abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 16:55:56 #1
414785 sirdanilot
pi_203302872
Hallo allemaal

TS is doodsbang voor alle vormen van medicijnen, vaccinaties, voedingssuplementen en dergelijke. Eigenlijk alles wat je in moet nemen, spuiten of slikken.

Nou voel ik me toch de afgelopen tijd zéér moe, depri etc. Dit kan soms door Vitamine-D gebrek komen. Ik woon in Ierland en hier regent het dagelijks dus mijn huid krijgt weinig zonlicht binnen. Ik heb nog opgezocht of dit interferentie geeft met mijn aandoeningen maar het lijkt juist éxtra te helpen. Dus ik ben nou toch maar vitamine D aan het slikken dagelijks.

Nou vroeg ik me af is het echt heel ergals ik er per ongeluk 2 slik op een dag? Ik heb er net een genomen want ik dacht volgens mij had ik er s ochtends géén. Maar nu begin ik te twijfelen. Kan dit problemen opleveren , een dubbele dosis?

Bij voorbaat dank.

Offtopic reacties worden metéén gerapporteerd
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203302941
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:55 schreef sirdanilot het volgende:
Hallo allemaal

TS is doodsbang voor alle vormen van medicijnen, vaccinaties, voedingssuplementen en dergelijke. Eigenlijk alles wat je in moet nemen, spuiten of slikken.

Nou voel ik me toch de afgelopen tijd zéér moe, depri etc. Dit kan soms door Vitamine-D gebrek komen. Ik woon in Ierland en hier regent het dagelijks dus mijn huid krijgt weinig zonlicht binnen. Ik heb nog opgezocht of dit interferentie geeft met mijn aandoeningen maar het lijkt juist éxtra te helpen. Dus ik ben nou toch maar vitamine D aan het slikken dagelijks.

Nou vroeg ik me af is het echt heel ergals ik er per ongeluk 2 slik op een dag? Ik heb er net een genomen want ik dacht volgens mij had ik er s ochtends géén. Maar nu begin ik te twijfelen. Kan dit problemen opleveren , een dubbele dosis?

Bij voorbaat dank.

Offtopic reacties worden metéén gerapporteerd
Nee, dat plas je weer uit. Alleen vitamine b6 kan je overdoseren. Ik zelf neem 50MG vitamine D per dag.
pi_203302944
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:55 schreef sirdanilot het volgende:
Hallo allemaal

TS is doodsbang voor alle vormen van medicijnen, vaccinaties, voedingssuplementen en dergelijke. Eigenlijk alles wat je in moet nemen, spuiten of slikken.

Nou voel ik me toch de afgelopen tijd zéér moe, depri etc. Dit kan soms door Vitamine-D gebrek komen. Ik woon in Ierland en hier regent het dagelijks dus mijn huid krijgt weinig zonlicht binnen. Ik heb nog opgezocht of dit interferentie geeft met mijn aandoeningen maar het lijkt juist éxtra te helpen. Dus ik ben nou toch maar vitamine D aan het slikken dagelijks.

Nou vroeg ik me af is het echt heel ergals ik er per ongeluk 2 slik op een dag? Ik heb er net een genomen want ik dacht volgens mij had ik er s ochtends géén. Maar nu begin ik te twijfelen. Kan dit problemen opleveren , een dubbele dosis?

Bij voorbaat dank.

Offtopic reacties worden metéén gerapporteerd
Kan geen kwaad als je dat een keer overkomt. Je krijgt pas bij veel hogere doseringen voor een langere periode klachten.
pi_203302973
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:55 schreef sirdanilot het volgende:
Ik woon in Ierland en hier regent het dagelijks dus mijn huid krijgt weinig zonlicht binnen.
Alsof je hier in Nederland afgelopen 3 maanden wel zonlicht had :')
pindazakje
  vrijdag 21 januari 2022 @ 17:07:52 #5
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_203303026
Gevolgen van te veel vitamine D
Een te hoge vitamine D inname kan alleen voorkomen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens (zie voedingsadvies hieronder) kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Dit kan resulteren in schade aan de nieren. Met een normale voeding en het opvolgen van het advies voor inname speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. De huid regelt dan namelijk de aanmaak. In de praktijk komt een overdosis bij gezonde mensen zelden voor.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx%C2%A0
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_203303067
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 17:01 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Nee, dat plas je weer uit. Alleen vitamine b6 kan je overdoseren. Ik zelf neem 50MG vitamine D per dag.
Wat vit. D heb je gelijk behalve dan dat je vijf keer de aanbevolen hoeveelheid slikt, dat is echt veel. De rest van je post is ietwat verontrustend want van vele (vet oplosbare) vitaminen kan je wel degelijk te veel krijgen. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx%C2%A0
pi_203304852
Oppassen met Vitamine D-tabletten. Als je een overschot hebt aan vitamine D moet allereerst je lichaam het - met de lever - eruit gaan werken. Daarnaast heeft een overschot aan vitamine D invloed op je magnesium gehalte, die wordt daardoor namelijk te laag.
pi_203306257
Je kan beter de capsules met olie hebben. Dat neemt je lichaam beter op.
Protège moi de mes désirs.
pi_203306807
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 19:26 schreef 09 het volgende:
Daarnaast heeft een overschot aan vitamine D invloed op je magnesium gehalte
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:43 schreef arvensis het volgende:
Je kan beter de capsules met olie hebben. Dat neemt je lichaam beter op.
Of gewoon even op een site als voedingscentrum.nl even kijken voordat je onzin gaat posten.
pi_203307393
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 21:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
Of gewoon even op een site als voedingscentrum.nl even kijken voordat je onzin gaat posten.
En wat staat daar, heb je zelf al gekeken?
Protège moi de mes désirs.
pi_203309380
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 21:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
Of gewoon even op een site als voedingscentrum.nl even kijken voordat je onzin gaat posten.
Wat ben jij dom dat jij dit advies geeft op mijn reactie. Want als je aan factchecking deed had je zelf gezien dat magnesium gebruikt wordt door je lichaam om het Vitamine D gehalte te reguleren. En een teveel aan vitamine D leidt tot een tekort aan magnesium.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2022 23:22:55 ]
pi_203309399
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 21:45 schreef arvensis het volgende:

[..]
En wat staat daar, heb je zelf al gekeken?
het is gewoon een lompe boer wat ik schreef is gewoon juist heb het ff nog gecontroleerd
pi_203309495
Oh jezus, je hebt er gewoon 2 genomen?!? Zeg maar dag tegen je lever
  zaterdag 22 januari 2022 @ 08:43:04 #14
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203311594
In de wintermaanden 2x per maand naar de zonnebank
Man of Steal.
pi_203311784
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 21:45 schreef arvensis het volgende:

[..]
En wat staat daar, heb je zelf al gekeken?
Daar staat niet wat jij beweert.
Het maakt echt niet uit welke vit D3 je neemt, dus zoek gewoon de goedkoopste.
pi_203312202
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 23:22 schreef 09 het volgende:

[..]
Wat ben jij dom dat jij dit advies geeft op mijn reactie. Want als je aan factchecking deed had je zelf gezien dat magnesium gebruikt wordt door je lichaam om het Vitamine D gehalte te reguleren. En een teveel aan vitamine D leidt tot een tekort aan magnesium.
Het woord magnesium komt niet voor op de pagina over D. Sowieso moet je erg je best doen om te kort magnesium te krijgen als je ook maar een beetje normaal eet.

[ Bericht 3% gewijzigd door qajariaq op 22-01-2022 10:13:38 ]
  zaterdag 22 januari 2022 @ 09:57:57 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_203312226
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 08:43 schreef SuperNeger het volgende:
In de wintermaanden 2x per maand naar de zonnebank
Beter een weekje op vakantie naar een zonnig land. Doet wonderen
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator zaterdag 22 januari 2022 @ 10:07:58 #18
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_203312310
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 17:01 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Nee, dat plas je weer uit. Alleen vitamine b6 kan je overdoseren. Ik zelf neem 50MG vitamine D per dag.
50 MG = 50.000 kg.
Dat is wel erg veel op één dag.
F.K.A. SuperwormJim
  zaterdag 22 januari 2022 @ 11:12:45 #19
460440 Viltje
Het antwoord op alles is 42.
pi_203312932
De maximaal aanbevolen hoeveelheid per dag is 100 microgram (mcg)/ 4000 IU. Dit betekent dat alles tot die grens in principe veilig is om in te nemen per dag. Binnen de EU mogen dan ook geen potjes verkocht worden met tabletten die meer dan deze hoeveelheid bevatten, tenzij je een doktersrecept hebt. Voor mensen met grote tekorten zijn (veel) hogere doses beschikbaar van bijvoorbeeld 500 mcg/ 20.000 IU of soms zelfs meer. Dit zijn vaak doses die bijvoorbeeld eens per week ingenomen worden of eenmalig.

Samenvattend is de kans groot dat je een potje hebt gekocht waar minder dan 50 mcg/2000 IU inzit per tablet. Als je er dan twee neemt zit je nog steeds in de veilige marge. Zelfs als je er heel even boven zit zal dat waarschijnlijk niets uitmaken. Als je toch enigszins ongerust bent, kun je het beste een dagje overslaan.
pi_203313429
Vitamine D een keer teveel nemen is niet gelijk een probleem. Maar je kan het wel degelijk overdoseren.
De wateroplosbare vitamines (C en B) kunnen slecht worden opgeslagen in je lichaam (behalve B12) en plas je uit als je er teveel van binnenkrijgt.
Vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) worden wel opgeslagen, dus die kan je overdoseren.

Maar een keer teveel D nemen kan denk ik niet zo heel veel kwaad, maar dat moet je niet structureel doen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_203313469
Ook in Nederland slik ik van september tot begin april vitaminen D capsules (200 dagen).
pi_203314031
Doe eens normaal.

[ Bericht 95% gewijzigd door Peejtur op 23-01-2022 21:42:07 ]
pi_203314658
Net ook een potje aangeschaft. Komt wel erg dichtbij zo. :o
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_203315071
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 17:04 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Alsof je hier in Nederland afgelopen 3 maanden wel zonlicht had :')
Naar mij weten schijnt elke dag de zon anders zou het -217 graden worden, alleen de zon instraling in deze periode is minder.
pi_203315353
Maak je geen zorgen, een "overdosis" (of beter gezegd nadelige effecten) beginnen pas bij innames vanaf 10,000 IU per dag. De vitamine D3 tabletten die je in Nederlandse drogisterijen koopt zijn vaak iets van 25 mcg wat 1,000 IU is.

Persoonlijk neem ik vitamine D3 in de maanden dat de 'r' in de maand zit (dus september t/m maart) en neem 2,500 IU per dag. Ik heb hiervoor bloed laten prikken voor- en nadat ik D3 nam en waardes zitten binnen de optimale range. Dit onderzoek toont aan dat 2,000 IU vitamine D3 per dag, je bloedwaardes met 87% laat stijgen. Bij 5,000 IU was dat nog veel hoger (219%), maar dat zou ik echt alleen aanraden als je een aantoonbaar vitamine D3 tekort hebt.
Ik neem een vitamine D3 supplement waar K2 aan toegevoegd is, in de vorm van druppels. Dit zou voor de beste opname moeten zorgen.

Let wel op dat vermoeidheid niet per sé door een vitamine D3 tekort kan komen. Er zijn tal van andere oorzaken te bedenken. Beste is om met je huisarts te bespreken en bloed te laten prikken om een helder beeld te krijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Levitas op 22-01-2022 14:29:14 ]
pi_203316271
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:12 schreef Viltje het volgende:
De maximaal aanbevolen hoeveelheid per dag is 100 microgram (mcg)/ 4000 IU. Dit betekent dat alles tot die grens in principe veilig is om in te nemen per dag.
Maar de aanbevolen hoeveelheid is slechts 10 mg per dag, voor 70+ is dat 20 mg. Vanaf die 100 mg kan het schadelijk zijn. Waarom zou je te veel dure pillen slikken als het geen toegevoegde waarde heeft?
  zondag 23 januari 2022 @ 14:28:50 #27
460440 Viltje
Het antwoord op alles is 42.
pi_203331827
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar de aanbevolen hoeveelheid is slechts 10 mg per dag, voor 70+ is dat 20 mg. Vanaf die 100 mg kan het schadelijk zijn. Waarom zou je te veel dure pillen slikken als het geen toegevoegde waarde heeft?
Vanaf 100 mcg zou het schadelijk kunnen zijn, als je dit altijd elke dag zou nemen, dus niet als je er korte tijd overheen gaat. Dat is wel een belangrijke nuance. Vitamine D slikken heeft alleen zin als je een tekort hebt. Op je vraag heb ik geen antwoord, dat moet je vragen aan mensen die te veel dure pillen slikken. :P
pi_203333136
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 14:28 schreef Viltje het volgende:

[..]
Vanaf 100 mcg zou het schadelijk kunnen zijn, als je dit altijd elke dag zou nemen, dus niet als je er korte tijd overheen gaat. Dat is wel een belangrijke nuance. Vitamine D slikken heeft alleen zin als je een tekort hebt. Op je vraag heb ik geen antwoord, dat moet je vragen aan mensen die te veel dure pillen slikken. :P
Die waardes van toxiciteit liggen echt veel hoger dan je nu schetst. Mayo Clinic heeft het zelfs over 60,000 IU per dag voor meerdere maanden na elkaar. Andere bronnen hebben het over 10,000 IU. Je kan prima tot 5000 IU nemen als een soort van stootkuur (bij aantoonbaar vitamine d tekort dus). 2500 IU per dag is helemaal niets mis mee - Dit doe ik een paar jaar tijdens de winter en alle bloedwaarden zijn nu perfect.

Of je het dus nodig hebt hangt af van je waardes nu. Als deze al optimaal zijn, kan je prima wat lagere doses nemen om op peil te houden nu er geen krachtig zonlicht is.
  zondag 23 januari 2022 @ 18:54:32 #29
460440 Viltje
Het antwoord op alles is 42.
pi_203336335
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 15:40 schreef Levitas het volgende:

[..]
Die waardes van toxiciteit liggen echt veel hoger dan je nu schetst. Mayo Clinic heeft het zelfs over 60,000 IU per dag voor meerdere maanden na elkaar. Andere bronnen hebben het over 10,000 IU. Je kan prima tot 5000 IU nemen als een soort van stootkuur (bij aantoonbaar vitamine d tekort dus). 2500 IU per dag is helemaal niets mis mee - Dit doe ik een paar jaar tijdens de winter en alle bloedwaarden zijn nu perfect.

Of je het dus nodig hebt hangt af van je waardes nu. Als deze al optimaal zijn, kan je prima wat lagere doses nemen om op peil te houden nu er geen krachtig zonlicht is.
Volgens mij zijn we het niet echt oneens. Woorden van gelijke strekking als de jouwe, heb ik al in een eerdere post geschreven. 100 mcg is overigens al 4000 IU.
pi_203342842
TS woon jij in Ierland?

Nooit geweten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')