geen idee, dat is ooit zo bepaald, en of je vrije betaalde dagen misloopt hangt af van je cao.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Net zoals met 2de pinksterdag en paasdag (altijd op een maandag) en hemelvaart (altijd op een donderdag).
Want nu valt het dus beide in het weekend, waardoor je dus 2 vrije dagen misloopt als werkende mens.
Waarom niet voor elke feestdag hetzelfde systeem.
Of aan een corona patiënt likken, dan moet je 10 dagen in quarantaine.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:33 schreef Plompzakker het volgende:
Gewoon zoveel zuipen dat je de week erna ziek bent
Redactie!!!quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:18 schreef Stephan5 het volgende:
Dat gebeurd nu eenmaal. Soms een goed jaar, soms een slecht jaar.![]()
![]()
Als je goed je best doet, dan kun je die twee dagen zo weer terug verdienen.
Moeten nog wel.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:45 schreef halfway het volgende:
Wel belachelijk dat die supers zonodig open moeten zijn.
Overal bijna - UK, België, Canada, USquote:Op vrijdag 24 december 2021 19:36 schreef exelletor het volgende:
Als in Rusland een feestdag in het weekend valt, dan wordt het weekend evenredig verlengd. Ik ben voor. 🤗
waarom dan? Het zijn feestdagen en er bestaat geen wet dat je dan vrij moet hebben.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:45 schreef halfway het volgende:
Wel belachelijk dat die supers zonodig open moeten zijn.
hoe zit het met mensen die in ploegendienst werken en toevallig dat weekend en die maandag daarop vrij zijn? bv 5 ploegendienst werknemers.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:36 schreef exelletor het volgende:
Als in Rusland een feestdag in het weekend valt, dan wordt het weekend evenredig verlengd. Ik ben voor. 🤗
Volgens de CAO voor het Levensmiddelenbedrijf zijn beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag feestdagen. Op dergelijke feestdagen kunnen medewerkers niet worden verplicht om te werken, tenzij bijzondere omstandigheden dat noodzakelijk maken. Zo’n bijzondere omstandigheid is bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding, waardoor schadebeperkende- en opruimwerkzaamheden nodig zijn. De openstelling van de winkel is géén bijzondere omstandigheid die verplicht werken zou rechtvaardigen. Op Eerste Kerstdag bestaat om die reden in geen geval een verplichting tot werken.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom dan? Het zijn feestdagen en er bestaat geen wet dat je dan vrij moet hebben.
ah ok, het is dus opgenomen in de cao, dat wist ik niet.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:05 schreef halfway het volgende:
[..]
Volgens de CAO voor het Levensmiddelenbedrijf zijn beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag feestdagen. Op dergelijke feestdagen kunnen medewerkers niet worden verplicht om te werken, tenzij bijzondere omstandigheden dat noodzakelijk maken. Zo’n bijzondere omstandigheid is bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding, waardoor schadebeperkende- en opruimwerkzaamheden nodig zijn. De openstelling van de winkel is géén bijzondere omstandigheid die verplicht werken zou rechtvaardigen. Op Eerste Kerstdag bestaat om die reden in geen geval een verplichting tot werken.
Ik vermoed omdat veel feestdagen een bepaalde kerkelijke oorsprong hebben. Er zit wel degelijk logica in.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Net zoals met 2de pinksterdag en paasdag (altijd op een maandag) en hemelvaart (altijd op een donderdag).
Want nu valt het dus beide in het weekend, waardoor je dus 2 vrije dagen misloopt als werkende mens.
Dat is omdat op 25 maart Jozef Maria alle hoeken van de kamer liet zien met z'n 52 centimeter timmermanspener. Omdat het een schandalige gebeurtenis was, werd de Heilige geest er bij gesleept. Maar die 25 maart, precies 9 maanden voor de geboorte van Jezus, staat wel vast in de kerkelijke kalender.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Nog wel. Ze doen verwoede pogingen om die eruit te halen net als met de zondagstoeslag.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ah ok, het is dus opgenomen in de cao, dat wist ik niet.
En als (1e) kerst(dag) beroerd valt, valt nieuwjaarsdag een paar dagen later ook beroerd.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:19 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik vermoed omdat veel feestdagen een bepaalde kerkelijke oorsprong hebben. Er zit wel degelijk logica in.
En troost je, Hemelvaartsdag valt altijd op een donderdag, Goede vrijdag altijd op een vrijdag, Tweede Paasdag altijd op een maandag en Tweede Pinksterdag óók altijd op maandag. Kerst valt nog 1 jaar 'beroerd' (voor de loondienst-medewerker), daarna 3 jaar 'goed'.
Om alvast uit te kienen voor 2022: https://www.flaironline.n(...)op-te-nemen-in-2022/
Niet helemaal.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef NightDancert het volgende:
In België mag je volgens mij een extra dag vrij nemen als kerst in het weekend valt. Zouden ze hier ook mogen doen.
O, dat wist ik niet. Leuk om nu wel te weten.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:29 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Niet helemaal.
In België worden Feestdagen die op een zondag vallen gecompenseerd (“compensatiedag”). Die dagen worden over het algemeen ingezet als “brugdag”. Een brugdag is bijvoorbeeld vaak Goede Vrijdag, zodat je een lang weekend hebt.
Dat het hier ook zou moeten ben ik niet met je eens. In België hebben ze meer Feestdagen (en dus ook compensatie) maar minder normale verlofdagen. Feestdagen en compensatie (meestal, niet altijd) kan je niet zelf kiezen, verlofdagen wel. Ik heb liever dagen vrij die ik zelf kies dan dagen die opgelegd worden.
Wel grappig detail, 2e Kerstdag kennen ze niet in België.
Omdat we de geboorte van het licht vieren. De kortste dag van het jaar is 21 december, waarna de zon ogenschijnlijk 3 dagen op rij op dezelfde laagste stand staat en we op 25 december de eerste dag hebben dat de dagen weer verlengd worden. Dus de geboorte van het licht of figuurlijk het leven (licht) boven de dood (donker).quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Voor Duitsland weet ik het niet zeker, maar in veel landen is kerstavond de dag met de belangrijke mis en vier je dus voor de avond van de 24ste en de gehele dag van de 25ste.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:49 schreef tiki het volgende:
[..]
O, dat wist ik niet. Leuk om nu wel te weten.
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat kerst in Duitsland ook op een andere dag dan de 25e wordt gevierd![]()
Weet iemand hoe dat zit? ik kan het mij nauwelijks voorstellen...
Jup en de 26e is “Boxing Day” wat wel vrije dag is maar in de regel niet met kerstdiner etc.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:58 schreef snabbi het volgende:
[..]
Voor Duitsland weet ik het niet zeker, maar in veel landen is kerstavond de dag met de belangrijke mis en vier je dus voor de avond van de 24ste en de gehele dag van de 25ste.
De uitleg is gegevenquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:49 schreef tiki het volgende:
[..]
O, dat wist ik niet. Leuk om nu wel te weten.
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat kerst in Duitsland ook op een andere dag dan de 25e wordt gevierd![]()
Weet iemand hoe dat zit? ik kan het mij nauwelijks voorstellen...
Nou kunnen er ook in dld nog wel wat orthodoxen rondslingeren dan is het 7 en 8 januari Kerstmis.quote:
Ik vier zelf altijd kerst op 12 juliquote:Op zaterdag 25 december 2021 14:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou kunnen er ook in dld nog wel wat orthodoxen rondslingeren dan is het 7 en 8 januari Kerstmis.
Gewoon alle feestdagen afkappen en iedereen die dagen zelf laten besteden, wie viert er nou 2e paasdagquote:Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef NightDancert het volgende:
In België mag je volgens mij een extra dag vrij nemen als kerst in het weekend valt. Zouden ze hier ook mogen doen.
zou ik helemaal prima vinden.quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef 111210 het volgende:
[..]
Gewoon alle feestdagen afkappen en iedereen die dagen zelf laten besteden, wie viert er nou 2e paasdag
Binnen europa is het idd om te huilenquote:Op zaterdag 25 december 2021 23:29 schreef Kiid het volgende:
Nederland is behoorlijk karig als het aankomt op feestdagen. Werken en belasting betalen blijft het devies
Sommige mensen hebben nooit genoeg en voelen zich altijd benadeeld.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:31 schreef Stephan5 het volgende:
Aanvulling: In principe kan je al het ruim van te voren opzoeken hoe de feestdagen gaan vallen in een jaar en daarmee met je collega's gaan overleggen over wie, wat, waar en wanneer. Daar heb je een heel jaar de tijd voor.
Dus om nu te gaan roepen dat je 'twee dagen verliest' als werkende mens... gaat er bij mij niet in.
Ook het invoeren van een extra vrije maandag, als kerst in het weekend valt hoeft niet. Ieder land heeft zo zijn eigen afspraken en/of regels. En volgens mij is er tijd genoeg om dat zelf te regelen.
Dat is bij mij nooit mis gegaan... of je moet gewoon geen plezier in je werk hebben om uitgerekend deze vraag c.q opmerking op kerstavond te stellen.
Leest den Bijbel ! (dan snap je waarom)quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Heel slim eigenlijk, als dat in je CAO allemaal werkt natuurlijkquote:Op vrijdag 24 december 2021 20:19 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik vermoed omdat veel feestdagen een bepaalde kerkelijke oorsprong hebben. Er zit wel degelijk logica in.
En troost je, Hemelvaartsdag valt altijd op een donderdag, Goede vrijdag altijd op een vrijdag, Tweede Paasdag altijd op een maandag en Tweede Pinksterdag óók altijd op maandag. Kerst valt nog 1 jaar 'beroerd' (voor de loondienst-medewerker), daarna 3 jaar 'goed'.
Om alvast uit te kienen voor 2022: https://www.flaironline.n(...)op-te-nemen-in-2022/
Dat kan je niet allemaal makkelijk vergelijken, dan zou je ook moeten kijken naar het totale aantal feestdagen dat iemand vrij is gecombineerd met vakantiedagen, maar dat is ook lastig, nederland heeft minimum van 20 dagen, maaar in de praktijk heeft bijna iedereen 25 of meer.quote:Op dinsdag 28 december 2021 15:11 schreef nils7 het volgende:
Ze zouden ook de Engelse oplossing kunnen doen.
Elke "holiday" die in het weekend valt wordt de maandag of andere dagen erna gewoon ingehaald.
De britten waren dus gewoon gisteren en vandaag vrij omdat Kerst in een weekend viel.
Ja, eensquote:Op dinsdag 28 december 2021 15:11 schreef nils7 het volgende:
Ze zouden ook de Engelse oplossing kunnen doen.
Elke "holiday" die in het weekend valt wordt de maandag of andere dagen erna gewoon ingehaald.
De britten waren dus gewoon gisteren en vandaag vrij omdat Kerst in een weekend viel.
Arjen Lubach!quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef 111210 het volgende:
[..]
Gewoon alle feestdagen afkappen en iedereen die dagen zelf laten besteden, wie viert er nou 2e paasdag
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |