abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:07:20 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203280097
Denk dat de meeste mensen hun verwachtingen wat lager moeten leggen wat de opnames aangaat.
De James Web heeft een veel grotere spiegel, dus de beelden zullen veel scherper zijn, toch? Helaas niet.
Dat zou alleen het geval zijn met dezelfde golflengte van licht. Maar de JW werkt in het diepe infrarood, waar de golflengte vele malen langer is. Dit betekent dat als de James Web hetzelfde deel van het heelal fotografeert als de Hubble, het beroemde beeld van het diepe veld zal worden genomen, en bij een golflengte van 15 micron zal het beeld veel onscherper zijn.
Bij het James Web gaat het er niet om extreem scherpe kleuren foto's te maken zoals met de Hubble, maar om veel verder in het heelal te kijken, wat in het zichtbare bereik niet mogelijk is vanwege de roodverschuiving.
Dit youtube filmpje legt heel goed uit wat er mogelijk is met telescopen en wat niet, en waarom dat zo is. Leerde daar in 22 minuten meer van dan vele, vele uren optiek in een opleiding die ik ooit gedaan heb.

vanaf 17:10 gaat het specifiek over de James Web.
pi_203282804
Hoe doen ze die L2 insertion eigenlijk? Gewoon langzaam afremmen en dan blijf je gewoon in dat punt hangen (met hier en daar automatisch wat aanpassingen als het iets te veel de verkeerde kant op zweeft)?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 20 januari 2022 @ 13:43:58 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203283388
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:08 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe doen ze die L2 insertion eigenlijk? Gewoon langzaam afremmen en dan blijf je gewoon in dat punt hangen (met hier en daar automatisch wat aanpassingen als het iets te veel de verkeerde kant op zweeft)?
AFAIK is men begonnen met langzaam afremmen
pi_203284005
'afremmen' gaat vanzelf door zwaartekracht van de aarde. Vergelijkbaar met wanneer je één bal omhoog gooit, dat deze ook steeds langzamer gaat naarmate de bal zich verder omhoog verplaatst.

De daadwerkelijke L2-insertion burn is een korte burn om definitief in positie te komen. Ik weet niet wanneer deze precies moet plaatsvinden, maar ik geloof dat ze een window van een dag hebben.
gr gr
pi_203351090
twitter

*O* *O* *O* *O*
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_203351179
Wauw
pi_203351262
_O_ _O_ _O_
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  maandag 24 januari 2022 @ 22:38:02 #106
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_203352690
Nu nog een maandje of 3 de spiegels stellen.
pi_203367753
quote:
11s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Nu nog een maandje of 3 de spiegels stellen.
Ergens in juni worden de eerste beelden verwacht.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_203370401
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 00:28 schreef FireFox1 het volgende:

[..]
Ergens in juni worden de eerste beelden verwacht.
Gaan dat mooie beelden a la Hubble zijn? Het is eigenlijk geen opvolger van de Hubble.

Een heleboel is ook gewoon keiharde data waar een leek geen drol van begrijpt.
  Moderator woensdag 26 januari 2022 @ 11:05:06 #109
8781 crew  Frutsel
pi_203370468
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 10:59 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Gaan dat mooie beelden a la Hubble zijn? Het is eigenlijk geen opvolger van de Hubble.

Hopelijk niet zoals de allereerste beelden van Hubble... dat was toentertijd een drama :X :')
pi_203370600
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Hopelijk niet zoals de allereerste beelden van Hubble... dat was toentertijd een drama :X :')
Dan kan je de telescoop gelijk afschrijven. Hubble kon handmatig afgesteld worden, Webb niet.
  woensdag 26 januari 2022 @ 11:26:27 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203370733
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 10:59 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Nee
De spiegel is weliswaar veel groter ofwel een grotere Aperture dan van de Hubble, wat optisch gezien scherpere beelden zou moeten geven, maaaar dat is alleen zo als je het bij dezelfde golflengte vergelijkt. De JW werkt echter met een veel en veel langere golflengte in diep infrarood. Hierdoor kan veel verder worden gekeken, zowel in afstand als in het verleden, maar daardoor worden de beelden onscherper. Dit is ook niet zo relevant, want het gaat bij de JW niet zozeer om mooie plaatjes maar om verder te kunnen kijken dan tot dusver.
De Hubble heeft een zeker maximale afstand waarop deze nog beelden kan maken. Dit komt omdat hoe verder je kijkt hoe meer roodverschuiving er is, en de Hubble heeft maar een beperkt golflengte spectrum waar het om infrarood gaat. Als sterren en sterrenstelsel zover weg staan dat hun licht volledig in het diep infrarood is verschoven, kan de Hubble ze eenvoudig weg niet meer zien, maar de JW wel.
De JW daarentegen heeft weer geen ultraviolet en zichtbaar licht mogelijkheden.
  Moderator woensdag 26 januari 2022 @ 11:29:49 #112
8781 crew  Frutsel
pi_203370785
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:16 schreef Ericr het volgende:

[..]
Dan kan je de telescoop gelijk afschrijven. Hubble kon handmatig afgesteld worden, Webb niet.
Bij Hubble was er volgens mij een extra reparatie nodig toch?
Twijfel of dat handmatig kon, volgens mij moesten ze iets vervangen?
pi_203371106
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit is ook niet zo relevant, want het gaat bij de JW niet zozeer om mooie plaatjes maar om verder te kunnen kijken dan tot dusver.

Nee, dat snap ik ook hoor, maar veel mensen lijken wel mooie plaatjes te verwachten. Dat is dus niet per se juist. Het is eerst gewoon ruwe keiharde data of niet? En dan later aan mensen om daar een mooi model van te maken dat voor leken te begrijpen is. Anyways, ik ben benieuwd. Het meest benieuwd naar de atmosferen van exoplaneten en of tekenen van leven gevonden kunnen worden. Ik hoorde iemand van het Webb team zeggen dat ze eigenlijk niet zo goed weten wat ze allemaal kunnen aantreffen en observeren. Een paradigmaverschuiving zal ook wel vet zijn.

Maar voordat we echt nieuwe verhaaltjes krijgen gaat het denk ik nog wel even duren.
pi_203371122
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:29 schreef Frutsel het volgende:

[..]
In 93 een extra spiegel. Daarvoor waren astronauten nodig. Die mogelijkheid is er nu niet.
  woensdag 26 januari 2022 @ 12:38:59 #115
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203371837
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:29 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Na, reparatie, men heeft de spiegel voorzien van een brilletje.
Men heeft trouwens vaker aan de Hubble zaken lopen aanpassen afaik, betere sensoren.
pi_203622892
quote:
NASA toont eerste beelden die zijn gemaakt door James Webb-telescoop

Ruimtevaartorganisatie NASA heeft vrijdag de eerste beelden vrijgegeven die zijn gemaakt door de James Webb-telescoop. Daarop zijn meerdere kanten van een ster te zien. De kwaliteit moet de komende tijd worden verbeterd.

De beelden tonen de HD84406, een ster uit De Grote Beer. De foto toont achttien verschillende lichtpunten van de ster. Er zijn nu nog achttien afbeeldingen van de ster geportretteerd, omdat de spiegels van de telescoop nog niet juist zijn afgesteld. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk één ster te zien is.

Er werd specifiek voor de HD84406 gekozen omdat deze ster zich in de buurt van de telescoop bevindt en daarnaast erg fel is. Bovendien zijn er relatief weinig andere sterren in de buurt.

NASA zegt erg blij te zijn met de eerste beelden. De ruimtevaartorganisatie hoopt volgende maand de eerste enkele foto van de ster te kunnen nemen. Het volledige afstellingsproces zal nog tot de zomer duren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203623177
quote:
Er werd specifiek voor de HD84406 gekozen omdat deze ster zich in de buurt van de telescoop bevindt
Wut?
Цой жив
pi_203623202
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 00:40 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Wut?
Een geringe afstand voor een telescoop die meer dan 13 miljard lichtjaren aan bereik heeft ;)

quote:
HD 84406
HD 84406, is a star approximately 258.5 light-years away in the constellation of Ursa Major. The star is a spectral type G star and has a high proper motion.[4]

On 4 February 2022, the first glimmer of light viewed by the James Webb Space Telescope was from the star HD 84406 for the purpose of testing and aligning the focus of the telescope's 18 mirrors.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203625493
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 23:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ik kan er eigenlijk geen kaas van maken. Dezelfde ster 18 keer in beeld gebracht? Met 18 verschillende abberaties? Wacht dan gewoon totdat alles goed is afgesteld, en verbaas de wereld met een interessante ontdekking.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 12 februari 2022 @ 10:24:15 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203625844
Dat kalibreren van die spiegels lijkt me erg lastig. Elk van de spiegels moet de ster op dezelfde plek op de sensor zetten en scherp hebben bij dezelfde golflengte. Dit terwijl de telescoop in haar baan draait en dus beweegt. Ga daar maar aan staan. Als ze dat lukt doe ik mijn pet weer ff af.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 10:25:45 #121
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203625896
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 23:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Aliens confirmed _O_
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_203627023
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat kalibreren van die spiegels lijkt me erg lastig. Elk van de spiegels moet de ster op dezelfde plek op de sensor zetten en scherp hebben bij dezelfde golflengte. Dit terwijl de telescoop in haar baan draait en dus beweegt. Ga daar maar aan staan. Als ze dat lukt doe ik mijn pet weer ff af.
Het is idd een enorm ambitieus project. Ik heb eens met de kerel van NASA mogen babbelen die betrokken was bij dit project. Die deed wat berekeningen op de acherkant van een bierviltje en wat simulaties, om lastige vragen aan het bedrijf te kunnen stellen aan wie het project was uitbesteed. De specs van de JWST zijn bizar.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_203629075
quote:
Ik krijg al hoofdpijn van 1 spiegel collimeren.
pi_203629705
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 14:43 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Ik krijg al hoofdpijn van 1 spiegel collimeren.
Dat is aan je usericon te zien goed gelukt.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 15:44:34 #125
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203630010
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik kan er eigenlijk geen kaas van maken. Dezelfde ster 18 keer in beeld gebracht? Met 18 verschillende abberaties? Wacht dan gewoon totdat alles goed is afgesteld, en verbaas de wereld met een interessante ontdekking.
Juist niet. Op the interwebz zit iedereen met smart te wachten op dit soort testbeelden.

Bovendien moet NASA geloof ik verplicht alle beelden die ze maken online zetten. Er zijn enorme databases met foto's/raw data van NASA. Veel test materiaal ook ertussen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203630177
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 15:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Juist niet. Op the interwebz zit iedereen met smart te wachten op dit soort testbeelden.

Bovendien moet NASA geloof ik verplicht alle beelden die ze maken online zetten. Er zijn enorme databases met foto's/raw data van NASA. Veel test materiaal ook ertussen.
Ja, daar zit wel wat in. Als onderzoekers geld van de Amerikaanse overheid krijgen, zijn ze verplicht om hun werk zo te publiceren dat iedereen het gratis kan lezen.
pi_203630772
De vraag is wel of het echt zo revolutionair gaat zijn als we denken. Ik hoorde wetenschappers spreken van een paradigma verschuiving. Ik hoop het, maar dat kun je niet voorspellen. Ze weten niet zo goed wat JWST mogelijk maakt. Ik ben zelf heel benieuwd naar de exoplaneten.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 17:04:27 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203630886
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 15:57 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ja, daar zit wel wat in. Als onderzoekers geld van de Amerikaanse overheid krijgen, zijn ze verplicht om hun werk zo te publiceren dat iedereen het gratis kan lezen.
Persoonlijk vind ik dat een uitstekende insteek. Ik vind ook dat alles wat met publiek geld gemaakt wordt (denk bv aan Media content, maar ook aan methodieken, processen) in het publieke domein horen.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 17:42:32 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203631355
quote:
In de basis is het volgens mijn j niet veel anders dan zo’n spiegel een tikje draaien totdat die afbeelding in het midden staan en dan zo een voor een ze alle 18 op elkaar zetten. Dan een ster die een kleinere lichtpunt is pakken en fijnafstellen.
The End Times are wild
pi_203631583
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 15:57 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Buiten dat vinden veel onderzoekers (en ook niet-onderzoekers) het simpelweg gewoon onwijs gaaf. Dus waarom niet, los van budgettaire of politieke overwegingen? Deze mevrouw wordt er bv. vrij enthousiast van zo te zien.

“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  zaterdag 12 februari 2022 @ 20:50:07 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203634701
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 17:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
In de basis is het volgens mijn j niet veel anders dan zo’n spiegel een tikje draaien totdat die afbeelding in het midden staan en dan zo een voor een ze alle 18 op elkaar zetten. Dan een ster die een kleinere lichtpunt is pakken en fijnafstellen.
Nee, je moet ze niet alleen alle 18 over elkaar laten vallen, je moet zo ook alle 18 in focus hebben. dat is niet eenvoudig.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 21:56:08 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203636604
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 20:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, je moet ze niet alleen alle 18 over elkaar laten vallen, je moet zo ook alle 18 in focus hebben. dat is niet eenvoudig.
Nee, vast niet. Maar het principe is niet moeilijk
The End Times are wild
  Moderator donderdag 17 maart 2022 @ 09:57:23 #133
8781 crew  Frutsel
pi_204111487

De testopname van de Webb-ruimtetelescoop, gemaakt op 16 maart 2022, toont de 2000 lichtjaar verre ster 2MASS J17554042+6551277, omringd door andere sterren en verre sterrenstelsels. (NASA/STScI)

quote:
Optiek van Webb-ruimtetelescoop doorstaat belangrijke test

De testopname van de Webb-ruimtetelescoop, gemaakt op 16 maart 2022, toont de 2000 lichtjaar verre ster 2MASS J17554042+6551277, omringd door andere sterren en verre sterrenstelsels. (NASA/STScI)
Op 11 maart is de optische fijnafstemming van de hoofdspiegel (‘het ‘oog’) van de Webb-ruimtetelescoop afgerond. Webb heeft alle tests goed of zelfs boven verwachting doorstaan en kan probleemloos het licht van verre sterrenstelsels opvangen en naar zijn wetenschappelijke instrumenten doorgeven. Als bewijs daarvan heeft NASA een testopname gepresenteerd waarop de ster 2MASS J17554042+6551277 te zien is, met op de achtergrond grote aantallen sterrenstelsels.

Hoewel er nog maanden te gaan zijn voordat Webb volledig in bedrijf is, toont deze mijlpaal aan dat het primaire optische systeem van de nieuwe ruimtetelescoop naar behoren werkt. Ook diens belangrijkste camera – de Near-Infrared Camera – is volledig uitgelijnd op de spiegel van de telescoop.

De komende zes weken zal het Webb-team de nog resterende uitlijningsstappen uitvoeren en de laatste voorbereidingen treffen voor de inbedrijfstelling van de wetenschappelijke instrumenten van de ruimtetelescoop: twee andere infraroodcamera’s en twee spectrografen. Met behulp van een computeralgoritme worden de prestaties van elk instrument geëvalueerd en de laatste correcties berekend die nodig zijn om de telescoop voor alle instrumenten goed uitgelijnd te krijgen. Vervolgens zullen de nog resterende kleine afwijkingen in de standen van de segmenten van de hoofdspiegel worden gecorrigeerd.

Naar verwachting zal het uitlijningsproces uiterlijk begin mei worden afgerond. Daarna zal het nog twee maanden duren voordat alle instrumenten paraat zijn. De eerste opnamen op volledige resolutie en wetenschappelijke gegevens zullen in de zomer worden vrijgegeven. (EE)
https://www.allesoverster(...)-doorstaat-belangri/

[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 17-03-2022 12:00:16 ]
pi_204112446
Geweldige foto, echt hoog boven verwachting, ben benieuwd naar alle nieuwe data straks. Het lijkt wel echt een compleet nieuwe frontier te zijn. Echt heel bijzonder.

Als we dan niet onszelf de vernietiging in werken met een nucleaire oorlog.
pi_204112487
Is er ergens een hoge resolutie versie te vinden?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_204113702
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 15:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik zie veel van die beelden terug op Facebook. Mensen hebben al heel veel aliens en alien bases op die foto's gevonden. _O-
pi_204113747
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 20:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Een bijkomend probleem is dat als je ze één voor één over elkaar laat vallen en probeert te focussen, dat focussen bij de eerste spiegel een eitje is. Maar bij de tweede spiegel heb je al het probleem dat je een gecombineerd beeld van de eerste spiegel en de tweede spiegel ziet. En bij de 18e spiegel heb je 18 beelden over elkaar heen, en lijkt het me bijna onmogelijk om die 18e spiegel nog goed scherp te kunnen stellen.

Of zouden ze één spiegel scherpstellen, dan wegdraaien van het focuspunt en de volgende gaan scherpstellen, en zo één voor één, en daarna alle 18 goed op het focuspunt richten?

Maar als je de spiegel wegdraait na het scherpstellen, kunnen ze hem dan later weer naar exact op de nanometer hetzelfde punt weer terug zetten?

Edit:

Hier leggen ze wat details uit: https://www.flickr.com/ph(...)m-72177720296737701/

Ze zetten de spiegels zo dat ze de 18 beelden van de ster in het hexagonaal patroon van de spiegels zien. Dan stellen ze ze 1 voor 1 scherp. En daarna gaan ze 1 voor 1 de overlap maken.

[ Bericht 7% gewijzigd door RetepV op 17-03-2022 13:58:25 ]
pi_204113781
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 11:46 schreef SnertMetChoco het volgende:
Is er ergens een hoge resolutie versie te vinden?
Dit had ik gevonden: https://jwst.nasa.gov/content/multimedia/images.html
  donderdag 17 maart 2022 @ 17:59:09 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204116061
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 13:51 schreef RetepV het volgende:

[..]
Een bijkomend probleem is dat als je ze één voor één over elkaar laat vallen en probeert te focussen, dat focussen bij de eerste spiegel een eitje is. Maar bij de tweede spiegel heb je al het probleem dat je een gecombineerd beeld van de eerste spiegel en de tweede spiegel ziet. En bij de 18e spiegel heb je 18 beelden over elkaar heen, en lijkt het me bijna onmogelijk om die 18e spiegel nog goed scherp te kunnen stellen.

Of zouden ze één spiegel scherpstellen, dan wegdraaien van het focuspunt en de volgende gaan scherpstellen, en zo één voor één, en daarna alle 18 goed op het focuspunt richten?

Maar als je de spiegel wegdraait na het scherpstellen, kunnen ze hem dan later weer naar exact op de nanometer hetzelfde punt weer terug zetten?

Edit:

Hier leggen ze wat details uit: https://www.flickr.com/ph(...)m-72177720296737701/

Ze zetten de spiegels zo dat ze de 18 beelden van de ster in het hexagonaal patroon van de spiegels zien. Dan stellen ze ze 1 voor 1 scherp. En daarna gaan ze 1 voor 1 de overlap maken.
Slim, 18 spiegels in focus en dan in overlap. Erg knap, hoed af
pi_204119281
quote:
Ah ja, via die link vond ik inderdaad een hogere resolutie versie. Ik vroeg me af of daar de rare zwarte vertekening ook zichtbaar op hogere resolutie was of dat het misschien een compressie-artifact was ofzo ...

Het is ook met hogere resolutie zichtbaar ... nog een foutje ergens toch?
pi_204124159
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 21:01 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ah ja, via die link vond ik inderdaad een hogere resolutie versie. Ik vroeg me af of daar de rare zwarte vertekening ook zichtbaar op hogere resolutie was of dat het misschien een compressie-artifact was ofzo ...

[ afbeelding ]

Het is ook met hogere resolutie zichtbaar ... nog een foutje ergens toch?
Ik zag het ook hier aan de onderkant. Wat ik dacht, is dat deze ster zo helder is dat de CCD overbelicht raakt. Maar het is speculatie.

pi_204124253
Ik vind het geweldig hoe ze deze technologie die zelfs op Aarde nog zo kwetsbaar is dat je het niet zomaar moet aanraken, met een raket de lucht in schieten en op zijn plaats brengen, waarna het allemaal nog steeds werkt. :) De technologie is super, maar dat het na een ruimtevlucht ook allemaal nog steeds werkt, dat is de werkelijke engineering feat!
pi_204130769
Het zijn vast gewoon artefacten. Weet niet of die hoge resolutie foto beschikbaar is. Wellicht veel te grote file voor ons.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 14:43:19 #144
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204138269
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 10:39 schreef RetepV het volgende:
Ik vind het geweldig hoe ze deze technologie die zelfs op Aarde nog zo kwetsbaar is dat je het niet zomaar moet aanraken, met een raket de lucht in schieten en op zijn plaats brengen, waarna het allemaal nog steeds werkt. :) De technologie is super, maar dat het na een ruimtevlucht ook allemaal nog steeds werkt, dat is de werkelijke engineering feat!
Ik vind het fantastisch dat ze op die enorme afstand die spiegel op een paar nanometer kunnen afstellen.
The End Times are wild
  zaterdag 19 maart 2022 @ 15:27:32 #145
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204138539
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 10:39 schreef RetepV het volgende:
En dat 5-10 jaar lang bij ongeveer 45 Kelvin / -228o C, en een Diffraction Limit van 2.0 microns, gekalibreerd en scherpgesteld, en dan ook nog de data kunnen doorsturen. En dit allemaal ondanks veel meer straling dan in een baan om de aarde.
pi_204138625
Kon je maar even vijf jaartjes skippen om te kijken wat voor nieuws er allemaal is. Ik hoop dat Webb daadwerkelijk paradigma verschuivend is zoals sommige mensen denken. Wie weet.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 16:38:43 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204139669
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 15:38 schreef Discombobulate het volgende:
Kon je maar even vijf jaartjes skippen om te kijken wat voor nieuws er allemaal is. Ik hoop dat Webb daadwerkelijk paradigma verschuivend is zoals sommige mensen denken. Wie weet.
Ik denk voor Astronomen zeker, voor het grote publiek minder omdat het diep infrarood is en niet zichtbare spectrum. Minder mooie plaatjes zoals van Hubble
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')