Excuus, gisteren geen tijd voor gehad, en toen uit het oog verloren. Zal er later nog even naar kijken. Druk druk druk.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 12:34 schreef CoolGuy het volgende:
he, @:babylon, waarom reageer je niet op mijn lange post?
nee en als iedereen over de hele planeet genoeg voedsel had, was er geen hongersnood geweest. En als we china met de grond gelijk hadden gemaakt, zaten we nu niet in een pandemie. Je kunt niet alles voorkomen. Er zitten nou eenmaal rare lui tussen. Mannen EN vrouwen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 13:52 schreef babylon het volgende:
[..]
Ja, ik heb hem dat horen zeggen. En vanaf dat moment ging het fout. Want hij eindigde, legde de nadruk er op, met dat vrouwen een manier moeten vinden om zich uit te spreken. Als de daders niks doen, hoeven de vrouwen zich niet uit te spreken.
Ik weet dat er aan het eind van je post een disclaimer staat, maar waarom niet gewoon algemeen houden in plaats van meteen de aanval op jezelf - als man zijnde - in te zetten? Dan sluit je ook meteen non-binaire mensen niet uitquote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:44 schreef babylon het volgende:
Terwijl het de mannen* zijn die het probleem veroorzaken.
Dat is niet wat John de Mol heeft gezegd (heb je überhaupt gekeken of lees je alleen wat twitterberichtjes van permagekwetste, schuimbekkende pittig-kort-kapseltjes?) Wat hij zegt is dat hij niet in kan grijpen als hij niet weet dat er foute zooi gebeurt en door wie dat gebeurt.quote:Victim blaming/shaming puur sang. De Mol heeft gisteren het startsignaal gegeven voor mannen om overal maar vooral te benadrukken dat vrouwen toch wel echt zelf aan de bel moeten trekken en zelf moeten opletten en zelf moeten voorkomen dat ze in een situatie komen waar ze misbruikt kunnen worden.
Hij heeft niet gesproken over wat vrouwen doen of dat het hun eigen schuld is. Hij heeft gezegd dat hij niet op de hoogte was en dus ook niet kon ingrijpen. Iets dat hij wel had gekund als vrouwen aan de bel hadden getrokken. Talpa heeft daarvoor diverse loketten én externe en onafhankelijke vertrouwenspersonen als men niet in persoon aan de bel durft te trekken.quote:En vaak genoeg snappen ze wel dat de daders ook een probleem zijn. Maar door nu de nadruk te verschuiven naar wat de vrouwen moeten doen, dragen ze bij aan het probleem.
Vertel. Wat doen vrouwen volgens jou allemaal al om niet in de problemen te komen?quote:Veelal zijn ze zich niet bewust wat vrouwen allemaal al doen om niet in de problemen te komen.
Dat is niet wat hij deed. Hij stelde, terecht, dat je niet kunt ingrijpen als je niet weet dat dingen gebeuren, waar die gebeuren en door wie die gebeuren. Nogmaals; als jij een gouden tip hebt om criminaliteit 100% te voorkomen denk ik dat de wereld je overlaadt met alles wat je maar hebben wilt.quote:En zeker nu, vandaag, niet bewust van hoe erg een klap in het gezicht van de slachtoffers is door de focus te verleggen.
Jup. Vrouwen ook overigens (die vergat je even te noemen).quote:En ik ben een man, en ik weet zeker dat ik ook soms dingen fout doe.
Gevaarlijke situaties?quote:Op zaterdag 22 januari 2022 07:56 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Ik leg niet de hele schuld bij de slachtoffers. Ik zei dat de slachtoffers in sommige gevallen zelf ook invloed hebben door gevaarlijke situaties niet op te zoeken.
Is hetzelfde alsof iemand een leeuwenkooi springt, opgegeten wordt, en dan mag je vervolgens niet zeggen dat hij niet zo slim bezig was vanwege #victimshaming
Weerbaarheid is enorm belangrijk, misschien wat meer aandacht aan schenken in dat geval dus....quote:Op zaterdag 22 januari 2022 12:29 schreef Piebe het volgende:
[..]
Assertiviteit is een karaktereigenschap die niet iedereen heeft.
quote:Op zaterdag 22 januari 2022 13:06 schreef Danny het volgende:
Verder; als blijkt dat de beschuldigingen kloppen en de mannen zich bewust waren - of konden zijn - van het feit dat de vrouwen niet wilden (waar die vrouwen 16 of ouder waren) danwel zich vergrepen aan mensen van onder de minimumleeftijd (jonger dan 16) dan hoop ik dat die de maximale straf krijgen die op dat soort vergrijpen staat. Ook hoop ik dat iedereen die het wist en GEEN aangifte deed (linda, chantal, wendy, martijn, edwin, roel, waylon, lil, anouk, sanne etc etc etc) ook een flinke duw krijgen. Vooralsnog is er echter nog helemaal niets bewezen, maar heeft iedereen toch zijn oordeel al geveld. Waren de vermeende daders vrouw geweest en de vermeende slachtoffers man vraag ik me af hoeveel mensen al dermate hysterisch vingerwijzend levens aan het slopen zouden gaan.
Het kan overal, simpelweg omdat voorkomen onmogelijk is. Wat je er vervolgens mee doet is natuurlijk een ander verhaal.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 13:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ontopic verder nog.
Ik vind het helemaal prima dat er op het belang van melden wordt gehamerd.
Het enige wat ik in dit geval nogal zo zo vond is dat na een enorme reeks van klachten en gedoe die je voor ogen krijgt je gewoon doodleuk zegt ja maar in mijn bedrijf kan dit helemaal niet.
Zero tolerance als het op ongewenst grensoverschrijdend gedrag gaat. Dat moet echter natuurlijk wel eerst aantoonbaar zijn. Alleen het zien van een paar whatsappjes maakt het nog niet ongewenst. Je kunt pas weten dat het ongewenst is als dat bv blijkt uit de reacties op die whatsappjes en dickpics, of als de vrouwen daadwerkelijk melding maken.quote:Zero tolerance (om in diezelfde adem te vertellen dat een dader mag blijven).
Alleen het vragen of het mag an sich is al grensoverschrijdend, dus da's niet echt een duidelijke graadmeter natuurlijk. Wel zou je als bedrijf kunnen zeggen dat NIETS mag. Geen blikken, geen complimentjes, geen aanraking, geen geflirt, geen grapjes, geen 'ik loop wel even mee naar je auto want het is een gevaarlijke buurt' etc. Niets van dat alles. Zodra zoiets dan tóch gebeurt, meteen alle betrokken partijen eruit flikkeren.quote:Het is vrij duidelijk naar aanleiding van de enorme berg aan klachten en gesprekken over het hoe en wat dat het op de werkvloer wel degelijk redelijk normaal was om seksuele uitingen te doen, ongevraagd.
Is allemaal nog steeds maar van horen zeggen natuurlijk. Ja, het heeft de schijn zeer tegen, maar er is nog helemaal niets duidelijk. We kennen ook echt nog maar één kant van het verhaal.quote:En dat er een cultuur was van opmerkingen e.d. weglachen/accepteren. Dat echt vrijwel iedereen ervan wist, ook dat het regelmatig op en over de grens was.
Dat zou kunnen, maar wat verandert dat nou wezenlijk? Hij zegt dan nog steeds hetzelfde, zónder aan te geven dat er weinig tegen gedaan kan worden als dit soort zaken niet aangekaart worden en dát zorgt er dan mogelijk weer voor dat mensen het nog steeds niet aan zullen kaarten, waardoor er weer niets tegen ondernomen kan worden.quote:Ik denk dat het dan, zeker als reactie op zo’n aflevering, handiger is om eerst eens te zeggen ja er is wat mis op deze werkvloer en dat maakt dat mensen het niet aan durven te geven.
Euhm, de Mol had het over die melding hè? Daarna mocht Rietbergen gewoon blijven. Dat was dus wat er gebeurde NA een melding en bewijs, welke zero tolerance?quote:Op zaterdag 22 januari 2022 14:36 schreef Danny het volgende:
[..]
Het kan overal, simpelweg omdat voorkomen onmogelijk is. Wat je er vervolgens mee doet is natuurlijk een ander verhaal.
[..]
Zero tolerance als het op ongewenst grensoverschrijdend gedrag gaat. Dat moet echter natuurlijk wel eerst aantoonbaar zijn. Alleen het zien van een paar whatsappjes maakt het nog niet ongewenst. Je kunt pas weten dat het ongewenst is als dat bv blijkt uit de reacties op die whatsappjes en dickpics, of als de vrouwen daadwerkelijk melding maken.
[..]
Alleen het vragen of het mag an sich is al grensoverschrijdend, dus da's niet echt een duidelijke graadmeter natuurlijk. Wel zou je als bedrijf kunnen zeggen dat NIETS mag. Geen blikken, geen complimentjes, geen aanraking, geen geflirt, geen grapjes, geen 'ik loop wel even mee naar je auto want het is een gevaarlijke buurt' etc. Niets van dat alles. Zodra zoiets dan tóch gebeurt, meteen alle betrokken partijen eruit flikkeren.
[..]
Is allemaal nog steeds maar van horen zeggen natuurlijk. Ja, het heeft de schijn zeer tegen, maar er is nog helemaal niets duidelijk. We kennen ook echt nog maar één kant van het verhaal.
[..]
Dat zou kunnen, maar wat verandert dat nou wezenlijk? Hij zegt dan nog steeds hetzelfde, zónder aan te geven dat er weinig tegen gedaan kan worden als dit soort zaken niet aangekaart worden en dát zorgt er dan mogelijk weer voor dat mensen het nog steeds niet aan zullen kaarten, waardoor er weer niets tegen ondernomen kan worden.
Buiten dat; door te ervaren dat dit gebeurt en er vervolgens op te handelen voorkom je dat zo'n smeerlap het bij anderen óók kan flikken.
Als Tim met droge ogen vertelt dat borsato aan kontjes van 13-jarigen zat en hun OUDERS dat bevestigen dan kan ik niet anders dan constateren dat die ouders het spoor ook nogal bijster zijn. Ik weet dat IK totaal anders zou reageren dan mijn schouders ophalen als het bij MIJN dochter zou zijn gebeurd in ieder geval.
Maar goed; jij vindt dus dat vrouwen het NIET zouden moeten (kunnen en durven) melden? En als dat het geval is; hoe zie je dan voor je dat men weet dat dit soort dingen uberhaupt spelen?
Oh dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ik had niet door dat dat eerste geval daadwerkelijk door een vrouw gemeld was. Ja in dat geval had hij direct moeten ontslaan en wmb de vrouw moeten bijstaan bij het doen van aangifte.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 14:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Euhm, de Mol had het over die melding hè? Daarna mocht Rietbergen gewoon blijven. Dat was dus wat er gebeurde NA een melding en bewijs, welke zero tolerance?
Ook als je assertief bent kun je verkracht worden. Dat is het enige dat ik je mee wil geven.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Woman the fuck gewoon up,
En wees assertief.
No way dat een assertieve vrouw zich laat "verleiden" door wat foute woordjes van ..................... Uit machtsmisbruik.
Uiteraard kan het pijnlijk zijn, ehm, mening veranderen kan wel, als je nieuwe inzichten levert....quote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:08 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Ook als je assertief bent kun je verkracht worden. Dat is het enige dat ik je mee wil geven.
Wat jouw mening verder is of hoe jij hierover denkt kan ik niet veranderen. Maar ik kan je wel vragen om op te letten wat je zegt, want sommige dingen kunnen voor mensen die dit daadwerkelijk meegemaakt hebben ook pijnlijk zijn.
Tot dusver helemaal met je eens. Wat mij betreft was John alleen met damage control bezig.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 13:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ligt dat niet ook een beetje aan hoe dat uitgelegd wordt? Kijk, ik ben van mening dat die Rietbergen in 2019 er uit had gemoeten. En ik geloof niet dat dat niets te maken had met het feit dat die gozer niet de man van zijn zus was, ik geloof dat dat er alles mee te maken had.
Maar if anything is dat juist een extra reden om hem eruit te gooien, want dat geeft een signaal af van 'niemand die dit soort gedrag laat zien is veilig, vanwege positie of wat dan ook'.
Ik vind het daarnaast ook niet geloofwaardig dat hij zich niet in kan denken dat zo'n meisje dat daar dan staat, zo bleu als 't maar zijn kan, tegenover Rietbergen, die de man van de zus van de grote John de Mol is niet geïmponeerd is door die connectie.
Dan kan het wel zijn dat Rietbergen, vanuit John's positie gezien geen macht had, maar dat weet hij. Dat weet zo'n meisje niet. Die ziet de connectie, en denkt 'oei'. Dat hij zich dat niet kan voorstellen vind ik belachelijk. Wat betreft het 'vrouwen moeten het aangeven'. Dat zie ik een beetje van 2 kanten.
Nee, dat is inderdaad niet iets wat hij, helderziende, kan weten. Helemaal mee eens.quote:Ene kant, ja, het lijkt inderdaad op de vrouwen de schuld geven. Van de andere kant, als we even de emotie uit de situatie halen. Laten we even aannemen, gewoon voor het argument, dat ik zo'n groot bedrijf heb, en ik neem jou, @:babylon, aan, voor whatever, doet er niet toe, jij bent een werknemer van mij.
Ik kan aan jouw hoofd niet zien of jij je handen thuis kunt houden, of jij geen smerige appjes gaat sturen, of jij whatever van de dingen doet die Rietbergen gedaan heeft. Ik kan het niet zien, en als jij mij geen aanleiding geeft om dat te denken, en jouw cv is goed en jij bent wat ik zoek, dan neem ik jou aan.
Vervolgens (ik bedoel dus nu in het algemeen als medewerker, en niet de jegaatmetmijnzusdusikziejouvakerdanmedewerkerX-connectie) 'verdwijn' jij in de organisatie, want die is zo groot, daar werken zoveel mensen, dat ik niet 24/7 achter jou sta om jou in de gaten te houden en als ik dat wel doe sta ik op dat moment niet achter een van de andere honderden of duizenden medewerkers om die in de gaten te houden.
Toch wil ik dat mijn medewerkers veilig zijn, zich veilig voelen, etc. Ik stel vertrouwenspersonen aan, etc etc. Allemaal leuk, in theorie. Maar als jij onderweg naar, noem eens wat, het toilet door een gang loopt, en jij maakt een of andere ranzige opmerking tegen een medewerkster die daar toevallig ook loopt, dan ga jij mij achteraf niet vertellen dat je dat hebt gedaan. Je gaat het mij ook niet vooraf vertellen.
Als die medewerkster vervolgens ook niet hierover naar buiten komt tegen een andere collega, de vertrouwenspersoon, wie dan ook, wat ga ik dan doen? Ik was er niet bij, ik heb het niet gehoord, niet gezien, het slachtoffer zegt het tegen niemand, jij zegt het zeker tegen niemand, dus wat ga ik dan doen?
Kloptquote:Alles wat ik dan nog kán doen is reactief, en dat is als de informatie tot mij komt. Maar als die informatie niet tot mij komt, dan kan ik ook niets, of zie ik dat verkeerd?
En bij een bedrijf hoort daar ook iets voor te zijn. Zo te horen ook hier. Alleen functioneerde het blijkbaar niet goed.quote:Nou, dus in dat opzicht kan ik begrijpen dat als je je onveilig voelt, dan wel hebt gevoeld, dan wel dat er iets gebeurd is als hier, of wat dan ook, dat je wil dat je medewerkers dat communiceren, die dat is overkomen, want anders kun je niks.
Daar zitten we sowieso op één lijn.quote:Daarmee zeg ik nadrukkelijk niet, en bedoel ik ook nadrukkelijk niet, dat die medewerkster er om gevraagd heeft, het heeft uitgelokt, of ook maar iets een beetje in die richting. Ze kan uitdagende kleding aan hebben gehad, daar naakt hebben gelopen, whatever, dat betekent niet dat je als dader dan een vrijbrief hebt om dit soort shit te gaan doen.
Het gaat mij om de timing. Je bent daar als de grote baas om een verklaring af te leggen over wat er mogelijk gebeurt is. En dan zijn er drie punten die je kunt/moet benoemen:quote:Maar in dat licht bezien snap ik wel dat je in de positie van in dit geval John, die onmogelijk elke medewerker 24/7 kan monitoren, preventief heel weinig kan doen, en als ie dan wat doet, dat dat dan altijd reactief is want het ís al gebeurd, de opmerking ís al gemaakt, het appje ís al gestuurd, ik kan dat niet ongedaan maken, ik kan alleen nog maar reageren, maar dan moet ik wel die informatie hebben.
Of zie ik dat nou echt zo verkeerd? Nogmaals, Rietbergen had er in 2019 direct uit gemoeten. En ik vraag of ik dat verkeerd zie, oprecht, want als er een invalshoek is die ik nu niet zie, dan kan ik die meenemen en wellicht mijn mening herzien.
En dit is waarom ik niet verder in ga op jouw posts. Je doet het zelf ook gewoon. En ik weet niet of het onkunde of onwil is, maar ik besteed mijn tijd er niet meer aan.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 14:36 schreef Danny het volgende:
Als Tim met droge ogen vertelt dat borsato aan kontjes van 13-jarigen zat en hun OUDERS dat bevestigen dan kan ik niet anders dan constateren dat die ouders het spoor ook nogal bijster zijn. Ik weet dat IK totaal anders zou reageren dan mijn schouders ophalen als het bij MIJN dochter zou zijn gebeurd in ieder geval.
Klopt. Ook als je man bent kan dat trouwens. En ook als de verkrachter een vrouw is kan dat. Ik zou graag zien dat dit soort zaken gewoon aangepakt worden voor iedereen en niet alleen voor vrouwen. Het is al erg genoeg dat er met twee maten gemeten wordt als het aankomt op bagatelliseren van het probleem of zelfs het lacherig wegwuiven ervan, maar laten we proberen niet elke vrouw en elke man de daden van een heel klein deel van die groepen weg te zetten. Ook dát is nogal pijnlijk en kwetsend enzo. En compleet bullshit ook nog eens.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:08 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Ook als je assertief bent kun je verkracht worden. Dat is het enige dat ik je mee wil geven.
Alles kan voor iedereen pijnlijk zijn. Ook het over een kam scheren van 'mannen' in een adem met 'verkrachters' vind ik pijnlijk. Het leven is soms hard en mensen hebben weleens een mening die anders is dan de jouwe of mijne.quote:Wat jouw mening verder is of hoe jij hierover denkt kan ik niet veranderen. Maar ik kan je wel vragen om op te letten wat je zegt, want sommige dingen kunnen voor mensen die dit daadwerkelijk meegemaakt hebben ook pijnlijk zijn.
Ok. Als jij het normaal vindt dat je als ouder weet dat er een viespeuk aan je 13-jarige dochter heeft gezeten en je meldt dat gewoonweg pas jaren later als een youtuber een oproepje doet, prima. In mijn ogen sporen die lui als ouder niet, sorry dat ik het zeg.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:38 schreef babylon het volgende:
[..]
En dit is waarom ik niet verder in ga op jouw posts. Je doet het zelf ook gewoon. En ik weet niet of het onkunde of onwil is, maar ik besteed mijn tijd er niet meer aan.
Wil je mijn geen woorden, zeker niet zulke vuige, in de mond leggen? Bvd.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:41 schreef Danny het volgende:
[..]
Ok. Als jij het normaal vindt dat je als ouder weet dat er een viespeuk aan je 13-jarige dochter heeft gezeten en je meldt dat gewoonweg pas jaren later als een youtuber een oproepje doet dan spoor je als ouder imo niet. Sorry dat ik het zeg. Als je je daar niet in kunt vinden, prima. Is voor jou blijkbaar meteen een makkelijke manier om de lastige vragen mbt je aangetoonde hypocrisie en je dubbele moraal te kunnen negeren, wat altijd handig is als je in een hoek bent geluld
hoor wie het zegtquote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:43 schreef babylon het volgende:
[..]
Wil je mijn geen woorden, zeker niet zulke vuige, in de mond leggen? Bvd.
1 van de problemen die hier speelt is dat het vaak onderling begint met zeggen goh dit was awkward/fout en dat er dan gereageerd wordt met je moet je niet zo aanstellen, is gewoon een flirt of amicaal en bla bla bla.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:41 schreef Danny het volgende:
[..]
Ok. Als jij het normaal vindt dat je als ouder weet dat er een viespeuk aan je 13-jarige dochter heeft gezeten en je meldt dat gewoonweg pas jaren later als een youtuber een oproepje doet, prima. In mijn ogen sporen die lui als ouder niet, sorry dat ik het zeg.
Als je je daar niet in kunt vinden, prima. Is voor jou blijkbaar meteen een makkelijke manier om de lastige vragen mbt je aangetoonde hypocrisie en je dubbele moraal te kunnen negeren, wat altijd handig is als je in een hoek bent geluld
(come to think of it; eerder had je al eens gezegd dat je vaak doelbewust een tegengestelde mening uitte dan waar je daadwerkelijk achter stond oid toch? beetje trollen zeg maar? Dat verklaart het dan wel weer een beetje
Dat ben ik met je eens, maar dat hoor je mij ook niet zeggen.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:39 schreef Danny het volgende:
[..]
Klopt. Ook als je man bent kan dat trouwens. En ook als de verkrachter een vrouw is kan dat. Ik zou graag zien dat dit soort zaken gewoon aangepakt worden voor iedereen en niet alleen voor vrouwen. Het is al erg genoeg dat er met twee maten gemeten wordt als het aankomt op bagatelliseren van het probleem of zelfs het lacherig wegwuiven ervan, maar laten we proberen niet elke vrouw en elke man de daden van een heel klein deel van die groepen weg te zetten. Ook dát is nogal pijnlijk en kwetsend enzo. En compleet bullshit ook nog eens.
[..]
Alles kan voor iedereen pijnlijk zijn. Ook het over een kam scheren van 'mannen' in een adem met 'verkrachters' vind ik pijnlijk. Het leven is soms hard en mensen hebben weleens een mening die anders is dan de jouwe of mijne.
ja, of 'doe normaal man, als zo'n lekker wijf je opeens bij je lul pakt moet je d'r gewoon palen, je bent toch geen homo!'quote:Op zaterdag 22 januari 2022 16:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:
1 van de problemen die hier speelt is dat het vaak onderling begint met zeggen goh dit was awkward/fout en dat er dan gereageerd wordt met je moet je niet zo aanstellen, is gewoon een flirt of amicaal en bla bla bla.
Ik mag hopen dat ouders na het horen dat hun 13-jarige dochter achtervolgd wordt door Marco Borsato om haar bij de kont te voelen niet zeggen 'joh, is gewoon een flirt'. Wat ik al zei; als ouder spoor je dan imo écht niet.quote:Er wordt mensen erg vaak verteld dat ze het verkeerd zien, zich aanstellen of zelfs dat het eigen schuld was ipv te zeggen ga ermee naar de juiste instantie en laat het daar toetsen.
Zo ook in het geval van the voice (vele verhalen over ach is gewoon een flirt, weglachen en het onder de ogen van anderen doen die niets zeggen of doen) en ik kan me voorstellen dat dat op zo’n bbq ook zo is gegaan (wat ik dus niet zeker weet).
Nou ja, als iedereen om je heen het een flirt noemt of 'normaal' kán het ook zo zijn dat vrijwel iedereen om je heen dat ook gewoon zo ziet of dat ook gewoon zo vindt. Ze hoeven natuurlijk niet hun eigen denkbeelden hierover te veranderen om jou te pleasen. Andersom hoeft dat overigens ook niet, dus je kunt alsnog gewoon melden dat er dingen gebeuren die jij zelf onprettig vindt of ongepast. Of je kunt aangifte doen. Wat je niet voor elkaar gaat krijgen is dat mensen die A vinden opeens B gaan zeggen om jou een plezier te doen of omdat jij niet met A om kunt gaan. En deden ze dat wel zouden ze letterlijk in je gezicht staan te liegen.quote:Als jij denkt wow wat is dit, dit is fout, en iedereen om je heen kijkt op noch om ervan of zegt zelfs niets aan de hand joh is de kans redelijk aanwezig dat je aan jezelf gaat twijfelen.
En dat is ook meteen een van de redenen dat er soms valse aangiftes worden gedaan, of in ieder geval dat de 'dader' niet wordt veroordeeld. Als je eerst denkt dat het normaal is en akkoord gaat kan de 'dader' onmogelijk weten dat jij het NIET oké vindt. Achteraf op basis van de woorden van anderen dan alsnog besluiten dat je met terugwerkende kracht toch maar NIET wilde dat het gebeurde is natuurlijk niet heel fair tegenover de ander op dat moment. Die heeft niet opzettelijk verkracht ofzo. Die wist gewoon niet beter dan dat je akkoord was.quote:Daarom zie je ook vrij vaak voorkomen dat het balletje pas echt weer gaat rollen als er met anderen is gepraat die zeggen joh dit kan niet, dit is niet ok.
Evengoed is het belangrijk vrouwen dermate weerbaar te maken dat ze direct aangeven dat ze iets niet willen en als het dan tóch gebeurt ze hier ook gewoon aangifte van doen. Je kunt vanalles bespreken, maar mensen blijven mensen en je houdt altijd rotte appels. En wat niet voorkomen kan worden zal toch bestraft moeten worden. Iets dat alléén kan als de slachtoffers zowel vooraf als achteraf mondiger worden.quote:Dat is dus die ‘cultuur’ en daarom is het zo belangrijk die eens goed te bespreken als samenleving/bedrijf/organisatie of wat dan ook.
Er is geen alternatief. Tenzij jij weet hoe je ongewenst gedrag kunt voorkomen natuurlijk, maar wat ik eerder al tegen iemand anders zei; meldt het dan, want dat zou dé oplossing zijn voor álle vormen van criminaliteit.quote:Dat is dus waarom je zo moet oppassen met de focus teveel te leggen op ja maar had je het maar moeten melden, het van belang is eerst eens te kijken of dat wel zo makkelijk is, of dat ondersteund wordt.
Het is niet zo zwart-wit. Zoals ik al eerder zij, in sommige gevallen hebben vrouwen hier invloed op. Niet voor niets zijn in veel culturen vrouwen verplicht om een mannelijke guardian te houden in bijzijn van vreemde mannen.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 13:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Gevaarlijke situaties?
Zoals naar je werk gaan, thuis zijn, bij familie zijn, naar de bbq van Marco Borsato gaan?
Of lekker dansen in de club, op een terrasje zitten, overdag met vriendinnen samen door het park lopen?
Verreweg het meeste lastig vallen en misbruik vindt plaats op wat geen gevaarlijke plekken zouden moeten zijn. Van de werkvloer tot die bushalte. Maar toch zal en moet altijd even dat niet bestaand geval worden aangehaald van iemand die poedeltjesnaakt midden in de nacht door het bos huppelde, want daar woont de grote boze in de bosjes sleur verkrachter ofzo.
Klopt. Wel kun je imo in sommige gevallen prima zeggen dat een bepaalde handeling van het slachtoffer niet zo handig was. Met een grote stapel geld een achterbuurt inwandelen is bijvoorbeeld niet zo handig. Natuurlijk vraag je er nog steeds niet om overvallen te worden, maar de kans dat het gebeurt wordt natuurlijk wel vergroot.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 16:19 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar dat hoor je mij ook niet zeggen.
Het is meer dat ik me zo oprijg omdat er figuren rondlopen die menen dat het komt omdat je ‘je dan maar niet in een gevaarlijke situatie moet begeven, omdat je assertiever moet zijn, en als het al gebeurd is moet je je niet aanstellen want WOll was veel erger’.
En dat is complete bullshit, voor zowel mannen als vrouwen die dit meegemaakt hebben.
Ja, ik heb het niet voor niets steeds vrij bewust over mensen ipv man/vrouw. En spreek ik over algemene bedrijfscultuur e.d. Ipv man/vrouw.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 16:26 schreef Danny het volgende:
[..]
ja, of 'doe normaal man, als zo'n lekker wijf je opeens bij je lul pakt moet je d'r gewoon palen, je bent toch geen homo!'
[..]
Ik mag hopen dat ouders na het horen dat hun 13-jarige dochter achtervolgd wordt door Marco Borsato om haar bij de kont te voelen niet zeggen 'joh, is gewoon een flirt'. Wat ik al zei; als ouder spoor je dan imo écht niet.
[..]
Nou ja, als iedereen om je heen het een flirt noemt of 'normaal' kán het ook zo zijn dat vrijwel iedereen om je heen dat ook gewoon zo ziet of dat ook gewoon zo vindt. Ze hoeven natuurlijk niet hun eigen denkbeelden hierover te veranderen om jou te pleasen. Andersom hoeft dat overigens ook niet, dus je kunt alsnog gewoon melden dat er dingen gebeuren die jij zelf onprettig vindt of ongepast. Of je kunt aangifte doen. Wat je niet voor elkaar gaat krijgen is dat mensen die A vinden opeens B gaan zeggen om jou een plezier te doen of omdat jij niet met A om kunt gaan. En deden ze dat wel zouden ze letterlijk in je gezicht staan te liegen.
En dan heb ik het hier niet over een groepje vermeende 'daders', maar er werd ook door vrouwen eromheen om gelachen en gezegd dat het gewoon een onschuldige flirt was, of een 'zo is hij nou eenmaal'. Mensen hebben zo allemaal hun eigen normen, waarden, do's en dont's, voorkeuren en afkeuren etc. De ene vrouw vindt het prachtig als ze op straat wordt nagefloten door een groep bouwvakkers, de ander roept al 'sexual harassment' als een kerel vriendelijk groet op straat.
[..]
En dat is ook meteen een van de redenen dat er soms valse aangiftes worden gedaan, of in ieder geval dat de 'dader' niet wordt veroordeeld. Als je eerst denkt dat het normaal is en akkoord gaat kan de 'dader' onmogelijk weten dat jij het NIET oké vindt. Achteraf op basis van de woorden van anderen dan alsnog besluiten dat je met terugwerkende kracht toch maar NIET wilde dat het gebeurde is natuurlijk niet heel fair tegenover de ander op dat moment. Die heeft niet opzettelijk verkracht ofzo. Die wist gewoon niet beter dan dat je akkoord was.
Lastige materie dus.
[..]
Evengoed is het belangrijk vrouwen dermate weerbaar te maken dat ze direct aangeven dat ze iets niet willen en als het dan tóch gebeurt ze hier ook gewoon aangifte van doen. Je kunt vanalles bespreken, maar mensen blijven mensen en je houdt altijd rotte appels. En wat niet voorkomen kan worden zal toch bestraft moeten worden. Iets dat alléén kan als de slachtoffers zowel vooraf als achteraf mondiger worden.
[..]
Er is geen alternatief. Tenzij jij weet hoe je ongewenst gedrag kunt voorkomen natuurlijk, maar wat ik eerder al tegen iemand anders zei; meldt het dan, want dat zou dé oplossing zijn voor álle vormen van criminaliteit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |