[info]Let op: we zijn allemaal bekend met de hete hangijzers omtrent het onderwerp ''corona'', discussies zijn pittig en lopen soms ook lichtelijk uit de hand. Dat is tot daar aan toe; persoonlijke vetes tolereren we absoluut niet en daar is dan ook een zero tolerance beleid op van toepassing.
Dit betekent dat we veel sneller zullen overgaan op een forumspecifieke ban voor COR. COR is een relatief druk forum en natuurlijk een actueel onderwerp. Het is voor newbies en oldies alike geen uitnodiging om mee te posten als er louter gekissebis tussen een klein groepje users te lezen is. Als je de neiging voelt om op de persoon te spelen of een sneer uit te delen, is het ook een heel goede optie om iemand te negeren.[/info]
Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00) Twijfel je over de vaccinatie, bel de De Vaccinatie Twijfeltelefoon: 088-7555777
Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen! Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202. Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.
[..] Ze zijn op geen enkele manier verplicht dan ook ja te zeggen toch?
Laatst ook op radio1 zo'n ondernemer die dit punt ook aankaartte, OMT leden moesten daar gewoon mee stoppen. Zegt die presentator "ja maar ze worden gevraagd toch". Dus die vent zegt 2 keer "je kan ook nee zeggen toch", maar dat wilde er geloof ik niet in bij die Carl-Johan de Zwart .
Nee, daarom zei ik ook dat het OMT er niet enkel voor verantwoordelijk is. Maar wel deels dus. Ze kunnen inderdaad ook nee zeggen.
[..] Laten we eens een gedachte-experiment doen. Stel, we krijgen een variant die veel schadelijker is. Blijft het OMT dan ook zo lang hangen in de getallen van omikron? En zo nee, wat zegt dat dan?
Nee. Dat zegt dat je niet rekent met de minst ernstige variant die sowieso de minst mogelijke schade kan berokkenen. Je rekent met de meest schadelijke variant, zodat het niet onverhoopt dusdanig tegenvalt, dat de ziekenhuizen volledig overlopen en er toch ineens een vliegende ebola-variant een tijd kan rondwaren omdat er gerekend wordt met een mild verloop.
Ik vind dat op zichzelf eigenlijk logisch.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. .. The wisdom that the old can't give away
[..] Nee. Dat zegt dat je niet rekent met de minst ernstige variant die sowieso de minst mogelijke schade kan berokkenen. Je rekent met de meest schadelijke variant, zodat het niet onverhoopt dusdanig tegenvalt, dat de ziekenhuizen volledig overlopen en er toch ineens een vliegende ebola-variant een tijd kan rondwaren omdat er gerekend wordt met een mild verloop.
Maar dat is niet het argument wat ze aanvoeren, ze zeggen we weten het nog niet dus gaan we uit van wat we wel weten.
Er wordt hier politiek bedreven met die modellen en dat is heel kwalijk.
[..] Nee. Dat zegt dat je niet rekent met de minst ernstige variant die sowieso de minst mogelijke schade kan berokkenen. Je rekent met de meest schadelijke variant, zodat het niet onverhoopt dusdanig tegenvalt, dat de ziekenhuizen volledig overlopen en er toch ineens een vliegende ebola-variant een tijd kan rondwaren omdat er gerekend wordt met een mild verloop.
Pff hou op, dan kan je wel altijd uitgaan van een uitbraak van een dodelijk virus
[..] Maar dat is niet het argument wat ze aanvoeren, ze zeggen we weten het nog niet dus gaan we uit van wat we wel weten.
Terwijl ze het wel weten. Dat onderzoek uit Californië geeft exact hetzelfde beeld als Zuid-Afrika en het VK geven. Het geeft mij het gevoel dat het OMT de wetenschap vrij selectief volgt.
Ergens snap ik dat wel (niet om het goed te praten uiteraard). Toen in augustus/september alles eraf ging en er toch weer maatregelen moesten komen zal hun zelfvertrouwen ook een klap hebben gekregen. Gevolg, je gaat aan de zuinige/veilige kant van de medaille zitten.
Wat mij betreft is dat wel een sterk argument voor frisse mensen in het OMT, al is 't alleen maar omdat de acute fase voorbij is en er nu breder gekeken moet worden: hoe ga je om met dit virus in endemische fase?
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2022 16:00:55 ]
[..] Maar dat is niet het argument wat ze aanvoeren, ze zeggen we weten het nog niet dus gaan we uit van wat we wel weten.
Er wordt hier politiek bedreven met die modellen en dat is heel kwalijk.
In deze situatie. Ik denk niet dat je tijdens een pandemie altijd alles op precies dezelfde manier doet. De situatie op dat moment is waar je mee moet werken. Met een mildere variant reken je je niet meteen rijk en blijf je voorzichtig, met een schadelijker variant ben je voor de zekerheid voorzichtig omdat je niet wil dat het volkomen uit de klauwen escaleert.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. .. The wisdom that the old can't give away
[..] In deze situatie. Ik denk niet dat je tijdens een pandemie altijd alles op precies dezelfde manier doet. De situatie op dat moment is waar je mee moet werken. Met een mildere variant reken je je niet meteen rijk en blijf je voorzichtig, met een schadelijker variant ben je voor de zekerheid voorzichtig omdat je niet wil dat het volkomen uit de klauwen escaleert.
Politiek bedrijven dus. Onbestaanbaar, dat is niet de rol van het OMT en zeker niet van de modellering. Die moeten met feitelijke gegevens komen.
[..] Politiek bedrijven dus. Onbestaanbaar, dat is niet de rol van het OMT en zeker niet van de modellering. Die moeten met feitelijke gegevens komen.
En nu komt de vliegende-ebolavariant na omikron en wordt er nog met omikron gerekend, en dan moet je eens kijken hoe er schande van gesproken wordt dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden en dat nu de ziekenhuizen overvol liggen en de lijken in de straat en dat dat voorkomen had kunnen worden als ze daar wel naar gekeken hadden.
[..] En nu komt de vliegende-ebolavariant na omikron en wordt er nog met omikron gerekend, en dan moet je eens kijken hoe er schande van gesproken wordt dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden en dat nu de ziekenhuizen overvol liggen en de lijken in de straat en dat dat voorkomen had kunnen worden als ze daar wel naar gekeken hadden.
[..] En nu komt de vliegende-ebolavariant na omikron en wordt er nog met omikron gerekend, en dan moet je eens kijken hoe er schande van gesproken wordt dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden en dat nu de ziekenhuizen overvol liggen en de lijken in de straat en dat dat voorkomen had kunnen worden als ze daar wel naar gekeken hadden.
Maar dat moeten ze helemaal niet doen. Ze moeten gewoon de feitelijke gegevens aanleveren. Door dat niet te doen en een voorzichtigheid in te bouwen ontnemen ze de democratisch gelegitimeerde organen van ons staatsbestel de mogelijkheid om die gegevens te wegen. Dat is kwalijk.
Op zaterdag 22 januari 2022 15:55 schreef miss_sly het volgende: Nee. Dat zegt dat je niet rekent met de minst ernstige variant die sowieso de minst mogelijke schade kan berokkenen. Je rekent met de meest schadelijke variant, zodat het niet onverhoopt dusdanig tegenvalt, dat de ziekenhuizen volledig overlopen en er toch ineens een vliegende ebola-variant een tijd kan rondwaren omdat er gerekend wordt met een mild verloop.
Dat omikron geen vliegende ebola is, is allang bekend. Niet op het moment van het afkondigen van de lockdown misschien; wel ten tijde van de modellen waarin nog vrolijk met delta-parameters werd gerekend, omdat men niet wist waar wél mee te rekenen. Op dat moment is het totaal niet meer opportuun om je zo risicoavers op te stellen als de prijs daarvan is dat je een halve samenleving beteugelt in haar doen en laten.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Friedman on Donahue
[..] Maar dat moeten ze helemaal niet doen. Ze moeten gewoon de feitelijke gegevens aanleveren. Door dat niet te doen en een voorzichtigheid in te bouwen ontnemen ze de democratisch gelegitimeerde organen van ons staatsbestel de mogelijkheid om die gegevens te wegen. Dat is kwalijk.
Als er nog niet voldoende feitelijke gegevens zijn om aan te leveren, zullen ze moeten roeien met de riemen die ze hebben.
[..] Dat omikron geen vliegende ebola is, is allang bekend. Niet op het moment van het afkondigen van de lockdown misschien; wel ten tijde van de modellen waarin nog vrolijk met delta-parameters werd gerekend, omdat men niet wist waar wél mee te rekenen. Op dat moment is het totaal niet meer opportuun om je zo risicoavers op te stellen als de prijs daarvan is dat je een halve samenleving beteugelt in haar doen en laten.
Precies. Wat je minimaal (en dan bedoel ik ook echt minimaal) moet doen is twee grafieken presenteren, een scenario op basis van wat we nu weten en dan kun je er best eentje naast zetten op basis van delta cijfers.
[..] Als er nog niet voldoende feitelijke gegevens zijn om aan te leveren, zullen ze moeten roeien met de riemen die ze hebben.
Er zijn onderzoeken uit Californië, het VK en Zuid-Afrika. Daarnaast zie je duidelijk in die landen dat het ziekteverloop milder is. Het RIVM lijkt de onderzoeken vanuit Californië en van het Imperial College niet te willen accepteren en het zelf te willen doen, wat ik tijdens een pandemie niet zo goed snap. Elk land heeft er last van, dan wil je toch juist naar andere landen die op je voorlopen kijken.
Indien die gegevens niet voldoende zijn kun je prima aangeven dat er onzekerheid is maar zul je dat moeten onderbouwen. Door op dit moment nog steeds te rekenen met de hoeveelheid IC opnames voor Delta terwijl ze weten (dat is ook wat Wallinga aangeeft) dat Omikron milder is geven ze onjuiste informatie aan het OMT en aan de regering.
[..] Precies. Dan vul je dus niet maar gewoon wat in waarvan je weet dat het ook niet klopt en presenteert dat als enige scenario.
In het begin wisten ze niet dat het niet klopt. Dus dan reken je je niet rijk met allerlei hoopvolle cijfertjes.
Je gedachtenexperiment ging over het opduiken van een nieuwe variant die veel schadelijker lijkt. Dan reken je niet met de meest milde variant die je kent.
Dat ze wellicht eerder met positievere cijfers hadden kunnen gaan rekenen, of beide, zowel omikron of delta, toen er meer bekend was, is vers twee. In den beginne neem je de meest schadelijke, naar mijn mening.
[..] In het begin wisten ze niet dat het niet klopt. Dus dan reken je je niet rijk met allerlei hoopvolle cijfertjes.
Je gedachtenexperiment ging over het opduiken van een nieuwe variant die veel schadelijker lijkt. Dan reken je niet met de meest milde variant die je kent.
Dat ze wellicht eerder met positievere cijfers hadden kunnen gaan rekenen, of beide, zowel omikron of delta, toen er meer bekend was, is vers twee. In den beginne neem je de meest schadelijke, naar mijn mening.
Ik denk daar echt anders over. Dan zet je twee scenario’s naast mekaar. Het is niet aan de modellering om die keuze te maken. En door dat wel te doen gijzelen ze het hele debat en zetten ze de democratisch gelegitimeerde organen ook in de hoek.
[..] Ik denk daar echt anders over. Dan zet je twee scenario’s naast mekaar. Het is niet aan de modellering om die keuze te maken. En door dat wel te doen gijzelen ze het hele debat en zetten ze de democratisch gelegitimeerde organen ook in de hoek.
Precies dit.
Want het enige wat wij (achteraf te zien) krijgen is het meest dramatische model, met alsnog enorme onzekerheid s marges.
Presenteer bvb het model straks zonder de extra voorwaarden.