abonnement Unibet Coolblue
pi_202912548
Voor de deur tussen de hal en de woonkamer ben ik aan het kijken naar een taatsdeur, of een andere mooie oplossing. Het is inderdaad vrij standaard aan het worden, maar ik vind het er wel gaaf uitzien en het geeft lekker veel licht.

Bij een taatsdeur vraag ik mij wel iedere keer weer af hoe veilig ze zijn. Kunnen kleine kinderen of huisdieren zich niet onverwacht bezeren als de deur weer terugveert? Hoe ervaren jullie dat?

Daarnaast zijn er vrij veel merken die een taatsdeur leveren en sommige zijn echt knetterduur. Een taatsdeur van De Rooy zit al snel op ¤ 3600,- ;(
Ik zou ook kunnen kijken voor een Svedex NDB901, dat is gewoon een houten zwarte deur, met een kozijn die niet tot het plafond loopt, voor +/- ¤ 600 maar dat is het ook weer net niet denk ik.

Iemand tips, ervaringen? :)

Taatsdeur


Svedex NDB901
BlaBlaBla
  woensdag 29 december 2021 @ 23:23:30 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_202913737
Je tweede plaatje is in elk geval geen taatsdeur. Dus ik vraag me af wat je nou zoekt: een taatsdeur of een binnendeur met zwart staal en glas?

Mijn ouders hadden altijd een taatsdeur naar de hal en mijn ervaring is dat mijn broertje er wel eens doorheen is gelopen omdat de deur niet meeveerde toen hij met beide handjes uitgestoken er doorheen wilde rennen :+
Vingers zijn er sowieso ontelbare keren tussen gekomen _O-
disclaimer
  woensdag 29 december 2021 @ 23:36:27 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_202914247
Oh en een persoonlijke afweging: ik zou nooit zo'n glazen vlak tussen de woonkamer en de hal willen hebben. Het geeft misschien wel veel licht, maar de hal is doorgaans een van de rommeligste plekken in een huis. En als je de deur tussen je woonkamer en hal van glas maakt zit je dus altijd en eeuwig tegen je jassen en schoenen aan te kijken. Bij VTwonenweerverliefdopjehuis doen ze het ook altijd, en altijd facepalm ik weer. Ben blij dat alle deuren naar hal en bijkeuken bij ons dicht zijn.
disclaimer
pi_202919277
als je kinderen hebt dan zullen die elke dag huilen omdat hun vingers er weer eens tussengekomen zijn...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202919825
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 23:36 schreef SQ het volgende:
Oh en een persoonlijke afweging: ik zou nooit zo'n glazen vlak tussen de woonkamer en de hal willen hebben. Het geeft misschien wel veel licht, maar de hal is doorgaans een van de rommeligste plekken in een huis. En als je de deur tussen je woonkamer en hal van glas maakt zit je dus altijd en eeuwig tegen je jassen en schoenen aan te kijken. Bij VTwonenweerverliefdopjehuis doen ze het ook altijd, en altijd facepalm ik weer. Ben blij dat alle deuren naar hal en bijkeuken bij ons dicht zijn.
Ja dit, wat VTwonen betreft! Soms is het qua lichtinval wel echt een enorme verbetering trouwens, maar ik zou dan kiezen voor iets van melkglas of ander materiaal waardoor je niet altijd tegen de kapstok aan zit te kijken. Waar in van die programma's altijd 1 klein hip jasje aan hangt :')


En qua veiligheid: mijn zusje heeft een taatsdeur met van dat ouderwetse matglas met dikke ribbels trouwens, en een oud huis waar de deur tussen de keuken en de gang zit, wat zowel de lange gang als de keuken significant lichter maakt.

Zoiets, maar dan zonder gat, glas 2/3 van de deur ipv zo ver naar beneden, en als taatsdeur.



Honden en katten kunnen er niet door, hij gaat daarvoor te zwaar, en ze maken zich inmiddels wel uit de voeten als deze deur dichtzwaait. Maar met kinderen is het wel best spannend. Nou heeft deze taatsdeur ook nog een trapje van 3 treden aan de gangkant, dus er zijn nog wel wat meer potentiële uitdagingen. Haar kind is nog niet oud genoeg dat het een probleem is, maar ik ben benieuwd hoe het over een paar jaar is. Wat mij betreft is het in ieder geval tamelijk riskant.

[ Bericht 28% gewijzigd door yinu op 30-12-2021 10:20:43 ]
  donderdag 30 december 2021 @ 11:29:00 #6
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_202921808
Zoals SQ al aangaf: een deur met glas =/= taatsdeur. Bij een taatsdeur gaat het om het scharnierpunt.
Ik heb al een boek.
pi_202922387
grappig dat er veel foto's hier staan van deuren die geen taatsdeuren zijn...
Ze zijn gevaarlijk voor kinderen en alleen al daarom is het voor mij een nobrainer...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202923299
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 11:29 schreef Rio het volgende:
Zoals SQ al aangaf: een deur met glas =/= taatsdeur. Bij een taatsdeur gaat het om het scharnierpunt.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
grappig dat er veel foto's hier staan van deuren die geen taatsdeuren zijn...
Ze zijn gevaarlijk voor kinderen en alleen al daarom is het voor mij een nobrainer...
De foto die ik plaatste ging over het soort glas, en niet over dat dat een taatsdeur is. Dat is hij niet, en dat zeg ik ook niet.

Volgens mij zegt TS dat hij op zoek is naar ervaringen met een taatsdeur en of dat de extra kosten waard is t.o.v. de gewone Svedex deur die hij daaronder post. Dus volgens mij denkt hij helemaal niet dat de onderste deur een taatsdeur is.

Punt van SQ waar ik op inging, was dat glas in een deur naar de gang (of dat nou een taatsdeur of een gewone deur is) mogelijk niet handig is ivm uitzicht op je troep.

Overigens heb ik zelf als kind vrij vaak mijn vingers tussen gewone deuren of zelfs een schuifdeur gekregen, en is een vriendinnetje van mij op de lagere school keihard door een schuifpui gerend waardoor ze lange tijd in het ziekenhuis heeft gelegen. Dus of taatsdeuren nou speciaal extra gevaarlijk zijn weet ik niet.
  Moderator donderdag 30 december 2021 @ 12:45:14 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202923897
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 11:29 schreef Rio het volgende:
Zoals SQ al aangaf: een deur met glas =/= taatsdeur. Bij een taatsdeur gaat het om het scharnierpunt.
Is een taatsdeur een soort klapdeur dan ? :? :@
pi_202924189
Bijzonder dat die dingen nog zo duur zijn. Vrijwel iedere nieuwbouwhuis heeft die wel. Die dingen zijn zo doorsnee geworden.
  donderdag 30 december 2021 @ 13:01:25 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202924293
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 12:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Is een taatsdeur een soort klapdeur dan ? :? :@
Een taatsdeur heeft het scharnierpunt aan de boven/onderkant van de deur ipv. aan de zijkant. En daardoor kunnen ze doorgaans beide kanten open.
pi_202924763
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 12:21 schreef yinu het volgende:

[..]
[..]
De foto die ik plaatste ging over het soort glas, en niet over dat dat een taatsdeur is. Dat is hij niet, en dat zeg ik ook niet.

Volgens mij zegt TS dat hij op zoek is naar ervaringen met een taatsdeur en of dat de extra kosten waard is t.o.v. de gewone Svedex deur die hij daaronder post. Dus volgens mij denkt hij helemaal niet dat de onderste deur een taatsdeur is.


Punt van SQ waar ik op inging, was dat glas in een deur naar de gang (of dat nou een taatsdeur of een gewone deur is) mogelijk niet handig is ivm uitzicht op je troep.

Overigens heb ik zelf als kind vrij vaak mijn vingers tussen gewone deuren of zelfs een schuifdeur gekregen, en is een vriendinnetje van mij op de lagere school keihard door een schuifpui gerend waardoor ze lange tijd in het ziekenhuis heeft gelegen. Dus of taatsdeuren nou speciaal extra gevaarlijk zijn weet ik niet.
Precies! Zijn inderdaad 2 verschillende deuren. De bovenste is een taatsdeur, de onderste is gewoon een zwarte scharnier deur met glas.
BlaBlaBla
pi_202924768
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 12:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Is een taatsdeur een soort klapdeur dan ? :? :@
vaak wel, maar dat hoeft niet. De mogelijkheid is er in ieder geval
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 30 december 2021 @ 13:58:36 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202925942
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
vaak wel, maar dat hoeft niet. De mogelijkheid is er in ieder geval
Een deur met een scharnier aan de onderkant en bovenkant die dus maar naar één kant opent is dus ook een taatsdeur?
pi_202925959
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 13:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Een deur met een scharnier aan de onderkant en bovenkant die dus maar naar één kant opent is dus ook een taatsdeur?
een taatsdeur is een deur met de scharnierpunten aan de bovenkant en onderkant en niet aan de zijkant. Of een deur aan 1 kant opent hangt af van het kozijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 30 december 2021 @ 15:36:12 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_202928979
Een taatsdeur zit toch juist niet in een kozijn? :P
disclaimer
  donderdag 30 december 2021 @ 15:43:31 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202929184
Als er een handje of poot in de kier aan de kant van het lager/scharnierpunt komt gaat dat denk ik bijzonder pijnlijk worden. Zeker als die kier uiteindelijk helemaal dicht gaat, want die deur blijft wel doordraaien.

Maar je kan 'm vast zo bestellen dat er een klink op zit, dus dat hij niet zomaar open gaat, en/of met op de een of andere manier een vergrendeling als hij open is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202959743
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 12:57 schreef AToontje87 het volgende:
Bijzonder dat die dingen nog zo duur zijn. Vrijwel iedere nieuwbouwhuis heeft die wel. Die dingen zijn zo doorsnee geworden.
Dat is geen taatsdeur, volgens mij bedoel je een standaard stalen deuren met glas erin.
pi_202960818
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 15:36 schreef SQ het volgende:
Een taatsdeur zit toch juist niet in een kozijn? :P
dat is ook een mogelijkheid... maar een taatsdeur heeft zijn scharnieren boven en onder. Andere opties hebben niks te maken met de naam taatsdeur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 31 december 2021 @ 15:47:09 #20
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202961352
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 15:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is ook een mogelijkheid... maar een taatsdeur heeft zijn scharnieren boven en onder. Andere opties hebben niks te maken met de naam taatsdeur.
Maar in een standaard kozijn kan ie niet ;) .
Heb in ieder geval nooit een taatsdeur in een kozijn gezien (maar, toegegeven, de taatsdeuren die ik gezien heb kan je op 1 hand tellen :') ).
pi_202968016
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 13:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Een deur met een scharnier aan de onderkant en bovenkant die dus maar naar één kant opent is dus ook een taatsdeur?
Hoewel niet per se noodzakelijk heeft een taatsdeur het draaipunt niet in de hoek, maar vaak 10-15 cm daarbuiten. Gevaarlijk met kindervingertjes, lastig met afsluiting tegen tocht.
pi_203001700
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 20:43 schreef Plankje55 het volgende:

[..]
Hoewel niet per se noodzakelijk heeft een taatsdeur het draaipunt niet in de hoek, maar vaak 10-15 cm daarbuiten. Gevaarlijk met kindervingertjes, lastig met afsluiting tegen tocht.
Ik kan er maar weinig over vinden, maar inderdaad als je kinderen hun vingers aan de draaikant achter de deur klemmen en de deur vervolgens dichtvalt is het denk ik kassa.
BlaBlaBla
pi_203181412
Gisteren nog eens gekeken naar een zwarte houten scharnier deur van Svedex, scheelt een hoop geld en de afwerking zag er beter uit dan ik verwacht had.
De standaard kozijn die ik opgeleverd krijg loopt niet tot het plafond, helaas maar tot 231cm. Ik vind het wel mooi als een deur tot het plafond loopt.

Ik kan doorgang laten opleveren zonder een kozijn en tot het plafond laten doorlopen. Met het idee dat ik hier zelf een houten deur in ga plaatsen, maar dan moet ik er wel zelf een kozijn in gaan plaatsen. Iemand hier een idee voor?
BlaBlaBla
pi_203184381
Als je het open op kunt laten leveren zonder kozijnen, dan zou je ook een houten taatsdeur kunnen overwegen van Skantrae (Slimseries Ultra).

Maar goed, ik vind zelf dat argument van de kindervingertjes niet zo interessant. Kinderen kunnen zich ook bij gewone deuren bezeren. Sterker nog, ik lees her en der dat taatsdeuren zelfs veiliger zijn voor kinderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203195367
Ik heb recentelijk bij iemand in huis een stalen deur geplaatste van 93 breed en 260 hoog. Dat heeft dus een kozijn en normale scharnieren. Maar is wel een heel slank kozijn. En omdat het staal is kan de deur zelf ook heel slank uitgevoerd worden.

Zelf ik heb ik een houten deur wat er een beetje van weg heeft. In 2016 waren die stalen deuren nog niet zo heel common en overal verkrijgbaar.

Ik vindt mijn houten deur niet mooi. Is ook een klein beetje krom getrokken.

Die stalen deur van 260 hoog was iets van 1100 euro. Voor 300 extra plaatsen ze hem ook nog. Is wel aan te raden want het is loodzwaar.

Wel met je stucadoor afspreken dat ze heel nauwkeurig een breedte stuccen van 93 cm.

Ga je wat duurder is het aan te raden eerst het huis te laten stuccen en dan zo'n deurenboer het exact op te laten meten.

of een houten stelkozijn maken van exact 93 cm breed zodat je daarmee kunt stuccen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')