abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:05:11 #51
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_202952641
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zit nog aar net 1 jaar bij befrank en deze stond automatisch dat zij kiezen voor jou. Je kan inderdaad zelf daar ook beleggen, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Dat staat nog op mijn lijstje om naar te kijken.
Zit daar 88% bij iShares World en 12% NT Emerging Markets. Heb je ook een wereldwijde tracker die 100% in aandelen zit.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:07:49 #52
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_202952703
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:53 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Het enige voordeel van pensioensparen is dat de afdracht van belasting uitstelt van nu, naar het moment dat de uitkering start.
Plus een besparing van de jaarlijkse box 3 belasting als je de beleggingen daar zou aanhouden. Elke euro niet in een pensioenproduct kost mij ca. 1,6% per jaar tot aan mijn pensioenleeftijd. Dat is best een behoorlijke belastinglekkage. Lijfrente groeit belastingvrij aan tot de uitkeringsdatum.
pi_202952910
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:05 schreef GSbrder het volgende:

[..]
Zit daar 88% bij iShares World en 12% NT Emerging Markets. Heb je ook een wereldwijde tracker die 100% in aandelen zit.
ik zie dat ik zo'n schijt toets moet maken waar ik geen zin in heb. Staan ergens op internet de antwoorden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202952926
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:07 schreef GSbrder het volgende:

[..]
Plus een besparing van de jaarlijkse box 3 belasting als je de beleggingen daar zou aanhouden. Elke euro niet in een pensioenproduct kost mij ca. 1,6% per jaar tot aan mijn pensioenleeftijd. Dat is best een behoorlijke belastinglekkage. Lijfrente groeit belastingvrij aan tot de uitkeringsdatum.
en eventueel een hogere toeslagen
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202953448
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik zie dat ik zo'n schijt toets moet maken waar ik geen zin in heb. Staan ergens op internet de antwoorden?
Als je de antwoorden op die vragen niet zelf kan verzinnen is het denk ik niet het product voor jou ;-)
pi_202953546
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:07 schreef GSbrder het volgende:

[..]
Klopt. Het is inderdaad niet het enige voordeel, ik had moeten schrijven het belangrijkste voordeel. Bedankt voor de aanvulling.
pi_202953634
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je de antwoorden op die vragen niet zelf kan verzinnen is het denk ik niet het product voor jou ;-)
ik heb er gewoon geen zin in.... :O
Ooit een keer een toets moeten maken waarin veel vragen gingen over turbo's waar ik geen reet van weet en ook nooit zou kopen... ik zit er niet op te wachten :r
  vrijdag 31 december 2021 @ 11:55:58 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202955129
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:53 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Hoe heb je dat berekend? Dat kan alleen kloppen als je 2 jaar ontbreken van een pensioenopbouw in 30 jaar wil repareren. Houd rekening mee dat je maar tot 7 jaar terug je jaarruimte mag gebruiken, daarna vervalt de jaarruimte van de voorgaande jaren.

Normaal moet je voor een fatsoenlijke pensioenopbouw wel enkele honderden euro's per maand inleggen. Ik zou zonder inhalen van m'n gemiste opbouw jaren ongeveer ¤400 per maand moeten inleggen om aan ¤300.000 te komen, wat bruto ergens rond de ¤1200 per maand aan pensioenuitkering oplevert als ik met pensioen ga. Houd je rekening met inflatie, dan is het vergelijkbaar met ca. ¤600 nu. Bruto. Netto krijg je dan het equivalent van ¤400 extra bovenop je AOW als je in hedendaagse prijzen rekent.

Als je slechts 600 euro per jaar zou willen opbouwen, zou ik niet al die moeite gaan doen. Je hoeft het pensioengat niet te repareren, je kan natuurlijk ook gewoon zelf een normale spaarrekening houden. Het enige voordeel van pensioensparen is dat de afdracht van belasting uitstelt van nu, naar het moment dat de uitkering start.
In die orde van grootte is het wel. Ik heb 3 jaar gemist. Mijn gewone pensioen van mijn werk zou verder toereikend moeten zijn. Alleen heb ik dus een achterstand opgelopen die ik wil repareren. Daar heb ik ook spaargeld voor achter de hand gehouden maar door laksheid nog niks mee gedaan.

Ik vind het voor het overzicht wel fijn als het apart staat en ook welk geld ik wel en niet besteedbaar heb. Ook denk ik eraan het op een beleggingsrekening te zetten. Zelfs als dat echt een fiasco zou zijn en mijn gat zou blijven bestaan is het overkomelijk gezien ik ook een koophuis heb. Maar ik wil gewoon lekker kunnen blijven leven dan.
  vrijdag 31 december 2021 @ 13:00:38 #59
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_202956592
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:39 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Klopt. Het is inderdaad niet het enige voordeel, ik had moeten schrijven het belangrijkste voordeel. Bedankt voor de aanvulling.
Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik het IB-verschil tussen inleg en opname niet de voornaamste reden vind, want dat kan nog 20 keer veranderen in de komende 40 jaar. Die 1,6% per jaar nu en mogelijk oplopend bij een vermogensbelasting op werkelijk rendement is voor mij cumulatief belangrijker dan 43% IB-aftrekbaar bij inleg en 19% IB-belasting bij opname.
pi_202956678
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In die orde van grootte is het wel. Ik heb 3 jaar gemist. Mijn gewone pensioen van mijn werk zou verder toereikend moeten zijn. Alleen heb ik dus een achterstand opgelopen die ik wil repareren. Daar heb ik ook spaargeld voor achter de hand gehouden maar door laksheid nog niks mee gedaan.

Ik vind het voor het overzicht wel fijn als het apart staat en ook welk geld ik wel en niet besteedbaar heb. Ook denk ik eraan het op een beleggingsrekening te zetten. Zelfs als dat echt een fiasco zou zijn en mijn gat zou blijven bestaan is het overkomelijk gezien ik ook een koophuis heb. Maar ik wil gewoon lekker kunnen blijven leven dan.
Als het om een jaar of 30 gaat dat je nog gaat inleggen, dan is een hele grove indicatie dat die ¤50/maand bruto inleg, straks ¤100 netto aan uitkering oplevert per maand. Die ¤100 heeft ongeveer dezelfde waarde als ¤50 nu. E.e.a. is sterk afhankelijk van inflatie en je rendement.

Het klinkt mij niet de moeite waard om eerlijk te zijn. Je kan die ¤600/jaar ook opzij zetten op een spaarrekening en/of beleggen. Over 30 jaar, zet je dan ¤18.000 apart en qua rendement zou je dat zeker moeten kunnen verdubbelen. Het voordeel (of wellicht nadeel voor sommigen) is dat je dat geld vrij beschikbaar hebt, mocht je het nodig hebben voor andere situaties.

Die pensioenproducten kosten ook geld. Bright rekent bijvoorbeeld ¤210 per jaar. Dan ben je je voordeel van de uitgestelde inkomstenbelastingbetaling waarschijnlijk al kwijt.
pi_202956777
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]
Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik het IB-verschil tussen inleg en opname niet de voornaamste reden vind, want dat kan nog 20 keer veranderen in de komende 40 jaar. Die 1,6% per jaar nu en mogelijk oplopend bij een vermogensbelasting op werkelijk rendement is voor mij cumulatief belangrijker dan 43% IB-aftrekbaar bij inleg en 19% IB-belasting bij opname.
Wellicht is dat groter dan ik inschat. Aangezien het voor mij toch gunstig was, heb ik die optie van geen apart pensioenpotje nooit echt serieus uitgewerkt. Verder val ik in de 55.5% IB groep (49.5% + 6% afbouw arbeidskorting), dus dan is het verschil nog wat groter. Van die ¤15k die ik inleg, krijg ik ruim de helft weer terug.
pi_202956858
Een beetje offtopic, maar al het geld wat ik niet in pensioen hoef te stoppen hou ik liever zelf, ten eerste moet je nog maar je pensioen zien te bereiken, ten tweede is de kans ook nog eens dat het straks op is. Los desnoods een stuk van je hypotheek af of investeer het in stukje vastgoed.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202957027
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:13 schreef raptorix het volgende:
Een beetje offtopic, maar al het geld wat ik niet in pensioen hoef te stoppen hou ik liever zelf, ten eerste moet je nog maar je pensioen zien te bereiken, ten tweede is de kans ook nog eens dat het straks op is. Los desnoods een stuk van je hypotheek af of investeer het in stukje vastgoed.
Pensioen opbouw in de derde pijler waar dut topic over gaat blijft van jou of je nabestaanden.
Als dit potje leeg is dan heeft de wereld en dys jij ook veel ernstigere zorgen dan wat geldproblemen.
pi_202957096
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Pensioen opbouw in de derde pijler waar dut topic over gaat blijft van jou of je nabestaanden.
Als dit potje leeg is dan heeft de wereld en dys jij ook veel ernstigere zorgen dan wat geldproblemen.
Ik ben ansich niet tegen pensioen, maar dan moet het wel op een faire manier werken.
pi_202957132
quote:
Als je het zo bekijkt, kun je er beter niet aan beginnen. Kom dan ook niet aan onze deur rammelen als je 70 bent en je hebt er niks aan gedaan. Ga dan maar alsjeblieft in een vuilnisbak wonen zonder ons lastig te vallen.
  vrijdag 31 december 2021 @ 13:26:49 #66
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_202957208
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Wellicht is dat groter dan ik inschat. Aangezien het voor mij toch gunstig was, heb ik die optie van geen apart pensioenpotje nooit echt serieus uitgewerkt. Verder val ik in de 55.5% IB groep (49.5% + 6% afbouw arbeidskorting), dus dan is het verschil nog wat groter. Van die ¤15k die ik inleg, krijg ik ruim de helft weer terug.
Ik val in dezelfde groep (inkomen >¤100k) maar meen dat de aftrekposten beperkt zijn tot 43% (2021) tenminste, dat is mijn voorzichtige aanname. Denk dat een en ander ook samenhangt met het aantal jaren dat je geen VRH hoeft te betalen: een groot deel van de zelfstandige Nederlanders zit pas midden 30 tot midden 40 op een belastbaar vermogen boven de ¤200k, maar als je wat jonger vermogend bent, heb je meer jaren VRH-verlies tot de uitkeringsdata. En gelukkig worden de faciliteiten ruimer om jaarruimte te gaan beleggen, althans volgens de plannen, van 13% boven franchise naar 30% boven franchise. Dan kiezen voor een doorbeleggende variant na pensionering kan die delta tussen ¤50 bruto nu en ¤100 netto na pensioen nog vergroten.
  vrijdag 31 december 2021 @ 13:28:36 #67
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_202957255
quote:
Het is een particuliere lijfrente, die is niet “op” en gaat ook niet “in de pot”. Mocht ik komen te overlijden op 55-jarige leeftijd, gaat inleg + rendement naar mijn erfgenamen. Denk zeker dat je er goed aan doet om eerst wat zelf op te bouwen, maar boven een zeker vermogen is fiscale optimalisatie wel aantrekkelijk.
pi_202957315
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:24 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Als je het zo bekijkt, kun je er beter niet aan beginnen. Kom dan ook niet aan onze deur rammelen als je 70 bent en je hebt er niks aan gedaan. Ga dan maar alsjeblieft in een vuilnisbak wonen zonder ons lastig te vallen.
Mijn huis is zo goed als afbetaalt, ik heb 25 jaar goed pensioen opgebouwd en op dit moment een pensioen opbouw in Bitcoin :)
Kortom maak je geen zorgen over mij :)
pi_202957336
quote:
3s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]
Het is een particuliere lijfrente, die is niet “op” en gaat ook niet “in de pot”. Mocht ik komen te overlijden op 55-jarige leeftijd, gaat inleg + rendement naar mijn erfgenamen. Denk zeker dat je er goed aan doet om eerst wat zelf op te bouwen, maar boven een zeker vermogen is fiscale optimalisatie wel aantrekkelijk.
Ja dat klinkt prima, overigens ben ik zelf chronisch ziek waardoor de kans dat ik gezond oud word erg klein is, kortom ik zou graag na mijn werkzame periode nog een tijdje een extra mooi leven hebben en eventueel later wat minder rijk.
pi_202957337
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mijn huis is zo goed als afbetaalt, ik heb 25 jaar goed pensioen opgebouwd en op dit moment een pensioen opbouw in Bitcoin :)
Ik ben de laatste die dat doet. Maar afbetaald is toch echt met een d.
  vrijdag 31 december 2021 @ 13:33:33 #71
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_202957360
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben blij als belastingbetaler en op macro-niveau. Puur micro zou ik het anders aanpakken, maar voor 1 januari 2022 maakt dat in de aanslag niet meer uit.
pi_202957365
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:32 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik ben de laatste die dat doet. Masr afbetaald is toch echt met een d.
Ik spreek 20 programmeertalen, Nederlands is minder belangrijk voor mij :)
pi_202957397
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik spreek 20 programmeertalen, Nederlands is minder belangrijk voor mij :)
Ik ook, maar Nederlands is zeer belangrijk voor me.
  vrijdag 31 december 2021 @ 13:35:09 #74
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_202957402
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja dat klinkt prima, overigens ben ik zelf chronisch ziek waardoor de kans dat ik gezond oud word erg klein is, kortom ik zou graag na mijn werkzame periode nog een tijdje een extra mooi leven hebben en eventueel later wat minder rijk.
Dat is een hele valide individuele afweging om geld niet vast te zetten tot pensionering. Ik wil mezelf vooral beschermen tegen het lang leven risico, aangezien mijn grootouders en overgrootouders tot ver in de 90 hebben geleefd en ca. 30-40 jaar pensioen hebben genoten.
pi_202957425
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:34 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik ook, maar Nederlands is zeer belangrijk voor me.
Als ik iets officieels moet schrijven zorg ik dat het correct is, op een forum vind ik dat allemaal niet zo belangrijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')