quote:Aanvaring tussen twee zeeschepen bij IJmuiden
Voor de kust van IJmuiden is een aanvaring geweest tussen twee zeeschepen. Een van beide schepen "maakt water", zegt een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Dat betekent dat er water naar binnenstroomt. De reddingsbrigades van IJmuiden en Scheveningen zijn uitgerukt, ook zijn reddingshelikopters ter plaatse.
Volgens verslaggever Thomas Spekschoor, die ter plaatse is, gaat het om een Duits vrachtschip met achttien mensen aan boord. Het schip ligt kilometers ver op zee, op zo'n twee uur varen.
https://nos.nl/liveblog/2(...)it-van-strandtent-af
Ja bahquote:Op maandag 31 januari 2022 11:40 schreef de_boswachter het volgende:
Verzuipen op zee is toch denk ik wel mijn ergste nachtmerrie brrrr…….
Dat is nogal een eind uit de kust jaquote:Op maandag 31 januari 2022 11:45 schreef Tourniquet het volgende:
"bij IJmuiden" / "voor de kust van IJmuiden" is nogal een breed begrip zo te zien.
[ afbeelding ]
Idd, in de Noordzee is beter.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:45 schreef Tourniquet het volgende:
"bij IJmuiden" / "voor de kust van IJmuiden" is nogal een breed begrip zo te zien.
[ afbeelding ]
Ze maken voorbereidingen om te evacueren hoor ik. Schip is nog maar op 3,5 mijl afstandquote:Op maandag 31 januari 2022 12:00 schreef MichaelScott het volgende:
109 man op het boorplatform en het helidek kan niet gebruikt worden.
900 meterquote:Op maandag 31 januari 2022 12:03 schreef Het_Bokje het volgende:
En de NOS-verslaggever poneert de mogelijkheid van een aanvaring met een windmolen(ben benieuw hoe ver van het schip een windmolen te vinden is)
Als ik het goed hoorde is het booreiland de JB115, is dus deze:quote:Op maandag 31 januari 2022 12:11 schreef speknek het volgende:
Pechora Star (olietanker)
[ afbeelding ]
Julietta D (bulk carrier)
[ afbeelding ]
Booreiland voor IJmuiden (?)
[ afbeelding ]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
Best knap op een grote zee om een aanvaring te krijgen incl radars enz.
Ook altijd mooi om te zien vanuit een vliegtuig. Ik verbaas me er altijd weer over hoeveel schepen daar varen.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:23 schreef BBach het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.
Idd, het nauw van Calais, een paar 10tallen mijlen verder is het drukste gebied. Ongeveer 800 schepen per dag passeren daar in een heel kleine zone. Aanvaringen gebeuren regelmatig, schepen zijn behoorlijk traag qua remafstand om het zomaar te zeggen. Huidige situatie is natuurlijk niet gunstig in dit geval.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:26 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ook altijd mooi om te zien vanuit een vliegtuig. Ik verbaas me er altijd weer over hoeveel schepen daar varen.
Heisa om niks dusquote:Op maandag 31 januari 2022 12:27 schreef Starhopper het volgende:
Huidige schatting is dat het schip op 1,7 mijl langs het boorplatform zal drijven.
Jup, als kind onder een omgeslagen schip gezeten. Midden in de nacht met een klein beetje lucht. Iets van 10 jaar lang trauma gehad ookal kan ik me niet alles herinneren. Ik durfde gewoon niet op een schip te staan daarna.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:40 schreef de_boswachter het volgende:
Verzuipen op zee is toch denk ik wel mijn ergste nachtmerrie brrrr…….
Een kleine draaiing in wind of stroming en ze zijn alsnog de sjaak.quote:
Maak jij voor ons wat foto's als ze het schip laten stranden?quote:
Dat is de gemiddelde golfhoogte op de oceaan, met een veel minder gevaarlijke golflengte, niet zo overdrijvenquote:Op maandag 31 januari 2022 12:25 schreef Starhopper het volgende:
Golfhoogte is tussen de 6 en 7 meter![]()
https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/golfhoogte/
Kut, gaan de benzine prijzen nog meer stijgenquote:Op maandag 31 januari 2022 12:00 schreef MichaelScott het volgende:
109 man op het boorplatform en het helidek kan niet gebruikt worden.
Haha het is wel precies hier voor de kust. Als ie beetje in het zicht komt dan rij ik wel even naar de boulevardquote:Op maandag 31 januari 2022 12:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maak jij voor ons wat foto's als ze het schip laten stranden?
Yes!quote:Op maandag 31 januari 2022 12:43 schreef kree het volgende:
[..]
Haha het is wel precies hier voor de kust. Als ie beetje in het zicht komt dan rij ik wel even naar de boulevard
Zat je op de titanic?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Jup, als kind onder een omgeslagen schip gezeten. Midden in de nacht met een klein beetje lucht. Iets van 10 jaar lang trauma gehad ookal kan ik me niet alles herinneren. Ik durfde gewoon niet op een schip te staan daarna.
Ik weet dat het een druk bevaren route is. Ik ben alleen natuurlijk geen schipper en weet niet hoe makkelijk je nou andere schepen ontwijkt op zo'n plek. De golven zijn ook hoog natuurlijk dus geen idee hoeveel zicht je dan ook hebt op omringende schepenquote:Op maandag 31 januari 2022 12:23 schreef BBach het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.
Zo druk is dat deel van de Noordzee toch nietquote:Op maandag 31 januari 2022 12:23 schreef BBach het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen.
SA311125 EHSA EURO PLATFORM NLD 19 m.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik weet dat het een druk bevaren route is. Ik ben alleen natuurlijk geen schipper en weet niet hoe makkelijk je nou andere schepen ontwijkt op zo'n plek. De golven zijn ook hoog natuurlijk dus geen idee hoeveel zicht je dan ook hebt op omringende schepen
Wat is deze?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:53 schreef Makrelis het volgende:
[..]
SA311125 EHSA EURO PLATFORM NLD 19 m.
METAR EHSA 311125Z AUTO 30046KT 9999 ///////// 07/01 Q1014 W08/H45=
Dit topic voelt als een de beste schippers posten op FOK!. Opgeblazen tot mythische proporties, zinkende schepen, hel en verdoemenis, aanvaring met een boorplatform, duizenden doden en er is dus gewoon niks aan de hand.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zo druk is dat deel van de Noordzee toch niet
Als ik me niet vergis wordt al het verkeer van en naar Rotterdam en IJmuiden om dit punt heen geleid.
Lol, was het maar zo'n feest he. Was een krot bootje snachts in indonesie gestrand door de hoge golven over een koraalrif...quote:
quote:Op maandag 31 januari 2022 12:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is de gemiddelde golfhoogte op de oceaan, met een veel minder gevaarlijke golflengte, niet zo overdrijven
Een gemiddeld schip dat de oceanen moet bevaren is berekend op veel meer dan zo'n zielig Noordzee golfje.
De stormachtige wind is veel gevaarlijker.
Welke rem ?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:31 schreef BBach het volgende:
[..]
Idd, het nauw van Calais, een paar 10tallen mijlen verder is het drukste gebied. Ongeveer 800 schepen per dag passeren daar in een heel kleine zone. Aanvaringen gebeuren regelmatig, schepen zijn behoorlijk traag qua remafstand om het zomaar te zeggen. Huidige situatie is natuurlijk niet gunstig in dit geval.
Voor de gemiddelde sensatiezoeker jaquote:Op maandag 31 januari 2022 13:00 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Noordzee een van de gevaarlijkste zeeën op aarde.
Nee, voor iedereen.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde sensatiezoeker ja
Ik kan daar vrij slecht tegen.
Valt er nog wat te jutten?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:33 schreef Haags het volgende:
Shit is wel aan zeg. Zo stond ik net te vliegeren op Scheveningen, sta nu op Schiermonnikoog.
Dat boorplatform moest zich niet vanwege een vuile onderbroek voorbereiden op evacuatiequote:Op maandag 31 januari 2022 12:57 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Dit topic voelt als een de beste schippers posten op FOK!. Opgeblazen tot mythische proporties, zinkende schepen, hel en verdoemenis, aanvaring met een boorplatform, duizenden doden en er is dus gewoon niks aan de hand.
sensatie maatschappij in optima forma dit
Edit: vooral gericht aan Nikonlover, niet zozeer aan jou![]()
rubbertegel mentaliteit heeft de noeste mannen van de olierigs ook bereikt dusquote:Op maandag 31 januari 2022 13:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat boorplatform moest zich niet vanwege een vuile onderbroek voorbereiden op evacuatie
Vanachter je veilige toetsenbordje kan ik me voorstellen dat je dat zo zietquote:Op maandag 31 januari 2022 13:11 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
rubbertegel mentaliteit heeft de noeste mannen van de olierigs ook bereikt dus![]()
Harry Stamper liep met een shotgun te schieten op een rig, ik begrijp dat dat niet normaal is?quote:Op maandag 31 januari 2022 13:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Vanachter je veilige toetsenbordje kan ik me voorstellen dat je dat zo ziet
Maar nee, dat is wel een serieus probleem.
Ik neem aan dat je wel eens van de Deepwater Horizon hebt gehoord? Nu is dat wat extremer natuurlijk.
Ben zelf een tijdje werkzaam geweest op offshore locaties en als er iets is wat ze serieus nemen is het veiligheid.
Alleen in het weekend. Met een fles wodka erbij.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:19 schreef RedFever007 het volgende:
Ik
[..]
Harry Stamper liep met een shotgun te schieten op een rig, ik begrijp dat dat niet normaal is?
Dat incident heeft er wel voor gezorgd dat alles nu een stuk veiliger is inderdaad. Zo'n beetje alles wat fout kon gaan ging daar fout. (die term niet teveel laten vallen in de sector, ligt erg gevoelig bij de oude rotten) en idd, geld speelde daar ook een negatieve factor.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:20 schreef RedFever007 het volgende:
Ik ken wel het verhaal van de Piper Alpha. VEILIGHEID voorop, zolang het maar niet te veel kost
Al zal dat nu waarschijnlijk anders zijn (hoop ik)
Toch niet hoor. De Noordzee heeft een aantal ongunstige factoren (diepte, windrichtingen, grote temperatuurverschillen, etc.) Die maken een zeer specifiek golfpatroon in bepaalde omstandigheden welke in scheepsdesign zelfs specifiek worden ingecalculeerd. Behoort zeker tot de gevaarlijkste vaargebieden ter wereld.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde sensatiezoeker ja
Ik kan daar vrij slecht tegen.
Dat was bij wijze van spreken. Stoppen is gewoon de propeller in achteruit slaan en dan stopt een schip meestal in 2x zijn scheepslengte. Vaak niet zonder schade overigens. Nadeel van een schip is dat het een zekere snelheid nodig heeft om te manouvreren (anders werkt het roer niet). Dus bijzonder log. Filmpje zal ik straks eens bekijken.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Welke rem ?
Er zit geen op namelijk.
En zo maar weg draaien gaat ook niet zo makkelijk.
Windmolen volgens mijquote:Op maandag 31 januari 2022 13:00 schreef Starhopper het volgende:
Weet iemand wat dit is? Hij lijkt hier recht op af te drijven. Is dit ook een boorplatform? Of is dit een windmolen? Dat andere boorplatform, daar is hij nu langs gelukkig
[ afbeelding ]
Thnx!quote:
Zo’n schip is misschien al een week onderweg hoor. Die werd waarschijnlijk niet vanochtend wakker met het idee vandaag is een mooie dag om uit te varen.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:37 schreef Alpha0 het volgende:
Wie gaat er dan ook met dit weer de zee op. Eigen schuld dikke bult.
Aannemende dat de storm meegespeeld heeft bij de aanvaring.
Dat is een Offshore High Voltage Station.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Thnx!
Die is inmiddels niet meer in gevaar.
Kustwacht riep net de reddingsboot op. Ze maken zich nu zorgen om de OHVS HZB.
[ afbeelding ]
Thnx! Ik zat al te googlen wat het is. Verder dan dat het iets van TenneT is was ik nog niet gekomenquote:Op maandag 31 januari 2022 13:45 schreef kree het volgende:
[..]
Dat is een Offshore High Voltage Station.
Transformatorhuisje op zee
Inderdaad. Zo gaat dat nu eenmaal. Een schip is er voor gebouwd om daar tegen te kunnen. Het is ook niet zo dat als er een lek is, daarmee het hele schip zal zinken. Er wordt gewerkt met waterdichte compartimenten en dat is allemaal op voorhand berekend in bv de damage stability studies bij de bouw van een schip. Dit natuurlijk onder voorwaarde dat alles goed wordt onderhouden en er niet teveel compartimenten in 1 keer worden beschadigd.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:41 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Zo’n schip is misschien al een week onderweg hoor. Die werd waarschijnlijk niet vanochtend wakker met het idee vandaag is een mooie dag om uit te varen.
En de Rambiz zo te zien.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:45 schreef kree het volgende:
[..]
Dat is een Offshore High Voltage Station.
[ afbeelding ]
Heeft Ludo Sanders daar niet gezeten?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ik het goed hoorde is het booreiland de JB115, is dus deze:
[ afbeelding ]
https://www.jackupbarge.c(...)elevating-platform/#
Geen boorinstallatie hoor deze. Het is een werkeiland voor diensten zoals het plaatsen van windmolens, extra accomodatie en hijsfaciliteiten voor bijvoorbeeld modificaties en onderhoudsstops van productieplatforms.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ik het goed hoorde is het booreiland de JB115, is dus deze:
[ afbeelding ]
https://www.jackupbarge.c(...)elevating-platform/#
Hij is er voorbij.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:31 schreef kree het volgende:
Hij komt nu trouwens wel gevaarlijk dichtbij die OHVS
https://shipfinder.co/?bo(...)4,52.278245,4.141999
De propellerquote:Op maandag 31 januari 2022 13:31 schreef BBach het volgende:
[..]
Dat was bij wijze van spreken. Stoppen is gewoon de propeller in achteruit slaan en dan stopt een schip meestal in 2x zijn scheepslengte. Vaak niet zonder schade overigens. Nadeel van een schip is dat het een zekere snelheid nodig heeft om te manouvreren (anders werkt het roer niet). Dus bijzonder log. Filmpje zal ik straks eens bekijken.
Edit: filmpje gekeken. Is goed uitgelegd. Alleen in deze scheepvaartzone zou in geval van nood de crashstop/noodstop toegepast worden omdat er onvoldoende ruimte is rond het schip. Je kan ook de ankers uitgooien, maar dat heeft dan weer minder zin in open zee.
Dat was wel heel closequote:
Er is niemand aan boord. Hij is stuurloos inderdaad.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:47 schreef kree het volgende:
Vraag me af is ie nu compleet stuurloos dan?
Vooralsnog lijkt ie een beetje koers te zetten naar scheveningen.
Hoewel betwijfel of ie daar wel in de haven kan.
Kan ook door de wind komen natuurlijk.
Ik zal het niet weten.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:31 schreef BBach het volgende:
[..]
Dat was bij wijze van spreken. Stoppen is gewoon de propeller in achteruit slaan en dan stopt een schip meestal in 2x zijn scheepslengte. Vaak niet zonder schade overigens. Nadeel van een schip is dat het een zekere snelheid nodig heeft om te manouvreren (anders werkt het roer niet). Dus bijzonder log. Filmpje zal ik straks eens bekijken.
Edit: filmpje gekeken. Is goed uitgelegd. Alleen in deze scheepvaartzone zou in geval van nood de crashstop/noodstop toegepast worden omdat er onvoldoende ruimte is rond het schip. Je kan ook de ankers uitgooien, maar dat heeft dan weer minder zin in open zee.
Vreemd dat dat niet zichtbaar was op de radarbeelden. Als je op de boot klikt zie je zijn route.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:49 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het schijnt niet helemaal goed gegaan te zijn.
[ twitter ]
[ twitter ]
quote:Op maandag 31 januari 2022 14:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Vreemd dat dat niet zichtbaar was op de radarbeelden. Als je op de boot klikt zie je zijn route.
Heftig voor die mensen op dat werkeiland.
Onbemand zijn die volgens mijquote:Op maandag 31 januari 2022 14:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Vreemd dat dat niet zichtbaar was op de radarbeelden. Als je op de boot klikt zie je zijn route.
Heftig voor die mensen op dat werkeiland.
Komt vast nog wel wat meer versterking aan.quote:
Ja, die andere staat voor de kust van Zeeland dacht ik.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[ twitter ]
Hier weer een ander platform…
Als ik zo eens die documentatie van tennet bekijk, dan is het niet deze, maar die andere die eerder gepost werdquote:Op maandag 31 januari 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[ twitter ]
Hier weer een ander platform…
Het zou wel erg veel pech zijn wil dat bootje uitgerekend tegen die paal opklappenquote:Op maandag 31 januari 2022 14:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[ twitter ]
Hier weer een ander platform…
Die doen echt wel wat nuttigs, er zijn op zee geen webcams, dus wel handig om oogjes in de buurt te hebben.quote:Op maandag 31 januari 2022 15:26 schreef Catatafishh het volgende:
Dat koos van messel bootje vaart daar ook maar voor piet snot. Of zijn ze nog van plan om iets nuttigs te doen?
Oke, dat is nuttig maar het lijkt alsof er nog veel meer zou kunnen gebeuren dan dat. Maar goed ik zie dat de koers is gezet richting land? Dan loopt ie vanzelf ergens vast straksquote:Op maandag 31 januari 2022 15:31 schreef spoilert het volgende:
[..]
Die doen echt wel wat nuttigs, er zijn op zee geen webcams, dus wel handig om oogjes in de buurt te hebben.
Ja, ik mis überhaupt wel een beetje de interessante video's.quote:Op maandag 31 januari 2022 15:32 schreef the-eye het volgende:
Is er niet gefilmd of pics gemaakt vanaf dat platvorm toen die schuit er op knalde?
Wat een lamzakken joh
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |