abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202788593
Net zoals met 2de pinksterdag en paasdag (altijd op een maandag) en hemelvaart (altijd op een donderdag).
Want nu valt het dus beide in het weekend, waardoor je dus 2 vrije dagen misloopt als werkende mens.
Waarom niet voor elke feestdag hetzelfde systeem.
pindazakje
  Redactie Frontpage vrijdag 24 december 2021 @ 18:18:03 #2
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_202788626
Dat gebeurd nu eenmaal. Soms een goed jaar, soms een slecht jaar. :D :D
Als je goed je best doet, dan kun je die twee dagen zo weer terug verdienen. :D
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
pi_202788689
In België mag je volgens mij een extra dag vrij nemen als kerst in het weekend valt. Zouden ze hier ook mogen doen.
pi_202788785
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Net zoals met 2de pinksterdag en paasdag (altijd op een maandag) en hemelvaart (altijd op een donderdag).
Want nu valt het dus beide in het weekend, waardoor je dus 2 vrije dagen misloopt als werkende mens.
geen idee, dat is ooit zo bepaald, en of je vrije betaalde dagen misloopt hangt af van je cao.
Daarnaast zijn er zat mensen die in het weekend werken en als er in de cao staat dat kerst een betaalde vrije dag is, dan maakt het systeem zoals jij het beschrijft voor hun niks uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage vrijdag 24 december 2021 @ 18:31:11 #5
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_202788820
Aanvulling: In principe kan je al het ruim van te voren opzoeken hoe de feestdagen gaan vallen in een jaar en daarmee met je collega's gaan overleggen over wie, wat, waar en wanneer. Daar heb je een heel jaar de tijd voor.
Dus om nu te gaan roepen dat je 'twee dagen verliest' als werkende mens... gaat er bij mij niet in.
Ook het invoeren van een extra vrije maandag, als kerst in het weekend valt hoeft niet. Ieder land heeft zo zijn eigen afspraken en/of regels. En volgens mij is er tijd genoeg om dat zelf te regelen.
Dat is bij mij nooit mis gegaan... of je moet gewoon geen plezier in je werk hebben om uitgerekend deze vraag c.q opmerking op kerstavond te stellen.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Moderator vrijdag 24 december 2021 @ 18:33:29 #6
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_202788849
Gewoon zoveel zuipen dat je de week erna ziek bent
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_202788875
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:33 schreef Plompzakker het volgende:
Gewoon zoveel zuipen dat je de week erna ziek bent
Of aan een corona patiënt likken, dan moet je 10 dagen in quarantaine.
pi_202788945
Waar ik werk hebben we een vast aantal feestdagen per jaar. Sommige zullen altijd op een weekend vallen andere weer niet. Afhankelijk van hoe dingen vallen krijgen we bepaalde dagen wel of niet.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_202788956
Omdat de kerstman nu eenmaal op 25 en 26 december geboren is :)
pi_202789006
Wel belachelijk dat die supers zonodig open moeten zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 24 december 2021 @ 19:03:59 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202789205
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:18 schreef Stephan5 het volgende:
Dat gebeurd nu eenmaal. Soms een goed jaar, soms een slecht jaar. :D :D
Als je goed je best doet, dan kun je die twee dagen zo weer terug verdienen. :D
Redactie!!!

@Hyaenidae pak ‘m!!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202789369
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:45 schreef halfway het volgende:
Moeten nog wel.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_202789492
Als in Rusland een feestdag in het weekend valt, dan wordt het weekend evenredig verlengd. Ik ben voor. 🤗
pi_202789620
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:36 schreef exelletor het volgende:
Als in Rusland een feestdag in het weekend valt, dan wordt het weekend evenredig verlengd. Ik ben voor. 🤗
Overal bijna - UK, België, Canada, US
pi_202789696
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:45 schreef halfway het volgende:
waarom dan? Het zijn feestdagen en er bestaat geen wet dat je dan vrij moet hebben.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202789708
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:36 schreef exelletor het volgende:
hoe zit het met mensen die in ploegendienst werken en toevallig dat weekend en die maandag daarop vrij zijn? bv 5 ploegendienst werknemers.
pi_202789792
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarom dan? Het zijn feestdagen en er bestaat geen wet dat je dan vrij moet hebben.
Volgens de CAO voor het Levensmiddelenbedrijf zijn beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag feestdagen. Op dergelijke feestdagen kunnen medewerkers niet worden verplicht om te werken, tenzij bijzondere omstandigheden dat noodzakelijk maken. Zo’n bijzondere omstandigheid is bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding, waardoor schadebeperkende- en opruimwerkzaamheden nodig zijn. De openstelling van de winkel is géén bijzondere omstandigheid die verplicht werken zou rechtvaardigen. Op Eerste Kerstdag bestaat om die reden in geen geval een verplichting tot werken.
pi_202789878
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:05 schreef halfway het volgende:

[..]
Volgens de CAO voor het Levensmiddelenbedrijf zijn beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag feestdagen. Op dergelijke feestdagen kunnen medewerkers niet worden verplicht om te werken, tenzij bijzondere omstandigheden dat noodzakelijk maken. Zo’n bijzondere omstandigheid is bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding, waardoor schadebeperkende- en opruimwerkzaamheden nodig zijn. De openstelling van de winkel is géén bijzondere omstandigheid die verplicht werken zou rechtvaardigen. Op Eerste Kerstdag bestaat om die reden in geen geval een verplichting tot werken.
ah ok, het is dus opgenomen in de cao, dat wist ik niet.
pi_202789907
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:03 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Redactie!!!

@:hyaenidae pak ‘m!!
Ik durf niet, doe jij maar, jij merkte het als eerste op.
pindazakje
pi_202789911
quote:
Ik vermoed omdat veel feestdagen een bepaalde kerkelijke oorsprong hebben. Er zit wel degelijk logica in.

En troost je, Hemelvaartsdag valt altijd op een donderdag, Goede vrijdag altijd op een vrijdag, Tweede Paasdag altijd op een maandag en Tweede Pinksterdag óók altijd op maandag. Kerst valt nog 1 jaar 'beroerd' (voor de loondienst-medewerker), daarna 3 jaar 'goed'.

Om alvast uit te kienen voor 2022: https://www.flaironline.n(...)op-te-nemen-in-2022/

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 24-12-2021 20:28:46 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 24 december 2021 @ 20:23:31 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202789963
Geen gek idee hoor. Maar dan liever niet op zondag en maandag zoals Pasen en Pinksteren. Liever dinsdag en woensdag in de laatste week voor oud en nieuw ofzo.
pi_202790013
quote:
Dat is omdat op 25 maart Jozef Maria alle hoeken van de kamer liet zien met z'n 52 centimeter timmermanspener. Omdat het een schandalige gebeurtenis was, werd de Heilige geest er bij gesleept. Maar die 25 maart, precies 9 maanden voor de geboorte van Jezus, staat wel vast in de kerkelijke kalender.
pi_202790086
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ah ok, het is dus opgenomen in de cao, dat wist ik niet.
Nog wel. Ze doen verwoede pogingen om die eruit te halen net als met de zondagstoeslag.
Voor de duidelijkheid ik werk niet in de supermarkt branche.

In de horeca is die al in 2012 afgeschaft, en nu klagen dat ze geen personeel meer kunnen krijgen.
  zaterdag 25 december 2021 @ 10:05:23 #24
189961 ex
aperture science
pi_202797677
In de 2 andere landen (de VS en Ierland) waar ik heb gewerkt gebeurd dat ook gewoon. Eigenlijk best apart dat wij zoiets niet doen inderdaad.
The cake is a lie!
pi_202797757
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:19 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik vermoed omdat veel feestdagen een bepaalde kerkelijke oorsprong hebben. Er zit wel degelijk logica in.

En troost je, Hemelvaartsdag valt altijd op een donderdag, Goede vrijdag altijd op een vrijdag, Tweede Paasdag altijd op een maandag en Tweede Pinksterdag óók altijd op maandag. Kerst valt nog 1 jaar 'beroerd' (voor de loondienst-medewerker), daarna 3 jaar 'goed'.

Om alvast uit te kienen voor 2022: https://www.flaironline.n(...)op-te-nemen-in-2022/
En als (1e) kerst(dag) beroerd valt, valt nieuwjaarsdag een paar dagen later ook beroerd.

De volgende keer dat beide kerstdagen in het weekend vallen is pas in 2027

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 25-12-2021 10:18:21 ]
pi_202798853
Ik werk altijd van dinsdag tm zaterdag, dus ben blij dat niet alle feestdagen op zondag en maandag zijn.
pi_202798963
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef NightDancert het volgende:
In België mag je volgens mij een extra dag vrij nemen als kerst in het weekend valt. Zouden ze hier ook mogen doen.
Niet helemaal.

In België worden Feestdagen die op een zondag vallen gecompenseerd (“compensatiedag”). Die dagen worden over het algemeen ingezet als “brugdag”. Een brugdag is bijvoorbeeld vaak Goede Vrijdag, zodat je een lang weekend hebt.

Dat het hier ook zou moeten ben ik niet met je eens. In België hebben ze meer Feestdagen (en dus ook compensatie) maar minder normale verlofdagen. Feestdagen en compensatie (meestal, niet altijd) kan je niet zelf kiezen, verlofdagen wel. Ik heb liever dagen vrij die ik zelf kies dan dagen die opgelegd worden.

Wel grappig detail, 2e Kerstdag kennen ze niet in België.
pi_202800659
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 11:29 schreef Coritchando het volgende:

[..]
Niet helemaal.

In België worden Feestdagen die op een zondag vallen gecompenseerd (“compensatiedag”). Die dagen worden over het algemeen ingezet als “brugdag”. Een brugdag is bijvoorbeeld vaak Goede Vrijdag, zodat je een lang weekend hebt.

Dat het hier ook zou moeten ben ik niet met je eens. In België hebben ze meer Feestdagen (en dus ook compensatie) maar minder normale verlofdagen. Feestdagen en compensatie (meestal, niet altijd) kan je niet zelf kiezen, verlofdagen wel. Ik heb liever dagen vrij die ik zelf kies dan dagen die opgelegd worden.

Wel grappig detail, 2e Kerstdag kennen ze niet in België.
O, dat wist ik niet. Leuk om nu wel te weten.

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat kerst in Duitsland ook op een andere dag dan de 25e wordt gevierd :?

Weet iemand hoe dat zit? ik kan het mij nauwelijks voorstellen... :D
Tiki tokt en tikt als een Tokkie zonder tattoo
pi_202800758
quote:
Omdat we de geboorte van het licht vieren. De kortste dag van het jaar is 21 december, waarna de zon ogenschijnlijk 3 dagen op rij op dezelfde laagste stand staat en we op 25 december de eerste dag hebben dat de dagen weer verlengd worden. Dus de geboorte van het licht of figuurlijk het leven (licht) boven de dood (donker).
pi_202800878
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 12:49 schreef tiki het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat kerst in Duitsland ook op een andere dag dan de 25e wordt gevierd :?

Voor Duitsland weet ik het niet zeker, maar in veel landen is kerstavond de dag met de belangrijke mis en vier je dus voor de avond van de 24ste en de gehele dag van de 25ste.
pi_202801260
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 12:58 schreef snabbi het volgende:

[..]
Voor Duitsland weet ik het niet zeker, maar in veel landen is kerstavond de dag met de belangrijke mis en vier je dus voor de avond van de 24ste en de gehele dag van de 25ste.
Jup en de 26e is “Boxing Day” wat wel vrije dag is maar in de regel niet met kerstdiner etc.
pi_202802520
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 12:49 schreef tiki het volgende:

[..]

De uitleg is gegeven ;)
pi_202802703
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:06 schreef Coritchando het volgende:

[..]
De uitleg is gegeven ;)
Nou kunnen er ook in dld nog wel wat orthodoxen rondslingeren dan is het 7 en 8 januari Kerstmis. 8-)
pi_202802750
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 14:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nou kunnen er ook in dld nog wel wat orthodoxen rondslingeren dan is het 7 en 8 januari Kerstmis. 8-)
Ik vier zelf altijd kerst op 12 juli *O*
pi_202803883
je doet er weinig aan,
het enige wat "loont" is, als je bv maar vier dagen per week werkt, je vrije dag niet op maandag te nemen.
pi_202804206
Ik krijg maandag en dinsdag lekker gratis vrij als compensatie voor dat kerst in het weekend valt. Nollaig shona daoibh *O* *O* :+
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202804548
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef NightDancert het volgende:
Gewoon alle feestdagen afkappen en iedereen die dagen zelf laten besteden, wie viert er nou 2e paasdag :`)
pi_202805185
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef 111210 het volgende:

[..]
Gewoon alle feestdagen afkappen en iedereen die dagen zelf laten besteden, wie viert er nou 2e paasdag :`)
zou ik helemaal prima vinden.
pi_202811399
Nederland is behoorlijk karig als het aankomt op feestdagen. Werken en belasting betalen blijft het devies
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_202812812
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 23:29 schreef Kiid het volgende:
Nederland is behoorlijk karig als het aankomt op feestdagen. Werken en belasting betalen blijft het devies
Binnen europa is het idd om te huilen
https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-vakantie-heeft-wie-in-europa

Buiten europa ken het natuurlijk veel erger. Of gewoon een relaxed bedrijf kiezen wat niet moeilijk doet over wat vakantie dagen meer of minder.
pi_202818672
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:31 schreef Stephan5 het volgende:
Aanvulling: In principe kan je al het ruim van te voren opzoeken hoe de feestdagen gaan vallen in een jaar en daarmee met je collega's gaan overleggen over wie, wat, waar en wanneer. Daar heb je een heel jaar de tijd voor.
Dus om nu te gaan roepen dat je 'twee dagen verliest' als werkende mens... gaat er bij mij niet in.
Ook het invoeren van een extra vrije maandag, als kerst in het weekend valt hoeft niet. Ieder land heeft zo zijn eigen afspraken en/of regels. En volgens mij is er tijd genoeg om dat zelf te regelen.
Dat is bij mij nooit mis gegaan... of je moet gewoon geen plezier in je werk hebben om uitgerekend deze vraag c.q opmerking op kerstavond te stellen.
Sommige mensen hebben nooit genoeg en voelen zich altijd benadeeld.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Redactie Frontpage zondag 26 december 2021 @ 13:13:49 #42
38148 crew  Innisdemon
pi_202818700
quote:
Leest den Bijbel ! (dan snap je waarom)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_202850512
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:19 schreef baskick het volgende:

[..]

Heel slim eigenlijk, als dat in je CAO allemaal werkt natuurlijk _O_

Zullen collega's en leidinggevende leuk vinden als je tussen half april en half juni 50 dagen vrij bent _O-
Of saté?
pi_202851833
Dit jaar heb je gewoon pech.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 28 december 2021 @ 15:11:04 #45
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_202866744
Ze zouden ook de Engelse oplossing kunnen doen.

Elke "holiday" die in het weekend valt wordt de maandag of andere dagen erna gewoon ingehaald.

De britten waren dus gewoon gisteren en vandaag vrij omdat Kerst in een weekend viel.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_202868534
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 15:11 schreef nils7 het volgende:

Elke "holiday" die in het weekend valt wordt de maandag of andere dagen erna gewoon ingehaald.

De britten waren dus gewoon gisteren en vandaag vrij omdat Kerst in een weekend viel.
Dat kan je niet allemaal makkelijk vergelijken, dan zou je ook moeten kijken naar het totale aantal feestdagen dat iemand vrij is gecombineerd met vakantiedagen, maar dat is ook lastig, nederland heeft minimum van 20 dagen, maaar in de praktijk heeft bijna iedereen 25 of meer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202872802
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 15:11 schreef nils7 het volgende:

Ja, eens
pi_202916565
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef 111210 het volgende:

[..]
Arjen Lubach!
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')