abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 december 2021 @ 12:48:34 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_202800635
Welke multivitamine? (Waarom multi? Lekker makkelijk... zal ook altijd wel een compromis zijn...)

Kan natuurlijk gewoon een potje kopen bij de drogist en klaar, maar zijn er ook multivitaminen waarvan je écht merkt dat het helpt? (Je beter voelen... Alsof je een booster hebt gehad! :D )

Alle tips welkom! :Y
  zaterdag 25 december 2021 @ 13:04:47 #2
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_202801010
Het gaat om de smaak toch. Neem gewoon de lekkerste.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  zaterdag 25 december 2021 @ 13:08:08 #3
65846 Bocaj
47th President.
pi_202801102
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 13:04 schreef XDo het volgende:
Het gaat om de smaak toch. Neem gewoon de lekkerste.
Je bedoelt bruis? Sinaasappel of framboos meestal...
pi_202801139
Ik vraag me vaak af waar het prijsverschil in zit. Vitaminen bij Holland & Barrett zijn beduidend duurder dan bij Kruidvat en Etos. Zou dat dan geconcentreerder zijn?
pi_202801345
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 13:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me vaak af waar het prijsverschil in zit. Vitaminen bij Holland & Barrett zijn beduidend duurder dan bij Kruidvat en Etos. Zou dat dan geconcentreerder zijn?
Nee is gewoon de naam waar je voor betaalt. Holland & Barrett klinkt exclusiever dan Kruidvat of Aldi.
pindazakje
  zaterdag 25 december 2021 @ 13:17:18 #6
65846 Bocaj
47th President.
pi_202801359
quote:
Ja, het prijsverschil is mij ook wel opgevallen... (Je moet het er maar voor over hebben... na een maandje stoppen is ook nix!)
  zaterdag 25 december 2021 @ 13:19:15 #7
65846 Bocaj
47th President.
pi_202801413
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 13:16 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nee is gewoon de naam waar je voor betaalt. Holland & Barrett klinkt exclusiever dan Kruidvat of Aldi.
Je hebt ook verschil tussen eco-vitaminen en non-eco-vitaminen tegenwoordig...
pi_202801456
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 13:19 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Je hebt ook verschil tussen eco-vitaminen en non-eco-vitaminen tegenwoordig...
Ik eet gewoon groenten en fruit, 10x meer eco dan een chemisch pilletje.
pindazakje
pi_202801580
Je gaat je echt niet beter voelen van een multivitamine.

Hoezo denk je dat je ergens een tekort aan hebt?
  zaterdag 25 december 2021 @ 13:31:49 #10
65846 Bocaj
47th President.
pi_202801766
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 13:24 schreef Intint het volgende:
Hoezo denk je dat je ergens een tekort aan hebt?
Ik geloof niet dat ik alles 'raak' met voeding...
Maar misschien ben je er ook al door gevarieerd te eten...
Ik vroeg mij af of er vitaminen zijn waarvan je écht merkt dat ze je helpen... (Géén drugs natuurlijk...)

Je hebt ook sport (fitness) mensen die zweren bij die grote potten met proteïne en wat al niet meer.... :')
pi_202802465
het is een grote scam. ik heb jaren lang potjes geslikt, mee opgehouden, merk geen enkel verschil. gewoon goed eten.
pi_202802522
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 13:31 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ik vroeg mij af of er vitaminen zijn waarvan je écht merkt dat ze je helpen... (Géén drugs natuurlijk...)

Je hebt ook sport (fitness) mensen die zweren bij die grote potten met proteïne en wat al niet meer.... :')
Vit D (van oktober t/m april)en B12, daarvan was een tekort geconstateerd.

Daarnaast neem ik dagelijks een redelijk complete multivitamine A-Z van Lucovitaal, die hebben ze regelmatig voor een prima prijs bij de Aldi of anders eigen merk van Kruidvat
  zaterdag 25 december 2021 @ 14:19:26 #13
65846 Bocaj
47th President.
pi_202802813
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Vit D (van oktober t/m april)en B12, daarvan was een tekort geconstateerd.
Bij de huisarts?
pi_202802837
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:19 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Bij de huisarts?
Yup
  zaterdag 25 december 2021 @ 14:20:57 #15
65846 Bocaj
47th President.
pi_202802842
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:01 schreef pokkerdepok het volgende:
het is een grote scam. ik heb jaren lang potjes geslikt, mee opgehouden, merk geen enkel verschil. gewoon goed eten.
Er is ook zoveel keuze... halleluja... Daarom dacht ik gewoon een multivitamine...
Maar ik begrijp je! ;)
pi_202802875
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 december 2021 12:48 schreef Bocaj het volgende:
Alle tips welkom!
Ik slik vaak die van Davitamon en dan wel de variant 'COMPLEET WEERSTAND FORTE MET EXTRA D3'
Twee dagen gebruik en de derde voel ik me kiplekker ten opzichte van de dagen dat ik niet gebruik.
En ik ga er ook beter van naar het toilet. In mijn optiek heeft het wel effect.
Dus ja, ik denk dat het wel helpt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_202803189
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:22 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Twee dagen gebruik en de derde voel ik me kiplekker ten opzichte van de dagen dat ik niet gebruik.

De magie van de placebo.
pi_202803290
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:34 schreef Intint het volgende:

[..]
De magie van de placebo.
Er zit D3 in en ik kom amper buiten.
Na twee dagen voel ik me kiplekker.
Wat snap je niet?
pi_202803495
Vitamine d krijg je in de winter echt te weinig binnen. Persoonlijk kom ik veel buiten maar ik had toch 2 keer een vitamine d tekort. Stond ik zelf ook van te kijken.

Vitamine d zorgt oa voor een verhoogde weerstand wat vooral nu met corona belangrijk is.
pi_202803707
okee, vitamine D is misschien een uitzondering, daar krijg je wel echt snel een tekort van.
pi_202803714
quote:
Bij H&B zijn in ieder geval regelmatig aanbiedingen. Ik slik al jaren een multi van hun. Eens per jaar even kijken wat er in de aanbieding is en dan voor minimaal een jaar kopen. Meestal ben ik voor drie tientjes wel klaar dan. Voor dat bedrag ga ik me niet druk maken of het helpt en of het voordeliger kan.

Ik heb het niet onderbouwde idee dat H&B iets meer oplet wat er in moet en dat het er dan ook in de juiste hoeveelheid in zit. Aan de andere kant koop ik niet elk jaar het zelfde exact hetzelfde product. Beetje afhankelijk van de prijs en de maat van de verpakking. Noem me inconsequent mar ik voel me er in ieder geval goed bij en dat is wel eens anders geweest.

Los daarvan heb ik een aantal jaar op doktersadvies B12 gespoten, daarvan was het effect wel duidelijk merkbaar. Na een paar jaar toch maar zonder proberen en door de arts bloed laten controleren. Ik mag weer zonder (maar heb nog wel in de koelkast liggen).
pi_202804218
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:38 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Er zit D3 in en ik kom amper buiten.
Na twee dagen voel ik me kiplekker.
Wat snap je niet?
1) De meeste mensen komen met dit weer amper buiten en toch heeft de helft van de mensen maar tekort
2) De meeste mensen ‘voelen’ niet van hun D3 tekort (dus ook niet van de aanvulling van hun tekort)
3) Wanneer jij dan toch een van de weinige individuen bent die EN een tekort heeft EN dit ook waarneembaar ervaart dan is dit niet echt niet na twee dagen al verholpen. Zo werkt het lichaam niet.

Nognaals, ik geloof best dat je je beter voelt. Maar dit komt waarschijnlijk eerder door een placebo effect dan door de werking van het supplement.
pi_202804494
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:33 schreef Intint het volgende:

[..]
1) De meeste mensen komen met dit weer amper buiten en toch heeft de helft van de mensen maar tekort
Niet alleen met dit weer kom ik amper buiten. Het is niet het weer dat het hem doet. Ik kom in het algemeen, amper buiten. Dat heeft verschillende redenen.
quote:
2) De meeste mensen ‘voelen’ niet van hun D3 tekort (dus ook niet van de aanvulling van hun tekort)
Ik heb geen idee of het iets met d3 te maken heeft, maar ik voel me na twee dagen van het slikken van die vitamines, kiplekker.
quote:
3) Wanneer jij dan toch een van de weinige individuen bent die EN een tekort heeft EN dit ook waarneembaar ervaart dan is dit niet echt niet na twee dagen al verholpen. Zo werkt het lichaam niet.
Ik voel me goed na het slikken van vitamines. Leuk dat je het voedseldeskundigtechnisch wilt onderbouwen dat het niet werkt. Mijn lichaam zegt wat anders.

quote:
Nognaals, ik geloof best dat je je beter voelt. Maar dit komt waarschijnlijk eerder door een placebo effect dan door de werking van het supplement.
Ik waarneem de werking na het slikken van de vitamines. Niet zonder.
pi_202804881
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:53 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Niet alleen met dit weer kom ik amper buiten. Het is niet het weer dat het hem doet. Ik kom in het algemeen, amper buiten. Dat heeft verschillende redenen.
[..]
Ik heb geen idee of het iets met d3 te maken heeft, maar ik voel me na twee dagen van het slikken van die vitamines, kiplekker.
[..]
Ik voel me goed na het slikken van vitamines. Leuk dat je het voedseldeskundigtechnisch wilt onderbouwen dat het niet werkt. Mijn lichaam zegt wat anders.
[..]
Ik waarneem de werking na het slikken van de vitamines. Niet zonder.
Juist. Je benoemd precies de dingen die bevestigen dat het waarschijnlijk een placebo effect is.
pi_202804938
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:20 schreef Intint het volgende:

[..]
Juist. Je benoemd precies de dingen die bevestigen dat het waarschijnlijk een placebo effect is.
Terwijl ik de rest van de dag niet eens nadenk over het idee dat ik ze geslikt heb?
pi_202805149
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:24 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Terwijl ik de rest van de dag niet eens nadenk over het idee dat ik ze geslikt heb?
Uiteraard. Dat is geen vereiste.
pi_202805179
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:42 schreef Intint het volgende:

[..]
Uiteraard. Dat is geen vereiste.
Desalniettemin ben ik overtuigd dat het van de vitaminen komt. Placebo effect of niet.
pi_202805251
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:44 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Desalniettemin ben ik overtuigd dat het van de vitaminen komt. Placebo effect of niet.
Ook die uitspraak is zeer typerend voor een placebo.
pi_202805296
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:49 schreef Intint het volgende:

[..]
Ook die uitspraak is zeer typerend voor een placebo.
Je bent wel volhoudend.
pi_202805357
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:52 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je bent wel volhoudend.
Jij ook zo te zien.

Ach, het helpt en is niet schreeuwend duur. Of het nu placebo is of niet makt dan ook niet zoveel uit. Voor de leverancier wel lekker verdienen maar voor jou niet meer dan een kopje horecakoffie per maand.
pi_202806623
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:52 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je bent wel volhoudend.
Valt wel mee. Ik verdedig een punt dat makkelijk te verdedigen is. Jij moet ‘ondanks dat het niet kan wil ik het heel graag geloven’ verdedigen.
pi_202810755
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:22 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik slik vaak die van Davitamon en dan wel de variant 'COMPLEET WEERSTAND FORTE MET EXTRA D3'
Die slik ik normaal ook in de winter.
ROBODEMONS..................|:(
pi_202814721
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 18:46 schreef Intint het volgende:

[..]
Valt wel mee. Ik verdedig een punt dat makkelijk te verdedigen is. Jij moet ‘ondanks dat het niet kan wil ik het heel graag geloven’ verdedigen.
:O

Ik verdedig juist hetgeen wat ik wéét.
pi_202814752
Pak het potje dat er voor jou het gezondst en meest betrouwbaar uitziet. Want daar gaat het om bij placebowerking.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202814919
quote:
15s.gif Op zondag 26 december 2021 07:39 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
:O

Ik verdedig juist hetgeen wat ik wéét.
Begin een beetje te twijfelen of je wel weet wat een placebo is.
pi_202814933
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 08:24 schreef Intint het volgende:

[..]
Begin een beetje te twijfelen of je wel weet wat een placebo is.
quote:
Een placebo (Latijn voor: 'ik zal behagen') is een als geneesmiddel voorgeschreven of aangeprezen middel dat geen werkzame bestanddelen bevat.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)
  zondag 26 december 2021 @ 08:48:03 #37
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_202815046
Een gevarieerd dieet is de beste multivitamine. Prima wanneer je denkt dat het werkt, als je het maar niet als vervanging gaat zien van gezond eten.

Zelf slik ik wat magnesium (ja ja geen vitamine) bij wanneer ik veel sport, en in de winter vitamine D.
Huilen dan.
pi_202815096
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 16:20 schreef Intint het volgende:

[..]
juist, "waarschijnlijk"

er is dus, met deze gegevens, geen zinnig woord over te zeggen en je roept maar wat ^O^
  zondag 26 december 2021 @ 09:00:24 #39
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_202815101
Vraagje aan de mensen die een vitamine B12 tekort hebben. Zijn jullie vegetarisch of eten jullie geen / weinig vlees?
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_202815175
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 13:31 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Proteïne is eiwit, dat is heel iets anders dan vitamines, totaal onvergelijkbaar. Zoals gezegd is vitamine d eigenlijk de enige vitamine waarvan het zin heeft om die bij te slikken. De rest krijg je gewoon binnen via je voedsel als je beetje normaal eet. Als je altijd puur veganistisch eet heeft het zin om B12 bij te slikken maar zelfs dat is al toegevoegd in heel veel producten zoals oa cornflakes of vleesvervangers. Multivitamines heb je niet nodig en zijn alleen voor het placebo effect. Als je tekort aan andere vitamines hebt heb je veel grotere onderliggende problemen en andere tekorten die je echt niet met wat vitaminepilletjes gaat oplossen.
  Moderator zondag 26 december 2021 @ 09:34:15 #41
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_202815415
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 december 2021 12:48 schreef Bocaj het volgende:
Welke multivitamine? (Waarom multi? Lekker makkelijk... zal ook altijd wel een compromis zijn...)

Kan natuurlijk gewoon een potje kopen bij de drogist en klaar, maar zijn er ook multivitaminen waarvan je écht merkt dat het helpt? (Je beter voelen... Alsof je een booster hebt gehad! :D )

Alle tips welkom! :Y
De enige die ik gebruik, weliswaar geen multivitamine, maar toch:
fmt=webp[/img]fmt=webp[/img]
F.K.A. SuperwormJim
pi_202815557
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2021 09:00 schreef jcdragon het volgende:
Vraagje aan de mensen die een vitamine B12 tekort hebben. Zijn jullie vegetarisch of eten jullie geen / weinig vlees?
Nope. Rare huisarts destijds die beweerde dat je b12 ook uit groente zoals bloemkool kunt halen, dus het zou vanzelf wel weer goed kunnen komen met groente eten en anders moest ik maar ‘een potje multivitamine bij de Hema’ gaan halen. Ik heb me er toen maar zelf in verdiept en deze gehaald https://www.deonlinedrogi(...)n-100st-p-12323.html
Overigens is een vriend die al zeker 20 jaar vegetarisch eet doodziek in het ziekenhuis beland met vermoeden van leukemie en toen had er uiteindelijk iemand het lumineuze idee om zijn b12 eens te checken en het bleek dus geen leukemie maar b12tekort te zijn. Hij eet nooit vleesvervangers of andere bewerkte dingen waar b12 aan toegevoegd is.
pi_202818668
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2021 09:00 schreef jcdragon het volgende:
Die vraag stelde mijn internist ook bij het constateren van het tekort. Ik antwoorde dat als ik meer vis zou gaan eten dat ik dan problemen krijg met Greenpeace.

Ik heb een Lyme infectie gehad die waarschijnlijk langere tijd heeft kunnen sluimeren. Ruim na de AB kuur bleef ik veel te moe, sliep tien tot twaalf uur per dag en kon niet concentreren. Dus op vele ziekten getest, met name op auto-immuun ziekten. De uitkomst was dus B12 gebrek wat niet absoluut niet aan het dieet kon liggen.

Een paar weken twee injecties per week en dat afbouwen tot eens per maand en mogelijk nog minder was het plan. Ik ben blijven hangen op eens per twee weken maar mocht ze gelukkig zelf zetten. Na één of twee jaar gaan afbouwen naar spuiten naar behoeft en kwam zo op eens per drie maanden uit. Toen ik voor iets anders moest laten testen de B12 test er bij laten aanvinken, het was na die drie maand na de laatste prik. Het niveau was weer OK. De B12 ligt nog in de koelkast en ik heb één keer nog gespoten toen ik twijfelde. Dat is nu meer dan een jaar geleden en ik voel me nog steeds goed.

Dus het hoeft niet aan je dieet te liggen. Of het iets met Lyme, antibiotica of anti-jicht medicijnen te maken heeft weet ik niet. De kosten en de moeite van het prikken is zo weinig dat er niet verder naar een oorzaak gezocht is.

Inderdaad is het bij met name veganisten wel eens nodig een supplement te nemen maar dat kan net zo goed oraal, eventueel in de multivitamine.

Er zijn ook mensen die langdurig wekelijks of zelfs dagelijks B12 spuiten maar dat gaat dan op eigen initiatief zonder dat ook maar één arts daar achter staat. een soort B12-wappie gedrag dus.
  Moderator zondag 26 december 2021 @ 13:56:50 #44
441859 crew  Lenny77
pi_202819638
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 13:13 schreef qajariaq het volgende:

Er zijn ook mensen die langdurig wekelijks of zelfs dagelijks B12 spuiten maar dat gaat dan op eigen initiatief zonder dat ook maar één arts daar achter staat. een soort B12-wappie gedrag dus.
Nou nou nou..
Ik spuit al 24 jaar B12, ik kan het niet via voeding of orale supplementen opnemen wegens gebrek aan de intristic factor. Ik neem aan dat ik geen wappie ben :P

Edit: B12 is een wateroplosbare vitamine, dus de wappies die eventueel onnodig teveel spuiten, plassen het wel weer uit. Veel kwaad kan het dus niet.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202819769
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 13:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nou nou nou..
Ik spuit al 24 jaar B12, ik kan het niet via voeding of orale supplementen opnemen wegens gebrek aan de intristic factor. Ik neem aan dat ik geen wappie ben :P

Edit: B12 is een wateroplosbare vitamine, dus de wappies die eventueel onnodig teveel spuiten, plassen het wel weer uit. Veel kwaad kan het dus niet.
Doe je dat in overleg met een arts?
Hoe vaak dien je toe?
Ooit tussentijds gecheckt of het nog wel nodig is?

Ja, er zijn mensen die hun leven lang zo nu en dan een shot nodig hebben, de verwachting was dat ik er daar een van zou zijn. Ik ben er niet rauwig om dat ik na een jaar of vijf dat achter me kon laten.

Mijn kritiek is geheel richting mensen die dat zonder overleg met een arts doen en dan met een hoge frequentie. Zo heb ik dat ook omschreven in mijn post.
  Moderator zondag 26 december 2021 @ 15:11:08 #46
441859 crew  Lenny77
pi_202820895
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 14:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Doe je dat in overleg met een arts?
Hoe vaak dien je toe?
Ooit tussentijds gecheckt of het nog wel nodig is?

Ja, er zijn mensen die hun leven lang zo nu en dan een shot nodig hebben, de verwachting was dat ik er daar een van zou zijn. Ik ben er niet rauwig om dat ik na een jaar of vijf dat achter me kon laten.

Mijn kritiek is geheel richting mensen die dat zonder overleg met een arts doen en dan met een hoge frequentie. Zo heb ik dat ook omschreven in mijn post.
Ja en dat wisselt van maandelijks tot 2-wekelijks. Elke 5 jaar stop ik even zodat gemeten kan worden hoe het met de niveaus zit maar ik zak vrij snel weg, dus ze vermoeden dat het voor altijd is. Ik vind het niet erg, ik voel me flink beroerd als ik te laag zit en merk dat ik dan ook echt neurologische problemen krijg. Dus laat mij maar lekker verder prikken. Een jaar geleden is bij mijn broertje hetzelfde tekort ontdekt, eerst dachten ze aan MS of ALS, maar gelukkig bleek het een B12 tekort te zijn. Hij zit voorlopig aan wekelijkse injecties.

Maar buiten zware sporters zie ik het nut niet in voor op eigen houtje hoge dosissen B12 te spuiten.. waarom zou je dat doen? Als je voldoende hebt, heb je er geen enkel voordeel aan?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202821102
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:01 schreef pokkerdepok het volgende:
Wat voor verschil moet je merken dan? Dat je ineens kunt vliegen ofzo? :')
pi_202821123
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 15:20 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Wat voor verschil moet je merken dan? Dat je ineens kunt vliegen ofzo? :')
waarom slik je vitamine? ik neem aan omdat je denkt dat je anders niet genoeg krijgt. en je dus minder gezond bent.
pi_202822554
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 15:21 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
waarom slik je vitamine? ik neem aan omdat je denkt dat je anders niet genoeg krijgt. en je dus minder gezond bent.
Maar hoe wil je meten of je je beter voelt? Dat valt niet te meten op basis van gevoel. Ook hoevaak je ziek wordt zegt niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')