abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202958128
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja dat klinkt prima, overigens ben ik zelf chronisch ziek waardoor de kans dat ik gezond oud word erg klein is, kortom ik zou graag na mijn werkzame periode nog een tijdje een extra mooi leven hebben en eventueel later wat minder rijk.
Ok, dit wist ik niet, had ik ook nog niet teruggelezen. Dan heb je gewoon gelijk.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 19:02:35 #77
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_202980954
Sorry dat ik dit topic een beetje kaap, als het niet de bedoeling is maak ik een eigen topic aan.

Ikzelf probeer nu elke maand 1/3 van mijn netto inkomen te beleggen. De rest gaat op aan aflossing hypotheek en vaste lasten. Ik probeer dus zoveel mogelijk te beleggen om maximaal te kunnen compounden. Ik dacht dat ik hier vrij slim mee bezig was, maar volgens mij benut ik mijn mogelijkheden nog niet optimaal.

Nu ik mij aan het verdiepen ben in het pensioengebeuren ben ik erachter gekomen dat ik, mede door wat extra box 3 inkomen en mijn lease auto waar ik geen pensioen over opbouw, ik elk jaar ongeveer 2500 euro extra kan inleggen op mijn premiepensioen van mijn bruto inkomen; mijn jaarruimte. Dit geeft mij te denken, omdat dit netto ongeveer 10% netto mijn normale inleg zou zijn wat ik nu prive beleg, dus redelijk te verwaarlozen. Daar staat tegenover dat die 2500 euro extra wel een verdubbeling is van mijn huidige pensioenopbouw daar mijn werkgever maar 5,5% van mijn jaarinkomen-AOW inlegt. Dat klinkt namelijk een beetje karig, hoewel het elke 5 jaar omhoog gaat met een maximum van ongeveer 22% van bruto jaarsalaris als ik 60+ ben (ben nu begin 30).

Mijn gevoel zegt dat 10% van mijn besteedbaar inkomen wat ik nu beleg fiscaalvoordelig vastzetten voor je oude dag in een premiepensioen, wat dus echt van mij is, het risico wel waard is om flexibiliteit op te geven over dit gedeelte. Zeker omdat ik daarmee mijn pensioenpremie op dit moment verdubbel en ik mijn pensioenruimte maximaal benut. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat de kans groot is dat ik pas rond mijn 70+ men pensioen kan, en de vraag is wat je dan nog aan al dat geld hebt als je gezondheid mogelijk niet meer optimaal is.

Dus

90% prive beleggen (etf/index trackers) waar ik altijd bij kan mocht het leven anders lopen
10% in een geblokkeerde lijfrenterekening als aanvulling op mijn premiepensioen van mijn werkgever (tot max van jaarruimte)

Klinkt dit een beetje als een slimme zet ?
pi_202981125
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 19:02 schreef damsco het volgende:

Dus

90% prive beleggen (etf/index trackers) waar ik altijd bij kan mocht het leven anders lopen
10% in een geblokkeerde lijfrenterekening als aanvulling op mijn premiepensioen van mijn werkgever (tot max van jaarruimte)

Dat laatste wel, maar 90% in trackers….vind het nogal veel. Gaat het mis, dan heb je echt flink verlies. Ik zou er wat meer sporeiding richting obligaties en Onroerend Goed fondsen in zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202981160
quote:

Klinkt niet onlogisch. Hou er wel rekening mee dat je aan te kopen uitkering tzt minimaal 20 jaar ná pensioendatum moet doorlopen. Dat weerhoudt mij er vooral van. Ik zou prima een extra boost tussen bijvoorbeeld 70 en 75 willen hebben, maar ik zie de benefits van een hoge uitkering op mijn 88e niet zo, mocht ik dat überhaupt ooit halen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
pi_202984795
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 19:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Klinkt niet onlogisch. Hou er wel rekening mee dat je aan te kopen uitkering tzt minimaal 20 jaar ná pensioendatum moet doorlopen. Dat weerhoudt mij er vooral van. Ik zou prima een extra boost tussen bijvoorbeeld 70 en 75 willen hebben, maar ik zie de benefits van een hoge uitkering op mijn 88e niet zo, mocht ik dat überhaupt ooit halen.
Als het goed is, is weer uit het pensioenakkoord. https://fd.nl/economie-po(...)rotest-toch-mogelijk

Ik denk er hetzelfde over. Ik ziet als een extraatje voor de eerste jaren na het pensioen.
pi_202986205
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 19:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat laatste wel, maar 90% in trackers….vind het nogal veel. Gaat het mis, dan heb je echt flink verlies. Ik zou er wat meer sporeiding richting obligaties en Onroerend Goed fondsen in zetten.
Ik heb mijn risicoprofiel op zeer offensief staan en dan zit je ook op 90% indextrackers en 10% obligaties. Met 30 jaar te gaan prima te behappen, maar richting je pensioen is het wel verstandig om dat risico wat af te bouwen. Bij de meeste beheerde pensioenportefeuilles gaat dat sowieso automatisch in de laatste jaren voor je pensioen. De Rabobank waar ik aan pensioenbeleggen doe, heeft in per jaar voor je pensioenleeftijd een maximaal toegestaan risiconiveau. Dus als ik hem op zeer offensief laat staan, dan zetten ze heb 10-15 jaar voor m'n pensioen automatisch al een stapje terug.

Obligaties hebben bij mij afgelopen jaar een negatief rendement opgeleverd, dus daar moet je er momenteel niet te veel van hebben.
pi_202990907
quote:
Dus

dat kan. Je kan bv bij bnd ook zelf kiezen waarin je belegt op je pensioenrekening. Dus daar kan je ook 100% aandelen kiezen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 2 januari 2022 @ 11:02:42 #83
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_202991169
Bedankt voor de reacties. Uiteindelijk iets meer diversiteit in mijn portfolio kan idd geen kwaad, en richting pensioensleeftijd afbouwen.

Ik ga eens kijken naar de verschillende aanbieders zoals bnd, meesman etc. Ik zit privé bij degiro maar ik wil dat ook wat meer spreiden door voor mijn lijfrenterekening een andere partij te kiezen. Mijn pensioen bij werkgever is BeFrank.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')