abonnement Unibet Coolblue
pi_203155090
Ik ben bezig met een coronaklusje. Wandje achter de keuken tegelen. Nu heb ik achter de kookplaat wat tegels weggebikt met een steenbeitel en de de opspatranden ook. Lompe gaten nu in de muur. Ik ben geen pro :D
Bij de bouwmarkt zeiden ze dat ik de eventuele gaten kon dichten met poederende tegellijm. Nu vraag ik mij af of dat nog steeds de juiste weg is met zulke gaten.

Iemand een idee?

Die groene muur is geverfd met schrobvaste verf. Voorstrijk en daarna tegellijm? Zal dat hechten?

Er komen 10x10 tegeltjes op.

\





pi_203155462
Toen ik tegels legde vroeger liet ik het altijd glad stuccen. Dat werkt fijner.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203156245
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Toen ik tegels legde vroeger liet ik het altijd glad stuccen. Dat werkt fijner.
Ik zou gewoon opvullen met meer tegellijm op plekken waar de muur dieper is.

Ben niet zo van de extra uitgaven als ik wat doe.
pi_203156566
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2022 16:21 schreef Sfancta het volgende:

[..]
Ik zou gewoon opvullen met meer tegellijm op plekken waar de muur dieper is.

Ben niet zo van de extra uitgaven als ik wat doe.
Ik zou dat nu inderdaad ook niet meer doen want het kost een jaar voordat het gestuct is. Als je het zelf kunt, dan zou ik het wel doen.
13 jaar geleden moest ik er al 2 maanden op wachten, maar nu is een jaar al snel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203159173
Als t grotere tegels zijn, zeg groter dan 30x30 dan effe voorstrijken en vlak trekken met tegellijm (poederlijm, geen poederende lijm)
Laten drogen en dan dik inkammen en tegelen.

Zijn het kleine tegels dan wil je de wand echt 100 procent strak hebben. Dus stucadoor laten komen, of een dun wediplaatje tegen de muur lijmen en daar op tegelen.
pi_203161592
Ik zou de ergste gaten eerst eens glad stuccen/afstrijken met tegellijm. Als dat droog is gaan tegelen.

Ook afhankelijk van welke tegel je neemt. Die handvorm tegeltjes zijn van zich eigen ook al niet glad en strak.
pi_203161774
Van de 4 meter wand is het eigenlijk maar 1 meter met gaten. Denk dat ik toch met tegellijm ga proberen. Als het andere tijden waren dan zou ik een stucadoor laten komen als ik jullie zo hoor.

De tegels 10cm bij 10cm tegels zijn inderdaad niet glad en strak. Zit licht golvende vorm in, plus de randen zijn ook niet kaarsrecht.

Nu heb ik nog 2 vragen.
Als de gaten gevuld zijn, moet er dan weer voorstrijk over de delen gevuld met tegellijm?
Is de coba voorstrijk voor zuigende ondergronden geschikt voor over schrobvaste verf?
pi_203163477
Ik zit met verbazing jullie adviezen te lezen. Waarom zou je in hemelsnaam gaten vullen met tegellijm? Een zak fatsoenlijke tegellijm kost 30 euro. Een zak cement 5 euro. En het gaat hard met je tegellijm als je gaten probeert te vullen. Daarnaast is tegelijm niet bedoeld om gaten te vullen maar alleen kleine oneffenheden (bij het tegelen). Tegellijm moet niet aan de lucht drogen maar een verbinding aan gaan met de ondergrond en de tegel.

Zorg dat je ondergrond goed vlak is, dus ook ff de laatste restjes tegellijm wegbikken. Als de gaten diep genoeg zijn eerst vullen met cement of gips. Laatste is makkelijker te smeren, spaan of spackmes breder dan het gat en je smeert het zo dicht. In principe kun je hier je hele muur meer opvullen (scheelt weer dure tegellijm). Vervolgens voorstrijken en daarna tegelen. Tip druk de eerste tegels niet te diep anders kun je verderop geen oneffendheden meer opvangen. Kijk van tevoren met een lange lat en waterpas waar je verwacht dat de lijm het dikst wordt. Latex hoef je niet voor te strijken, het gaat erom dat de muur niet meer zuigend is waardoor de tegellijm verbrandt (te snel opdroogt). Koop goede flexibele tegellijm, dus niet huismerk. Bijv. Schonox. Nog een tip voor de beginnende tegelaar; als je gaat tegelen gooi dan een natte doek over je emmer met lijm, zo blijft je lijm langer verwerkbaar. Denk ook na over kleur voegen, in een keuken worden lichte voegen vaak smerig.

Succes met de klus!

[ Bericht 5% gewijzigd door Knuppel1983 op 13-01-2022 00:30:20 ]
pi_203164433
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2022 00:02 schreef Knuppel1983 het volgende:
Ik zit met verbazing jullie adviezen te lezen. Waarom zou je in hemelsnaam gaten vullen met tegellijm? Een zak fatsoenlijke tegellijm kost 30 euro. Een zak cement 5 euro. En het gaat hard met je tegellijm als je gaten probeert te vullen. Daarnaast is tegelijm niet bedoeld om gaten te vullen maar alleen kleine oneffenheden (bij het tegelen). Tegellijm moet niet aan de lucht drogen maar een verbinding aan gaan met de ondergrond en de tegel.

Zorg dat je ondergrond goed vlak is, dus ook ff de laatste restjes tegellijm wegbikken. Als de gaten diep genoeg zijn eerst vullen met cement of gips. Laatste is makkelijker te smeren, spaan of spackmes breder dan het gat en je smeert het zo dicht. In principe kun je hier je hele muur meer opvullen (scheelt weer dure tegellijm). Vervolgens voorstrijken en daarna tegelen. Tip druk de eerste tegels niet te diep anders kun je verderop geen oneffendheden meer opvangen. Kijk van tevoren met een lange lat en waterpas waar je verwacht dat de lijm het dikst wordt. Latex hoef je niet voor te strijken, het gaat erom dat de muur niet meer zuigend is waardoor de tegellijm verbrandt (te snel opdroogt). Koop goede flexibele tegellijm, dus niet huismerk. Bijv. Schonox. Nog een tip voor de beginnende tegelaar; als je gaat tegelen gooi dan een natte doek over je emmer met lijm, zo blijft je lijm langer verwerkbaar. Denk ook na over kleur voegen, in een keuken worden lichte voegen vaak smerig.

Succes met de klus!
De tegellijm waar ik mee werk (pci nanolight) is gewoon geschikt voor dit doel hoor. Staat in t productblad.

Die paar gaatjes ga je toch geen andere zak materiaal voor aanschaffen? Daarbij hoef je met tegellijm niet 2 x voor te strijken.

Juist op niet zuigende ondergronden moet je weer voorstrijken met een ander soort voorstrijk. Ik zou altijd even voorstrijken met voorstrijk van t zelfde merk als de tegellijm. Je wil voor die paar euro toch geen risico lopen dat alles van de muur dondert?
pi_203166566
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 06:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]
De tegellijm waar ik mee werk (pci nanolight) is gewoon geschikt voor dit doel hoor. Staat in t productblad.

Die paar gaatjes ga je toch geen andere zak materiaal voor aanschaffen? Daarbij hoef je met tegellijm niet 2 x voor te strijken.

Juist op niet zuigende ondergronden moet je weer voorstrijken met een ander soort voorstrijk. Ik zou altijd even voorstrijken met voorstrijk van t zelfde merk als de tegellijm. Je wil voor die paar euro toch geen risico lopen dat alles van de muur dondert?
Ehm nee. Voorstrijk is voor zuigende ondergronden en moet in het materiaal trekken. Wanneer je latex voorstrijkt leg je een laagje hars erop wat meer kwaad dan goed doet. Wat jij bedoelt is aanbranden op gladde ondergronden, en dat doe je in principe alleen op geglazuurde tegels. Hoe diep/groot de gaten zijn is lastig te zien op de foto's en kan TS beter beoordelen, maar volgens mij is het meer dan 'een paar gaatjes'. Is het dat wel dan eens, gewoon met dezelfde tegellijm doen mits deze daarvoor geschikt is zoals de PCI die je aangeeft.
pi_203166824
Ik heb het hier gewoon met rotband dichtgesmeerd. Die troep kost geen drol. Mooi gladmaken en dan de tegellijm er overheen.
A mind with a heart of it's own
pi_203167680
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2022 11:11 schreef DrMarten het volgende:
Ik heb het hier gewoon met rotband dichtgesmeerd. Die troep kost geen drol. Mooi gladmaken en dan de tegellijm er overheen.
7 euro bij de Praxis. Is ook een idee. Hoe lang moet dat spul drogen als ik het gesmeerd heb? Ik zie dat het alleen voor gaten vanaf 5 mm geschikt is.
pi_203167981
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 12:07 schreef zoz het volgende:

[..]
7 euro bij de Praxis. Is ook een idee. Hoe lang moet dat spul drogen als ik het gesmeerd heb? Ik zie dat het alleen voor gaten vanaf 5 mm geschikt is.
Gangbaar is 1dag per mm. Hoewel ik weleens 3 maanden heb moeten wachten voordat een muur verfdroog was.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203168133
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Gangbaar is 1dag per mm. Hoewel ik weleens 3 maanden heb moeten wachten voordat een muur verfdroog was.
Een hele muur duurt vast ook wat langer.
pi_203179973
Geen rotband en lijm bij de praxis halen. Het ziet er het zelfde uit maar is ander spul.
pi_203183403
Na jullie advies en tips kom ik op de volgende werkwijze.

Plan van aanpak:

-grote gaten voorstrijken met coba voorstrijk voor zuigende ondergronden en daarna vullen met tegellijm. 2 dagen laten drogen.
-delen die niet gesausd zijn voorstrijken met dezelfde coba voorstrijk. 2 uur laten drogen.
-tegellijm smeren en plakken maar :)

De gedeelte van de muur dat gesausd is met schrobvaste verf, moet deze met een andere voorstrijk behandeld worden of kun je daar meteen tegellijm op smeren? Je hebt ook coba voorstrijk voor niet zuigende ondergronden. Dit is eigenlijk voor als je over bestaande tegels gaat tegelen.

Bij het weghalen van een bovenkast kwam ik erachter dat een wcd net te laag zit en achter de tegels komt. Deze wil ik een 10cm hoger plaatsen.

plan:
- kabels omhoog trekken de leiding in.
- met een gatenboor boven de bestaande wcd een gat boren voor een nieuwe wcd.
- nieuwe wcd erin drukken.
- oude wcd eruit halen en gat dichtsmeren met weber repair snelcement. https://www.gamma.nl/asso(...)ement-2-kg/p/B508809

Hoe lang zal het snelcement moeten drogen als je erover gaat tegelen?

Mocht er animo voor zijn dan wil ik voor het vermaak best foto's plaatsen als ik aan de slag ga :D
pi_203183525
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 02:04 schreef Nico987 het volgende:
Geen rotband en lijm bij de praxis halen. Het ziet er het zelfde uit maar is ander spul.
Klopt het is hetzelfde merk, echter de verpakking ziet er anders uit wn de kwaliteit is echt echt bedroevend ivm de echte rotband.
Dit geldt voor veel producten zoals bv ook sikkens...

Het merk is hetzelfde echter de kwaliteit is echt extreem veel slechter dan het echte merk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203184391
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt het is hetzelfde merk, echter de verpakking ziet er anders uit wn de kwaliteit is echt echt bedroevend ivm de echte rotband.
Dit geldt voor veel producten zoals bv ook sikkens...

Het merk is hetzelfde echter de kwaliteit is echt extreem veel slechter dan het echte merk.
Zelfs de verpakking is op de barcode na gelijk. Mijn vdrbwas stucadoor, en tijdens de verbouwing kreeg ik vaak te horen om 17.00 voor morgen moeten er nog 2 pakken bij. 1 keer dacht ik, ik haal het even bij de praxis dan hoef ik niet om 6.30 bij de stuc Inn te staan. Dat heb ik geweten.
pi_203184511
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:04 schreef zoz het volgende:
Na jullie advies en tips kom ik op de volgende werkwijze.

Plan van aanpak:

-grote gaten voorstrijken met coba voorstrijk voor zuigende ondergronden en daarna vullen met tegellijm. 2 dagen laten drogen.
-delen die niet gesausd zijn voorstrijken met dezelfde coba voorstrijk. 2 uur laten drogen.
-tegellijm smeren en plakken maar :)

De gedeelte van de muur dat gesausd is met schrobvaste verf, moet deze met een andere voorstrijk behandeld worden of kun je daar meteen tegellijm op smeren? Je hebt ook coba voorstrijk voor niet zuigende ondergronden. Dit is eigenlijk voor als je over bestaande tegels gaat tegelen.

Bij het weghalen van een bovenkast kwam ik erachter dat een wcd net te laag zit en achter de tegels komt. Deze wil ik een 10cm hoger plaatsen.

plan:
- kabels omhoog trekken de leiding in.
- met een gatenboor boven de bestaande wcd een gat boren voor een nieuwe wcd.
- nieuwe wcd erin drukken.
- oude wcd eruit halen en gat dichtsmeren met weber repair snelcement. https://www.gamma.nl/asso(...)ement-2-kg/p/B508809

Hoe lang zal het snelcement moeten drogen als je erover gaat tegelen?

Mocht er animo voor zijn dan wil ik voor het vermaak best foto's plaatsen als ik aan de slag ga :D
Snelcement, 10 minuten ofzo.
Als de verf nog goed vast zit mat schuren, schoonmaken, en gewoon overheen tegelen.
https://www.livios.be/nl/(...)%2Fwww.google.com%2F
pi_203184617
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:10 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]
Snelcement, 10 minuten ofzo.
Als de verf nog goed vast zit mat schuren, schoonmaken, en gewoon overheen tegelen.
https://www.livios.be/nl/(...)%2Fwww.google.com%2F
Helder! Bedankt :)

Is dat snel cement ook gemakkelijk om de overige gaten mee te dichten?
Na aanmaken heb je 5 min om het te verwerken. In dat geval zou ik dus in delen aanmaken en vullen.
pi_203204032
Daarom tegel ik altijd over de oude tegels heen. Dan heb je een mooie vlakke oppervlakte
pi_203205039
Die nieuwe en oude WCD smeer je toch gewoon dicht met tegel lijm. Werkt veel fijner als snelcement. Dat is al hard bij het aanmaken. Met tegellijm een WCD monteren kun je nog een beetje spelen en stellen voordat het uitgehard is.

En veel te omslachtig al die verschillende zakken halen, aanmaken en daarna je gereeschap weer schooonmaken. je zult zien dat je van elke zak de helft gaat overhouden waar je dan niks meer mee doet. Want je wilt ook niet een te klein zakje kopen.

Voor zover ik het zie zijn het helemaal niet van die diepe gaten. ik zou mij er echt niet druk om maken en alles met tegellijm doen. Wel eventueel in 2 stappen. Eerst de gaten dichtmaken. Volgende dag tegelen.

Verder zijn het van die handvorm tegeltjes en als achterwandje komt er ook geen belasting op zoals bij een vloer.

Voorstrijk zou ik mij ook niet druk over maken. Hooguit even een natte doek eroverheen halen.
pi_203205105
die paar gaten lijken maar een cm diep te zijn? dan zou ik al gelijk gaan tegelen ipv eerst vullen en volgende dag pas tegelen.

Het is maar een keuken achterwandje, waar 10x10 tegeltjes op komen.
pi_203205773
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 16:52 schreef Glider76 het volgende:
die paar gaten lijken maar een cm diep te zijn? dan zou ik al gelijk gaan tegelen ipv eerst vullen en volgende dag pas tegelen.

Het is maar een keuken achterwandje, waar 10x10 tegeltjes op komen.
De diepste is 16mm een paar van 10mm en de rest minder dan 10mm.
pi_203205930
d
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:46 schreef zoz het volgende:

[..]
De diepste is 16mm een paar van 10mm en de rest minder dan 10mm.
Dat is dus redelijk verwaarloosbaar. Zeker als het halverwege een tegeltje zit. Een beetje lucht achter de tegel is in dit geval ook geen ramp. Op vloeren met vloerwarming wel, maar dit wandje heeft geen enkele belasting.

De lijm is stug genoeg om dit allemaal op te vangen.
pi_203206043
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:58 schreef Glider76 het volgende:
d
[..]
Dat is dus redelijk verwaarloosbaar. Zeker als het halverwege een tegeltje zit. Een beetje lucht achter de tegel is in dit geval ook geen ramp. Op vloeren met vloerwarming wel, maar dit wandje heeft geen enkele belasting.

De lijm is stug genoeg om dit allemaal op te vangen.
Dus gewoon volgooien en meteen tegelen?

Is wel verleidelijk. Naarmate we dichterbij de uitvoering komen, blijkt de klus steeds groter te worden.
Ruzie met afzuigkap etc.

[ Bericht 8% gewijzigd door zoz op 15-01-2022 18:24:02 ]
pi_203207381
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:09 schreef zoz het volgende:

[..]
Dus gewoon volgooien en meteen tegelen?

Is wel verleidelijk. Naarmate we dichterbij de uitvoering komen, blijkt de klus steeds groter te worden.
Ruzie met afzuigkap etc.
zeker. Wel die restanten tegelmatjes er nog verder afpulken. Maar die paar gaten is geen probleem. Uitstekende delen zijn juist het probleem.

Als zo'n 10x10 tegeltje op alle 4 de hoekjes al ene vlakke ondergrond heeft is het al goed. Dat er in het midden dan een gat zit daar zal het tegeltje echt niet van los komen.
pi_203218798
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 19:31 schreef Glider76 het volgende:

[..]
zeker. Wel die restanten tegelmatjes er nog verder afpulken. Maar die paar gaten is geen probleem. Uitstekende delen zijn juist het probleem.

Als zo'n 10x10 tegeltje op alle 4 de hoekjes al ene vlakke ondergrond heeft is het al goed. Dat er in het midden dan een gat zit daar zal het tegeltje echt niet van los komen.
Restanten tegellijm is er ondertussen af.

Afzuigkap 2 cm naar beneden gehaald zodat ik uitkom met hele tegels. Zo wat was dat ding goor van binnen zeg. 6 jaartjes koken en dat ding zit helemaal onder het vet. Zoveel mogelijk met dasty verwijderd.
De keukenboer heeft geen pluggen gebruikt bij het ophangen van de afzuigkap. Dikke 8mm schroeven zo in een binnenmuurtje geschroefd. :{

Als ik met een dozenboor in de muur boor met een lege pvc leiding erachter gaat hij er dan netjes doorheen? Zodat ik de leiding wee kan oppakken voor de nieuwe wcd.
pi_203219059
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 12:56 schreef zoz het volgende:

[..]
Restanten tegellijm is er ondertussen af.

Afzuigkap 2 cm naar beneden gehaald zodat ik uitkom met hele tegels. Zo wat was dat ding goor van binnen zeg. 6 jaartjes koken en dat ding zit helemaal onder het vet. Zoveel mogelijk met dasty verwijderd.
De keukenboer heeft geen pluggen gebruikt bij het ophangen van de afzuigkap. Dikke 8mm schroeven zo in een binnenmuurtje geschroefd. :{

Als ik met een dozenboor in de muur boor met een lege pvc leiding erachter gaat hij er dan netjes doorheen? Zodat ik de leiding wee kan oppakken voor de nieuwe wcd.
Die 2 cm ken ik. Maar je afzuigkap heeft ook een soort minimale hoogte nodig die je nu veranderd hebt. Maar 2 cm zal niet direct een werelds verschil gaan uitmaken.

Als je er mee door de muur kan boren zal dat plastieke leidingkje gook een probleem zijn.
pi_203219174
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 13:08 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Die 2 cm ken ik. Maar je afzuigkap heeft ook een soort minimale hoogte nodig die je nu veranderd hebt. Maar 2 cm zal niet direct een werelds verschil gaan uitmaken.

Als je er mee door de muur kan boren zal dat plastieke leidingkje gook een probleem zijn.
Ah mooi dan boor ik er lekker doorheen.

2cm lager is geen probleem. Ik had de eerste 2jr een gaskookplaat en nu een inductie.
pi_203302002
Ik heb zojuist knauf snelgips gebruikt om een gat waar een wcd zat dicht te smeren en een nieuwe vast te zetten. Ging best prima.

Zal dit morgen droog genoeg zijn om over te tegelen?
Ik lees overal dat je het binnen 10 min moet verwerken maar niet na hoeveel min/uur/dag het droog is.

Dat spul is zo makkelijk aan te maken en te verwerken, misschien dat ik de gaten boven de kookplaat toch ga vullen voor het tegelen.
pi_203357259
Iedereen bedankt voor het advies en tips. Het klusje is klaar en het resultaat is naar tevredenheid. Natuurlijk niet perfect maar prima voor een eerste tegelproject :)

Nu opzoek naar een mooie dikke eiken plank voor boven de tegels en een goed bijpassend kleurtje voor op de muur.
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 12:26:05 #33
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203357393
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Ziet er mooi uit toch ? Doe het je niet na! :)
Bedankt!
Ik vind het ook mooi geworden en ben tevreden over mijn werk, maar het kan altijd beter ;)
Die stopcontacten kwamen uit op 4 tegels dat was wel even stressen. Steeds meten, tekenen en naar buiten rennen om het daar te slijpen in het donker 8)7
pi_203383473
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:32 schreef zoz het volgende:

[..]
Bedankt!
Ik vind het ook mooi geworden en ben tevreden over mijn werk, maar het kan altijd beter ;)
Die stopcontacten kwamen uit op 4 tegels dat was wel even stressen. Steeds meten, tekenen en naar buiten rennen om het daar te slijpen in het donker 8)7
Netjes hoor. Volgens mij is het eenvoudiger op 4 tegels. Beter zo dan dat het ergens middenin een tegel kwam.

Links onderin lijken de voegen niet recht te lopen, hoe kwam dat?
pi_203383589
Door onervarenheid als ik het zo lees.

Ziet er mooi uit, goed gedaan!
Laat die handjes wapperen!
pi_203384352
Onervarenheid much inderdaad.

Ik denk zelfs niet te kunnen zien wat jij bedoelt.

De tegels waren niet gelijk dus het was soms een millimeter naar beneden of opzij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')