abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203315878
:P

twitter
pi_203315950
quote:
Waar doet die een voorspelling over de timing?
Waar praat hij in absolute termen dat de markt (veel) lager zal noteren in de toekomst?

Wat je volgens mij vooral doet is misinterpreteren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203315971
quote:
On the Nasdaq exchange, 42% of stocks have now been cut in half from their 52-week highs.

Since the 2008 financial crisis, only Mar 12 - Apr 8, 2020, saw more stocks down 50% or more.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 22 januari 2022 @ 15:24:20 #179
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203315993
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ah dus de markt is al gecrashed eigk :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203315999
twitter
pi_203316082
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:24 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ah dus de markt is al gecrashed eigk :P
Er zijn letterlijk een paar firma's meer dan een factor 10 overgewaardeerd.

Maar de echt grote jongens bepalen de stand van de index... Ik zou als ik zou stock picken gewoon wel eerst uitzoeken wat ik een redelijke waardering vind voor het aandeel.

Ik vind veel growth stock "verschrikkelijk" overgewaardeerd.
Ik ben benieuwd wat de inflatie gaat doen straks... Goed voor energiebedrijven slecht voor al het overige.... Met hogere rentes (eindelijk) slecht voor growth.. En de earnings zullen teruglopen en dat effect wat je dan in P/E ziet wordt bij die bedrijven dan nog wat uitvergroot.

Naar mijn mening is het gewoon een nuchtere observatie om te hebben dat de aandelen over de markt breed gemiddeld 50% kunnen zakken nu.

in 2000-2001 ging de AEX van 700 punten naar 280.

Mja ik ben wel blij met mijn AEX put opties 550 en 500 uitoefenprijs... En value stock Gazprom ondanks dat politieke risico wat nu wel écht enorm is mbt Ukraine en oostwaartse gasstromen.
pi_203316399
quote:
Grantham also said that the stock market has its own “psychological node” and behaves independently from economic realities.

“The market can go up on bad news and go up on good news,” Grantham said. “It can interpret a Trump victory as bullish and then seamlessly interpret a Biden victory as bullish. There are all the characteristics of a bubble. There’s nothing much you can throw at when it gets going.”

A successful vaccine or a second fiscal stimulus in the US won’t change the fact that the stock market is in a bubble, he added.
quote:
On Thursday, he said 12 months would be a "stretch" for the bubble to continue inflating, while 24 more months of rising prices would be "extremely unlikely."

"I've never had any allusions about my ability to time the bubble breaking, I have a very low definition of success," said Grantham. "It's just sooner or later, the market will be lower than the point at which I suggested you should get out."
quote:
He added that low risk-free rates from the Federal Reserve have pushed up the prices of assets.

"The one reality you can never change is that a higher-priced asset will always produce a lower return than a lower-priced asset. You can't have your cake and eat it. You can enjoy it now, or you can enjoy it steadily in the distant future, but not both. And the price we will pay for having this market go higher and higher is a lower and lower 10-year return from the peak," the investor said.
https://www.businessinsid(...)azy-rally-this-year/

Komen toch wel een paar zaken naar voren die ik al benoemd had.
pi_203318009
https://www.businessinsid(...)am-prognose-zeepbel/

Hier ook al. Feb 2021. Je zal maar naar hem geluisterd hebben..

edit: okt 2020, juni 2020

edit Febr 2018
https://www.institutional(...)g-to-jeremy-grantham

januari 2018
https://www.cityam.com/je(...)bubbles-warns-stock/

augustus 2015
https://www.ft.com/content/82737cca-39f2-11e5-bbd1-b37bc06f590c

juli 2016

https://archive.canadianb(...)nother-market-crash/

o nou zie ik dat de freshprince dit al had uitgezocht

[ Bericht 10% gewijzigd door SOG op 22-01-2022 18:05:11 ]
pi_203327677
Mensen, een dilemma: Ik heb dit jaar een vrij grote som (we hebben het over tienduizenden euro's) in Nasdaq ETF's gezet. Ik ben dus hoog ingestapt.

Ik proef aan alles dat we de komende weken nog wel even gaan zakken. Nou dacht ik er toch aan om 30-40 procent eruit te halen en een paar weken later er weer in te stoppen. Verstandige keus?

Anders zou ik het er gewoon in laten zitten maar dan blijft de aankoopwaarde dus enorm hoog terwijl ik nu in ieder geval de aankoopwaarde van mijn etf's wat kan drukken. (Tegelijkertijd besef ik mij dat ik hiermee meewerk aan de beurscrash.)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2022 08:57:53 ]
  zondag 23 januari 2022 @ 09:03:50 #185
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203327717
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 08:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mensen, een dilemma: Ik heb dit jaar een vrij grote som (we hebben het over tienduizenden euro's) in Nasdaq ETF's gezet. Ik ben dus hoog ingestapt.

Ik proef aan alles dat we de komende weken nog wel even gaan zakken. Nou dacht ik er toch aan om 30-40 procent eruit te halen en een paar weken later er weer in te stoppen. Verstandige keus?

Anders zou ik het er gewoon in laten zitten maar dan blijft de aankoopwaarde dus enorm hoog terwijl ik nu in ieder geval de aankoopwaarde van mijn etf's wat kan drukken. (Tegelijkertijd besef ik mij dat ik hiermee meewerk aan de beurscrash.)
Time in the market > timing the market

Conclusie; je kunt zeker gelijk krijgen, maar het verleden heeft al vaak genoeg laten zien dat blijven zitten het meeste rendement oplevert.

Aan de andere kant, als het jou meer rust geeft is dat ook iets waard. Maar kom dan over een maand niet klagen dat je hoger moet instappen. :P
pi_203327857
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stel, de S&P 500 zakt echt 50% zoals hij voorspelt, waar investeert men dat geld dan in?
Als je bijvoorbeeld 10.000 in een S&P 500 etf hebt geinvesteerd en er is een 50% crash, dan heb je nog 5.000 over en die is nog steeds geinvesteerd in de S&P 500 etf. Er is geen cashflow in of uit voor de gemiddelde aandeelhouder.

Je vraag lijkt te suggereren dat er een bedrag vrijvalt om te investeren... hoe bedoel je dit precies?
pi_203327938
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:21 schreef jaco het volgende:

[..]
Als je bijvoorbeeld 10.000 in een S&P 500 etf hebt geinvesteerd en er is een 50% crash, dan heb je nog 5.000 over en die is nog steeds geinvesteerd in de S&P 500 etf. Er is geen cashflow in of uit voor de gemiddelde aandeelhouder.

Je vraag lijkt te suggereren dat er een bedrag vrijvalt om te investeren... hoe bedoel je dit precies?
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen. De vraag is waar zij (diegene die het geld eruit halen) het dan in investeren.
pi_203328090
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:30 schreef Anton91 het volgende:

[..]
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen. De vraag is waar zij (diegene die het geld eruit halen) het dan in investeren.
Klopt, dat bedoel ik idd.

Mijn vermoeden is toch dat zodra de koersen weer wat bijtrekken na een correctie of crash, men weer instapt wegens fomo.

In 2008 was de spaarrente bijvoorbeeld nog ruim 2,5% en op sommige deposito's zelfs 4,5% maar dat heb je nu ook niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2022 09:52:15 ]
pi_203328669
quote:

[..]
Bij een normaal rentebeleid vlucht je dan in obligaties
pi_203328894
quote:

[..]
Feitelijk hoeven niet zoveel mensen hun geld eruit te halen. Ik weet niet wat de volumes nu zijn, maar als een fractie van de mensen hun aandelen verkoopt in een markt waar amper vraag is, dan gaat het hard dalen. Ook al blijft 99% van de mensen zitten waar ze zitten.

Daarnaast kun jij natuurlijk ook van aandelen naar derivaten waarmee je speculeert op een daling van de markt.
pi_203328990
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:05 schreef maan_man het volgende:

[..]
Feitelijk hoeven niet zoveel mensen hun geld eruit te halen. Ik weet niet wat de volumes nu zijn, maar als een fractie van de mensen hun aandelen verkoopt in een markt waar amper vraag is, dan gaat het hard dalen. Ook al blijft 99% van de mensen zitten waar ze zitten.

Daarnaast kun jij natuurlijk ook van aandelen naar derivaten waarmee je speculeert op een daling van de markt.
De stap van belegger naar speculant is nogal fors. Dan heb je een andere horizon.
pi_203330076
quote:

[..]
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen.
Nee, dat is niet het bepalende kenmerk. Diegene die het geld uit een aandeel haalt, verkoopt dat aandeel immers aan een ander. Dat is iemand die er in stapt. Er kan geen netto uitstroom zijn.

Een aandeel koers zakt omdat de gemiddelde schatting van de toekomstige kasstromen van het achterliggende bedrijf daalt. Bijvoorbeeld Peloton is in problemen. De koers is nu 27.06. De meest positieve potentiele koper denkt maandag: ik heb toch nog 9.90 over voor Peloton. De meest negatieve houder van het aandeel denkt: ik vind het ondanks alle problemen toch minimaal 10.10 waard. Het marktsysteem zet dan een koers van 10.00 neer, zonder dat er een aandeel van eigenaar is gewisseld. In de praktijk koopt de marketmaker waarschijnlijk een paar aandelen voor 10.10 maar mijn punt is dat de koers niet wordt gedreven door het volume van de handel.
pi_203331380
quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:03 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Time in the market > timing the market

Conclusie; je kunt zeker gelijk krijgen, maar het verleden heeft al vaak genoeg laten zien dat blijven zitten het meeste rendement oplevert.

Aan de andere kant, als het jou meer rust geeft is dat ook iets waard. Maar kom dan over een maand niet klagen dat je hoger moet instappen. :P
Een mooi cliché maar als de markt nog weken bearish is (en daar hebben we toch wel aanwijzingen voor) zou het wellicht toch vrij slim zijn om er wat uit te halen.

Ik houd morgen de boel in de gaten en dan maak ik een beslissing.
pi_203331498
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 17:53 schreef SOG het volgende:
https://www.businessinsid(...)am-prognose-zeepbel/

Hier ook al. Feb 2021. Je zal maar naar hem geluisterd hebben..

edit: okt 2020, juni 2020

edit Febr 2018
https://www.institutional(...)g-to-jeremy-grantham

januari 2018
https://www.cityam.com/je(...)bubbles-warns-stock/

augustus 2015
https://www.ft.com/content/82737cca-39f2-11e5-bbd1-b37bc06f590c

juli 2016

https://archive.canadianb(...)nother-market-crash/

o nou zie ik dat de freshprince dit al had uitgezocht
De grote vraag is alleen of jullie hem goed interpreteren. The market can stay irrational longer than you can remain solvent.

Gedurende deze jaren heeft deze man wel wat factoren meer geld in aandelen gehad dan wij bij elkaar.
pi_203331696
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Een mooi cliché maar als de markt nog weken bearish is (en daar hebben we toch wel aanwijzingen voor) zou het wellicht toch vrij slim zijn om er wat uit te halen.

Hmm...

Kzie zelf niet zo de ratio in. Behalve dan "riding the wave as long as it goes up" en er dan bij - 10% uitstappen.. Soort van momentum theorie...

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 23-01-2022 14:31:40 ]
pi_203332152
Is lastig. Je kan ook een middenweg pakken. Je verkoopt de nasdaq etf en pleurt het in de top 10-20 stocks van de nasdaq100. Beperk je het risico naar beneden. Of je verkoopt de nasdaq en pleurt het in de sp500.

Nasdaq100 staat nu minus 13.9 procent vanaf de top.
Nasdaq composit minus 15
Sp500 minus 8.6 procent
pi_203332575
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:35 schreef jaco het volgende:

[..]
Nee, dat is niet het bepalende kenmerk. Diegene die het geld uit een aandeel haalt, verkoopt dat aandeel immers aan een ander. Dat is iemand die er in stapt. Er kan geen netto uitstroom zijn.

Een aandeel koers zakt omdat de gemiddelde schatting van de toekomstige kasstromen van het achterliggende bedrijf daalt. Bijvoorbeeld Peloton is in problemen. De koers is nu 27.06. De meest positieve potentiele koper denkt maandag: ik heb toch nog 9.90 over voor Peloton. De meest negatieve houder van het aandeel denkt: ik vind het ondanks alle problemen toch minimaal 10.10 waard. Het marktsysteem zet dan een koers van 10.00 neer, zonder dat er een aandeel van eigenaar is gewisseld. In de praktijk koopt de marketmaker waarschijnlijk een paar aandelen voor 10.10 maar mijn punt is dat de koers niet wordt gedreven door het volume van de handel.
Dit wel ja. Behalve dan dat ik het vind impliceren dat men rationeel hier naar kijkt.

Inzichten zijn ook dat men met andere verdisconteringsvoeten werkt met stijgende beurskoersen... Markt is grillig.
pi_203332866
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De stap van belegger naar speculant is nogal fors. Dan heb je een andere horizon.
Ik heb het niet perse over particulieren het kunnen ook grote fondsen zijn die de accenten net wat anders leggen.
pi_203333373
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 15:25 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ik heb het niet perse over particulieren het kunnen ook grote fondsen zijn die de accenten net wat anders leggen.
Goed punt.
Soms kijk ik teveel als particulier naar dit soort zaken maar wij zijn natuurlijk maar een klein onderdeel van het geheel.

De berenmarkt die zich nu wat lijkt te vormen biedt wel mooi de kans om te zien welke aandelen zich goed houden onder dit soort omstandigheden. En dan terugkijkend naar eerdere crisis zie je daar soms toch iets van een patroon in.

De Nasdaq aandelen die ik heb houden zich nog wel redelijk op het moment, dus daar blijf ik wel in. Zijn stuk voor stuk ook wel sterke bedrijven. Misschien dat ik inderdaad nog wel wat van m'n Nasdaq ETF verkoop (staat nog op winst overigens) en dat in CocaCola, P&C, Mondelez, Costco, Heineken, Ahold en dat soort "consumer staples" aandelen stop.

Maar even kijken hoe de markt zich ontwikkelt.
pi_203334415
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

De markt proberen te voorspellen op een termijn van dagen/weken is echt waanzin (op wat professionals na misschien).

De meeste verliezen die particulieren lijden komen door dit soort acties. Instappen op een bepaald punt en als het dan eenmaal naar beneden is gegaan weer impulsief uitstappen. En dan even later op een willekeurig punt weer instappen. Maar ja, dan heb je nét weer die ene correctie naar boven gemist, etcetera.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat de Nasdaq omhoog gaat. Wel dat ik geen flauw idee heb wat de Nasdaq gaat doen. Net zoals jij geen idee hebt, of een of andere blogger op IEX, of een commentator van RTL-Z. Bij een goede beleggingsstrategie kan je al die jan-doedels ook gewoon lekker negeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')