quote:DNB pleit voor aanpak arbeidstekorten om dreigende oververhitting van de economie te stuiten
....
Arbeidsmigratie kan personeelstekort opvangen
Arbeidsmigratie, oftewel arbeidskrachten uit het buitenland, noemt Sleijpen als een van de oplossingen om de groeiende tekorten aan personeel op te vangen. Die tekorten leiden ertoe dat bedrijven onderling felle concurrentie voeren, wat leidt tot hogere lonen.
....
Beetje normaal reageren is er niet meer bij hè?quote:Op maandag 3 januari 2022 22:22 schreef Het_Bokje het volgende:
Banken die advies over de reële economie geven
Zijn mensen de kredietcrisis nu al vergeten? Manmanman....
Edit: "wij als Engineers/bèta's"...om veel te verdienen als Engineer moet je gewoon kk goed zijn. Dat ben jij dus niet.
Bij hogere lonen zijn er opeens veel meer mensen ofzo? Waar komen die dan opeens vandaan?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 11:00 schreef Phoenix78 het volgende:
Personeelstekort is er alleen omdat de lonen te laag zijn. Als er een goed loon betaald word i.p.v zo min mogelijk om maar zo veel mogelijk winst te kunnen maken voor de baas dan heb je geen personeelstekort.
Die worden mysterieus gecreeerd met hogere lonen volgens velen....quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Bij hogere lonen zijn er opeens veel meer mensen ofzo? Waar komen die dan opeens vandaan?
Mij lijkt me dat niet logisch omdat ik niet zo geloof in het creeeren van mensen met geld.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef sirdanilot het volgende:
Minder aanbod aan arbeid -> prijs van arbeid stijgt
Meer aanbod aan arbeid in de vorm van migranten -> prijs van arbeid daalt
Dat lijkt me logisch. Maar die moeten ook ergens wonen en er is al een enorm woningtekort en protesten tegen Polenhotels. Als een migrant nergens fatsoenlijk kan wonen zullen ze het hier ook niet lang uithouden. Verder is er nog het taalprobleem.
Het geboortecijfer daalt al jaren in ons land. Vind je het gek? Waar moet jouw kind in godsnaam gaan wonen zodra die toe is aan huisje boompje beestje? Alleen mensen die jubeltonouders hebben krijgen nog kinderen joh en andere mensen met geld voor een huis.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mij lijkt me dat niet logisch omdat ik niet zo geloof in het creeeren van mensen met geld.
Mensen worden op een andere leukere manier gemaakt.
Dank je voor de aanvulling op mijn post.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het geboortecijfer daalt al jaren in ons land. Vind je het gek? Waar moet jouw kind in godsnaam gaan wonen zodra die toe is aan huisje boompje beestje? Alleen mensen die jubeltonouders hebben krijgen nog kinderen joh en andere mensen met geld voor een huis.
Gelukkig ben ik zelf homo en is het sowieso al wat minder evident om kinderen te krijgen. Maar stel ik zou er een krijgen nou dan zou ik het kind nooit een acceptabele levensstandaard kunnen bieden. Het kind zal het wel overleven maar leuk is anders.
Nee, bij lagere lonen staan de werknemers natuurlijk ineens voor de deur te dringen. Lagere lonen is alleen maar meer winst voor het bedrijf, het levert voor de werknemer niets op en zorgt voor algehele koopkracht verlaging wat de economie weer geen goed doet.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Bij hogere lonen zijn er opeens veel meer mensen ofzo? Waar komen die dan opeens vandaan?
Uit de uitkering? Je zal toch gek zijn voor een honderd euro meer een heel maand uit je nest te willen komen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Beter, je moet gestoord zijn om als starter in Nederland of welk West-Europees land dan ook te willen werken.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:15 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Je moet echt gestoord zijn om nog te willen werken in de techniek en/of met je handen
Je beantwoordt mijn vraag niet. Hoe gaan hogere lonen er volgens jou voor zorgen dat de beroepsbevolking groter wordt?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:14 schreef Phoenix78 het volgende:
[..]
Nee, bij lagere lonen staan de werknemers natuurlijk ineens voor de deur te dringen. Lagere lonen is alleen maar meer winst voor het bedrijf, het levert voor de werknemer niets op en zorgt voor algehele koopkracht verlaging wat de economie weer geen goed doet.
Onzin. Hoe welvarender een gezin, hoe minder kinderen er geboren worden.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het geboortecijfer daalt al jaren in ons land. Vind je het gek? Waar moet jouw kind in godsnaam gaan wonen zodra die toe is aan huisje boompje beestje? Alleen mensen die jubeltonouders hebben krijgen nog kinderen joh en andere mensen met geld voor een huis.
Gelukkig ben ik zelf homo en is het sowieso al wat minder evident om kinderen te krijgen. Maar stel ik zou er een krijgen nou dan zou ik het kind nooit een acceptabele levensstandaard kunnen bieden. Het kind zal het wel overleven maar leuk is anders.
In landen met een spotgoedkope hypotheek verdien je ook veel minder en dan is 'goedkoop' ineens niet meer zo goedkoop.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Beter, je moet gestoord zijn om als starter in Nederland of welk West-Europees land dan ook te willen werken.
Ik ben me aan het oriënteren op een baan in een land waar we ons niet blauw aan een hypotheek betalen.
Welk land is dat?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Beter, je moet gestoord zijn om als starter in Nederland of welk West-Europees land dan ook te willen werken.
Ik ben me aan het oriënteren op een baan in een land waar we ons niet blauw aan een hypotheek betalen.
Alsof er veel mensen nodig zijn. Denemarken en Zweden redden het toch ook met max 10 miljoen mensen!!!quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
In duitsland ook. Ik was in een vakantiepark waarbij 2 verschillende providers 0 streepjes hadden. Heel veel plekken in duitsland hebben geen mobiel bereik .quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:36 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
In landen met een spotgoedkope hypotheek verdien je ook veel minder en dan is 'goedkoop' ineens niet meer zo goedkoop.
En in regio's binnen een land met spotgoedkope hypotheken is het vaak lastiger een baan te vinden. Nu met internet is dat wel al makkelijker, maar dan moet je ook nog maar zien of de internetkwaliteit wel goed is. Hier in ierland zijn er nog altijd hele regio's zonder mobiele telefoonontvangst en internet zo traag als dikke stront. Altijd heb ik toevallig een vakantiehuisje waar dan net even geen mobiele ontvangst is en dan moet je weer de weg aflopen totdat je net 1 streepje hebt of zo
Ik ben ook nog steedd benieuwd waar nu die mensen vandaan komen als de lonen hoger worden. Misschien via klonen?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Alsof er veel mensen nodig zijn. Denemarken en Zweden redden het toch ook met max 10 miljoen mensen!!!
Beetje bizar om de wet van vraag en aanbod ter discussie te willen stellen hier.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 15:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben ook nog steedd benieuwd waar nu die mensen vandaan komen als de lonen hoger worden. Misschien via klonen?
De binnenlanden van de VS. Flyover country. $250k voor een vrijstaande villa met hele vriendelijke Amerikaanse buren.quote:
De dichtstbijzijnde supermarkt is Walmart op 40 km rijden over een weg met zoveel gaten erin dat België er een paradijs bij lijkt als je het vergelijkt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 15:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De binnenlanden van de VS. Flyover country. $250k voor een vrijstaande villa met hele vriendelijke Amerikaanse buren.
Ik heb er 8.5 jaar met plezier gewoond. Alleen het laatste half jaar had ik het wel gezien, idd. vanwege een aantal punten die je aanstipt.quote:
Japan is ook weer zo'n land waar men wat te rooskleurig over denkt, al zal het inderdaad al een stuk beter zijn als je er niet hoeft te werken.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 15:53 schreef Lyrebird het volgende:
at ik bekend ben met de valkuilen die er zijn. Zo kunnen onze kinderen online naar een goede school, waar ze niet geïndoctrineerd worden. Dat doen ze nu al.
Een ander voordeel is dat ik ondertussen al heel wat van de wereld gezien heb, en weet waar het gras het groenste is. Dat is overigens in Japan, als
Nee, niet echt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 15:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Alsof er veel mensen nodig zijn. Denemarken en Zweden redden het toch ook met max 10 miljoen mensen!!!
Wie zegt dat ze het niet redden?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:11 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, niet echt.
Denemarken
https://www.nieuweoogst.n(...)t-in-deense-landbouw
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180323_03426352
Waarom zou de beroepsbevolking groter moeten worden? Dit ging toch over personeelstekorten ?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je beantwoordt mijn vraag niet. Hoe gaan hogere lonen er volgens jou voor zorgen dat de beroepsbevolking groter wordt?
De beroepsbevolking als geheel zal er niet groter mee worden.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je beantwoordt mijn vraag niet. Hoe gaan hogere lonen er volgens jou voor zorgen dat de beroepsbevolking groter wordt?
Het ging juist wel over personeelstekorten. Zowel in de OP, als in jouw eerste reactie:quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:19 schreef Phoenix78 het volgende:
[..]
Waarom zou de beroepsbevolking groter moeten worden? Dit ging toch over personeelstekorten ?
Als ik mijn werknemers een hoger loon bied dan mijn concurrenten doen, komen ze vanzelf bij mij aankloppen en gaan ze ook minder snel weg waardoor ik geen personeelstekort heb.
Hogere lonen zorgen er niet voor dat de beroepsbevolking in omvang toeneemt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 11:00 schreef Phoenix78 het volgende:
Personeelstekort is er alleen omdat de lonen te laag zijn. Als er een goed loon betaald word i.p.v zo min mogelijk om maar zo veel mogelijk winst te kunnen maken voor de baas dan heb je geen personeelstekort.
Misschien kun je me overtuigen met een goed tegenargument.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:21 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
En dat geloof jij op hun blauwe ogen?
Misschien heb ik je overschat![]()
Het gaat om "niet redden"! Dacht je echt dat dat betekende dat ze kopje onder gingen of zo?!quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Misschien kun je me overtuigen met een goed tegenargument.
Waaruit blijkt dat ze liegen?
Maar zorgt er toch wel voor dat het aanbod stijgt in die sectoren waar tekorten zijn?!quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het ging juist wel over personeelstekorten. Zowel in de OP, als in jouw eerste reactie:
[..]
Hogere lonen zorgen er niet voor dat de beroepsbevolking in omvang toeneemt.
Waardoor vervolgens tekorten in andere sectoren ontstaan en men daar gedwongen wordt om ook de lonen te verhogen. Het gevolg is een spiraal van steeds verder stijgende lonen, zonder dat daar extra arbeid tegenover staat.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:35 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar zorgt er toch wel voor dat het aanbod stijgt in die sectoren waar tekorten zijn?!
Ik heb niet zo'n zin in semantische spelletjes.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:34 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het gaat om "niet redden"! Dacht je echt dat dat betekende dat ze kopje onder gingen of zo?!
Marktconform als in nette pakket vergelijking met ZZP, of als in "het is de helft van ZZP". Is nogal een verschil.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:11 schreef Fe2O3 het volgende:
Je kan ook overdrijven
Maar ik denk wel dat er een hele boel werkgevers vast zitten in een salarishuis waarin ze nieuwe mensen niet marktconform kunnen betalen omdat dat inmiddels 2x is wat ze wat er zit betalen. Zeker de helft van het linkedin volk komt met zulke 'aanbiedingen'.
De ergste zijn die met schalen werken. In mijn vakgebied is bijv. bij ziekenhuizen de baan die ik heb in de hoogste trede/schaal bijna de helft van marktconform. En dan idd janken dat je niemand kan vinden ...
Idem voor banen als op het kinderdagverblijf. In theorie zou je elke arbeidsongeschikte daarvoor kunnen opleiden toch? Hoe kunnen er dan toch tekorten zijn? -> het betaald niet genoeg. Zie ook vrachtwagenchauffeurs, onderwijzers etc...
Nu probeer je het om te draaien ofzo ? Jij hebt het over de arbeidsmarkt vergroten terwijl ik het over personeeltekort oplossen heb. Dat zijn volgens mij 2 verschillende dingen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:31 schreef Sodemieters het volgende:
Het ging juist wel over personeelstekorten. Zowel in de OP, als in jouw eerste reactie:
Jij stelt het hele marktmechanisme van vraag / aanbod voor arbeid hier ter discussie. Sorry maar daar pas ik voor.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Waardoor vervolgens tekorten in andere sectoren ontstaan en men daar gedwongen wordt om ook de lonen te verhogen. Het gevolg is een spiraal van steeds verder stijgende lonen, zonder dat daar extra arbeid tegenover staat.
Op het moment dat de hoeveelheid arbeid in een economie al maximaal benut wordt en er nog steeds behoefte is aan meer arbeid, zorgen hogere lonen niet voor het invullen van die vraag.
Sorry maar je begon toch echt zelf hiermee. En laat dit semantische spelletje nou net juist wel een belangrijk discussie punt zijn. Niet per se voor deze discussie, maar wel voor de discussie over arbeidsmigratie in het algemeen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:45 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik heb niet zo'n zin in semantische spelletjes.
Op het moment dat de werkloosheid historisch laag is en het beroep op de hoeveelheid arbeid dus nagenoeg maximaal is, kan een tekort aan arbeid wel leiden tot hogere lonen, maar die hogere lonen leiden niet meer tot het oplossen van dat tekort.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:48 schreef Phoenix78 het volgende:
[..]
Nu probeer je het om te draaien ofzo ? Jij hebt het over de arbeidsmarkt vergroten terwijl ik het over personeeltekort oplossen heb. Dat zijn volgens mij 2 verschillende dingen.
Ik snap dat werkgevers graag zo min mogelijk betalen aan loon om maar zo veel mogelijk in eigen zak te kunnen steken, maar als er tekort personeel is, dan zou de vrije markt moeten zorgen dat hun waarde omhoog gaat, dus hogere lonen.
Wat is er mis met hogere lonen?!quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:54 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op het moment dat de werkloosheid historisch laag is en het beroep op de hoeveelheid arbeid dus nagenoeg maximaal is, kan een tekort aan arbeid wel leiden tot hogere lonen, maar die hogere lonen leiden niet meer tot het oplossen van dat tekort.
Je kunt dat tekort op twee manieren oplossen: hetzij door de hoeveelheid arbeid te vergroten (dus te zorgen voor extra werkende mensen), hetzij door ervoor te zorgen dat er minder behoefte aan arbeid is (bijv. door robotisering).
Loondienst. Appels met appels he.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Marktconform als in nette pakket vergelijking met ZZP, of als in "het is de helft van ZZP". Is nogal een verschil.
Dat stel ik niet ter discussie, dat doen de personen die zeggen dat met geld mensen worden gemaakt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 15:35 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Beetje bizar om de wet van vraag en aanbod ter discussie te willen stellen hier.
Of de vraag verlagenquote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:54 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op het moment dat de werkloosheid historisch laag is en het beroep op de hoeveelheid arbeid dus nagenoeg maximaal is, kan een tekort aan arbeid wel leiden tot hogere lonen, maar die hogere lonen leiden niet meer tot het oplossen van dat tekort.
Je kunt dat tekort op twee manieren oplossen: hetzij door de hoeveelheid arbeid te vergroten (dus te zorgen voor extra werkende mensen), hetzij door ervoor te zorgen dat er minder behoefte aan arbeid is (bijv. door robotisering).
Het kan inderdaad niet oneindig doorgaan. Op een gegeven moment kunnen bedrijven dan inderdaad niet meer doordraaien en stoppen dus met hun bedrijfsvoering. Dat is echter nog steeds geen oplossing van het probleem.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:51 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Jij stelt het hele marktmechanisme van vraag / aanbod voor arbeid hier ter discussie. Sorry maar daar pas ik voor.
Je kan zelf wel bedenken dat werkgevers niet het geld hebben voor een oneindige loon prijsspiraal. Dat zal dus ook niet gebeuren.
Niks maar dat lost de beperking van de arbeidsmarkt niet op. Je kan mensen niet maken met geld, dat doe je op andere manieren.quote:
De wet van vraag en aanbod stelt dat er onbeperkt bronnen kunnen worden aangeboord.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het kan inderdaad niet oneindig doorgaan. Op een gegeven moment kunnen bedrijven dan inderdaad niet meer doordraaien en stoppen dus met hun bedrijfsvoering. Dat is echter nog steeds geen oplossing van het probleem.
Je lijkt te denken dat het systeem van vraag en aanbod onbeperkt is, maar dat is niet zo. Voor diverse zaken in een economisch systeem kan gelden dat ze slechts beperkt beschikbaar zijn.
Nee, niet echt. Jij begon ermee toen je beweerde dat een land als Denemarken zich prima redt zonder arbeidsmigranten. Ik geef je twee artikelen waaruit blijkt dat ze daar tegen precies dezelfde problemen aanlopen als wij.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:52 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Sorry maar je begon toch echt zelf hiermee. En laat dit semantische spelletje nou net juist wel een belangrijk discussie punt zijn. Niet per se voor deze discussie, maar wel voor de discussie over arbeidsmigratie in het algemeen.
Op zich is betere beloning wel een oplossing van het probleem. Maar niet direct. Als er in een sector hoger beloond wordt gaan mensen daar vanzelf opleidingen voor volgen. Zo los je dat op. Je moet als bedrijf wel vooruitdenken. De korte termijn "oplossing" is een blik buitenlanders opentrekken tegen de lage beloning. Dat kunstje is al eerder gedaan om de mondige verwende NL werknemer en de sterke vakbonden af te straffen. Allemaal goed voor de werkgever en slecht voor de NL werknemer. Zo konden de lonen lekker laag blijven.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:02 schreef Sodemieters het volgende:
Het kan inderdaad niet oneindig doorgaan. Op een gegeven moment kunnen bedrijven dan inderdaad niet meer doordraaien en stoppen dus met hun bedrijfsvoering. Dat is echter nog steeds geen oplossing van het probleem.
En tekorten in de sectoren waar dit aanbod vandaan komt!quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:35 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar zorgt er toch wel voor dat het aanbod stijgt in die sectoren waar tekorten zijn?!
Als alle lonen in een land stijgen schiet per saldo niemand daar iets mee op. Jouw loon is dan weliswaar gestegen, maar dat maakt niet dat je bijv., makkelijk een huis kunt kopen, aangezien ieder ander ook meer loon krijgt. Het leidt dus vooral tot inflatie en ook tot een verminderde internationale concurrentiepositie.quote:
Nee, want als er meer mensen in sector A gaan werken vanuit sector B, dan is er tekort in sector B met exact hetzelfde aantal mensen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Op zich is betere beloning wel een oplossing van het probleem. Maar niet direct. Als er in een sector hoger beloond wordt gaan mensen daar vanzelf opleidingen voor volgen. Zo los je dat op. Je moet als bedrijf wel vooruitdenken. De korte termijn "oplossing" is een blik buitenlanders opentrekken tegen de lage beloning. Dat kunstje is al eerder gedaan om de mondige verwende NL werknemer en de sterke vakbonden af te straffen. Allemaal goed voor de werkgever en slecht voor de NL werknemer. Zo konden de lonen lekker laag blijven.
Of je dit principe goed of fout vindt hangt er w.s. vanaf of je werkgever of werknemer bent geredeneerd vanuit de eigen beurs.
Dit ook, maar dit is weer een ander onderwerp.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:08 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Als alle lonen in een land stijgen schiet per saldo niemand daar iets mee op. Jouw loon is dan weliswaar gestegen, maar dat maakt niet dat je bijv., makkelijk een huis kunt kopen, aangezien ieder ander ook meer loon krijgt. Het leidt dus vooral tot inflatie en ook tot een verminderde internationale concurrentiepositie.
En ondertussen heb je je personeelstekort nog steeds niet opgelost.
Je leest niet goed. Nieuwe aanwas. Scholieren, studenten. Niks sector "B". Het is overigens ook niet zo dat mensen in sector "A" zomaar naar sector "B" kunnen overstappen. Of andersom.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, want als er meer mensen in sector A gaan werken vanuit sector B, dan is er tekort in sector B met exact hetzelfde aantal mensen.
Nieuwe aanwas is kleiner dan uitgaande uitwas en als de nieuwe aanwas vanuit een andere sector komt dan heeft die nog minder weinig aanwas.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Nieuwe aanwas. Scholieren, studenten. Nik sector "B". Het is overigens ook niet zo dat mensen in sector "A" zomaar naar sector "B" kunnen overstappen.
Oh ja, dat klopt. Robotisering kan maar dat duurt te lang. Lagere lonen is sneller.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:11 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat valt onder optie 2: de behoefte aan arbeid verlagen.
En dan nog. Als sector B leegloopt omdat ze in sector A beter betalen. Hoe en voor wie is dat erg? Niet voor de werknemer. Het lijkt gewoon een natuurlijk proces zoiets. Ik begrijp niet dat iedereen (niet werkgever zijnde..) hier zo op tegen is. Als sector B geen bestaansrecht heeft omdat ze te weinig betalen dan sterft die sector gewoon uit. Big deal.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nieuwe aanwas is kleiner dan uitgaande uitwas en als de nieuwe aanwas vanuit een andere sector komt dan heeft die nog minder weinig aanwas.
Dat is natuurlijk aan beperkingen onderhevig. Dat kan door allerlei redenen komen. Het aanbod aan Rembrandts kent bijv. een beperking: bij stijgende prijzen zullen er wellicht meer Rembrandts op de markt komen, maar dat kan niet oneindig doorgaan. Het kan ook zo zijn dat technische of juridische beperkingen ervoor zorgen dat bepaalde grondstoffen niet onbeperkt beschikbaar zijn.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De wet van vraag en aanbod stelt dat er onbeperkt bronnen kunnen worden aangeboord.
Dat zorgt ervoor dat jouw sector aantrekkelijker wordt. Daardoor ontstaan dan tekorten in overige sectoren, zodat ook daar de lonen verhoogd worden. Uiteindelijk kom je daarmee dus terecht in een opwaartse loonspiraal waarin wel de lonen verhoogd worden, maar het tekort aan personeel nog steeds bestaat.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Op zich is betere beloning wel een oplossing van het probleem. Maar niet direct. Als er in een sector hoger beloond wordt gaan mensen daar vanzelf opleidingen voor volgen. Zo los je dat op. Je moet als bedrijf wel vooruitdenken. De korte termijn "oplossing" is een blik buitenlanders opentrekken tegen de lage beloning. Dat kunstje is al eerder gedaan om de mondige verwende NL werknemer en de sterke vakbonden af te straffen. Allemaal goed voor de werkgever en slecht voor de NL werknemer. Zo konden de lonen lekker laag blijven.
Of je dit principe goed of fout vindt hangt er w.s. vanaf of je werkgever of werknemer bent geredeneerd vanuit de eigen beurs.
Er is natuurlijk niet alleen maar aanwas, er is ook uitstroom. Per saldo krimpt onze beroepsbevolking (migratie niet meegeteld). Je kunt studenten wel stimuleren om een bepaalde richting te kiezen, maar dat heft het tekort onderaan de streep niet op. Het zorgt er alleen voor dat het tekort verschuift naar andere sectoren.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Nieuwe aanwas. Scholieren, studenten. Niks sector "B". Het is overigens ook niet zo dat mensen in sector "A" zomaar naar sector "B" kunnen overstappen. Of andersom.
Wat als we in plaats van 'sector B' zeggen: leraren, politie of medisch personeel? Prima als dat ophoudt te bestaan, omdat er geen mensen voor gevonden kunnen worden? Of prima at we twee keer zoveel belasting gaan betalen, zodat we die beroepsgroepen ook vorstelijk kunnen gaan betalen om te concurreren met andere sectoren?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan nog. Als sector B leegloopt omdat ze in sector A beter betalen. Hoe en voor wie is dat erg? Niet voor de werknemer. Het lijkt gewoon een natuurlijk proces zoiets. Ik begrijp niet dat iedereen (niet werkgever zijnde..) hier zo op tegen is. Als sector B geen bestaansrecht heeft omdat ze te weinig betalen dan sterft die sector gewoon uit. Big deal.
Het is ook nog zo dat lang niet iedereen in een sector werkt juist voor de hoge beloning. Je kunt het ook nog leuk en interessant vinden. Zie de kunsten bijvoorbeeld.
Dat zou eigenlijk wel eens tijd worden, sinds de lonen al 40 jaar geen gelijke pas meer houden met de inflatie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat zorgt ervoor dat jouw sector aantrekkelijker wordt. Daardoor ontstaan dan tekorten in overige sectoren, zodat ook daar de lonen verhoogd worden. Uiteindelijk kom je daarmee dus terecht in een opwaartse loonspiraal waarin wel de lonen verhoogd worden, maar het tekort aan personeel nog steeds bestaat.
Misschien moet je eens aan je (groot)ouders vragen hoe het er 40 jaar geleden echt aan toe ging. Als je liever het welvaartsniveau van 40 jaar geleden wilt. Het percentage Nederlanders met een koopwoning is bijv. een stuk hoger dan 40 jaar geleden. Het gemiddeld aantal vakanties per jaar is nu ook veel hoger, om nog maar te zwijgen over vliegvakanties.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:41 schreef Phoenix78 het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk wel eens tijd worden, sinds de lonen al 40 jaar geen gelijke pas meer houden met de inflatie.
Onze ouders konden met 1 werkende een huis konden kopen, hun gezin onderhouden, meerdere malen per jaar op vakantie en sparen voor het pensioen. Vandaag de dag is het nog amper mogelijk om met 2 inkomens als starter aan een woning te komen.
En ondertussen zijn de winsten bij bedrijven alleen maar gestegen, die winst moet ergens vandaag komen en dat is blijkbaar uit het loon van de werknemers.
40 jaar geleden was het prima leven toen had je ook gewoon al je spulletjes en hield je elke maand nog geld over. Voor jongeren en jongvolwassenen was het toen een stuk beter dan nu.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:48 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Misschien moet je eens aan je (groot)ouders vragen hoe het er 40 jaar geleden echt aan toe ging. Als je liever het welvaartsniveau van 40 jaar geleden wilt. Het percentage Nederlanders met een koopwoning is bijv. een stuk hoger dan 40 jaar geleden. Het gemiddeld aantal vakanties per jaar is nu ook veel hoger, om nog maar te zwijgen over vliegvakanties.
Yup, mijn ouders hebben het duidelijk verneukt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:01 schreef machtpen het volgende:
[..]
40 jaar geleden was het prima leven toen had je ook gewoon al je spulletjes en hield je elke maand nog geld over. Voor jongeren en jongvolwassenen was het toen een stuk beter dan nu.
Als je nu genoegen zou nemen met het welvaartsniveau van 40 jaar geleden hou je ook geld over. Ga je in de zomer twee weekjes naar een camping in Zeeland, doe je je smartphone weg, zeg je internet op, doe je zelf de afwas, etc.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:01 schreef machtpen het volgende:
[..]
40 jaar geleden was het prima leven toen had je ook gewoon al je spulletjes en hield je elke maand nog geld over. Voor jongeren en jongvolwassenen was het toen een stuk beter dan nu.
De opleiding om notaris te worden duurt dan ook wel even he, je begint sowieso met een bachelor en master notarieel recht. Het is een beetje zoiets als piloot van een vliegtuig zijn: 99 procent van de tijd is wat je moet doen gewoon een automatisme, maar voor die 1 procent van de gevallen moet je wel jaren training achter de rug hebben om te weten wat je moet doen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:00 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Laatst heb ik nog een notaris gevraagd voor een copy paste samenlevingscontract. 600 EURO. Voor een copy paste template. In een kwartiertje 600 euro verdienen.
Vind je het gek dat niemand vies en gevaarlijk werk meer wilt doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |