Reeshof in Tilburg is ook zo'n voorbeeld.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 11:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Moet ik zeggen dat Stadshagen ook idd wel een voorbeeld is van een wijk die er maar neergeplempt is.
Overigens geldt voor Vathorst bij Amersfoort hetzelfde; aan de andere kant van de snelweg, heeft in feite weinig met de stad te maken.
Er is gelukkig wel een station, een winkelcentrum en een snelfietspad naar se stad.
Maar het is ook wel logisch dat wijken niet meer op 20 minuten lopen van de binnenstad kunnen liggen, dat is allemaal al volgebouwd.
Het volgende punt gaat zijn de industrieterreinen die binnen die 20 minuten lagen te verplaatsen en vol te bouwen, ook daar bieden een hoop oudere steden nog wel kansen, voor Amersfoort is dat nu sowieso al een plan, in Gouda zou dat bijvoorbeeld ook makkelijk kunnen.
Dat klinkt als een goed plan.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 11:50 schreef Leandra het volgende:
Het volgende punt gaat zijn de industrieterreinen die binnen die 20 minuten lagen te verplaatsen en vol te bouwen, ook daar bieden een hoop oudere steden nog wel kansen, voor Amersfoort is dat nu sowieso al een plan, in Gouda zou dat bijvoorbeeld ook makkelijk kunnen.
Ja, maar als er in de binnensteden weer meer woningen komen hoef je er niet op te rekenen dat dat in het segment "betaalbaar" gaat worden, de binnenstad is een A-locatie.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 11:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Reeshof in Tilburg is ook zo'n voorbeeld.
Binnensteden zal men in de toekomst ook wel aan gaan pakken. Sowieso gaan er nog wel wat winkels en horeca die daar zitten failliet.
Mwah.... ik kan me voorstellen dat veel mensen dat zo zien, maar ik zou er persoonlijk niet willen wonen.quote:
Ja, dat zal duurder segment worden. Maar prima toch voor oudjes met knaken? Hoeven die niet meer ver van het centrum te wonen?quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar als er in de binnensteden weer meer woningen komen hoef je er niet op te rekenen dat dat in het segment "betaalbaar" gaat worden, de binnenstad is een A-locatie.
Oh, ik zie dat ook niet als een probleem, je ziet het met steden overal ter wereld; in Parijs, Londen en NY vind je ook geen betaalbare woningen meer in het centrum.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat zal duurder segment worden. Maar prima toch voor oudjes met knaken? Hoeven die niet meer ver van het centrum te wonen?
Overigens zou ik het wel jammer vinden als de binnensteden helemaal vol geplempt gaan worden met service-appartementen.
Kwestie van volhouden en er groeit vanzelf een plant die wel om kan gaan met benzeenquote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah.... ik kan me voorstellen dat veel mensen dat zo zien, maar ik zou er persoonlijk niet willen wonen.
Ik zie graag dat mijn (klein)kind gewoon in de tuin kan spelen, of dat ik er een pruimenboom kan planten en dat ik niet radioactief word als ik die pruimen dan opeet
En ja, er zal gesaneerd worden.... ik heb in Amersfoort gezien hoe die sanering van het PFW-terrein ging; ik hoef er niet te wonen.
Dat ga je onmogelijk goedkoop krijgen, zonder fors in te grijpen in de markt. Dat laatste kan de overheid het beste zo min mogelijk doen.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, ik zie dat ook niet als een probleem, je ziet het met steden overal ter wereld; in Parijs, Londen en NY vind je ook geen betaalbare woningen meer in het centrum.
Het is prima als het gewoon de A-locatie blijft die het is, ook voor nog nieuw te ontwikkelen woningen.
Ik verwacht overigens niet dat binnensteden helemaal volgeplempt worden met service-appartementen, het gros van de ouderen is te beroerd om daar voor te betalen, en de rest kan het niet betalen.
quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Kwestie van volhouden en er groeit vanzelf een plant die wel om kan gaan met benzeen
Kopermijn beginnen of was het een diesellijn?quote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, ik heb hier ook echt wel even gecheckt of de spoorlijn die hier vroeger liep niet over onze kavel liep, maar dat was nog een paar huizen verderop, even los van het feit dat die spoorlijn maar 34 jaar in gebruik is geweest.
Heerhugowaard, in de jaren 70 de snelstgroeiende gemeente van Nederland en daarna bleef het gestaag doorgroeienquote:
Stoomtreinquote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Kopermijn beginnen of was het een diesellijn?
Nou Amersfoort had in 1700 al meer inwoners dan dat. Maar de stad groeit inderdaad wel redelijk snel.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 11:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Houten denk ik
Of Amersfoort
was ook allemaal weiland , dus gaat prima, daar bouwen
ro nd Utrecht moet echt veel en veel meer gebouwd gaan worden en vooral sneller , desnoods nette prefanb neerzetten
Liever niet, de stad slibt al helemaal dicht...quote:Op dinsdag 1 februari 2022 11:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Houten denk ik
Of Amersfoort
was ook allemaal weiland , dus gaat prima, daar bouwen
ro nd Utrecht moet echt veel en veel meer gebouwd gaan worden en vooral sneller , desnoods nette prefanb neerzetten
Ja, je kunt beter werk verplaatsen naar het achterland, zodat dat interessanter wordt voor mensen. Overheid doet dat wel op hele kleine schaal, bijvoorbeeld Belastingdienst in Heerlen deels, DUO in Groningen...quote:Op dinsdag 1 februari 2022 13:58 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Ik hoop dat men dat niet doet, het bouwen vooral in of rondom de nu al populaire steden. Dat lost de vraag rondom die steden niet op, dat zorgt zelfs alleen maar voor meer vraag en het "achterland" loopt leeg. Dat is geen lange termijn oplossing
Die voorbeelden zijn overblijfselen uit het verleden. Het CBS en de belastingdienst in Heerlen zijn compensatie voor de mijnsluitingen geweest. Tegenwoordig worden vooral kennisintensieve functies weer meer naar de Randstad verplaatst omdat het te lastig blijkt te zijn om voldoende opgeleid personeel aan de randen van het land te vinden. Zie ook redenen waarom Vodafone van Maastricht naar de Sloterdijk verhuisd is.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 14:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, je kunt beter werk verplaatsen naar het achterland, zodat dat interessanter wordt voor mensen. Overheid doet dat wel op hele kleine schaal, bijvoorbeeld Belastingdienst in Heerlen deels, DUO in Groningen...
Vanuit het perspectief van Vodafone-begrijpelijk, maar zo krijg je natuurlijk wel dat het "achterland" leeg blijft lopen.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 14:30 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Die voorbeelden zijn overblijfselen uit het verleden. Het CBS en de belastingdienst in Heerlen zijn compensatie voor de mijnsluitingen geweest. Tegenwoordig worden vooral kennisintensieve functies weer meer naar de Randstad verplaatst omdat het te lastig blijkt te zijn om voldoende opgeleid personeel aan de randen van het land te vinden. Zie ook redenen waarom Vodafone van Maastricht naar de Sloterdijk verhuisd is.
er moet ook niet IN de stad gebouwd worden, maar daarbuiten , daar heb jij geen last vanquote:Op dinsdag 1 februari 2022 14:00 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Liever niet, de stad slibt al helemaal dicht...
Amersfoort had ook in 1259 al stadsrechten.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 13:52 schreef 297534 het volgende:
[..]
Nou Amersfoort had in 1700 al meer inwoners dan dat. Maar de stad groeit inderdaad wel redelijk snel.
Amersfoort kan best naar 400.000 inwoners toe , ruimte zat erom heenquote:Op dinsdag 1 februari 2022 17:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Amersfoort had ook in 1259 al stadsrechten.
In 1990 werd de 100.000ste inwoner geboren, in 2013 de 150.000ste, dus dat is een enorme groei geweest in 23 jaar.
Dat hangt ook wel samen met de bouw van Zielhorst, Kattenbroek, Nieuwland en daarna Vathorst.
In 1970 had Amersfoort overigens 75.000 inwoners, dus de groei van de afgelopen 30 jaar is vrij fors.
Behalve dat die grond allemaal niet van Amersfoort is.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 18:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Amersfoort kan best naar 400.000 inwoners toe , ruimte zat erom heen
Wel met metro zuid noord en oost west dan en ruime fietspaden
En niet te krap bouwen zodat het landelijk karakter toch blijft, dus niet zoals in Utrecht
Leusden is prachtisch Amersfoortquote:Op dinsdag 1 februari 2022 18:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat die grond allemaal niet van Amersfoort is.
Schothorst is vrij snel na de annexatie van Hoogland gebouwd, Zielhorst, Kattenbroek, Nieuwland en Vathorst vanaf de jaren 90, allemaal op voormalig Hooglands grondgebied.
Om naar noorden het verder uit te breiden zou Bunschoten-Spakenburg geannexeerd moeten worden, naar het westen richting Utrecht heb je vooral bos dat van de gemeente Soest is, idem voor zuidwaarts, maar dan gemeente Leusden en naar het oosten zit je in een andere provincie, dus dat maakt annexatie helemaal lastig.
Moet je ook niet willen, totaal andere cultuur.
De grootste kans is de annexatie van Leusden, want aan de zuid-oost kant van Amersfoort kun je daar tenminste wel komen zonder een bos te moeten kappen.
Zit je wel wederom aan de andere kant van de snelweg.
Daarbij zal Leusden daar absoluut niet in meegaan, want daar waar Amersfoort financieel nogal eens op het randje balanceert is Leusden een uitermate gezonde gemeente.
Dus nee, Amersfoort kan niet zo even naar de 400.000 inwoners.
En daarom is Utrecht ook geen "Utrecht". Zielloos Leidsche Rijn is amper Utrecht te noemen.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 19:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Leusden is prachtisch Amersfoort
Ansdee kant vande snelweg??
Utrecht heeft vier snelwegen dwars door de stad lopen
Leidsche rijn is zeeer mooi wonen, een van de duurste delen van Utrechtquote:Op dinsdag 1 februari 2022 19:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En daarom is Utrecht ook geen "Utrecht". Zielloos Leidsche Rijn is amper Utrecht te noemen.
Nee, een grote snelweg door een dorp of stad maakt een enorm verschil voor de beleving van inwoners.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |