Als 9,45% en 20% tegenvalt, zijn je verwachtingen dan niet te hoog?quote:Op donderdag 30 december 2021 17:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb net gekeken en ik kan een uitkering van dat bedrag kopen als ik 67 ben voor een periode van 20 jaar.
Ik vind de rendementen altijd wat tegenvallen, zo had ik vorig jaar 9,45% rendement en dit jaar rond de 20%. Maar goed het belastingvoordeel maakt dit weer goed.
Oke, hoe werkt dat product? Keert het tot je overlijden uit? En hoeveel % van de inleg kost het je netto?quote:Op donderdag 30 december 2021 18:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als 9,45% en 20% tegenvalt, zijn je verwachtingen dan niet te hoog?
Ik en mijn vriendin leggen ook in bij een lijfrenteproduct van Brand New Day. Aftrekbaar van de inkomstenbelasting, telt niet mee voor vermogensrendementsheffing en kan, bij vroegtijdig overlijden, worden gebruikt door de nabestaanden. Bij pensionering moet je er inkomen voor aankopen, maar dat is dan waarschijnlijk lager belast dan nu.
ik vergelijk het met mijn eigen beleggingen, ook passief beleggingen met maandelijks inleggen. De laatste 2 jaar is 30% al niks meer.quote:Op donderdag 30 december 2021 18:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als 9,45% en 20% tegenvalt, zijn je verwachtingen dan niet te hoog?
Ik en mijn vriendin leggen ook in bij een lijfrenteproduct van Brand New Day. Aftrekbaar van de inkomstenbelasting, telt niet mee voor vermogensrendementsheffing en kan, bij vroegtijdig overlijden, worden gebruikt door de nabestaanden. Bij pensionering moet je er inkomen voor aankopen, maar dat is dan waarschijnlijk lager belast dan nu.
Kun je eens een voorbeeldje doen met fictieve getallen?quote:Op donderdag 30 december 2021 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zit bij BND en beleg daar op een speciale pensioenrekening. De inleg is aftrekbaar binnen je jaarruimte en je mag met jaarruimte 7 jaar terug kijken.
Ik reken elk jaar uit wat mijn jaarruimte 7 jaar terug was en leg dit in. Dan kijk ik wat mijn toeslagen doen en als ik wat meer inleg hoeveel meer toeslag ik krijg en bepaal zo het optimum.
Bij brandnewday zijn mijn kosten jaarlijks 1,58%. Dat is wel heel erg fors maar omdat het fiscaal aftrekbaar is overstijgt deze fiscale winst deze hoge kosten.quote:Op donderdag 30 december 2021 18:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke, hoe werkt dat product? Keert het tot je overlijden uit? En hoeveel % van de inleg kost het je netto?
in 2013 had ik bv ca 37k aan inkomen, had 1238 euro aan uitkering, mijn factor A was 523 en in 2014 kon ik dus 397 nog inleggen.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kun je eens een voorbeeldje doen met fictieve getallen?
Je inleg (mits je jaarruimte hebt) mag je aftrekken van je belastbaar inkomen.quote:Op donderdag 30 december 2021 18:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke, hoe werkt dat product? Keert het tot je overlijden uit? En hoeveel % van de inleg kost het je netto?
Die hele A Factor vind ik ook onduidelijk.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
in 2013 had ik bv ca 37k aan inkomen, had 1238 euro aan uitkering, mijn factor A was 523 en in 2014 kon ik dus 397 nog inleggen.
in 2014 had ik 32k aan inkomen, 9190 euro aan uitkering, mijn factor A was 450 en kon ik 1172 euro inleggen en aftrekken in 2015..
in 2015 had ik 45k aan inkomen, mijn factor A was 509 en ik kon nog 1342 euro inleggen en aftrekken in 2016.
Ik kreeg in die jaren ook weer wat extra toeslag omdat mijn belastbaarinkomen hierdoor daalde.
Omdat ik 3 kinderen heb krijg ik sowieso kindgebondenbudget tot mijn belastbaarinkomen ca 90k is per jaar. Elke euro meer is altijd meegenomen en het geld blijft gewoon van jou of je nabestaanden bij overlijden.
de factor A neem ik over van de jaarlijkse upo. Daar is niks onduidelijks aan.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die hele A Factor vind ik ook onduidelijk.
Stel ik draag per maand 100 euro premie af. Is die dan 1200?
Dank dat verheldert al wat?quote:Op donderdag 30 december 2021 19:36 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Je inleg (mits je jaarruimte hebt) mag je aftrekken van je belastbaar inkomen.
Het geld staat vast tot x-einddatum (meestal pensioendatum).
Van het geld wat er op einddatum staat, koop je een Direct Ingaande Lijfrente aan.
Je kunt dan kiezen of je het bv 5 of 10 jaar laat uitkeren, of levenslang (hoogte van het bedrag hangt daar van af)
Als je dit een beetje snel wilt aanvullen dan moet je eigenlijk bij je huidige werkgever zijn. Als particulier met een niet heel hoog salaris kan je dat gat nooit meer dichtfietsen. Ook niet bij al die hippe aanbieders. Voor een goed pensioen waar je van kunt leven heb je gedurende je werkbare leven een best hoge inleg nodig per maand. Dit door het slechte rendement.quote:Op donderdag 30 december 2021 17:28 schreef Hexagon het volgende:
Zijn er mensen die dit doen? Wat kost het je? Hoe werkt het? En blijft het tot je dood uitkeren?
Oke dan heb ik 0 jaarruimte kennelijk.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de factor A neem ik over van de jaarlijkse upo. Daar is niks onduidelijks aan.
100x12 is inderdaad 1200
dat kan inderdaad Als je via je werkgever als het maximale inlegt wat fiscaal mag dan kom je op 0 uit. Of je inkomen is lager dan de AOW, dan heb je ook geen jaarruimte.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke dan heb ik 0 jaarruimte kennelijk.
Mijn pensioeninleg nu is prima. Maar ik wil een gat uit het verleden fixen.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je dit een beetje snel wilt aanvullen dan moet je eigenlijk bij je huidige werkgever zijn. Als particulier met een niet heel hoog salaris kan je dat gat nooit meer dichtfietsen. Ook niet bij al die hippe aanbieders. Voor een goed pensioen waar je van kunt leven heb je gedurende je werkbare leven een best hoge inleg nodig per maand. Dit door het slechte rendement.
In het algemeen zou je kunnen zeggen dat het gewoon kut is met pensioenen. De grote aanbieders hebben er dik aan verdiend, aan al die inleg van de deelnemers. Dat geld is zwaar afgeroomd en dus al verdwenen.
tot 7 jaar terug kan het dus, langer terug kan het niet meer als je geen jaarruimte hebt.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mijn pensioeninleg nu is prima. Maar ik wil een gat uit het verleden fixen.
Je factor A is niet gelijk aan 12x de betaalde premie. Hij staat op je Universeel PensioenOverzicht (upo) die je jaarlijks van je verzekeraar krijgt.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke dan heb ik 0 jaarruimte kennelijk.
Hoe bedoel je dat? Als ik een bedragje op zo'n pensioenrekening stort. Moet ik dan nog extra belasting betalen?quote:Op donderdag 30 december 2021 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
tot 7 jaar terug kan het dus, langer terug kan het niet meer als je geen jaarruimte hebt.
Inleggen zonder dat het aftrekbaar is, is dubbel belasting betalen. Als je dat wilt dan kan je dat doen.
bij de uitkering als je met pensioen gaat betaal je het dan geldende belastingtarief over die maandelijke uitkering.quote:Op donderdag 30 december 2021 19:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Als ik een bedragje op zo'n pensioenrekening stort. Moet ik dan nog extra belasting betalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |