abonnement Unibet Coolblue
pi_203450303
Netflix met 20% korting ook weer in de plus :P
pi_203451675
En Tesla pakt een nette +10% na de forse dalingen van de afgelopen weken.
pi_203452363
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:10 schreef Zwansen het volgende:
[..]
En m’n GAK staat op 22,75. ;(
Dan zit jij niet bij SaxoBank. Bij mij is alleen de naam van het fonds aangepast. [Kan ik ook 'ns iets positiefs over SaxoBank schrijven]
  dinsdag 1 februari 2022 @ 13:26:16 #179
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203458423
Saxo :')

Sta vandaag met alle NL-aandelen in het groen, maar mijn dagresultaat staat in de min. Zal vast wel allemaal een reden achter zitten, maar ik heb er echt niks aan.
pi_203458471
quote:
13s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 13:26 schreef BasEnAad het volgende:
Saxo :')

Sta vandaag met alle NL-aandelen in het groen, maar mijn dagresultaat staat in de min. Zal vast wel allemaal een reden achter zitten, maar ik heb er echt niks aan.
Ik sta bij DeGiro vandaag in de min omdat de Dollar wat is gedaald t.o.v. de Euro en er nogal wat USA aandelen tussen zitten.

De Nederlandse aandelen staan wel in de plus (tenminste, een paar uur geleden nog wel, niet weer gekeken).
  dinsdag 1 februari 2022 @ 13:35:46 #181
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203458541
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik sta bij DeGiro vandaag in de min omdat de Dollar wat is gedaald t.o.v. de Euro en er nogal wat USA aandelen tussen zitten.

Dat verklaart wel een deel er van. Maar tis ook niet de eerste keer dat die resultaatcijfers bij mij totaal niet lijken te kloppen.
pi_203458766
Er is een reden dat ik de media vaak met een korreltje zout neem:

quote:
Tesla roept tienduizenden auto's in VS terug
Gecreëerd: 13:06
(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft bijna 54.000 auto's teruggeroepen vanwege een probleem in de zogenaamde Full Self-Driving software. Dit blijkt uit documenten ingediend bij de National Highway Traffic Safety Administration.

Door de softwarefout kunnen de auto's, wanneer zij automatisch rijden, doorrollen na stopborden. Daarom is er een update van de software nodig.

Het aandeel Tesla lijkt dinsdag ongeveer één procent lager te gaan openen.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Het gaat dus om de implementatie van een "rolling stop", ook wel “California Roll” genoemd, bij stopborden ipv helemaal tot stilstand komen.

Iets wat Amerikanen zelf dagelijks bij de vleet doen (maar uiteraard niet toegestaan is)

Ga je het wat verder uitzoeken dan wordt het gewoon opgelost in een volgende update van de FSD Bèta (waar iedere week wel een update van uitkomt op het moment).
Er wordt dus geen enkele auto teruggeroepen (zoals de titel doet vermoeden) aangezien Tesla "over the air" updates heeft.

Daarnaast is het ook alleen van invloed op de groep geselecteerde bèta testers die sowieso zelf moeten ingrijpen als de auto iets doet wat niet de bedoeling is.
Een "softwarefout" is het ook niet, het is "by design".

Al met al niets spannends.
pi_203459128


Oeps... SORRY :X even m'n software updaten.
pi_203459238
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
ABM Financial News
https://www.teslarati.com(...)ecall-nhtsa-details/

Is toch wel echt een terugroepactie...

Een terugroepactie hoeft niet per se een tijdshorizon bij te zitten.

edit: Oh je hebt gelijk zie ik. Is idd op afstand. Dat het een terugroep wordt genoemd zal wel iets juridisch zijn ofzo
pi_203459281
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:44 schreef SOG het volgende:

[..]
https://www.teslarati.com(...)ecall-nhtsa-details/

Is toch wel echt een terugroepactie...

Een terugroepactie hoeft niet per se een tijdshorizon bij te zitten.
Bij een terugroepactie denk ik aan auto's die terug moeten naar de dealer.
Hier is het gewoon een "over the air" software update en bèta testers krijgen die sowieso bij de vleet (gezien de snel oplopende bèta versies).

Juist het punt dat het "over the air" gebeurt mist geheel uit het artikel dat ik plaatste en dat is toch wel een verschil ;)
pi_203459302
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:33 schreef Tjoent het volgende:
[ afbeelding ]

Oeps... SORRY :X even m'n software updaten.
Hehe :P

Naja, ik kijk heel veel van die FSD bèta video's, heel interessant om te zien hoe ze vooruitgang boeken.
Maar het is geloof ik maximaal zo'n 5mph waarbij ze doorrollen en er zit altijd een bètatester met z'n voet bij de rem.

Dat die functie eruit moet verbaast me overigens niets, al is de implementatie wel heel "menselijk" :P
pi_203459303
Dat gaat toch nooit wat worden jongens, die zelfrijdende auto's. Het is een "oplossing" voor een probleem wat niet bestaat. Net zo'n overbodige trend als het achterwege laten van fysieke knoppen om vervolgens alle functies weg te stoppen in menuutjes van het infotainmentsysteem. Het is daarmee drie keer zo omslachtig en tijdrovend geworden om bijvoorbeeld je climate control te bedienen maar je hebt dan wel een "modern" interieur als we de autojournalisten mogen geloven. Wat een onzin allemaal.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203459426
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:52 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Dat gaat toch nooit wat worden jongens, die zelfrijdende auto's. Het is een "oplossing" voor een probleem wat niet bestaat.
Het probleem bestaat natuurlijk wel, er vallen jaarlijks (wereldwijd) zo'n 1.350.000 doden in het verkeer (en dan hebben we het nog niet aan het veelvoud aan gewonden en langdurig invaliden).

Dat is ondanks oplossingen als veiligheidsgordels, airbags, gordelspanners, noodremsystemen, ESP, ABS, zachtere bumpers, veiligheidskooien, kreukelzones, veiligere brandstoftanks, radar, camera's maar ook door maatregelen om verkeerssituaties te verbeteren.

Los daarvan is arbeid duur en zal er altijd 1 partij zijn die als eerste de efficiëntie wil verhogen door zoveel mogelijk 'de mens' uit het proces te halen. Dat geldt bij het maken van conservenblikjes of fietsbanden maar ook als het gaat om de inzet van chauffeurs, die nu eenmaal duur zijn, beperkt inzetbaar zijn op een dag en zeker niet foutloos.

Als je die 1.350.000 doden per jaar kan terugbrengen naar 500.000 doden per jaar heeft autonoom rijden wel degelijk nut en is het wel degelijk een zeer welkome oplossing.

Misschien ben je er niet van overtuigd dat dat niveau ooit bereikt wordt, dat blijft natuurlijk het stukje koffiedik.
Zonder het te proberen zal je het iig nooit bereiken en zal je altijd en ieder jaar die >1 miljoen doden in het verkeer houden.

quote:
Net zo'n overbodige trend als het achterwege laten van fysieke knoppen om vervolgens alle functies weg te stoppen in menuutjes van het infotainmentsysteem. Het is daarmee drie keer zo omslachtig en tijdrovend geworden om bijvoorbeeld je climate control te bedienen maar je hebt dan wel een "modern" interieur als we de autojournalisten mogen geloven. Wat een onzin allemaal.
Ik zie dat toch anders.

In een Tesla druk je op de spreektoets en zeg je "ik heb het koud" en de verwarming gaat 1,5 graad omhoog. In feite heb je voor geen enkele functie dat scherm nodig als je rijdt, zodra je die spraakcommando's eenmaal beheerst. Denk daarbij ook aan navigeren naar parkeerplaatsen of laadpalen.

Je hoeft daarvoor dan zelfs je handen niet van het stuur te halen of opzij te kijken om te zien waar een knop zit.

Dat missen de autojournalisten overigens wel vaak bij reviews.

Het blijft persoonlijke voorkeur natuurlijk. Toen de eerste telefoons zonder fysieke toetsen verschenen was niet iedereen (inclusief ik zelf) er zo blij mee. Anno 2022 kan ik me niet meer voorstellen dat ik ooit terug zou gaan naar een telefoon of tablet met toetsen.




[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-02-2022 15:10:36 ]
pi_203459533
Ik heb zoiets van, als AI zo briljant is, waarom is het beroep van treinmachinist anno 2022 dan nog steeds niet uitgestorven? Een trein heeft in vergelijking met een auto maar te maken met een beperkt aantal variabelen. Dus blijkbaar is dat niet zo makkelijk.

Dat autonoom rijden het aantal verkeersdoden omlaag zou kunnen brengen is nergens op gebaseerd. AI maakt geen betere beslissingen dan een mens. Als er een sensor of camera kapot is sta ik al helemaal niet voor de gevolgen in. Misschien dat autonoom rijden haalbaar is als we de hele wereld inrichten als een soort gesloten parcours voor zelfrijdende auto's. Dan moet je dus fietsen, motorrijders en voetgangers verbieden, buitenspelen verbieden, etc. Kortom, ik zie dat niet gebeuren.

Maar volgens mij hebben we deze discussie recent al eens gevoerd in dit topic.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203459631
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 15:16 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb zoiets van, als AI zo briljant is, waarom is het beroep van treinmachinist anno 2022 dan nog steeds niet uitgestorven? Een trein heeft in vergelijking met een auto maar te maken met een beperkt aantal variabelen. Dus blijkbaar is dat niet zo makkelijk.
Omdat AI nog verre van perfect is. De grootste uitdaging voor Tesla is om het AI vraagstuk op te lossen. Ze moeten echt een doorbraak forceren om dat te bereiken. Met de middelen die Nvidia heeft geleverd redden ze het iig niet, daarom ontwikkelen ze nu hun eigen DOJO chips die veel beter schalen (hogere onderlinge datadoorvoer, beter schaalbaar qua aantal dat parallel kan werken).

Daarnaast lijkt Tesla een doorbraak te hebben in het omzetten van grote hoeveelheden video (van de 8 camera's) in "vector space", ofwel het samenvoegen van al die streams tot 1 bruikbare, nauwkeurige 3D ruimte waarin je objecten en lijnen plaatst die overeenkomen met wat er gaande is in de echter wereld.
En dat zonder lidar, zonder radar, puur en alleen met camera's.

Ik zeg niet dat Tesla autonoom rijden tot een succes kan brengen maar als er 1 partij is die op dit moment de beste kaarten heeft dan denk ik dat dat Tesla is.

quote:
Dat autonoom rijden het aantal verkeersdoden omlaag zou kunnen brengen is nergens op gebaseerd. AI maakt geen betere beslissingen dan een mens. Als er een sensor of camera kapot is sta ik al helemaal niet voor de gevolgen in.
Als er een camera defect is, levert deze geen bruikbaar beeld meer. De computer zal dit begrijpen en de auto op een veilige plek tot stilstand brengen. Er zitten 8 camera's in dus het uitvallen maakt zo'n voertuig niet stuurloos.

Overigens is alles dubbel uitgevoerd in de computer (benodigde logica zit er ook dubbel in) maar ook de aansturing van bijvoorbeeld besturing, gas en remmen.

quote:
Misschien dat autonoom rijden haalbaar is als we de hele wereld inrichten als een soort gesloten parcours voor zelfrijdende auto's. Dan moet je dus fietsen, motorrijders en voetgangers verbieden, buitenspelen verbieden, etc. Kortom, ik zie dat niet gebeuren.

Maar volgens mij hebben we deze discussie recent al eens gevoerd in dit topic.
Dat geloof ik best :+
pi_203459668
Het lijkt haast wel alsof je aandelen in Tesla hebt. :s)
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203459688
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 15:29 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Het lijkt haast wel alsof je aandelen in Tesla hebt. :s)
Hehe, dat is geen geheim natuurlijk.

Maar evengoed heb ik al sinds 2015 een topicreeks over autonoom rijden op FOK! en dat was ruim voordat ik ooit nagedacht had over beleggen ;) Sterker nog, Tesla en FSD was toen nog helemaal geen ding, Google (Waymo) leek de beste papieren te hebben op dat moment.

Ik zie het hebben van een aandeel niet als een aanleiding om iemand te diskwalificeren in een discussie.
Daarnaast heb ik ook aandelen Alphabet, dus ik zit qua investering ook in het andere "kamp".

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-02-2022 15:36:55 ]
pi_203459892
Nee dat vind ik ook allemaal prima. Ik geloof er zelf gewoon niet in. Dat zelfrijdende auto's binnen de bebouwde kom tussen de fietsers, scooters, voetgangers en spelende kinderen rond zoeven. Maar iedereen mag er natuurlijk zijn eigen mening op nahouden.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  dinsdag 1 februari 2022 @ 17:28:13 #194
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203461116
Wat is er met Shell? Niet dat ik klaag overigens. :7
pi_203461209
Zelfs met onze nieuwe "Shell PLC" GAK staan we alweer dik in de plus.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  dinsdag 1 februari 2022 @ 17:42:56 #196
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203461272
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 17:28 schreef Zwansen het volgende:
Wat is er met Shell? Niet dat ik klaag overigens. :7
Zal dit wel zijn:
quote:
Beursblik: Berenberg verhoogt koersdoel Shell

Naar 27,50 euro.

(ABM FN-Dow Jones) Berenberg heeft dinsdag het koersdoel voor Shell verhoogd van 24,00 naar 27,50 euro, of 23,50 Britse pond, met een onveranderde koopaanbeveling.

De analisten van Berenberg zijn vooral te spreken over de divisie Integrated Gas, die momenteel het meest winstgevend is en de belangrijkste aanjager van de kasstroom van Shell.

Daarbij wijzen de analisten erop dat Shell in de komende jaren een aantal interessante LNG-projecten in productie neemt.

Inmiddels is de schuld gedaald tot onder de 65 miljard dollar, en dat betekent dat het dividend jaarlijks met circa 4 procent wordt verhoogd en 20 tot 30 procent van de operationele kasstroom wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders, deels in dividenden en deels via de inkoop van eigen aandelen.

Voor 2021 rekent Berenberg op een aangepaste winst per aandeel Shell van 2,28 dollar, wat in 2022 zal stijgen naar 3,06 dollar.

Door: ABM Financial News.
pi_203465889
AMD en Google vliegen nog even omhoog nu de markt dicht is :P
pi_203466177
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
AMD en Google vliegen nog even omhoog nu de markt dicht is :P
prima Earnings. En Google 20/1 split aangekondigd.

Paypal door het putje, op niet eens zo’n slechte cijfers
pi_203466229
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 22:33 schreef DIJK het volgende:

[..]
prima Earnings. En Google 20/1 split aangekondigd.
Las ik net inderdaad. Ben blij met mijn aandeel. Goede groei en die split kan het aandeel ook nog een duw geven, omdat het voor de gemiddelde retailbelegger bereikbaarder wordt.
pi_203466244
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 22:33 schreef DIJK het volgende:

[..]
prima Earnings. En Google 20/1 split aangekondigd.
Nice, had wel gezien dat het een goed kwartaal was maar nog niet van die split.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')