abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204226035
Jammer, al begrijp ik de ACO ook wel.
  donderdag 31 maart 2022 @ 17:52:16 #254
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_204285798
Bent Viscaal stapt over naar endurance racen. Hij gaat in de ELMS rijden voor Algarve Pro Racing samen met Sophia Flörsch. Dit team heeft de inschrijving van G-Drive overgenomen dat zich heeft teruggetrokken. Sowieso verzorgden ze al de auto's voor G-Drive.

En Glenn van Berlo gaat in de LMP3 rijden voor EuroInternational.

https://www.dailysportsca(...)elms-entry-list.html
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_204286951
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:52 schreef Starflyer het volgende:
Bent Viscaal stapt over naar endurance racen. Hij gaat in de ELMS rijden voor Algarve Pro Racing samen met Sophia Flörsch. Dit team heeft de inschrijving van G-Drive overgenomen dat zich heeft teruggetrokken. Sowieso verzorgden ze al de auto's voor G-Drive.

En Glenn van Berlo gaat in de LMP3 rijden voor EuroInternational.

https://www.dailysportsca(...)elms-entry-list.html
Als ik me niet vergis was APR al het team achter G-Drive. Verder denk ik verstandige zet van Viscaal om richting LMP te gaan.
  vrijdag 1 april 2022 @ 15:36:16 #256
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_204295406
Ook Tijmen van der Helm stapt definitief over naar endurance. Hij gaat zowel de ELMS (met TDS) als WEC (met ARC Bratislava) doen.

https://www.racexpress.nl(...)s-heel-gaaf/n/118880
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 9 april 2022 @ 11:17:37 #257
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_204381240
Vanavond om 23 uur is de IMSA race op Long Beach met de auto van Renger Van der Zande/Sebastien Bourdais op pole.

Dit keer alleen DPi's en GTDs, dus geen Racing Team Nederland aan de start.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_204388719
Lekker begin van Bourdais :(
pi_204389209
Laaste ronde van der zande aan kop
pi_204391790
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 00:46 schreef Doler12 het volgende:
Laaste ronde van der zande aan kop
En gewonnen. ^O^
  zondag 1 mei 2022 @ 21:11:42 #261
133321 Burner82
Speedo fan
pi_204602604
Laguna Seca blijft een tof baantje *O*
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:16:02 #262
133321 Burner82
Speedo fan
pi_204602687
Ik vind een wedstrijd van slechts 2 uur en 40 minuten niet echt thuis horen in imsa, maar ja.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:19:00 #263
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_204602753
de 01 viel weer stil.... Bourdais rijdt wel weer
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaņol
Come On
  zondag 1 mei 2022 @ 21:19:56 #264
133321 Burner82
Speedo fan
pi_204602773
En meteen daarna nog ff zandhappen..
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:20:37 #265
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_204602789
en komt binnen
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaņol
Come On
pi_204603078
Rip renger
  zaterdag 7 mei 2022 @ 00:46:25 #267
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_204651307
Om 13 uur start de 6 uur van Spa met voor het eerst op pole de Glickenhaus. Daarnaast start de Alpine en daarachter beide Toyota's. Frijns start van P6 en Bent Viscaal en Tijmen van der Helm van P19
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 7 mei 2022 @ 00:56:00 #268
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_204651368
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:48 schreef Doler12 het volgende:
Rip renger
ouwe electronica meuk begrijp ik vanavond
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaņol
Come On
  zaterdag 7 mei 2022 @ 14:31:23 #269
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_204655237
Viscaal en Van der Helm kunnen weer douchen. Hun teambaas crashte in de regen, waarna er een rode vlag was. Nu zijn ze weer onderweg achter de Safety Car, maar zonder Buemi, die naast de baan is stilgevallen.

Er zijn nogal wat spins achter de SC, dus de baan is op sommige plekken nog flink nat.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_204655428
Rode vlag

Om 15:20 weer verder achter safety car. Lichte regen nog

[ Bericht 79% gewijzigd door M90 op 07-05-2022 15:14:48 ]
pi_204813522
Vandaag was de presentatie van Peugeot:







Misschien geen winnaar op de baan, maar de Fransen gaan wel naar huis met de originaliteitsprijs. ^O^
  Moderator / Redactie Sport donderdag 2 juni 2022 @ 20:19:22 #272
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204945263
Hij gaat al een beetje kriebelen c_/
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:01:09 #273
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_204946197
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 19:34 schreef TargaFlorio het volgende:
Vandaag was de presentatie van Peugeot:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Misschien geen winnaar op de baan, maar de Fransen gaan wel naar huis met de originaliteitsprijs. ^O^
wat een slick car.
pi_204948765
Ik en een vriend van mij reizen volgende week vrijdag af naar Le Mans! ^O^

We staan dan 2 dagen op de camping Beausejour.

Het wordt onze eerste keer naar Le Mans, dus ben reuze benieuwd.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 3 juni 2022 @ 19:38:40 #275
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_204953933
Voordat we volgende week Le Mans hebben, hebben we zaterdag om 21 uur eerst de IMSA race in Detroit, met weer eens Racing Team Nederland aan de start, nadat ze de vorige twee races niet gereden hebben.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_204975306
BMW M Hybrid V8 (LMDh):







Voorlopig helaas alleen in IMSA.
pi_204989362
Morgen gaat het los *O*

OP 2022


24 Heures Du Mans 2022 - editie 90
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2021 en vooruitblik
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2022 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geīntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro.



Woensdag 8 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 9 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 11 juni
• 10:30-10:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
[img=657,165]https://i.imgur.com/Lq96Uq5.png[/img]
[b]24 Heures Du Mans 2022[/b] - editie 90
[i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i]

[b]Race 2021 en vooruitblik[/b]
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries. 

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00

[img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img]
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

[*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
[*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
[*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

[b]Afbeelding Circuit[/b]
[img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img]
[url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url]
[url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url]
[url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url]

[b]Onboard (Pole 2017):[/b]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube]

[img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img]

[url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2022/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2022.pdf]Entry list 2022 (pdf)[/url]

[img=662,51]https://i.imgur.com/gKLwPPS.png[/img]
[*]Rode nummers
[*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
[*]1030kg
[*]Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. 

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)

[img=662,51]https://i.imgur.com/GDji5LA.png[/img]
[*]Blauwe nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
[*]950kg (+20kg)
[*]75L tank (benzine)
[*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geīntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon"  LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.

[img=662,51]https://i.imgur.com/wYfzOGg.png[/img]
[*]Groene nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
[*]Minimaal 1245kg
[*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
[*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.

[img=662,51]https://i.imgur.com/hqWCDSQ.png[/img]
[*]Oranje nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
[*]Minimaal 1245kg
[*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
[*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
[*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. 

[img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img]

[b]Woensdag 8 juni[/b]
[*]14:00-17:00 Free practice session 1
[*]19:00-20:00 Qualifying session 1
[*]22:00-0:00 Free practice session 2

[b]Donderdag 9 juni[/b]
[*]15:00-18:00 Free practice session 3
[*]20:00-20:30 Hyperpole
[*]22:00-0:00 Free practice session 4

[b]Zaterdag 11 juni[/b]
[*]10:30-10:45 Warm-up
[*]16:00 Start 24 uren van Le Mans

[img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img]
[b]TV[/b]
[*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
[*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
[*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2022/24-heures-du-mans/programme-distribution-tv-24-heures-du-mans-2022.pdf]hier te vinden[/url] 

[b]Streams[/b]
[*][url=https://members.fiawec.com/en/]Officiële WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans)
[*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i])
[*]Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

[b]Live Timing[/b]
[*][url=https://live.24h-lemans.com/en/live]Officiële live timing[/url] (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
[*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url]

[b]Spotter Guide[/b]
[*][url=https://spotters.guide]Spotter Guide 2022[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

[b]Overige informatie[/b]
[*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url]
[*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url]

[u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u]

[b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b]
[img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img]

[b]ELMS championship[/b]
[img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img]

[b]IMSA championship[/b]
[img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img]

[b]Blancpain Endurance series[/b]
[img=191,81]https://i.imgur.com/Ata7qk7.png[/img]
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 juni 2022 @ 13:44:22 #278
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204993833
Het begint pas echt als de briljante OP er is _O_ *O*
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 juni 2022 @ 14:18:19 #279
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204994265
Zeker alleen te volgen via de Le Mans app nu?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_204994927
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 14:18 schreef Nattekat het volgende:
Zeker alleen te volgen via de Le Mans app nu?
Is nu live op Eurosport 2, Discovery+ en Eurosport player.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')