S&P500 of zelfs wereldwijd ja, de bekende Vanguard ETF's bijvoorbeeld. En daar dan gewoon 25 jaar lang blind geld in stoppen elke maand, wat je kan missen naast je gezonde spaarbuffer. Dat beschouw ik zelf eigenlijk wel als het nieuwe sparen nu, met dit soort inflatie en negatieve rentes die beginnen op te duiken.quote:Op maandag 17 januari 2022 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het grootste gevaar voor spaargeld is (hyper)inflatie.
Wil je redelijk veilig beleggen dan neem je een S&P500 ETF. Dan moeten er eerst 500 bedrijven failliet gaan voordat je je geld kwijt bent. Historisch rendement is zo'n 8% per jaar maar uiteraard kan je ook 5 of 10 jaar in de min blijven. Zolang je het geld niet nodig hebt, is dat op zich geen echt probleem.
Dit. Alleen voorheen droeg de bank de risico's, nu draag je die zelf. Daar staat tegenover dat je in potentie meer profiteert van de winst. Echter de garantie op x procent is weg en dat is best jammer want een hoop mensen willen gewoon die garantie en verder niets.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 03:34 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
S&P500 of zelfs wereldwijd ja, de bekende Vanguard ETF's bijvoorbeeld. En daar dan gewoon 25 jaar lang blind geld in stoppen elke maand, wat je kan missen naast je gezonde spaarbuffer. Dat beschouw ik zelf eigenlijk wel als het nieuwe sparen nu, met dit soort inflatie en negatieve rentes die beginnen op te duiken.
Ik hou ook 5-10% aan in crypto, gewoon omdat ik het ook leuk vind om daarmee te klooien, zie het maar als het hoge risico deel van de portefeuille
Meer dan een jaarsalaris op je spaarrekening laten staan is gewoon zonde eigenlijk.
Die garantie kan je krijgen van mij hoor, ik betaal liever de rente aan mijn mede mens dan aan de bank voor mijn hypotheek.quote:Op woensdag 19 januari 2022 18:55 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dit. Alleen voorheen droeg de bank de risico's, nu draag je die zelf. Daar staat tegenover dat je in potentie meer profiteert van de winst. Echter de garantie op x procent is weg en dat is best jammer want een hoop mensen willen gewoon die garantie en verder niets.
Ik kan 2 ton spreiden over verschillende schuldenaars of ik kan 1 FOK'er dat geld lenen met het risico dat hij morgen onder de tram loopt en arbeidsongeschikt raakt. Nogal een verschil eh. Natuurlijk gaat geen particulier belegger dat risico nemen. Als je rendabel was had je wel een lening bij de bank gehad.quote:Op woensdag 19 januari 2022 19:26 schreef namliam het volgende:
[..]
Die garantie kan je krijgen van mij hoor, ik betaal liever de rente aan mijn mede mens dan aan de bank voor mijn hypotheek.
Maar ja, dat durft weer niemand.
Als een ondernemer geen winst op je kan maken staakt die het product (sparen) en zal je zelf moeten gaan ondernemen als je meer wilt verdienen. Leven zonder risico bestaat niet.quote:Op woensdag 19 januari 2022 18:55 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dit. Alleen voorheen droeg de bank de risico's, nu draag je die zelf. Daar staat tegenover dat je in potentie meer profiteert van de winst. Echter de garantie op x procent is weg en dat is best jammer want een hoop mensen willen gewoon die garantie en verder niets.
Of deze verdeling eenzijdig is hangt met name af van het aantal stenen wat je bezit (ik bedoel: als het je eigen huis betreft is het wel ok, als dit naast je eigen huis ook aanzienlijke investeringen zijn, dan zou ik meer spreiden overwegen).quote:Op woensdag 19 januari 2022 23:30 schreef Sport_Life het volgende:
Ik doe grofweg 95,238% in stenen, 0,3% in beleggingen, 4,4% op de bank.
Ik heb dan ook een lening van de bank... en natuurlijk ga je mij geen 2 ton geven/lenen.quote:Op woensdag 19 januari 2022 22:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik kan 2 ton spreiden over verschillende schuldenaars of ik kan 1 FOK'er dat geld lenen met het risico dat hij morgen onder de tram loopt en arbeidsongeschikt raakt. Nogal een verschil eh. Natuurlijk gaat geen particulier belegger dat risico nemen. Als je rendabel was had je wel een lening bij de bank gehad.
Je bent interessant als 10e huisje. Niet voor een particulier investeerder
Zonder platform, en het andere geld dan? Hoe vestigen we de hypotheek? Wie gaat het uitnutten als je besluit arbeidsongeschikt te raken.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:46 schreef namliam het volgende:
[..]
Ik heb dan ook een lening van de bank... en natuurlijk ga je mij geen 2 ton geven/lenen.
Maar je zou me wellicht 10k kunnen lenen, feitelijk als via een Collin of SIG gebeurd alleen zonder tussenkomst van het platform
Ik ben zelf sinds kort begonnen via Meesman Indexbeleggen na wat te hebben gelezen op de FIRE-Reddit. In principe beleggen zij via een fonds in meerdere ETFs, wat je zelf ook zou kunnen doen via DeGiro. Ik vind het zelf alleen makkelijk (en weerhoudt me om te handelen) om gewoon een bedrag over te maken. En meesman heeft vrij lage kosten, ookal is het een fondsbeheerder technisch gezien.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 23:16 schreef 100above het volgende:
Je hoort anders wel steeds op de radio na talloze advertenties "pas op je kunt je inleg verliezen''. Voor de beginner zonder kennis zou je een ETF tracker aanraden?
Bij een vaste baan is de kans aannemelijk dat je al een pensioenopbouw hebt, dan zijn de pensioen beleggen voordelen lager. Plus het nadeel dat het gelijk voor hele lange tijd vast ligt. De pensioenleeftijd zal niet altijd lekker laag blijven. Maar dat zijn keuzesquote:Op zaterdag 22 januari 2022 12:59 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Ik ben zelf sinds kort begonnen via Meesman Indexbeleggen na wat te hebben gelezen op de FIRE-Reddit. In principe beleggen zij via een fonds in meerdere ETFs, wat je zelf ook zou kunnen doen via DeGiro. Ik vind het zelf alleen makkelijk (en weerhoudt me om te handelen) om gewoon een bedrag over te maken. En meesman heeft vrij lage kosten, ookal is het een fondsbeheerder technisch gezien.
Fondskeuze is sinds dit jaar wel vrij beperkt, maar ik wil het zelf ook zo simpel mogelijk houden. Denk dat als ik vaste baan heb, via Brand New Day aan pensioen beleggen ga doen ivm fiscale voordelen.
Zeker waar, geen idee of je automatisch je gehele jaarruimte bij een werkgeverspensioen gebruikt of dat dit per werkgever verschilt. Ik zie het lange tijd vastliggen ook wel weer als voordeel ivm compound interest. Dus zelfs als ik er bv. slechts 50¤ per maand in zou stoppen.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 13:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij een vaste baan is de kans aannemelijk dat je al een pensioenopbouw hebt, dan zijn de pensioen beleggen voordelen lager. Plus het nadeel dat het gelijk voor hele lange tijd vast ligt. De pensioenleeftijd zal niet altijd lekker laag blijven. Maar dat zijn keuzes
De kans dat je het nooit zelf mag gaan gebruiken zal wel snel zijn. Ik denk dat de jaarruimte per werkgever zal verschillen. In mijn geval kan ik (nagenoeg) niets zelf bijleggen.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 16:19 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Zeker waar, geen idee of je automatisch je gehele jaarruimte bij een werkgeverspensioen gebruikt of dat dit per werkgever verschilt. Ik zie het lange tijd vastliggen ook wel weer als voordeel ivm compound interest. Dus zelfs als ik er bv. slechts 50¤ per maand in zou stoppen.
Welke kans van nooit gebruiken bedoel je? Vroegtijdig overlijden of dat het pensioen systeem wordt aangepast of?quote:Op zaterdag 22 januari 2022 16:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De kans dat je het nooit zelf mag gaan gebruiken zal wel snel zijn. Ik denk dat de jaarruimte per werkgever zal verschillen. In mijn geval kan ik (nagenoeg) niets zelf bijleggen.
Beiden. Maar bij een van de twee kan je dan nog altijd je heffingen betalenmquote:Op zaterdag 22 januari 2022 16:29 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Welke kans van nooit gebruiken bedoel je? Vroegtijdig overlijden of dat het pensioen systeem wordt aangepast of?
Simpelste is account openen bij DeGiro, iedere maand of kwartaal braaf voor een vast bedrag S&P500 ETF's kopen en er verder niet naar omkijken.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 23:16 schreef 100above het volgende:
Je hoort anders wel steeds op de radio na talloze advertenties "pas op je kunt je inleg verliezen''. Voor de beginner zonder kennis zou je een ETF tracker aanraden?
Jij maakt het meteen wel heel dramatisch zeg. Als je (zoals door velen hier aangeraden) maandelijks wat geld in een ETF steekt en het doet met geld dat je niet direct nodig hebt, is het allemaal echt niet zo spannend. Mentaal voorbereiden op beleggen is voor de meesten echt niet nodig.quote:Op zondag 23 januari 2022 15:59 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
Ik vind beleggen wel enorm overhyped. Het kan zeker wel rendabel zijn als je er verstand van hebt en belegt in iets wat rendabel is, je komt dan ook meer winstgevend uit de kast dan wanneer een bepaald bedrag op je spaarrekening zou staan. Máár er zijn altijd risico's aan verbonden, dat is bij íedereen zo. Als iemand er kaas van heeft gegeten en ook verstand heeft van beleggen en weet waar diegene in belegt, dan is de kans aannemelijk dat het risico wat kleiner is dan iemand die er geen verstand van heeft en maar meegaat met de meute. Je moet ook mentaal weten wat je kunt verwachten en hoe je kunt anticiperen bij een dalende koers, er komt veel meer bij kijken. Ik ben dan ook van mening dat niet iedereen zomaar in de beleggingswereld moet stappen, voor sommigen is het juist meer rendabel om te blijven sparen omdat je nu eenmaal ook je inzet kunt verliezen met het beleggen. Ik zou het wel adviseren als je er wat voor voelt en er ook kaas van hebt gegeten of bereid bent om dat te doen óf erin gaat met een bedrag waarbij je accepteert dat je mogelijk dat bedrag geheel kunt verliezen. Wanneer er sprake is van dalende koersen hoor je de meeste mensen amper maar wanneer er sprake is van een stijging dan hoor je iedereen. Ik heb het gevoel dat veel mensen hier een fear of missing out (FOMO) bij hebben. Mijns inziens geheel ongepast. Beleggen komt met risico maar als je er verstand van hebt of je erin verdiept dan kun je er zeker wel rendabel uitkomen maar dat is niet gegarandeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |