Als de Duitse ravestroming genoemd mag worden dan vind ik Celebration Generation van Westbam uit 1993 bij verre het beste exemplaar van de stijl. Er bestaat simpelweg niet iets wat in dit genre dit nummer ook maar lichtelijk overstijgt.
Waarom? Het is een echt anthem en bijna geproduceerd als een klassiek stuk in z'n eigen volledige recht met passages en dynamieken die je alleen in de allerbeste producties tegenkomt.
Als in dat er uit volle inspiratie een grote trip is geproduceerd in een flow en niet geprobeerd is iets in een bepaalde saus te gooien zoals met al die trance producers die elementen van klassieke stukken door de recycling machine haalden.
Het nummer is 7 minuten lang maar er lijkt niets in te zitten dat overbodig is. Het heeft ook de voorloper van wat de "Dune sound" (1994-) zou worden, maar dan veel volwassener dan Dune 'm zelf in het begin toepaste. Al zou het latere Million miles away from home van Dune zelf wellicht een goede tweede zijn. Iets wat ook wel wat een vergelijkbare productiewaarde heeft.
Wat ik gek, maar ook jammer vind, is dat Westbam dit niveau nooit meer haalde in z'n andere producties die ook bij lange na ook objectief gezien niet zo goed waren. Daarom geen liefhebber van de artiest, maar dit is wel een parel.
De reden dat het in Nederland (en elders) nooit aan is geslagen is dat muziekzenders alleen de 3 minuten edit in de late avonduren speelden. Verdwenen in de cut en obscuriteit, en daardoor is de potentie als klassieke rave plaat verloren gegaan. Mogelijk was men ook gewoon te vroeg. Waarschijnlijk had 't jaren later wel alle aandacht gekregen die het verdiend zou hebben.
Stiekem hoop ik nog eens dat het een 2e kans krijgt
[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 23-10-2022 22:28:02 ]