Een fogel moet vliegen...
Ik ben al een aantal jaar Star Alliance gold member via SAS Eurobonus en omdat covidgedoe enzo had SAS een actie dat de statuspunten verviervoudigd worden in de periode october tot januari. Mijn statusperiode telt van januari, dus dat is een mooie kans om een flink punten te verzamelen. Er was ook een friends & family aanbieding, waardoor ik voor relatief weinig geld heen en weer naar Los Angeles kon in economy plus (ruimere stoelen en betere catering dan de normale economy - en nog belangrijker in dit geval, een extra flinke bak met punten).
Met een vlucht meer dan noodzakelijk zowel op de heen als terugweg was niet alleen het behouden van gold status mogelijk, maar zelfs een qualificatie naar diamond.
Maar, daar had ik wat extra punten voor nodig, dus heb een upgrade offer naar business class gedaan op zowel de heen als terugweg. Daarvoor kan je bij SAS bonuspunten gebruiken (een ander type dan de statuspunten). Upgrade kwam erdoor en dus zowel heen en terug in business, geen straf.
Dus tja, dan is het opeens zaterdagochtend en tijd om te vliegen.
Op de vlucht Trondheim-Oslo kreeg ik een ontbijtbox en koffie. Prima start van de dag.
![D5dPhLs.jpg]()
In Oslo ging ik de OSL lounge in (gratis toegang met American Express Platinum) omdat het daar meestal rustiger is dan in de SAS lounge die ernaast ligt (waar ik ook gratis in kan omdat ik gold status heb, maar ook omdat ik business class vlieg).
Oslo-Kopenhagen was een beetje vertraagd, maar heb genoeg tijd op zich dus dat maakt weinig uit.
Op deze vlucht kreeg ik wat cashewnoten, een smoothie en een rendierwrap. Prima te eten.
Na aankomst op Kopenhagen had ik nog anderhalf uur de tijd voor de volgende vlucht. Ruim genoeg om de transfer desk te bezoeken om de ontbrekende boarding card te halen en nog even een lounge te bezoeken.
Bij de balie even alle documentatie laten zien zoals een negatieve covidtest, covidpas, gewone pas en dat was het wel. Kreeg meteen de boarding pass voor de terugweg ook...
![p1zSW2a.jpg]()
Pascontrole en boarding card check. De Deense douanebeambte begreep niet helemaal dat ik via Los Angeles naar Trondheim vloog, heb haar snel het concept milage run uitgelegd, ze schudde met haar hoofd, gaf mijn pas terug en wenste me een goede reis.
In Kopenhagen zijn er ook verschillende lounges, maar in het non-Schengen deel is er zover ik weet alleen de Eventyr lounge. Kan je voor betalen, of als je een Priority Pass hebt kan je er gratis in.
Ook hier was het erg rustig, even een cola gedronken en weer verder. De keuze qua eten was vrij karig, een soep en een of andere curry waren de warme opties en verder een paar soorten beleg en brood. Wat ze qua alcohol hebben daar heb ik niet op gelet.
![iky8Dlc.jpg]()
Pre-departure drink is altijd fijn.
![9XunVKp.jpg]()
Prettige crew aan boord, erg service minded.
Het eten kwam ongeveer een uur na vertrek. Was prima te eten.
![uuXH3JQ.jpg]()
Daarna gaan slapen en werd wakker van wat gerammel, ze waren eten aan het serveren. Prima met een snack. Kip met wat fruit en daarna wat (erg goede!) chocolade.
![VSPunv3.jpg]()