Volgens mij wordt het aangesloten op je CVketel. Ze noemen het 'laagtemperatuur watergedragen vloerverwarming'.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat houdt het precies in? Zo te zien zijn het ook elektrische matten of zie ik dat verkeerd?
Het zijn gewoon matten waar ze heel makkelijk slangen voor vloerverwarming tussen kunnen leggen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat houdt het precies in? Zo te zien zijn het ook elektrische matten of zie ik dat verkeerd?
En ik lees dat ze een variant hebben met een opbouwhoogte van 15 mm (maar dat de isolatie daarvan te wensen overlaat).quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:25 schreef archito het volgende:
Is gewoon water vloerverwarming inderdaad. Maar dan in een makkelijk systeem zodat het zelf te doen is. En dus eventueel droogbouw zodat je niet weken hoeft te laten drogen en het op houten vloeren kan worden aangebracht.
En daar kom je nu pas meequote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:21 schreef mspoez het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het aangesloten op je CVketel. Ze noemen het 'laagtemperatuur watergedragen vloerverwarming'.
Ik ben even op de site gaan kijken en gelijk even een offerte aangevraagdquote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zijn gewoon matten waar ze heel makkelijk slangen voor vloerverwarming tussen kunnen leggen.
Even een noob vraag maar is dat zo weinig?quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En ik lees dat ze een variant hebben met een opbouwhoogte van 15 mm (maar dat de isolatie daarvan te wensen overlaat).
Dat soort matten hebben wij ook naar gekeken maar uiteindelijk toch gekozen voor fermacell (die heb je ook met mat structuur) en zelf infrezen omdat dit soort matten ook weer opgevuld moeten worden en dus veel egaline kosten.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:26 schreef Leandra het volgende:
Dit filmpje legt wel vrij eenvoudig uit hoe het gaat:
Dat is heel weinig, vloerverwarming leidingen zijn al 16 of 18mm.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:29 schreef MaJo het volgende:
[..]
En daar kom je nu pas mee
[..]
Ik ben even op de site gaan kijken en gelijk even een offerte aangevraagd
[..]
Even een noob vraag maar is dat zo weinig?
Schijnbaar wel. Dat zijn van die dingen waar je misschien niet meteen over nadenkt, maar je moet wel ruimte hebben voor een bepaalde opbouwhoogte.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:29 schreef MaJo het volgende:
Even een noob vraag maar is dat zo weinig?
Eens! Het is veel logischer om t.z.t. de vloer als geheel aan te pakken.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:29 schreef SV-tje het volgende:
Als je over een aantal jaar een uitbouw wil zou ik 2 opties overwegen:
- nu niks doen aan de vloer, keuken upgraden met nieuwe deurtjes/nieuwe keuken, muren verfen.
- vloerverwarming leggen en nieuwe vloer leggen met alvast voorbereiding voor extra groep en afgedopte leiding naar waar de uitbouw moet komen en vloer kopen voor formaat wat je uiteindelijk wil plus extra zodat je een stuk kunt vervangen en nieuwe aanbouw kunt aansluiten.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1
Helemaal eens met je bericht, maar hier wil ik wel bij opmerken dat je ook tegenvallers kunt hebben. Ik zou dus altijd zorgen voor een buffer. Het geld vliegt sowieso aan alle kanten de deur uit (gordijnen, nieuwe meubels, verf en toebehoren).quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:37 schreef Vaiana het volgende:
Ik heb me achteraf ws teveel zorgen gemaakt over dat we boven budget gingen, omdat ik een beetje vergat dat je tussentijds ook weer bij spaart. Als je een idee hebt van wat je per maand spaart dan zou je dat ook mee kunnen nemen in je berekeningen.
even @MadMaster lokken, die heeft een pelletkachelquote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:40 schreef gcjoel het volgende:
Wij zijn nu even over gesprongen op zoeken naar pellet kachel informatie.
Huidige bewoners hebben een houtkachel die ze meenemen dus we hebben opties.
Pellets lijken mij interessant want minder uitstoot begrijp ik.
Iemand ervaring met het deels verwarmen met zo'n kachel ook?
Ah okquote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:32 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Dat is heel weinig, vloerverwarming leidingen zijn al 16 of 18mm.
6 cmquote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:33 schreef archito het volgende:
Met een traditionele cementdekvloer heb je 2 cm dekking bovenop je slangen nodig. Sowieso is je dekvloer een cm of 6.
Door de platte matten van dit systeem kun je het op een bestaande vloer leggen ipv infrezen en hoef je er alleen egalisatie over te gieten lijkt het. Dus dat is wel een stuk compacter dan traditionele vloerverwarming.
Ik neig zelf toch naar optie 3 (niets doen), want misschien komt die uitbouw er wel nooit, kopen we over tien jaar een nieuw huis en is het nooit nodig geweestquote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:29 schreef SV-tje het volgende:
Als je over een aantal jaar een uitbouw wil zou ik 2 opties overwegen:
- nu niks doen aan de vloer, keuken upgraden met nieuwe deurtjes/nieuwe keuken, muren verfen.
- vloerverwarming leggen en nieuwe vloer leggen met alvast voorbereiding voor extra groep en afgedopte leiding naar waar de uitbouw moet komen en vloer kopen voor formaat wat je uiteindelijk wil plus extra zodat je een stuk kunt vervangen en nieuwe aanbouw kunt aansluiten.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1
De vloer zo houden is eigenlijk geen optie. De vloer is flink beschadigd (dat zie je op de foto's niet, daar ziet het er heel strak uit) en vooral erg wit. Dat de vloer vervangen moet worden was het eerste waar we het over eens waren dus dat gaat zeker gebeuren. Als het nou om 2 jaar ging ok maar ik denk eerder dat we het over 5-10 jaar hebben.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:37 schreef Vaiana het volgende:
Wij hebben heel bewust de vloer intact gelaten toen we hierheen verhuisden, ook al was ik er geen fan van. Ik vond hem te licht, hij was al wel een tikkeltje versleten en ik moest zo vaak dweilen.![]()
Maar inderdaad uitbouwplannen, dus had het eeuwig zonde van het geld gevonden om nu iets uit te geven aan die vloer.
Qua keuken; wij hebben de keuken excl apparatuur maar incl Quooker voor circa 8000. Wel met een mdf met kunststof werkblad, dat is niet iedereens smaak. Kan dus iig wel goedkoper dan wat ik hier genoemd zag worden.
Badkamer is idd een hele dure maar ook één die mega rot is als je er al woont. Dan is ff zonder keuken een stuk beter te doen.
Qua kozijnen zou ik wel goed bedenken wat je op de lange termijn wilt. Want als dat kunststof is, is het misschien zonde om nu te investeren in nieuw glas etc. Maar als je hout ook prima vind om te houden dan is het juist weer een makkelijke besparing.
Ik heb me achteraf ws teveel zorgen gemaakt over dat we boven budget gingen, omdat ik een beetje vergat dat je tussentijds ook weer bij spaart. Als je een idee hebt van wat je per maand spaart dan zou je dat ook mee kunnen nemen in je berekeningen.
Ohja en, ik heb het idee dat veel bouwkundigen geen idee hebben hoeveel duurder materiaal en arbeid geworden zijn de afgelopen maanden/jaren.
Ik vergeef het jequote:
Oh dat zeker! Maar ik maakte me druk om ons al wat ruimer berekende buffer.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Helemaal eens met je bericht, maar hier wil ik wel bij opmerken dat je ook tegenvallers kunt hebben. Ik zou dus altijd zorgen voor een buffer. Het geld vliegt sowieso aan alle kanten de deur uit (gordijnen, nieuwe meubels, verf en toebehoren).
Dit is een informatief stuk: Eerst wel en nu toch niet zo duurzaam: gejojo met de pelletkachel. Een passage:quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:40 schreef gcjoel het volgende:
Daarom kiezen mensen bij een bestaande vloer meestal voor infrezen, dan kost het geen hoogte.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:50 schreef MaJo het volgende:
6 cmDat is serieus ruimteverlies
Nu is ons huis vrij hoog, maar dat kan best een hele boel schelen. Maar dan moet je dus ook een drempel maken bij de voordeur
[..]
Lokroep door @Doedezemaar gelukt.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:40 schreef gcjoel het volgende:
De beste langetermijnstrategie lijkt me om over te stappen op lage-temperatuurvloerverwarming en de cv-ketel te vervangen. Het zou me niets verbazen als al die kachels ooit in de ban gaan. Sowieso zijn we netto slechter af als meer mensen een kachel gaan nemen omdat ze denken dat dat verantwoord is. Zoiets hebben we ook met verlichting gezien: mensen denken dat ze met het gebruik van energiezuinige ledlampen goed bezig zijn waardoor we nu veel meer verlichting hebben (bijv. in tuinen) en verlichting vaker en langer gebruiken. De lichtvervuiling is dan ook enorm toegenomen (en het verbruik volgens mij ook, maar daar durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken).quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:55 schreef Vaiana het volgende:
Collega van mij verwarmt deels met een pellet kachel trouwens, en een vriend van ons ook. Bevalt hun beide wel goed, scheelt een hoop in je gasverbruik natuurlijk.
Daar waar die een paar jaar geleden zelfs nog gesubsidieerd werden zijn die nu nog net niet in de ban, want uitstoot.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:40 schreef gcjoel het volgende:
Nu ik hier toch ben:quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:04 schreef Vaiana het volgende:
Ja ik ben er persoonlijk niet perse fan van, grotendeels ivm de impact op het milieu.
En wij hebben dus ook tuinverlichting want die zat er al in maar die staat nooit aan.Zo zonde van je stroomverbruik!
Ik durf geen tuinverlichting te nemen omdat onze buren heel bewust lichtvervuiling vermijden.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:04 schreef Vaiana het volgende:
Ja ik ben er persoonlijk niet perse fan van, grotendeels ivm de impact op het milieu.
En wij hebben dus ook tuinverlichting want die zat er al in maar die staat nooit aan.Zo zonde van je stroomverbruik!
Ik heb hier juist rond het huis een flink aantal lichtpunten laten aanleggen en ook overal Philips Hue buitenlampen opgehangen, met kleurtjes.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:04 schreef Vaiana het volgende:
Kun je die blauwe lamp niet rood/blauw laten knipperenquote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb hier juist rond het huis een flink aantal lichtpunten laten aanleggen en ook overal Philips Hue buitenlampen opgehangen, met kleurtjes.
Die gaan standaard aan op een bepaalde tijd en weer standaard uit, en ik heb aan beide kanten van het huis een sensor hangen, en als die getriggerd worden gaan alle lampen buiten van het de zachte kleur waar ze nu op staan (op 66%) op knal wit op 100%, behalve één lamp aan de achterdkant, die wordt dan politieblauw![]()
![]()
Het is niet zo dat je niet naar de voordeur kunt lopen zonder in een floodlight gezet te worden, dat kan gewoon, maar op andere punten, waar mensen die hier niet horen te zijn niets te zoeken hebben, kom je niet zonder de verlichting te triggeren, ook als ze midden in de nacht uit lijken te zijn.
Maar goed, dat is niet in de tuin, hoewel de tuin er wel deels door verlicht wordt, als ik de tuin wil verlichten mag ik nog een keer aan de slag
We zorgen gewoon voor een boel Fok!stekjes.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:16 schreef MaJo het volgende:
Ja tuin, dat is ook nog zoiets. Daar gaan we volgend jaar maar eens over nadenken, eerst maar eens kijken hoe ver we komen met verbouwen en dan wat er nog over is om in het voorjaar met de tuin aan de slag te gaan. Een van de redenen van buffer
8 jaar tevreden pelletkachel gebruiker. Heerlijk die vlammen en aangenamer dan radiatoren.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:40 schreef gcjoel het volgende:
Ik wel dan ook wel een fokmeet regelen waarbij we met z'n allen gaan klussenquote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We zorgen gewoon voor een boel Fok!stekjes.
Ik zou hem gewoon laten zitten, en vooral rekening houden met basisprincipes mbt stoken:quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:12 schreef MaJo het volgende:
Wij hebben dus een open haard in ons nieuwe huis en ik voel me bij voorbaat al bezwaard om deze op te stokenHet is zelfs een optie om deze te verwijderen maar ik vind het ook wel een fijn idee om iets achter de hand te hebben als we ooit zonder gas/stroom zitten. Maar ik vind ook wel dat als je hem hebt dat je af en toe moet stoken dus dat zal, met mate, ook wel gebeuren
Met mijn klusvaardigheden zal ik je dat niet aandoen! Geef mij maar een bats.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik wel dan ook wel een fokmeet regelen waarbij we met z'n allen gaan klussen
Misschien wel ja, als hij normaal brandt dan is het een soort zacht roze/beige ofzo, dus dat blauw is echt wel anders.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:16 schreef MaJo het volgende:
[..]
Kun je die blauwe lamp niet rood/blauw laten knipperen
Ik heb dat één keer in m'n leven meegemaakt als kind. Om daar nou een open haard voor te houden...quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:20 schreef Leandra het volgende:
Is allemaal geen issue als zo'n stroomstoring heel Hollands binnen 2 uur opgelost is, maar als het 2 dagen duurt hartje winter is het een ander verhaal.
Eerst m'n eigen tuin maar eens op orde krijgen.quote:
Wij hebben er ook niet een laten plaatsen (want dat vond ik niet bij mijn poging tot duurzaam passen) maar als ik een huis kocht met een haard erin zou ik hem denk ik niet weghalen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb dat één keer in m'n leven meegemaakt als kind. Om daar nou een open haard voor te houden...
Voor ons was de voornaamste motivatie dat we meer ruimte kregen door het weghalen van de schoorsteen. Maar dat was een flinke ingreep.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben er ook niet een laten plaatsen (want dat vond ik niet bij mijn poging tot duurzaam passen) maar als ik een huis kocht met een haard erin zou ik hem denk ik niet weghalen.
En 10 jaar geleden zou ik dan misschien voor een gashaard als alternatief gekozen hebben, om in de open haard te laten bouwen, maar met de doelstellingen qua gasvrij zie ik dat ook niet meer als alternatief.
De enige reden om hem weg te laten halen is voor meer ruimte, het zit nu wel een beetje in de weg. We moeten echt nog kijken hoe we de bank plaatsen ten opzichte van de tv. Bank aan 1 kant en tv aan de andere kant is onhandig want 6 meter afstand, maar door de haard kan de bank ook niet halverwege geplaatst worden. Dat wordt nog even puzzelen!quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou hem gewoon laten zitten, en vooral rekening houden met basisprincipes mbt stoken:
• Droog hout (door en door droog, geef gerust een paar ¤¤ extra uit als je het koopt).
• Niet stoken als het windstil is.
• Jaarlijks de schoorsteen laten vegen ----->> Dit ook absoluut doen voor je de haard voor het eerst aan doet.
• Geen andere dingen stoken dan haardhout, dus niet die paar plankjes erin gooien.
Verder is het een prima manier om gevoelige papieren weg te werken
Maar als er een keer een stroomstoring is terwijl het koud is heb je ook geen verwarming, dus met een openhaard heb je dan iig nog de mogelijkheid de woonkamer op temperatuur te krijgen.
Is allemaal geen issue als zo'n stroomstoring heel Hollands binnen 2 uur opgelost is, maar als het 2 dagen duurt hartje winter is het een ander verhaal.
Ik kan jouw styling skills goed gebruikenquote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met mijn klusvaardigheden zal ik je dat niet aandoen! Geef mij maar een bats.
En dit inderdaadquote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben er ook niet een laten plaatsen (want dat vond ik niet bij mijn poging tot duurzaam passen) maar als ik een huis kocht met een haard erin zou ik hem denk ik niet weghalen.
En 10 jaar geleden zou ik dan misschien voor een gashaard als alternatief gekozen hebben, om in de open haard te laten bouwen, maar met de doelstellingen qua gasvrij zie ik dat ook niet meer als alternatief.
* MadMaster sneakt stilletjes het topic weer uit…quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hey kom jij eens terug! Zorg ik voor een goede whiskyquote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
* MadMaster sneakt stilletjes het topic weer uit…
Mijn ouders hebben ook een prima schoorsteenveger voor zover ik weet, heb er in ieder geval nooit rare verhalen over gehoord. En die komt vast wel 2 dorpen verderquote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:46 schreef Leandra het volgende:
Als een open haard in de weg zit is het een ander verhaal, bij ons was er niets aan ruimte te winnen, hoogstens 30 cm onder de kapstok ofzo.
Zo was de onze, en die muur liep gewoon door naar boven en de zijkanten:
[ afbeelding ]
Ik weet nog wel een schoorsteenveger voor je, die doet iig niet aan upselling met allerlei gelul iedere keer dat er dakpannen vervangen moeten worden, dat je doodgaat als je de kap op de schoorsteen niet aanpast en weet ik wat voor ellende.
Geen idee of die ook bij jullie in het dorp werkt, maar het zou me niet verbazen als dat wel onder zijn werkgebied zou vallen.
Voordeel: hij komt niet uit Den Bosch (bijna alle schoorsteenvegerbedrijven komen uit Den Bosch en vinden altijd ellende met je nokpannen en weet ik het wat).
Edit: even op de website gekeken, je valt denk ik niet onder zijn werkgebied....![]()
Dit. Plus dat we nog niet toe zijn aan de elektra van de tuin en de warmte van het branden het vocht in de lampen laat verdampen, dus minder vaak de stop eruitquote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:06 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nu ik hier toch ben:
Onze tuinverlichting staat dagelijks aan, zelfs als we niet thuis zijn.
Dan staat het op een timer en doet het dienst als anti-inbraak middel…
Soms is hij overdag warm, maar dat merk ik vooral in de ruimtes met tegelvloeren.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 07:13 schreef laziness het volgende:
Mijn man haat ook lichtvervuiling dus wij hebben geen lampen. Maar ja woonwijk dus er is licht genoeg en op sommige dagen zie je zelfs de gloed van de kassen van het Westland![]()
Ons huis is dusdanig goed geïsoleerd dat de vloerverwarming icm warmtepomp vooral ‘s nachts en ‘s ochtends vroeg aanslaat en je absoluut niet kan spreken van warme voeten of lekker op de vloer liggen omdat ie zo warm is overdag.
Hoe is dat bij jou Leandra?
En die vlam is altijd zo?quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:01 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Lokroep door @:doedezemaar gelukt.
Wij hebben al ruim 10 jaar een pelletkachel en die bevalt uitstekend.
Om de 3 dagen een zak pellets van 10 kilo er in en dan dagelijks heerlijke warmte.
Hij staat nu ook aan:
[ afbeelding ]
Ja ik wil het ook niet als alternatief voor gas maar als alternatief voor de houtkachel. Dus ik weet dat het niet het milieu vriendelijkste alternatief is maar volgens mij wel beter dan hout stoken.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar waar die een paar jaar geleden zelfs nog gesubsidieerd werden zijn die nu nog net niet in de ban, want uitstoot.
Ik weet dat onze oude overburen er een hadden en die was idd aangesloten op de CV en daar kwam dus iedere zoveel maanden een vrachtwagen voorrijden die een pallet pellets kwam brengen.
quote:Op zaterdag 29 januari 2022 08:31 schreef gcjoel het volgende:
[..]
En die vlam is altijd zo?
Want ik lees overal dat het minder brand dan hout, maar ik wil wel beetje dat sfeertje van de kachel ook hebben.
Voor zover ik weet heeft een pelletkachel altijd zo'n zichtbaar vuur, een pelletketel niet.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 08:40 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ja ik wil het ook niet als alternatief voor gas maar als alternatief voor de houtkachel. Dus ik weet dat het niet het milieu vriendelijkste alternatief is maar volgens mij wel beter dan hout stoken.
Want ik vind het gewoon heel mooi en sfeervol staan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Dat kan je instellen.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 08:31 schreef gcjoel het volgende:
[..]
En die vlam is altijd zo?
Want ik lees overal dat het minder brand dan hout, maar ik wil wel beetje dat sfeertje van de kachel ook hebben.
Dat ligt er dus aan of je pelletkachel een thermostaat heeft of niet.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 08:58 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
Voor zover ik weet heeft een pelletkachel altijd zo'n zichtbaar vuur, een pelletketel niet.
quote:En een pelletkachel is volgens mij niet milieuvriendelijker dan andere vormen van hout stoken, het blijft hout stoken. En dan ook nog in een bewerkte vorm (hout malen, brokken van persen, in plastic zak doen, etc: kost allemaal energie en dan ook nog veel transport).
Meer/minder milieuvriendelijkheid van hout stoken zit 'm voor een groot deel in het rendement. Bij een open haard jubelt het grootste deel van de warmte de lucht in - dat is pure verspilling. Een ouderwetse houtkachel doet dat al een stuk beter, een pelletkachel veel beter. Maar een moderne houtkachel kan ook een heel hoog rendement hebben.
Een pelletkachel is vooral handig. Geen gedoe met slepen met houtblokken en op tijd een blokje hout in de kachel doen, geen kachel aansteken, geen deurtjes die je open kan doen en waar vonken uit kunnen komen, flappen en kleppen waarmee je de lucht moet regelen, etc etc. Staat tegenover dan die pelletkachel dan wel een stroomaansluiting nodig heeft, dus als de stroom uitvalt en je cv het daarom niet doet - doet de pelletkachel het ook niet!Check!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ja, op zo'n fiets. Heb je helemaal gelijk in, maar dat leek me logisch. De vlam is er alleen als de kachel brandt, en de pelletkachel regelt zelf, met de thermostaat, wanneer 'ie brandt. Een pelletketel brandt ook wel, maar geeft geen mooi zichtbaar vuur want een ketel is gewoon voor het nut, niet voor het mooi.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:23 schreef MadMaster het volgende:
Dat ligt er dus aan of je pelletkachel een thermostaat heeft of niet.
Met thermostaat werkt het net als een CV en start het vuurtje pas weer op als de kachel onder de ingestelde temperatuur komt…
Oh dat geluid is ook wel een goeie om eens te beluisteren ergens ja.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, op zo'n fiets. Heb je helemaal gelijk in, maar dat leek me logisch. De vlam is er alleen als de kachel brandt, en de pelletkachel regelt zelf, met de thermostaat, wanneer 'ie brandt. Een pelletketel brandt ook wel, maar geeft geen mooi zichtbaar vuur want een ketel is gewoon voor het nut, niet voor het mooi.
Oh ja, @:gcjoel: er is ook nog wel een dingetje: een pelletkachel maakt nogal wat geluid. Ik ken mensen die dat onverteerbaar vervelend lawaai vinden. Als ie brandt (dus bijstookt) dan ruist het nogal, en als ie een nieuwe portie brokjes pakt dan rammelt het.
Wat je vooral hoort, is het geluid van de fan die lucht in de kachel blaast die nodig is voor een goede ontbranding. Het getik van de vallende pellets valt reuze mee, de kachel is vaak redelijk geïsoleerd qua geluid…quote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:33 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Oh dat geluid is ook wel een goeie om eens te beluisteren ergens ja.
We willen ons sowieso goed laten informeren door een verkoper. Het moet ook allemaal goed veilig blijven natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:34 schreef MadMaster het volgende:
Ook handig om rekening mee te houden, een pelletkachel vergt ook onderhoud.
Hij heeft een schoorsteen, dus die moet jaarlijks geveegd worden.
Ook moet de gloeispiraal (een soort bougie), die de pellets laat ontvlammen, periodiek vervangen worden.
Bij gebruik op de niet continue stand werkt die vaker en is die dus eerder aan vervanging toe…
Per jaar zijn we gemiddeld rond de 80 euro kwijt aan onderhoud, we laten dat doen door een gespecialiseerd bedrijfje…
Bij ons ook. Ik heb 's winters ook nog steeds sloffen aan, zeker als ik veel stilzit.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 07:13 schreef laziness het volgende:
Mijn man haat ook lichtvervuiling dus wij hebben geen lampen. Maar ja woonwijk dus er is licht genoeg en op sommige dagen zie je zelfs de gloed van de kassen van het Westland![]()
Ons huis is dusdanig goed geïsoleerd dat de vloerverwarming icm warmtepomp vooral ‘s nachts en ‘s ochtends vroeg aanslaat en je absoluut niet kan spreken van warme voeten of lekker op de vloer liggen omdat ie zo warm is overdag.
Hoe is dat bij jou Leandra?
Precies! Ik ook.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 13:23 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Bij ons ook. Ik heb 's winters ook nog steeds sloffen aan, zeker als ik veel stilzit.
Ah dat is een mooie kans om van mijn vlinderstruiken die ik steeds stek af te komen, weet inmiddels niet meer wat ik er mee moet 🙈quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is toch niet zoiets als te veel vlinderstruiken?quote:Op zaterdag 29 januari 2022 14:56 schreef Zedi het volgende:
[..]
Ah dat is een mooie kans om van mijn vlinderstruiken die ik steeds stek af te komen, weet inmiddels niet meer wat ik er mee moet 🙈
Hoort niet hier, maar eigenlijk in het tuin-topic, maar hoe stek je vlinderstruiken?quote:Op zaterdag 29 januari 2022 15:26 schreef Zedi het volgende:
Beetje variatie in de tuin is ook wel leuk… Heb nu 3 grote in de achtertuin zodat je de schutting niet ziet als ze uitgelopen zijn. Ook maar 1 in de voortuin gezet en verder geef ik ze maar weg aan wie ik ze kwijt kan…
En dan straks met snoeien weer nieuwe stekjes maken omdat het kan 😬
Vloerverwarming staat hier ook op verlanglijstje maar dan moeten ook meteen de muren glad gestuct worden als je toch bezig bent en dan eigenlijk ook deels nieuwe meubels… Ik heb nog hoop dat de prijzen ooit weer wat normaler worden en je niet 100 jaar hoeft te wachten voor er iemand tijd heeft.
Daar heb ik wel interesse inquote:Op zaterdag 29 januari 2022 14:56 schreef Zedi het volgende:
[..]
Ah dat is een mooie kans om van mijn vlinderstruiken die ik steeds stek af te komen, weet inmiddels niet meer wat ik er mee moet 🙈
Heb er nu 1 staan in een pot en nog wat wildgroeiende in een border die ik nog samen in een pot moet zetten om er een struik van te maken. Van mij mag je ze hebben maar ze staan wel Noord-Holland (regio West-Friesland)…quote:
Het is dat Noord-Holland te ver weg is, want hier kan ik wel een aantal vlinderstruiken kwijtquote:Op zaterdag 29 januari 2022 19:19 schreef Zedi het volgende:
[..]
Heb er nu 1 staan in een pot en nog wat wildgroeiende in een border die ik nog samen in een pot moet zetten om er een struik van te maken. Van mij mag je ze hebben maar ze staan wel Noord-Holland (regio West-Friesland)…
Heb ook nog een Weigelia stek van een jaar oud in een pot staan waar ik nog niet van weet wat ik ermee ga doen. Begint nu eindelijk wat volume te krijgen.
Dat is helaas wat te ver weg vanaf Utrecht, maar superlief aanbodquote:Op zaterdag 29 januari 2022 19:19 schreef Zedi het volgende:
[..]
Heb er nu 1 staan in een pot en nog wat wildgroeiende in een border die ik nog samen in een pot moet zetten om er een struik van te maken. Van mij mag je ze hebben maar ze staan wel Noord-Holland (regio West-Friesland)…
Heb ook nog een Weigelia stek van een jaar oud in een pot staan waar ik nog niet van weet wat ik ermee ga doen. Begint nu eindelijk wat volume te krijgen.
Oh dat heb ik ooit gedaan met een aantal anderen, bij een FOK!ker die last had van zijn rug en daarom niet veel kon zelf. Was superleuk.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Mijn jongste is net verhuisd naar een koopwoning waar de vorige eigenaar enorm plantofiel was. Hij is dat dus heel erg niet. Hij wil alleen de borders houden. Ik ga in maart daar de hele tuin leegrausen: rozen, magnolia's, lavendel, hortensia. allerlei vetplanten, een kersenboompje in een pot met wel drie kinderen, allerlei andere planten die ik niet eens allemaal ken ... ze staan bij hem nu in potten en ik kan er best wel wat in mijn tuin kwijt maar er gaat ook veel een adoptieransplantatie nodig hebben! Mensen met interesse, laat het even horen!quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat tof! Ik denk dat we een heel eind komen met vrienden/de aannemer maar als iemand echt superveel zin heeft om te komen klussen zeg ik natuurlijk geen neequote:Op zaterdag 29 januari 2022 22:41 schreef mspoez het volgende:
[..]
Oh dat heb ik ooit gedaan met een aantal anderen, bij een FOK!ker die last had van zijn rug en daarom niet veel kon zelf. Was superleuk.
Zeker interessequote:Op zaterdag 29 januari 2022 22:46 schreef mspoez het volgende:
<okm zpp
[..]
Mijn jongste is net verhuisd naar een koopwoning waar de vorige eigenaar enorm plantofiel was. Hij is dat dus heel erg niet. Hij wil alleen de borders houden. Ik ga in maart daar de hele tuin leegrausen: rozen, magnolia's, lavendel, hortensia. allerlei vetplanten, een kersenboompje in een pot met wel drie kinderen, allerlei andere planten die ik niet eens allemaal ken ... ze staan bij hem nu in potten en ik kan er best wel wat in mijn tuin kwijt maar er gaat ook veel een adoptieransplantatie nodig hebben! Mensen met interesse, laat het even horen!
Zoals je in mijn topic kunt zien is onze tuin helemaal leeg, maar ik weet niet waar die planten staan?quote:Op zaterdag 29 januari 2022 22:46 schreef mspoez het volgende:
<okm zpp
[..]
Mijn jongste is net verhuisd naar een koopwoning waar de vorige eigenaar enorm plantofiel was. Hij is dat dus heel erg niet. Hij wil alleen de borders houden. Ik ga in maart daar de hele tuin leegrausen: rozen, magnolia's, lavendel, hortensia. allerlei vetplanten, een kersenboompje in een pot met wel drie kinderen, allerlei andere planten die ik niet eens allemaal ken ... ze staan bij hem nu in potten en ik kan er best wel wat in mijn tuin kwijt maar er gaat ook veel een adoptieransplantatie nodig hebben! Mensen met interesse, laat het even horen!
Tofquote:Op zaterdag 29 januari 2022 22:59 schreef mspoez het volgende:
Doen we tegen die tijd wel eens uitwisselen Majo, ik denk dat er dan heel veel in potten in mijn tuin staan met planten die eigenlijk niet meer passen.
Wat betreft moestuin: ik heb vorig jaar voor het eerst mijn eigen groenten en kriuden geplant en geoogst. Was altijd een dingetje omdat mijn katten erg graag in de tuin rotzooien dus ik heb etagebakken neergezet om de groenten piesvrij te houden. Echt een aanrader!
[ afbeelding ]
Niks spannends hoor, sla, tomaten, peper, bleekselderij, pompoen (1 plant, want anders veel te veel), courgette (ook 1tje, das echt voldoende), aardbeien en koolraap. Groeit als een malle allemaal en is zo leuk om van te koken!
Regio Breda.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:04 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Zoals je in mijn topic kunt zien is onze tuin helemaal leeg, maar ik weet niet waar die planten staan?
Ooh dat is hier om de hoek, dan ben ik zeker geïnteresseerdquote:
I know, we hebben nog geen offertes opgevraagd, stelpost van zo'n 35 opgenomen (ook voor radiatoren en zonnepanelen)quote:Op maandag 31 januari 2022 10:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Wow, een grondwarmtepomp, da’s nogal een (kostbare)onderneming zeg.
Een grondwarmtepomp ga je niet redden voor 35k. Vraag is ook of je dat bij een bestaande woning überhaupt voor elkaar krijgt. Wij wilden dit eerst ook, maar gezien de kosten en het feit dat bij eventuele lekkage van koelvloeistof je zelf aansprakelijk bent zijn wij overgestapt naar een luchtwarmtepomp.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:02 schreef wieksel het volgende:
[..]
I know, we hebben nog geen offertes opgevraagd, stelpost van zo'n 35 opgenomen (ook voor radiatoren en zonnepanelen)
Aan een auto zou ik dit dan nooit uitgeven
Je bent alleen voor de bron al +/- 20k kwijt. Dan nog 5 tot 10k aan zonnepanelen. 10k voor installatie van de warmtepomp en de warmtepomp zelf. 500 euro per lt radiator (geschat, want weet niet wat voor vermogen je nodig hebt)... en dat alles maal de prijsverhogingen van afgelopen 2-3 jaar. Want dit zijn prijzen van 2-3 jaar geledenquote:Op maandag 31 januari 2022 11:02 schreef wieksel het volgende:
[..]
I know, we hebben nog geen offertes opgevraagd, stelpost van zo'n 35 opgenomen (ook voor radiatoren en zonnepanelen)
Dat gaat niet genoeg zijn.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:02 schreef wieksel het volgende:
[..]
Dat bedrag is gewoon nodig voor de put. Je moet een flink gat boren, bodemonderzoek, etc. Dat is gewoon flink duurder dan een verkapte airco ergens in de tuin neerzetten. Maar 15k voor die put vind ik nog meevallen. Dat bedrag hoorde ik een jaar of 5-6 voorbij komen. Hier was het paar jaar geleden alweer flink duurder.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat gaat niet genoeg zijn.
Bij onze nieuwbouwwoning was een grondgebonden warmtepomp al 15.000 duurder dan een gewone lucht-water warmtepomp, maar sommige aannemers noemden bedragen tot 27.000 meer dan een lucht-water warmtepomp voor een grondgebonden warmtepomp.
En dat is dan nieuwbouw, sowieso al optimaal geïsoleerd enzo.
En dan geloof ik best dat die 27K die genoemd werd aan de hoge kant was om te ontmoedigen, maar bij een bestaande woning zit je dus niet alleen met het meerprijs verhaal, maar ook met de kosten die bij nieuwbouw al in de basis zitten met een lucht-water pomp, en dat zal ook al snel op zo'n 10.000 uitkomen.
Al met al mag je dus voor een grondgebonden warmtepomp op zeker 25.000 rekenen.
Voor de zonnepanelen, en eventuele aanpassingen aan de meterkast, zit je al snel aan de 7K van je budget, als voldoende panelen wilt hebben om het totale verbruik incl warmtepomp te dekken.
Dus als die stelpost van 35K voor alles is dan denk ik dat het lastig wordt.
Nieuwbouwwijk dus dat bodemonderzoek was redelijk recent nog gedaan voordat men de wijk überhaupt kon gaan aanleggen.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat bedrag is gewoon nodig voor de put. Je moet een flink gat boren, bodemonderzoek, etc. Dat is gewoon flink duurder dan een verkapte airco ergens in de tuin neerzetten. Maar 15k voor die put vind ik nog meevallen. Dat bedrag hoorde ik een jaar of 5-6 voorbij komen. Hier was het paar jaar geleden alweer flink duurder.
De muren gaan niet gestuct worden, alleen geschilderd. Dan toch de radiatoren beter even laten hangen?quote:Op maandag 31 januari 2022 12:08 schreef Vaiana het volgende:
Bij ons moest het wel gewoon ge-egaliseerd worden voordat er pvc op kwam.
En radiatoren zou ik meteen verwijderen, aangenomen dat de muren toch al gestuct gaan worden. Het is makkelijker om achteraf alsnog een radiator op te hangen dan om achteraf alsnog de muur te (laten) stucen denk ik.
Wij hebben wel vloerverwarming in de hal, helaas niet in de wc omdat de wc al helemaal netjes was toen we het huis kochten en we dat het gedoe niet waard vonden. De vloer (en ruimte) daar wordt wel echt koud, dus als het zonder veel extra werk had gekund dan had ik zeker graag gehad.
Ik weet niet beter dan laminaat op slaapkamers.Mijn idee erbij was ook een beetje dat het makkelijker schoonmaken is, en als je iets zachts aan de voeten wilt kan je een kleed neerleggen. Dat is vervolgens weer makkelijk te vervangen enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |