abonnement Unibet Coolblue
pi_203345130
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje.

Wij hebben huis gekocht met houtenverdiepingsvloeren en wij willen graag het geluid verminderen. Kunnen jullie mij advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Zelf hebben wij 2 linker handen dus willen wij dit uit handen nemen.
Misschien door een bedrijf ofzo?

Ons mooi afgewerkte plafon met spotjes op de begandegrond willen wij graag zo laten.

Heeft iemand advies?
pi_203345283
Wat voor geluid hoor je?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator maandag 24 januari 2022 @ 14:54:29 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203345453
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat voor geluid hoor je?
Denk dat er gewone leefgeluiden bedoeld worden. ;)
pi_203345461
Alle losliggende delen weer goed bevestigen... En dan zachte vloerbedekking eventueel met een extra vilten ondervloer.

Wil je graag harde afwerking op de houten vloer, goed controleren of het vlak is, zo niet eventueel vlak maken met OSB platen o.i.d. dan daar een zwevende vloer op met geluidsisolatie ertussen. :)

https://www.laminaatenpar(...)r-houten-ondervloer/

100% stil zul je het niet krijgen... Het is maar welk schoeisel wordt gedragen en hoe hard er wordt gestampt.
Maar daar kun je ook rekening mee houden, zoals niet rondrennen op schoenen met harde zolen bv. en niet stampen potverdriejandubbeltjes nog aan toe.
pi_203345485
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat voor geluid hoor je?
Voornamelijk contactgeluid
pi_203345563
Is de verdieping buren of je eigen ruimte?
pi_203345626
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:59 schreef bob-de-bouwer het volgende:
Is de verdieping buren of je eigen ruimte?
Eigen ruimte
pi_203346354
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:56 schreef Silverfox2000 het volgende:

[..]
Voornamelijk contactgeluid
Loopgeluid is niet te voorkomen. Ook als je uets laat vallen op de vloer zal je dit altijd blijven horen. Echter het volume van gepraat kan je wel verlagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203346737
Er zit ongeveer 35c-40cm loze ruimte tussen de verdiepingsvloeren
pi_203346817
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 16:12 schreef Silverfox2000 het volgende:
Er zit ongeveer 35c-40cm loze ruimte tussen de verdiepingsvloeren
Bij mij ca 60cm. Hoe dik zijn je balken?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203347568
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 16:12 schreef Silverfox2000 het volgende:
Er zit ongeveer 35c-40cm loze ruimte tussen de verdiepingsvloeren
Dan is het plafond op de begane grond ooit verlaagd waarschijnlijk, meestal is de pakketdikte een cm of 25-30.

Maar goed, als je plafond wil behouden maakt dat voor de oplossing weinig uit. Isolatie tussen plafond en vloer zal de klankkast wat doen verminderen maar niet veel. Ondervloer doet ook wel iets maar ook niet enorm veel. Je zou een estrich vloer kunnen overwegen, betekent wel dat de vloer minimaal 3 of 4cm hoger wordt. Dat vermindert het geluid een stuk meer, maar helemaal weg zal het nooit gaan.
pi_203348018
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 17:13 schreef archito het volgende:

[..]
Dan is het plafond op de begane grond ooit verlaagd waarschijnlijk, meestal is de pakketdikte een cm of 25-30.

Maar goed, als je plafond wil behouden maakt dat voor de oplossing weinig uit. Isolatie tussen plafond en vloer zal de klankkast wat doen verminderen maar niet veel. Ondervloer doet ook wel iets maar ook niet enorm veel. Je zou een estrich vloer kunnen overwegen, betekent wel dat de vloer minimaal 3 of 4cm hoger wordt. Dat vermindert het geluid een stuk meer, maar helemaal weg zal het nooit gaan.
Dan moet je ook alle deuren inkorten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 24 januari 2022 @ 18:15:49 #13
74056 crew  ToT
pi_203348292
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:54 schreef Watuntrik het volgende:
Alle losliggende delen weer goed bevestigen... En dan zachte vloerbedekking eventueel met een extra vilten ondervloer.

Wil je graag harde afwerking op de houten vloer, goed controleren of het vlak is, zo niet eventueel vlak maken met OSB platen o.i.d. dan daar een zwevende vloer op met geluidsisolatie ertussen. :)

https://www.laminaatenpar(...)r-houten-ondervloer/

100% stil zul je het niet krijgen... Het is maar welk schoeisel wordt gedragen en hoe hard er wordt gestampt.
Maar daar kun je ook rekening mee houden, zoals niet rondrennen op schoenen met harde zolen bv. en niet stampen potverdriejandubbeltjes nog aan toe.
Ik heb ooit een huis gekocht met hoogpolig tapijt wat ik er meteen uit gesloopt heb, en daar onder lag een soort rubber mat van pakweg een cm dik. Toen ik die ook weggepleurd had, had ik veel meer last van contactgeluid.

De vorige eigenaresse had laminaat over het hoogpolig tapijt gelegd wat dus weer op die rubber mat lag; zijzelf vond dat tapijt erg mooi en wilde het er niet uit gooien voor de verkoop, maar om het er wat netter en moderner uit te laten zien, had ze er laminaat overheen laten leggen! _O-
Een gewoon ondervloertje (van dat groene spul) met laminaat daar overheen had rampzalige gevolgen voor het geluid.
pi_203348699
Geluid voorkom je voor een deel door het ontkoppelen van vloer en planken/balklaag. Dus demping tussen vloerplanken en vloerbedekking is de eerste stap. Waarbij tapijt en of zachte materialen zoals pvc meer dempen.

Daarna komt massa toevoegen (beton storten) en isoleren van de klankkast van de ruimte tussen de vloeren.

Bij de 2e optie is de kans groot dat je plafond niet heel blijft. Tenzij ze alles vanaf de verdieping kunnen doen.
pi_203349337
Afhankelijk van hoe sterk je ook plafond etc is kun je je eens verdiepen in cellulose inspuiten.
Laat die handjes wapperen!
pi_203356160
Ik heb een video gemaakt hoe het eruit ziet bij ons tussen de houtenverdiepingsvloeren, ik heb een spotje eruit gehaald en geprobeerd wat te filmen.
Ik zie zelf geen huidige isolatie.

  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:16:47 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203356279
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:34 schreef Silverfox2000 het volgende:
Ons mooi afgewerkte plafon met spotjes op de begandegrond willen wij graag zo laten
Dat gaat je niet lukken.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:21:40 #18
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203356352
Vloerkleden
Man of Steal.
pi_203356424
Zonder het plafond eruit te halen werken de al eerder genoemde estrich platen waarschijnlijk het beste. Ze voegen massa en isolatie toe aan de houten vloer. Natuurlijk verlies je daarmee hoogte op de verdieping en moet je de deuren afzagen.
pi_203365538
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:25 schreef karelde14e het volgende:
Zonder het plafond eruit te halen werken de al eerder genoemde estrich platen waarschijnlijk het beste. Ze voegen massa en isolatie toe aan de houten vloer. Natuurlijk verlies je daarmee hoogte op de verdieping en moet je de deuren afzagen.
Zijn er echt mensen die dit soort dingen in hun eigen huis doen om wat loopgeluiden te voorkomen?
pi_203373087
Als je het echt wilt weten. Ik heb op beide verdiepingsvloeren laminaat liggen met een hele dikke ondervloer. Op de begane grond heb ik voor de vloerverwarming de hele dekvloer eruit gehaald en de nieuwe op van die piepschuim noppenplaten gelegd om een kleinere akoestische koppeling te hebben. Dat bevalt uitstekend.
pi_203373270
Wij hebben isolatie (glaswol o.i.d.) bovenop het plafond liggen en geen last van contactgeluiden dus of plafond eruit of vloer eruit :)
pi_203373624
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 21:30 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Zijn er echt mensen die dit soort dingen in hun eigen huis doen om wat loopgeluiden te voorkomen?
Ik denk dat het vooral interessant is als je nog meer werkzaamheden wil gaan (laten) doen. Als je bijvoorbeeld toch nieuw laminaat wil leggen, de deuren wil schilderen en de muren aan wil pakken, is het minder ingrijpend.

Wij hebben het voor in de toekomst wel nog als optie om te gaan doen, ook om de vloer weer waterpas te leggen omdat het huis aan een kant een paar cm is gezakt.
pi_203374150
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:01 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben isolatie (glaswol o.i.d.) bovenop het plafond liggen en geen last van contactgeluiden dus of plafond eruit of vloer eruit :)
Wij willen op de middenverdieping ook vinyl waarschijnlijk laten leggen, er ligt momenteel laminaatvloer. Wij weten niet wat onder het laminaat ligt (en ook weer daaronder)

Ik weet niet of je het isolatiemateriaal van bovenaf erin kan doen?
pi_203374349
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 15:06 schreef Silverfox2000 het volgende:

[..]
Wij willen op de middenverdieping ook vinyl waarschijnlijk laten leggen, er ligt momenteel laminaatvloer. Wij weten niet wat onder het laminaat ligt (en ook weer daaronder)

Ik weet niet of je het isolatiemateriaal van bovenaf erin kan doen?
Kan, maar dan moet je wel een deel van de houten vloerdelen loshalen zodat je er bij kan. Die zit vaak aardig goed vastgespijkerd, dus het is even een kloteklusje.
pi_203382594
Je kunt ook je vloer laten isoleren met vlokken. Cellulose heet het geloof ik. Dan hoeft niet overal de vloer open maar worden alleen een paar plekken wat gaten gemaakt.

quote:
Het inblazen van cellulose-geluidsisolatie zorgt al snel voor een isolatieverbetering van tussen de 7 en 11 decibel (dB). Overlastreducties tot wel 50% zijn haalbaar.
Voordelen van cellulose-isolatie
• Dempt het klankkasteffect bij isolatie van houten verdiepingsvloeren.
• Kleine ingreep met een groot resultaat.
• Naadloze isolatie door inblaastechniek; omsluit leidingen en obstakels
• Isoleert twee kanten op; zowel thermisch als akoestisch.
• Duurzaam, bio based en natuurvriendelijk.
pi_203383577
Zie ook post #15 @Knuppel1983 :P is verder niet op ingegaan terwijl het echt wel een passende oplossing kan zijn.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 29 januari 2022 @ 08:31:21 #28
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_203413671
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:40 schreef bob-de-bouwer het volgende:
Geluid voorkom je voor een deel door het ontkoppelen van vloer en planken/balklaag. Dus demping tussen vloerplanken en vloerbedekking is de eerste stap. Waarbij tapijt en of zachte materialen zoals pvc meer dempen.

Daarna komt massa toevoegen (beton storten) en isoleren van de klankkast van de ruimte tussen de vloeren.

Bij de 2e optie is de kans groot dat je plafond niet heel blijft. Tenzij ze alles vanaf de verdieping kunnen doen.
Ja hoor beton storten :') typische oplossing voor een Bob de Bouwer. op een houten constructie de daar niet op is berekend een dikke betonvloer storten.
pi_203413842
In de (nieuwbouw) houtskeletbouw wordt op houten verdiepingsvloeren een anhydrietgietvloer gegoten van +-4cm dik. Helpt uitstekend tegen de contactgeluiden.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 09:04:43 #30
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_203413885
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 08:58 schreef BBach het volgende:
In de (nieuwbouw) houtskeletbouw wordt op houten verdiepingsvloeren een anhydrietgietvloer gegoten van +-4cm dik. Helpt uitstekend tegen de contactgeluiden.
Ja nieuwbouw ja, maar dit is een bestaande woning. Daar kun je niet zomaar een betonvloer op laten storten. Dan zul je op z'n minst de constructie moeten laten doorrekenen
pi_203414000
Heb ik ook maar daar is voor gekozen, hoort bij het karakter van de woning.
Jaren 60.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203415149
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:34 schreef Silverfox2000 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje.

Wij hebben huis gekocht met houtenverdiepingsvloeren en wij willen graag het geluid verminderen. Kunnen jullie mij advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Zelf hebben wij 2 linker handen dus willen wij dit uit handen nemen.
Misschien door een bedrijf ofzo?

Ons mooi afgewerkte plafon met spotjes op de begandegrond willen wij graag zo laten.

Heeft iemand advies?
Easy-cell inblaas isolatie. Kan via boven of onderkant gedaan worden. Gaten kan je ook in stucwerk weer onzichtbaar weglaten werken. Maar handigst is via de verdiepingsvloer zelf.

pi_203416209
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 09:19 schreef halfway het volgende:
Heb ik ook maar daar is voor gekozen, hoort bij het karakter van de woning.
Jaren 60.
in de jaren 60 werd toch alleen nog de zolder voorzien van een houten skelet? De rest was toch al beton?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203416450
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
in de jaren 60 werd toch alleen nog de zolder voorzien van een houten skelet? De rest was toch al beton?
Alleen de tussenverdieping hier is Perfora
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203418179
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 08:31 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Ja hoor beton storten :') typische oplossing voor een Bob de Bouwer. op een houten constructie de daar niet op is berekend een dikke betonvloer storten.
Ik heb niet gezegd dat dat een makkelijke oplossing is. En ja dat moet je laten doorrekenen.

De beste oplossing is niet zeiken en accepteren dat je een huis met houten vloeren hebt
  zaterdag 29 januari 2022 @ 16:24:22 #36
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_203418695
Estrich fermacell platen dempen enigszins het geluid. Wij hebben deze bovenop de houtenvloer in de woonkamer en best tevreden. Tussen de 1e en tweede verdieping in hebben we geïsoleerd met glaswol. Dat heeft alleen warmte binnengehouden en niet geluid.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 30 januari 2022 @ 08:41:29 #37
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_203428752
Wij hebben de houten vloer extra vastgeschroefd, dat verminderde veel gekraak. Eigenlijk op elke plek waar spijkers zaten een schroef of twee erbij.

En daarna egalisatiekorrels met fermacell platen eroverheen, omdat ons jaren 30 huis redelijk scheef is. Bijkomstigheid is dat iemand nu boven kan springen en je dat beneden echt amper hoort. Maar in het plafond hebben we ook nog glaswol isolatie gestopt. Dus dat zal er mogelijk ook aan bijdragen.
pi_203433040
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 16:12 schreef Silverfox2000 het volgende:
Er zit ongeveer 35c-40cm loze ruimte tussen de verdiepingsvloeren
Daar zou ik rotswol tussen steken. Gewoon in die tussenschacht leggen en zeker niet gaan aandrukken. Desnoods met een kurkvloer werken daarbovenop. Kurk dempt de geluiden.
Cindy De Vuyst
pi_204736836
het plan voor nu is isoleren met Acoudtifit 150 MM RD 4.05 en Osb platen 18MM 2440x600 neer te leggen en dan misschien klik PVC erop te doen. (Omdat pvc beter geluid isoleert dan normaal laminaat)

Graag hoor ik van jullie reactie/mening hierover.

Bedankt

(Mij werd door meerdere zaken afgeraden om het vol telaten spuiten met cellulose-isolatie omdat dit gaat zakken na een tijdje en de isolatie minder word, werd mij verteld)
pi_204737400
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 15:17 schreef archito het volgende:

[..]
Kan, maar dan moet je wel een deel van de houten vloerdelen loshalen zodat je er bij kan. Die zit vaak aardig goed vastgespijkerd, dus het is even een kloteklusje.
Ik ben van plan de houten vloerdelen inderdaad te verwijderen.

Ik hoop uiteindelijk dat het gekraak minder gaat worden en er minder geluid door de vloeren heen gaat
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')