abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:19:08 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889222
Hier door.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:19:18 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889226
Dit jaar blijven steken op 40% van mijn inkomsten. Dat is iets meer dan ik de eerste helft van het jaar gedacht had maar minder dan ik de tweede helft van het jaar had gedacht.

Mijn spaargeld is inmiddels ongeveer iets meer dan 1,5 keer mijn netto jaarsalaris, helaas zet dat niet echt zoden aan de dijk als het op koophuizen aankomt.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:23:28 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202889346
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202889352
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
pi_202889468
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.

Ik spaar ook, maar minder dan voorheen, ik leef nu meer. Leuke dingen doen met de kinderen om herinneringen voor hun te maken. Kan zo afgelopen zijn, heb ik uit eigen ervaring meegemaakt.

Daarnaast spaar ik meer voor mijn kinderen dan voor mezelf. Geef liever uit een warme hand dan een koude.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:32:38 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889536
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:28 schreef Sfancta het volgende:
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.

:Y
pi_202889571
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @CoolGuy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.

Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 11:22:35 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_202890985
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @:coolguy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.

Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgeven :D Ja, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
pi_202891151
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgeven :D Ja, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 11:36:45 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_202891370
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.

Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter :P

Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.

Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.

Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
pi_202891499
Ik spaar niet meer sinds ik een grens bereikt heb. De rest gaat gewoon op.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202891500
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.

Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter :P

Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.

Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.

Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
Er zijn vrij weinig bochten om je in te wringen is mijn idee. Het moeilijkste is Nederland uit komen ;-)

Reserves zijn er hier overigens zeker hoor. Maar m'n vermogensgroei was er gewoon niet :)
pi_202891615
Ja, financiële doelen meer dan gehaald.
We sparen zo’n 1000 per maand en dat investeren we. Verder heb ik met aankoop en verkoop van een sloep zo’n 8000 verdiend. Komend jaar ga ik deze sloep af en toe verhuren, ben benieuwd of dat bevalt. Ik heb geen emotionele band met deze boot maar ben benieuwd hoeveel rompslomp er bij komt kijken.

Verder hebben we normale aflossingen op de hypotheek gedaan van zo’n 10k dit jaar.
  woensdag 29 december 2021 @ 11:52:15 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202891795
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geīnvesteerd?

Hier is trouwens niet veel gespaard. Maar goed, we zitten in de "nieuwe levensomstandigheden" dip :P . Dan duurt het bij ons altijd een jaar of 2-3 voordat we weer geld over houden dat we kunnen sparen. Daarentegen heeft de beurs het goed gedaan. Dus spaargeld dat we hadden is dit jaar verdubbeld :+ .
pi_202891830
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geīnvesteerd?
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
  woensdag 29 december 2021 @ 11:55:31 #16
36431 bleiblei
pi_202891887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden :)
pi_202891902
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden :)
het een sluit het ander niet uit.
pi_202892000
Onze beleggingen zijn zeer goed gegaan dit jaar, weten niet waar we het aan uit moeten geven. Grootste klapper is het huis, als je dat als sparen beschout. Bij+20% is dat anderhalve ton in waarde toegenomen van 7,5 naar 9 ton.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:04:39 #19
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202892097
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
pi_202892105
We hebben geen spaardoel, we zien wel wat er overblijft. Afgelopen jaren hebben we extra afgelost, dit jaar is dat geld naar een verbouwing gegaan.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:05:21 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_202892108
quote:
11s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
Ja, hele excels heb ik :P
  woensdag 29 december 2021 @ 12:08:54 #22
36431 bleiblei
pi_202892197
quote:
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
pi_202892214
quote:
De belastingdienst doet mij wel herinneren bij de belastingaangifte
pi_202892227
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je in
pi_202892299
Ik spaar automatisch in de week nadat het salaris gestort is, dus ja, ik spaar wat beoogd was. Voor elk spaardoel heb ik doelstellingen. Ik lig op schema of er voorbij (en dan bepaal ik een nieuw target). Veel potjes zijn feitelijk wellicht reserveringen (studie, f*ck you-money, onderhoud huis, auto, vakantie). Om fiscale redenen heb ik wat geld verplaatst van het woning-potje naar aflossing van de hypotheek.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')