abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202924985
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat haal ik er niet uit.

Ik haal eruit dat er voor ouderen amper passende woningen zijn (gelijkvloers, voorzieningen in omgeving) en dat ze daarom maar in hun oude (vaak veel te grote) woning blijven zitten.
Is maar net hoe je het brengt.

"gebrekkige doorstroming ouderen oorzaak van problemen woningmarkt"

versus

"gemeenten voorzien onvoldoende in bouw seniorenwoningen"

quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 10:59 schreef BasEnAad het volgende:
Onze regering had andere prioriteiten de afgelopen 20 jaar. Dat is de reden.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 11:00 schreef Niek92 het volgende:
Het kabinetsbeleid waarbij ouderen zoveel mogelijk thuis moesten blijven wonen heeft dit probleem enkel groter gemaakt. Hoogste tijd om dat om te gaan draaien.
Maar goed, we weten natuurlijk allemaal al lang dat het reflectieve vermogen van gemeenten mbt woningbouw, absoluut nul is. Kijk naar de andere problemen die gemeenten noemen. Het ligt wonder boven wonder nooit aan de gemeente of diens beleid :').

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 30-12-2021 15:06:33 ]
"Pools are perfect for holding water"
  Forum Admin donderdag 30 december 2021 @ 13:33:24 #52
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_202925172
Het is wel schering en inslag in dit land om groepen mensen ergens de schuld van te geven in plaats van de werkelijke olifant in de kamer.

Maar hey, dit beleid is en was gewoon te verwachten van de verkozen partijen en indirect dus ook gemeentes die hier nu aan het janken zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_202925482
Tja, het is nu zo krom geregeld dat ik begrijp dat ouderen blijven zitten. Bij mijn opa ook, oma overleden en dochter het huis uit, dus hij zit daar alleen. Hij wil sowieso niet weg, maar als hij weg zou willen, dan gaat hem dan flink geld kosten. Hij woont daar sinds 1962 en doordat de huur jaarlijks maar beperkt mag stijgen, woont hij redelijk gunstig. Zou hij ingaan op de voorstellen van de woningbouw om iets kleiners te betrekken, dan is er sprake van een nieuw contract en gaat hem dat met gemak 100de Euro's extra kosten. Zo bevorder je de doorstroming niet echt.
pi_202926500
Dat de gemeentes, de leden van het koninklijk huis maar eens zouden durven te verplichten, om voor meer geld kleiner te gaan wonen. Dan zou er ook meer ruimte zijn om huizen te bouwen.
  donderdag 30 december 2021 @ 14:22:13 #55
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_202926573
Misschien wat minder immigratie vanuit kansarme niet-europese landen en wat minder de boze ogen laten vallen op mensen die op weigeren op hun 60-ste het huis waar ze keihard voor hebben gewerkt en alle jeugdherinneringen van hun leven en al hun kinderen hebben te verlaten omdat dat zogenaamd beter past voor de woningmarkt.

Laat die mensen en hun zuurverdiende eigendommen .. met rust.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 30 december 2021 @ 14:46:11 #56
3542 Gia
User under construction
pi_202927383
Ik heb nu een vrijstaand huis op 630 m2 grond met een hypotheekschuld van pakweg 2 ton. Slaapkamer en badkamer beneden en 3 slaapkamers en badkamer boven.

Ik wil best minder hoor. Als ik voor dezelfde maandlasten een vrijstaande bungalow kan huren op slechts 300 m2, dan ben ik daar best toe bereid.
Anders zie ik niet in waarom ik zou verhuizen.
pi_202927569
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat wordt nergens gesteld, je reageert er nogal overspannen op.

Mensen kopen vaak een woning om een gezin te stichten, met kinderen.
Als je ouder wordt, heb je die ruimte vaak niet meer nodig en zou een jong gezin meer met die ruimte kunnen.

Uiteraard zal niemand uit z'n woning "getrapt" worden, het is echter wel een vaststelling dat de doorstroming niet optimaal is.

Je zou dat kunnen verbeteren door te kijken naar de wensen die ouderen hebben en daar woningbouw op af te stemmen.
Ouderen mogen zelf bepalen hoeveel ruimte ze nodig hebben na een leven lang gewerkt te hebben en een gezin te hebben gesticht.

Daarnaast is het weer ontzettend krom; jarenlang roept de overheid dat ouderen thuis moeten blijven wonen, worden bejaardenhuizen gesloten en wordt alles gezet op eigen kracht en je netwerk.

'Doorstroom'... alsof het iets natuurlijks is dat je vanaf een bepaalde leeftijd (EN na je hypotheek zo goed als afgelost hebt) maar oprot omdat millennials meteen een huis met kamers en tuin willen... :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202927719
Fijn om de algemene sfeer in dit topic te proeven; wel een verademing met de 'dor hout' roepers in bepaalde fora... (kuch COR kuch).
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202927821
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 14:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ouderen mogen zelf bepalen hoeveel ruimte ze nodig hebben na een leven lang gewerkt te hebben en een gezin te hebben gesticht.

Daarnaast is het weer ontzettend krom; jarenlang roept de overheid dat ouderen thuis moeten blijven wonen, worden bejaardenhuizen gesloten en wordt alles gezet op eigen kracht en je netwerk.

'Doorstroom'... alsof het iets natuurlijks is dat je vanaf een bepaalde leeftijd (EN na je hypotheek zo goed als afgelost hebt) maar oprot omdat millennials meteen een huis met kamers en tuin willen... :')
Zowel ouderen als jongeren verdienen een fatsoenlijke woning, vaak met tuin.

Dit is de klassieke verdeel en heers tactiek van bestuurders.
pi_202927865
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:00 schreef Confetti het volgende:

[..]
Zowel ouderen als jongeren verdienen een fatsoenlijke woning, vaak met tuin.

Dit is de klassieke verdeel en heers tactiek van bestuurders.
Volgens mij verdien je deugdelijk onderdak. Dat idee dat je als je 'op je zelf' gaat op je 18e meteen recht hebt op een eigen woning is volstrekt illusoir. En nee, ook ouderen en boomers 'kregen' niet op die leeftijd een riant pand.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202928019
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Volgens mij verdien je deugdelijk onderdak. Dat idee dat je als je 'op je zelf' gaat op je 18e meteen recht hebt op een eigen woning is volstrekt illusoir. En nee, ook ouderen en boomers 'kregen' niet op die leeftijd een riant pand.
Al ben je 30 en verdien je 2x modaal, dan nog ben je vrijwel kansloos op de huizenmarkt.

Het gaat allang niet meer om de 18-jarigen. Die zijn sowieso al een verloren generatie.
pi_202928121
Verdeel en heers politiek.

Er is maar een reden waarom de huizenmarkt over de kook is geraakt, en dat is omdat er veel te veel gratis geld in omloop is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 30 december 2021 @ 15:10:38 #63
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202928183
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:09 schreef Lyrebird het volgende:

Er is maar een reden waarom de huizenmarkt over de kook is geraakt, en dat is omdat er veel te veel gratis geld in omloop is.
Teveel gratis geld ( voor degenen die toch al geld hadden), teveel bevolkingsgroei, te weinig gebouwd… etc
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_202928188
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mijn ouders kochten begin jaren 70 in Eindhoven een gloednieuw rijtjeshuis met 4 slaapkamers op een modaal salaris, met subsidie van de overheid. Ze waren toen 23-24 jaar oud.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_202928244
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:10 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mijn ouders kochten begin jaren 70 in Eindhoven een gloednieuw rijtjeshuis met 4 slaapkamers op een modaal salaris, met subsidie van de overheid. Ze waren toen 23-24 jaar oud.
Anekdotes, nice.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202928282
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:09 schreef Lyrebird het volgende:

Wat, huursubsidie?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202928305
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Anekdotes, nice.
Ze waren natuurlijk niet de enigen. In die tijd werd er voor een appel en een ei gebouwd, en zat er een dot subsidie (premie A, premie B) op een woning. 70.000 guldens kostte die woning indertijd, als ik het me goed herinner. Gehorig als de pest, dat wel. Als er bij ons piano werd gespeeld, dan konden ze dat vijf huizen verder horen.
pi_202928325
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat, huursubsidie?
Kun je tegenwoordig met huursubsidie een huis kopen?
pi_202928349
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Kun je tegenwoordig met huursubsidie een huis kopen?
Nee, daarom... welk gratis geld?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 30 december 2021 @ 15:16:24 #70
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_202928374
Bejaardenhuizen opgeheven, ouderen moesten langer zelfstandig blijven wonen en leunen op mantelzorg van de omgeving :W
pi_202928391
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, daarom... welk gratis geld?
Gratis geld: geld dat door centrale banken wordt geprint om 'de economie te stimuleren'. Verdiep je eens in de materie, er gaat een wereld voor je open.
pi_202928722
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 14:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat bestrijd ik nergens, dat vul je zelf in.

Echter willen veel ouderen juist wel kleiner wonen, gelijkvloers en in de buurt van goede voorzieningen.
En dat is er niet, waardoor ze niet verhuizen.

Op de één of andere manier hebben mensen moeite met het lezen van wat ik post.
pi_202928815
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 13:26 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
Maar goed, we weten natuurlijk allemaal al lang dat het reflectieve vermogen van gemeenten mbt woningbouw, absoluut nul is. Kijk naar de andere problemen die gemeenten noemen. Het ligt wonder boven wonder nooit aan de gemeente of diens beleid :').
Ja, involdoende bouwgrond is er ook zo een. Dat toont vooral het gebrek aan toekomstvisie aan, waarom waren ze anders niet al eerder begonnen met het verwerven van gronden. Of ligt het er aan dat die grond in handen van ontwikkelaars is en dat het verdien model van de gemeenten beperkt?
pi_202928847
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 13:24 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Als je gelooft dat dat de enige reden is dan ben je behoorlijk naïef :')
Overigens niet alleen ouderen.

Ik ken een gescheiden vrouw, kinderen al uit huis, woont in een huurwoning met 4 (!) slaapkamers.

En niet uit luxe, verhuizen naar een kleinere woning is duurder omdat de huur fors omhoog zou gaan, nog even los van de wachttijden. Daarnaast woont ze nu relatief vlak bij haar werk, grotere afstand = meer reistijd en reiskosten.

Ze wil echter wel graag naar een kleinere woning, al is het maar vanwege al het extra huishoudelijk werk en de stookkosten.
pi_202929039
Was "De VVD" ook een van de mogelijk antwoordopties voor de gemeenten?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')