 31 januari 2022 20:45 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Het is daar drukker dan een snelweg.
Hij zit vast aan Sovereign. Jeanine Parqui is maar een reddingsboot.quote:Op maandag 31 januari 2022 20:45 schreef GerryDV het volgende:
Multratug 18 terug naar Rotterdam en later vanavond/vannacht weer terug naar de Julietta D. Momenteel de Jeanine Parqui erbij maar onduidelijk of hij nu vastzit(?).
Punt is dat dat ding voor anker lag in/op een ankervak. Door de storm iets met dat anker is gebeurd (ketting geknapt ofzo). Waardoor ie op drift tegen die tanker is geklapt die daar ook voor anker lag. Ik weet te weinig van dat spul, maar iets zegt mij dat je zo een ding niet ff snel opstart en in z'n achteruit gooit als je merkt dat ie niet meer vast zit aan de bodem.quote:Op maandag 31 januari 2022 20:45 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Het is daar drukker dan een snelweg.
Minstens twee ankers bij je hebben is verplicht. En ook voor anker moeten er te allen tijden twee officieren op de brug wachtlopen zodat bij een krabbend anker of verlies direct kan worden ingegrepen. Ik gooi het op laksheid.quote:Op maandag 31 januari 2022 21:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Punt is dat dat ding voor anker lag op een ankerplaats. Door de storm iets met dat anker is gebeurd (ketting geknapt ofzo) waardoor ie op drift tegen die tanker is geklapt die daar ook voor anker lag. Ik weet te weinig van dat spul, maar iets zegt mij dat je zo een ding niet ff snel opstart en in z'n achteruit gooit als je merkt dat ie niet meer vast zit aan de bodem.
Ik vermoed ook zoiets. Zoals jij zegt is er zeker door 2 officieren wacht te lopen.quote:Op maandag 31 januari 2022 21:27 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Minstens twee ankers bij je hebben is verplicht. En ook voor anker moeten er te allen tijden twee officieren op de brug wachtlopen zodat bij een krabbend anker of verlies direct kan worden ingegrepen. Ik gooi het op laksheid.
Edit: Komen we wel achter denk ik. Zeeschepen zijn uitgerust met een VDR (Voyage Data Recorder), zoals een zwarte doos in een vliegtuig.
Voor de liefhebber: https://nl.wikipedia.org/wiki/Reisgegevensrecorder
Momenteel op Maas Approach en wordt naar binnen gesleept.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 11:31 schreef Tengano het volgende:
Ik hoor vandaag op het nieuws dat er twee gewonden zijn gevallen bij het aanbrengen van de tweedesleepverbinding die is mislukt. Waarom horen we niet wat daar is mis gegaan. Heeft dit misschien te maken met het op spanning breken van de sleeptros waardoor twee bemanningsleden zijn verwond? Weet iemand dat?
Verder hoorde ik dat hij naar de Haven van Rotterdam wordt gebracht en dat hij daar ergens op een scheepswerf terecht komt om het eea te herstellen. Volgens mij wordt er nog steeds gewacht met wegslepen totdat die tweede sleepverbinding is aangebracht.
Beide zijn lichtgewond. 1 op de reddingsboot. Zal niet spannender zijn dan een gekneusde rib omdat ie vanwege de heftige zee ergens tegenaan geslingerd is en de andere was een sleper. Als ik het zo lees niets spannends dus kap maar met die sensatiezucht. Als je met dit soort dingen bezig bent in dergelijke omstandigheden gaan er wel eens wat mis. En dat is veelal echt niet zo dramatisch Als waar jij op hoopt.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:01 schreef Tengano het volgende:
Maar geen nieuws over dat incident met die twee gewonden? Wat ging daar nou mis? En wat ging er fout met die tweede sleepverbinding?
Ik ben geen maritiem deskundige maar ik kan mij voorstellen dat je niet de smallere wateren op zoekt met 1 sleepboot. Dan kan zo'n bootje nog behoorlijk zwenkenquote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:15 schreef bleiblei het volgende:
En dat ding is al de halve Noordzee over getrokken door de Souvereign. Dus hoe je komt bij dat ze pas gaan slepen als de tweede sleepverbinding tot stand is gebracht is mij een raadsel.
Waarom wil jij je zo graag als een asshole gedragen? Ik ben geinteresseerd in wat er mis is gegaan. Het gaat hier om professionals die zo'n sleepverbinding aanleggen. Dat is dus niet voor het eerst dat ze zo'n klusje doen. Als er dan iets breekt en er zijn twee gewonden dan ben ik geinteresseerd in wat er is gebeurd. Dat is iets heel anders dan sensatiezucht wat tussen jouw oren opkomt.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Beide zijn lichtgewond. 1 op de reddingsboot. Zal niet spannender zijn dan een gekneusde rib omdat ie vanwege de heftige zee ergens tegenaan geslingerd is en de andere was een sleper. Als ik het zo lees niets spannends dus kap maar met die sensatiezucht. Als je met dit soort dingen bezig bent in dergelijke omstandigheden gaan er wel eens wat mis. En dat is veelal echt niet zo dramatisch Als waar jij op hoopt.
Bij mijn werkgever wordt er al melding gemaakt. Als je met een kop koffie in je klauwen tegen een collega op botst of over een losliggende mat lazert. In potentieel onveilige omgevingen zijn ze enorm scherp op veiligheidsmaatregelen en eventueel letsel (hoe licht ook) dat daar uit voorkomt.
Ah, als het gaat om de haven in slepen, dan is dat een ander verhaal. Maar daar zijn dan ook ander type sleepboten voor beschikbaar.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:16 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ik ben geen maritiem deskundige maar ik kan mij voorstellen dat je niet de smallere wateren op zoekt met 1 sleepboot. Dan kan zo'n bootje nog behoorlijk zwenken
De haven van A'dam wordt onbereikbaar als het bootje bij Ijmuiden dwars gaat liggen
Er is nergens en dan ook nergens een link gelegd tussen breken van die kabel en de 2 gewonden. Toch vind je het nodig om daar 4 keer aan te refereren terwijl er al gecommuniceerd is dat ze lichtgewond zijn en het al beter met ze gaat. Je doet het overkomen alsof die mensen doormidden zijn gezwiept door een kabel die brak.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:19 schreef Tengano het volgende:
[..]
Waarom wil jij je zo graag als een asshole gedragen? Ik ben geinteresseerd in wat er mis is gegaan. Het gaat hier om professionals die zo'n sleepverbinding aanleggen. Dat is dus niet voor het eerst dat ze zo'n klusje doen. Als er dan iets breekt en er zijn twee gewonden dan ben ik geinteresseerd in wat er is gebeurd. Dat is iets heel anders dan sensatiezucht wat tussen jouw oren opkomt.
Goeie handel.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:18 schreef Makrelis het volgende:
Er is in ieder geval een dok vrij bij Verolme Botlek en bij Damen Ship Repair Schiedam.
Is er geen deftige webcam daar in de buurt die ons van beeld kan voorzien?quote:Op dinsdag 1 februari 2022 13:28 schreef qajariaq het volgende:
Draait nu met ruim 6 kt langs de Maasvlakte naar de haven, zou wel mooi zijn als ie gelijk door een dok in kan. Volgens vesselfinder ligt ie nog steeds voor anker.
Misschien worden er straks wat filmpjes geupload als hij zo de Waterweg op komt. Daar staan vast genoeg mensen aan de kant. Hij komt daar bijna binnen zie ik.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 13:43 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Is er geen deftige webcam daar in de buurt die ons van beeld kan voorzien?
Welnee, waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 1 februari 2022 15:10 schreef ootjekatootje het volgende:
Hij zinkt, of zie ik dat verkeerd?
Die achterkant zit zo laag.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 15:11 schreef Tengano het volgende:
[..]
Welnee, waarom denk je dat?
Er zijn een paar? compartimenten lek, dus hij staat niet helemaal recht meer op zijn pootjes. Maar hij ligt wel mooi stabiel.
Zolang die boot nog vaart en blijft drijven denk ik dat je met golven van 7 meter beter op dat schip kunt blijven zitten dan op zo'n reddingssloep. Zeker als je weet dat er een helicopter onderweg is en je over een uurtje aan de warme chocomel kunt zittenquote:Op dinsdag 1 februari 2022 15:44 schreef Catatafishh het volgende:
Ik probeer mij steeds voor te stellen wat dit geintje kost.
En het roept vragen op. Waar is de kapitein? Waarom met de heli eraf halen terwijl die oranje nood'duik'boten er nog aan hangen?
Waarom is ie weer helemaal richting het noorden om het windmolenpark heen gevaren en niet gewoon zo parallel langs de kust de haven in?quote:Op dinsdag 1 februari 2022 15:07 schreef Tengano het volgende:
En hier kun je zien wat voor bizarre route hij heeft afgelegd. Als je op die pijltjes klikt kun je zien hoe laat hij daar was en hoe hard het toen waaide.
https://www.vesselfinder.com/?imo=9590618
Je kunt op dat plaatje zien dat daar een paarse zone zit in de vorm van diezelfde driehoek. Daar zijn ze dus netjes omheen gevaren. Ik weet alleen niet wat die paarse driehoek is of te betekenen heeft. Wellicht dat het daar toch iets minder diep is of dat er iets anders aan de hand is. Zou het ook wel willen weten eigenlijk.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 16:26 schreef kree het volgende:
[..]
Waarom is ie weer helemaal richting het noorden om het windmolenpark heen gevaren en niet gewoon zo parallel langs de kust de haven in?
Te ondiep ofzo?
Er lijkt toch ruimte zat.
En de reder kan ook gewoon afstand doen van het schip waarvoor Nederland dan zal opdraaien voor de kosten. Zoals het geval is geweest bij de Flinterstar enige tijd geleden. Zal nu in dit geval wss niet gebeuren want die schade is makkelijk repareerbaar op het eerste zicht.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 15:47 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zolang die boot nog vaart en blijft drijven denk ik dat je met golven van 7 meter beter op dat schip kunt blijven zitten dan op zo'n reddingssloep. Zeker als je weet dat er een helicopter onderweg is en je over een uurtje aan de warme chocomel kunt zitten![]()
En je kan altijd nog die reddingssloep nemen als je ziet dat het echt fout dreigt te gaan.
En kostbaar is het zeker. Bergingsoperatie, schadeherstel op de scheepswerf straks, derving van inkomsten zolang hij nog kaduuk is en dan de schade nog doordat hij zijn missie niet kon afmaken waar hij mee bezig was.
Klauwen met geld dus. Maar gelukkig is hij niet afgezonken want dat had een stuk problematischer geweest.
En die bergers hebben trouwens helemaal geen kapitein nodig. Die kunnen dit prima zelf.
⁸
In de gebieden rond windmolenparken is scheepvaartverkeer verboden wegens te groot gevaar. Alleen serviceschepen mogen daar komen. Of dit in dit (nood)geval zo is kan ik niet zeggen.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 16:26 schreef kree het volgende:
[..]
Waarom is ie weer helemaal richting het noorden om het windmolenpark heen gevaren en niet gewoon zo parallel langs de kust de haven in?
Te ondiep ofzo?
Er lijkt toch ruimte zat.
je bent blijkbaar niet de enigste die er zo over denkt:quote:Op dinsdag 1 februari 2022 15:44 schreef Catatafishh het volgende:
Ik probeer mij steeds voor te stellen wat dit geintje kost.
En het roept vragen op. Waar is de kapitein? Waarom met de heli eraf halen terwijl die oranje nood'duik'boten er nog aan hangen?
De roze driehoek is als een soort verdrijvingsvak op de weg.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 16:26 schreef kree het volgende:
[..]
Waarom is ie weer helemaal richting het noorden om het windmolenpark heen gevaren en niet gewoon zo parallel langs de kust de haven in?
Te ondiep ofzo?
Er lijkt toch ruimte zat.
Is Schettino naar Rusland geëmigreerd na z'n vorige ongelukje?quote:Op dinsdag 1 februari 2022 17:06 schreef Shotty het volgende:
[..]
je bent blijkbaar niet de enigste die er zo over denkt:
https://www.nu.nl/binnenl(...)-verlaten-schip.html
In dit filmpje vertelt de piloot dat het gat onder de brug zat; aan de achterzijde van het schip dus. Machinekamer was zelfs te zien en zal dus ook wel volgelopen zijn. Nou begrijp ik pas waarom hij wss niet meer te besturen was.quote:
Met een foto van de Julietta D gistermiddag op de Nieuwe Waterweg.quote:Kapitein en stuurman stuurloos geraakt schip weer vrij
https://www.telegraaf.nl/(...)aakt-schip-weer-vrij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |