abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203442288
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo. En iedereen die mee wil praten.
pi_203442304
Laatste post uit vorige topic:

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Fijn is dat!

Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?

Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).

Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
pi_203442339
In hoeverre bepaald een citoscore vandaag de dag het niveau op het middelbaar?

Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
pi_203442389
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:

Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.
pi_203442420
Zelfs op onze vrije school hebben ze in de eerste klas al de Cito, tot mijn verbazing :D
Niet dat ik weet wat ervan terecht komt deze weken, aangezien constant de halve klas thuis zit met corona/quarantaine enz.
Ook de extra ondersteuning door ib'ers gaat vaak niet door, omdat er veel leerkrachten ziek/in quarantaine zijn en de ib'ers dus voor de klas moeten staan.
Ik zou nu niet graag leerkracht willen zijn met deze constante chaos...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203442515
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Fijn is dat!

Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?

Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).

Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.
Jongste zit nu in groep 6, en heeft zich net ook aangemeld voor deze school..
*poef* nu is het weg
pi_203442520
quote:

Dat ligt aan de school. Ze willen bij D op school vooral dat het een beetje op 1 lijn blijft, of stijgt. Als een kind steeds lager gaat scoren is er vaak wat aan de hand. De cito van groep 7/8 en de NIO (capaciteitstest ipv weet-test) en de mening van juf zijn dan leidend. Eind groep 7 krijgen we een voorlopig advies en dan in februari groep 8 de definitieve.

Bij jongste is het advies wel duidelijk. Bij oudste was het advies hoger dan verwacht, maar dat maakte voor de schoolkeuze niet uit. Alleen kon hij naar een atheneum klas ipv een havo/atheneum.
pi_203442754
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:43 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.
Jongste zit nu in groep 6, en heeft zich net ook aangemeld voor deze school..
Klinkt goed! In het buitenland kijken ze vaak met verbazing naar ons systeem van vroege selectie. Maar wij zijn het met z'n allen natuurlijk heel normaal gaan vinden.

Wat merk jij er in de praktijk van dat je oudste al vakken van de middelbare school kan volgen? Wij hebben indertijd onder andere voor een basisschool gekozen met brede groepen (vaak één of twee leerjaren), maar we merken er nauwelijks iets van doordat de school alsnog op alle mogelijke manieren barrières opwerpt tussen de leerjaren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203442856
Het gebeurt allemaal heel gemoedelijk. Ze werken met elkaar samen. Van klas 1 &2 leerlingen wordt net iets meer verwacht. Ze had pas een toets mens en natuur (dat is dan een combi van vakken in die richting). Ze mocht zelf kiezen of ze de toets op po of vo niveau deed. Ze heeft voor de vo gekozen. De vragen gaan dan meer de diepte in.
Instromen kan hier in elk jaar, behalve in klas 2.
De po kinderen die dit jaar voor het eerst duits hebben leren zich voorstellen, van de kinderen die nu het tweede jaar duits hebben wordt dan meer verwacht. Zo wordt het opgebouwd.
Er zijn momenten dat ze met alleen po in de klas zit, en momenten dat ze met po & vo tegelijk werken.
*poef* nu is het weg
pi_203442893
quote:

Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @Deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.

Als je er interesse in hebt, kun je hier de Cito-toetskalender zien. Voor een vergelijking met landelijke gemiddeldes wordt geadviseerd bepaalde toetsmomenten aan te houden. Aan het einde van de basisschool gaan de toetsen meer worden gebruikt om vooruit te blikken op de middelbare school. Belangrijk hiervoor is de Entreetoets. Op de school van onze kinderen vindt die in groep 7 plaats en vormt die de basis voor het voorlopige schooladvies. In groep 8 komt er dan een definitief advies en daarna vindt de Centrale Eindtoets plaats in april/mei. Het advies van de leerkracht is er dan dus al en de leerkracht kijkt doorgaans ook naar andere aspecten zoals werkhouding. Wel is de leerkracht verplicht om het eigen advies te heroverwegen en eventueel bij te stellen als uit de eindtoets een hoger advies komt. Bij een lagere eindtoetsscore blijft het advies van de leerkracht staan. De eindtoets kan dus alleen maar een gunstig effect hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 31-01-2022 10:19:31 ]
  Moderator maandag 31 januari 2022 @ 10:21:35 #11
5428 crew  miss_sly
pi_203442975
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:32 schreef lunapuella het volgende:

[..]
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203443086
Jongste heeft altijd veel spanning voor de cito toetsen, we hebben hem nu verteld dat de toetsen voor juf zijn, zo weet zij wat ze hem nog moet leren en wat hij al weet.

Op school van oudste hebben ze DIA toetsen. Ze krijgt wel een advies dit jaar, ze wil wel nog gaan kijken op een middelbare school, maar ik verwacht dat ze op haar huidige school blijft.
*poef* nu is het weg
pi_203443178
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.
Hier doen ze allebei. NIO deden ze begin groep 8, mogelijk dit jaar eind groep 7. En dan de CITO als laatste ronde na het uiteindelijk advies nog..

Oudste heeft op het VO ook nog steeds cito's. Voor rekenen, taal en engels. Ze kunnen er niet op blijven zitten, maar ze kunnen er wel hulp voor krijgen als het laag uitvalt. En bij een twijfelgeval kan het net zorgen dat een leerling toch door kan.
pi_203443222
In hoeverre denken jullie dat gymnasium haalbaar is voor een beta? Hoe is de belasting en wat is de toegevoegde waarde? L krijgt volgend jaar de mogelijkheid om dit te gaan doen en zou het graag willen.

Wiskunde (9,1) en beta (8,3) zijn momenteel haar beste vakken en voor dr talen staat ze gemiddeld een 7,6. Leesvaardigheid en tekstverklaren zijn niet haar sterkste kanten, maar volgens de infobrief is het een misvatting dat je een stevige talenknobbel moet hebben voor Grieks en Latijn. Het zou vooral gaan om analytisch denken.
pi_203443380
Hier 2 beta's.

Mijn oudste mocht ook gymnasium gaan doen. Maar die heeft echt een talendeuk. Ondanks dat hij naar een beschut gymnasium mocht, is hij toch naar een regulier atheneum gegaan. En nu met zijn talen ben ik blij dat hij het niet heeft gedaan. Ook omdat je bij die school alleen gymnasium gaf en je dan een schoolwissel moest doen.

Jongste wil ook niet, maar hij pikt nu Russisch en Chinees in de plusklas best snel op, dus ik wil nog even overleggen bij de school van zijn voorkeur hoe makkelijk het wisselen kan. Want de uitdaging kan hij wel gebruiken. Die school biedt zowel gymnasium als atheneum aan.

Toegevoegde waarde? Als je een bio-beta kant op wil is latijn wel handig om de anatomie te leren. Dat heb ik wel gemist. Al is zeker niet onmogelijk zonder. (en met latijn had ik het VWO nooit gehaald). En inderdaad het denken. Maar ook dat je in een klas zit met andere slimme kinderen kan fijn zijn.
pi_203443391
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven :)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_203443460
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven :)
Ik
quote:
Ik ga haar ook niet ontmoedigen. :D Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen die ik hierboven stelde. L kan nogal fatalisisch als ze ergens (toch) niet goed in blijkt te zijn, dus dan kan ik me alvast voorbereiden op het ondersteunen als ze het halverwege volgend jaar toch moet laten vallen.
pi_203443502
quote:
Ik
quote:
Ik ga haar ook niet ontmoedigen. :D Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen die ik hierboven stelde. L kan nogal fatalisisch als ze ergens (toch) niet goed in blijkt te zijn, dus dan kan ik me alvast voorbereiden op het ondersteunen als ze het halverwege volgend jaar toch moet laten vallen.
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier 2 beta's.

Mijn oudste mocht ook gymnasium gaan doen. Maar die heeft echt een talendeuk. Ondanks dat hij naar een beschut gymnasium mocht, is hij toch naar een regulier atheneum gegaan. En nu met zijn talen ben ik blij dat hij het niet heeft gedaan. Ook omdat je bij die school alleen gymnasium gaf en je dan een schoolwissel moest doen.

Jongste wil ook niet, maar hij pikt nu Russisch en Chinees in de plusklas best snel op, dus ik wil nog even overleggen bij de school van zijn voorkeur hoe makkelijk het wisselen kan. Want de uitdaging kan hij wel gebruiken. Die school biedt zowel gymnasium als atheneum aan.

Toegevoegde waarde? Als je een bio-beta kant op wil is latijn wel handig om de anatomie te leren. Dat heb ik wel gemist. Al is zeker niet onmogelijk zonder. (en met latijn had ik het VWO nooit gehaald). En inderdaad het denken. Maar ook dat je in een klas zit met andere slimme kinderen kan fijn zijn.
Thanks! Ik kan me voorstellen dat je met een eventuele schoolwissel wat voorzichtiger bent idd.
pi_203443510
Jezus, wat maak ik er een zootje van. :')
pi_203443837
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @:deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.

Als je er interesse in hebt, kun je hier de Cito-toetskalender zien. Voor een vergelijking met landelijke gemiddeldes wordt geadviseerd bepaalde toetsmomenten aan te houden. Aan het einde van de basisschool gaan de toetsen meer worden gebruikt om vooruit te blikken op de middelbare school. Belangrijk hiervoor is de Entreetoets. Op de school van onze kinderen vindt die in groep 7 plaats en vormt die de basis voor het voorlopige schooladvies. In groep 8 komt er dan een definitief advies en daarna vindt de Centrale Eindtoets plaats in april/mei. Het advies van de leerkracht is er dan dus al en de leerkracht kijkt doorgaans ook naar andere aspecten zoals werkhouding. Wel is de leerkracht verplicht om het eigen advies te heroverwegen en eventueel bij te stellen als uit de eindtoets een hoger advies komt. Bij een lagere eindtoetsscore blijft het advies van de leerkracht staan. De eindtoets kan dus alleen maar een gunstig effect hebben.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga de site straks eens bekijken :)

Ik weet dat mijn oudste in groep 2 ook al een citotoets kreeg. Juf zei toen dat ze ermee wilde stoppen omdat ze het voor zulke jonge kinderen zinloos vindt. Ik vraag me dan wel af of een juf dat even kan bepalen om zo'n Cito te schrappen.
pi_203444153
Ik bedoelde meer dat als ze het graag wil dat het haar dan wel lukt als ik naar die cijfers kijk :D

Maar ik snap je, en ik snap haar ook, je kan jezelf nogal naar beneden halen als je onverhoopt slechte resultaten boekt.
Verder kan ik je geen antwoorden geven, alleen dat ze op t gymnasium hier allemaal een stuk serieuzer lijken te zijn dan op t lyceum.

Als ik me niet vergis doet oudste van @WupWup gymnasium, maar die is hier niet meer zo actief geloof ik
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_203444201
Ik begon ooit op het gymnasium. Alle cijfers voor Latijn bij elkaar opgeteld in het eerste half jaar waren samen nog geen voldoende, dus moest ik terug naar het atheneum. Dat heeft me best een deuk in mijn zelfvertrouwen gekost. Daarna heb ik de havo na 6 jaar afgerond. Als ik op het atheneum was begonnen, had ik waarschijnlijk wel ‘gewoon’ dat afgemaakt.
pi_203444347
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik weet dat mijn oudste in groep 2 ook al een citotoets kreeg. Juf zei toen dat ze ermee wilde stoppen omdat ze het voor zulke jonge kinderen zinloos vindt. Ik vraag me dan wel af of een juf dat even kan bepalen om zo'n Cito te schrappen.
Ze moeten iets registreren. Dus dan moeten ze iets anders verzinnen met de school. Dus ze kunnen het wel willen, maar het is niet zo simpel inderdaad.

Hier die groep 2 cito halverwege groep 1 laten doen. Dat was ook wel een goede manier om juf te overtuigen dat hij de rest van groep 1 beter met groep 2 mee kon doen. :P
pi_203444402
Einstein is van het gymnasium afgetrapt, omdat hij zijn talen niet kon :D
Aan dat feit heb ik mij altijd vastgehouden met mijn talendeuk.
Maar 7,6 gemiddeld voor de talen lijkt mij prima voor gymnasium. Geen talendeuk. Ik moest keihard werken om een 4 gemiddeld voor Frans te staan, anders mocht ik geen examen doen.
pi_203445538
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:38 schreef -Spring het volgende:
In hoeverre denken jullie dat gymnasium haalbaar is voor een beta? Hoe is de belasting en wat is de toegevoegde waarde? L krijgt volgend jaar de mogelijkheid om dit te gaan doen en zou het graag willen.

Wiskunde (9,1) en beta (8,3) zijn momenteel haar beste vakken en voor dr talen staat ze gemiddeld een 7,6. Leesvaardigheid en tekstverklaren zijn niet haar sterkste kanten, maar volgens de infobrief is het een misvatting dat je een stevige talenknobbel moet hebben voor Grieks en Latijn. Het zou vooral gaan om analytisch denken.
Latijn bestaat in feite uit drie delen: woordenschat, grammatica en de geschiedenis/verhalen/mythen eromheen.

Woordenschat lijkt erg op wat je in de andere talen doet: woordjes stampen. De grammatica van het Latijn is anders dan van het Nederlands door de naamvallen. Dit is het analytische gedeelte: je leert de uitgangen van werkwoorden en zelfstandig naamwoorden en daardoor kun je hun functie in de zin herkennen. Het is een soort puzzelen. De geschiedenis, verhalen en mythen spreken voor zich. Als de docent een goede verteller is, is het vak meteen zoveel leuker.

Het accent ligt doorgaans niet bij woordenschat, maar meestal moet je alsnog veel woorden leren. Niemand vindt dat echt leuk, maar het gaat de een beter af dan de ander. Bij mijn eindexamen mocht ik een woordenboek gebruiken, dat zegt denk ik wel genoeg. Tegelijk krijgt mijn neefje nu 'levend Latijn' en dat doet een groter beroep op parate woordenschat. Maar voor zover ik weet vormt dit type onderwijs de uitzondering en ligt een groot accent op grammatica en dus het ontcijferen van geschreven taal. Ik kan me voorstellen dat dat voor een beta leuk is.

Grieks heeft een eigen alfabet en dat brengt een dimensie met zich mee die veel kinderen leuk vinden: nieuwe symbolen leren. Dat zijn meteen de symbolen die je bij wiskunde en statistiek tegenkomt. Ik kan me ook voorstellen dat dat leuk is voor een beta.

Wat heb je aan Latijn en Grieks? Het helpt je bij je algemene vorming, bijvoorbeeld doordat je leert dat ons denken in een bepaalde traditie staat. Ik vond het zelf verhelderend om Cicero in het Latijn te lezen en zelf tot de constatering te komen dat discussies die toentertijd over de doodstraf bestonden erg lijken op de discussies die we nu voeren. Als je op vakantie in Italië bent en een kerk bezoekt, kun je de teksten lezen. Voor mij was het geweldig om te leren dat verschillende talen andere structuren hebben. Ik ben er taalkunde door gaan studeren en ik kan me voorstellen dat dat ook een leerzame les is voor iemand die affiniteit heeft met programmeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 31-01-2022 13:29:01 ]
pi_203445660
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:23 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga de site straks eens bekijken :)

Die kleutercito is op een bepaald moment inderdaad afgeschaft. De politiek heeft besloten dat zulke schoolse toetsen niet geschikt zijn om de ontwikkeling van kleuters te volgen. Dus maak je geen zorgen, dat is niet de leerkracht alleen geweest. Zie dit nieuwsbericht: Geen toetsen meer voor kleuters.
  maandag 31 januari 2022 @ 14:05:43 #27
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203446033
Ik heb wel een talenknobbel maar vond Latijn en Grieks steeds zwaarder worden in de bovenbouw. Ik ben uiteindelijk met maar één van de twee verder gegaan toen. Maar als je op een school zit die zowel atheneum als gymnasium aanbiedt is er alle ruimte om het uit te proberen en weer te switchen. Dus na elk leerjaar weer bepalen wil ik dit nog. Dat is het fijne er aan vind ik. Lukt het is het een mooie extra en bevalt het niet dan is er geen man overboord.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203447627
De Cito’s worden hier juist luchtig bekeken. Juist zodat hij straks in groep 8 niet zo beladen aan voelt, want het is iets dat je elk schooljaar gedaan hebt dus niets nieuws.

Tenminste de kinderen zien het hier niet als iets heel spannends. En ze weten dat ze hun best ‘moeten’ doen. Maar het is niet iets speciaals of zo.

(En daar zijn natuurlijk ook wel uitzonderingen op, die het jaarlijks spannend vinden maar als ik de kinderen zo hoor valt dat wel mee)
pi_203448316
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:05 schreef laziness het volgende:
Ik heb wel een talenknobbel maar vond Latijn en Grieks steeds zwaarder worden in de bovenbouw. Ik ben uiteindelijk met maar één van de twee verder gegaan toen. Maar als je op een school zit die zowel atheneum als gymnasium aanbiedt is er alle ruimte om het uit te proberen en weer te switchen. Dus na elk leerjaar weer bepalen wil ik dit nog. Dat is het fijne er aan vind ik. Lukt het is het een mooie extra en bevalt het niet dan is er geen man overboord.
Ja, dat is ook mijn insteek idd. En die van L. Ik wil vooral voorkomen dat ik haar op voorhand ontmoedig. Mijn moeder vertelde me vroeger dat ik geen dierenarts kon worden omdat ik zo slecht was in wiskunde en dat heb ik haar naderhand best kwalijk genomen. Liever had ik dat zelf ondervonden.
pi_203448329
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 13:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Latijn bestaat in feite uit drie delen: woordenschat, grammatica en de geschiedenis/verhalen/mythen eromheen.

Woordenschat lijkt erg op wat je in de andere talen doet: woordjes stampen. De grammatica van het Latijn is anders dan van het Nederlands door de naamvallen. Dit is het analytische gedeelte: je leert de uitgangen van werkwoorden en zelfstandig naamwoorden en daardoor kun je hun functie in de zin herkennen. Het is een soort puzzelen. De geschiedenis, verhalen en mythen spreken voor zich. Als de docent een goede verteller is, is het vak meteen zoveel leuker.

Het accent ligt doorgaans niet bij woordenschat, maar meestal moet je alsnog veel woorden leren. Niemand vindt dat echt leuk, maar het gaat de een beter af dan de ander. Bij mijn eindexamen mocht ik een woordenboek gebruiken, dat zegt denk ik wel genoeg. Tegelijk krijgt mijn neefje nu 'levend Latijn' en dat doet een groter beroep op parate woordenschat. Maar voor zover ik weet vormt dit type onderwijs de uitzondering en ligt een groot accent op grammatica en dus het ontcijferen van geschreven taal. Ik kan me voorstellen dat dat voor een beta leuk is.

Grieks heeft een eigen alfabet en dat brengt een dimensie met zich mee die veel kinderen leuk vinden: nieuwe symbolen leren. Dat zijn meteen de symbolen die je bij wiskunde en statistiek tegenkomt. Ik kan me ook voorstellen dat dat leuk is voor een beta.

Wat heb je aan Latijn en Grieks? Het helpt je bij je algemene vorming, bijvoorbeeld doordat je leert dat ons denken in een bepaalde traditie staat. Ik vond het zelf verhelderend om Cicero in het Latijn te lezen en zelf tot de constatering te komen dat discussies die toentertijd over de doodstraf bestonden erg lijken op de discussies die we nu voeren. Als je op vakantie in Italië bent en een kerk bezoekt, kun je de teksten lezen. Voor mij was het geweldig om te leren dat verschillende talen andere structuren hebben. Ik ben er taalkunde door gaan studeren en ik kan me voorstellen dat dat ook een leerzame les is voor iemand die affiniteit heeft met programmeren.
Ik hoopte al op een uitgebreide, onderbouwde reactie van jou. :D

Dank! Ik ga 'm straks aan L voorlezen. ♡
pi_203448549
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:38 schreef -Spring het volgende:

Ik ben een beta die grieks en latijn erbij heeft gedaan want leuk. Kan me helemaal vinden in wat Claudia schrijft. Ik had ongeveer dezelfde cijfers die jij noemt, dus 8-10 voor de betavakken en wat meer tussen 7-8 voor talen. Tekstverklaren was ik ook niet zo goed in en de grammatica van duits vond ik een ramp. Maar grieks en latijn scoorde ik ook 8-10, ik vond het veel leuker en uitdagender en interessanter dan de andere talen, en inderdaad het puzzelen en de mythologie vond ik tof. Bij grieks het andere alfabet, en dat je door latijn meer inzicht krijgt in woorden en andere talen.
In het begin zijn de teksten die je krijgt nog wel te overzien, een paar taalkundig eenvoudige zinnetjes. Vooral het laatste jaar had je dan een lap tekst voor je neus die op het eerste gezicht een totale brei leek, met woorden die je niet kende en ingewikkelde grammatica: succes! Ik vond het echt tof als ik het dan met woordenboek en grammaticaboekje erbij helemaal helder kreeg klaargepuzzeld. Beetje zoals wiskundige of natuurkundige formules :D Denk dat dit ook kan helpen in niet bang zijn voor een grote chaos aan lesstof en juist zelfvertrouwen krijgen dat je het stapje voor stapje best kunt. Dat vond ik handig toen ik een beta studie ging doen waar je je door onoverzichtelijk grote hoeveelheden studiemateriaal heen moest worstelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door _flore op 31-01-2022 17:11:08 ]
pi_203449098
Ik kan niet meepraten, want VMBO :')

Iets anders; ik lees net dat vanaf dit jaar alle jongens van 10 jaar en ouder worden uitgenodigd voor een HPV vaccinatie. Mijn zoon heeft er net 3 gehad (9 jaars prikken en 1 COVID) en is er hélemaal klaar mee :')
Kan dit nog een paar jaar wachten?
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  Moderator maandag 31 januari 2022 @ 18:16:11 #33
5428 crew  miss_sly
pi_203449279
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 17:58 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik kan niet meepraten, want VMBO :')

Iets anders; ik lees net dat vanaf dit jaar alle jongens van 10 jaar en ouder worden uitgenodigd voor een HPV vaccinatie. Mijn zoon heeft er net 3 gehad (9 jaars prikken en 1 COVID) en is er hélemaal klaar mee :')
Kan dit nog een paar jaar wachten?
Bij meisjes werd ie n het jaar dat ze 13 werden gegeven, omdat de vaccinatie moet plaatsvinden voor ze seksueel actief zijn. Als dat bij jongens ook een argument is, kan ik me voorstellen dat hij met tien jaar nog wel even kan wachten :)

Ik zie dat het vanaf dit jaar ook aan meisjes vanaf tien jaar wordt aangeboden.

Argument is inderdaad seksueel actief zijn. Als je de vaccinatie voor de 15e verjaardag doet, is twee prikken voldoende. Daarboven zijn drie prikken nodig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203449300
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bij meisjes werd ie n het jaar dat ze 13 werden gegeven, omdat de vaccinatie moet plaatsvinden voor ze seksueel actief zijn. Als dat bij jongens ook een argument is, kan ik me voorstellen dat hij met tien jaar nog wel even kan wachten :)
Klopt, maar omdat de bescherming langdurig is willen ze het naar voren schuiven; vanaf 10 jaar dus.
Blijkbaar kunnen jongens er penis- en/of anuskanker van krijgen, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat het ter preventie van baarmoederhalskanker was bij meisjes/vrouwen.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_203452884
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 17:05 schreef _flore het volgende:
Denk dat dit ook kan helpen in niet bang zijn voor een grote chaos aan lesstof en juist zelfvertrouwen krijgen dat je het stapje voor stapje best kunt. Dat vond ik handig toen ik een beta studie ging doen waar je je door onoverzichtelijk grote hoeveelheden studiemateriaal heen moest worstelen.
Helemaal mee eens! Ik heb me tijdens m'n studie in complexe materie moeten verdiepen en heb altijd terug kunnen vallen op de analytische vaardigheden die ik bij het ontcijferen van klassieke talen heb ontwikkeld: schrik niet van het geheel maar begin bij het begin en werk systematisch, dan kom je er vanzelf.

Toevallig heb ik Ivan vandaag geholpen met de voorbereiding op z'n eerst toets Latijn. Hij houdt niet zo van talen, maar ik merkte dat hij het helemaal niet vervelend vond. Het is heel anders dan Franse woordjes leren, brieven in het Frans schrijven en een luistertoets Frans maken.
pi_203453354
Ik was zelf een beta, maar deed Latijn en Grieks erbij omdat dat kon (mocht) en ik vond het gepuzzel interessant. Vertalen is puzzelen met taal, dat moet je leuk vinden. De verhalen rondom mythologie hielpen absoluut mee. Heerlijk vak, samen met de wat serieuzere leerlingen (we waren met z’n zessen, je krijgt dan toch ook een andere band met elkaar en met de leerkracht).

Ik begon met het idee dat ik het altijd kon laten vallen als het niet lukte, maar vooral Latijn werd mijn favoriete vak. Uiteindelijk heb ik wel Grieks laten vallen in de 4e (dat maakte niet uit voor het predicaat gymnasium, geen idee hoe dat nu is). Hoewel ik ook goede cijfers voor de bèta-vakken bleef houden, heb ik door Latijn toch voor een studie in de (oude) geschiedenis gekozen.

En met Latijn had ik een voorsprong wat betreft de Duitse naamvallen. Dat snapte ik toch echt een stuk beter omdat het hetzelfde principe is als in de klassieke talen.

In mijn studietijd heb ik ook nog (Babylonisch) spijkerschrift geleerd en bijbels Hebreeuws. Het blijft gewoon leuk :D O+.

[ Bericht 14% gewijzigd door Phaidra op 31-01-2022 22:47:28 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203463686
T heeft sinds deze week een nieuw rooster en komend half schooljaar heeft ze 2u Latijn op dinsdag. Ze kunnen dan kijken of ze het wat vinden en of ze het eventueel volgend jaar willen gaan doen
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_203471238
Hier ook Latijn gedaan. Hoewel ik sterk begon, beetje simpel stampen, werd het in het vijfde en zesde leerjaar toch echt wel spannend. Simpele woordjes- en grammaticatoetsen ben ik sterk in, het ontcijferen van een hele lap tekst ging me toch een stuk moeizamer af. En laat dat laatste nou net het eindexamen zijn (toendertijd, geen idee of dat nu nog steeds zo is).

Grieks heb ik na één jaar geprobeerd te hebben meteen laten vallen. Niet alleen moest je de woorden en grammatica kennen, maar ook nog eens vreemde symbolen leren.

Zaken om wel over na te denken.
pi_203471984
Je kunt het eindexamen Latijn 2021 gewoon bekijken!
pi_203472110
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
Je kunt het eindexamen Latijn 2021 gewoon bekijken!
Cicero als examenonderwerp :o. Was ik toch gezegend met Ovidius :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 2 februari 2022 @ 14:35:44 #41
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203472937
In 1999 was het ook Cicero }:| . Ik was geen fan.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_203473265
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:35 schreef Lemijn het volgende:
Wij deden samen eindexamen. Ik was wel fan!

Quousque tandem abutere, Catilina, patientia nostra?
  woensdag 2 februari 2022 @ 15:16:29 #43
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203473490
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij deden samen eindexamen. Ik was wel fan!

Quousque tandem abutere, Catilina, patientia nostra?
Serieus? :? Haha, het was mijn slechtste vak geloof ik, ik vond het puzzelen bij Latijn altijd leuk maar deze teksten zo saaaaaai. Maar die quote ben ik zeker nooit vergeten….
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_203473759
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:16 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Serieus? :? Haha, het was mijn slechtste vak geloof ik, ik vond het puzzelen bij Latijn altijd leuk maar deze teksten zo saaaaaai. Maar die quote ben ik zeker nooit vergeten….
Retorica vond ik ook erg leuk. Zo herinner ik me een stijlfiguur waar Cicero zich van bediende, de praeteritio: zeggen dat je niet op een bepaald onderwerp in wilt gaan en er daardoor toch op ingaan. Dat is een foefje waar ik op Fok! wel eens op terugval. Zo zie je maar waar klassieke talen allemaal goed voor zijn. :Y)
pi_203475250
Catullus was ook hilarisch. Met de leerkracht van middelbare leeftijd over de betekenis van zijn ‘musje’ praten, waarbij duidelijk was dat de leerkracht dat zéér ongemakkelijk vond _O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203476755
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:35 schreef Lemijn het volgende:
2000 ook }:|
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_203477011
Cicero... als historische bron interessant en als Latijnse tekst voor scholieren niet te moeilijk. Als persoon moet ie vreselijk irritant geweest zijn :P

Wij hadden Ovidius op het eindexamen. Ook geen leuke man, met dat ‘als een vrouw nee zegt moet je gewoon blijven aandringen’ :{

Ik was zo’n brave gymnasiast die eindexamen deed in Latijn en Grieks. Voor Grieks hadden we Plato, dat was qua taal wel te doen. Homerus is veeel mooier maar taalkundig moeilijker.

Hoe dan ook, als je van puzzelen houdt, en van geschiedenis en taalkunde, dan zou ik zeker gymnasium kiezen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203478394
Ik vond Latijn veel moeilijker dan Grieks. Bij Grieks betekent elke vorm ook 1 ding, terwijl je bij Latijn uit de verbanden van de tekst moet halen of het hier als x of y bedoeld wordt.
  woensdag 2 februari 2022 @ 21:19:06 #49
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_203479253
Atheneumklantje hier, ik kan niet meepraten 😃

Even iets heel anders, zoon zit inmiddels in groep 7 en dat betekend natuurlijk ook weer de spreekbeurt, boekbespreking enz. Nu vraag ik me af: hoort een kind dat helemaal zelfstandig te kunnen? Dus: onderwerpkeuze, slides maken, plaatjes zoeken en dit ook allemaal plannen volgens de deadlines? Je raadthet al, ons kind kan dit niet. Het kost mij ontzettend veel tijd om aan te sporen en alles in elkaar te zetten en te oefenen. Als ik dit niet doe, gebeurt er helemaal niets. Is dat normaal?
pi_203479518
Is het de 1e keer Aventura?

Bij ons beginnen ze in groep 5. Vorig jaar was de 1e keer en toen heeft hij zelf onderwerp gekozen en hebben wij wel geholpen om het een beetje te groeperen enzo, idem voor slides maken etc. Dit jaar verwacht ik dat hij wel weer ietsje meer zelf kan doen dus zo bouwen we het een beetje op. Dus ik verwacht dat hij in groep 7 inderdaad veel van die dingen zelfstandig kan doen. Maar dan heeft hij het dus ook al 2 keer eerder gedaan met hulp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')