quote:Presidentieel Paleis Turkije 58 keer groter dan het Witte Huis
Hoe ziet dit er concreet uit?quote:Op maandag 20 december 2021 20:20 schreef Werkperd het volgende:
Lira Rebounds From Record Low as Erdogan Reveals Latest Plans
[ afbeelding ]
Recep Tayyip Erdogan, Turkey's president.Photographer: Alessia Pierdomenico/Bloomberg
Turkey’s lira did a rapid about face Monday after the government announced new extraordinary measures to protect the currency, jumping by as much as 12% on the day after earlier plunging more than 10% to an all-time low in the wake of comments by the nation’s president about wanting even more interest-rate cuts.
The dollar-lira currency pair plunged to around 14.27 after spiking to 18.36 earlier in the session.
President Recep Tayyip Erdogan’s government announced measures including the introduction of a new program that will protect savings from fluctuations in the local currency. The government will make up for losses incurred by holders of lira deposits should the lira’s declines against hard currencies exceed interest rates promised by banks, Erdogan said after chairing a cabinet meeting in Ankara.
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?quote:(10 Jan 1998) Korean/Nat
Hundreds of people in South Korea queued to hand in their gold jewellery for smelting on Saturday, in an effort to raise much needed foreign currency to fend off a worsening economic crisis.
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.quote:
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.quote:Op maandag 20 december 2021 20:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?
Als morgen jouw baas vertelt dat er een nul van je salaris wordt gehaald, maar dat hij het restant ter compensatie verdubbelt sta jij te juichen?quote:Op maandag 20 december 2021 20:33 schreef Werkperd het volgende:
Ziraat bank verkoopt dollar al vanaf 12,80TL. Ongelofelijk gezakt. Dit is ongekend.
Ja, maar hoe.quote:Op maandag 20 december 2021 20:30 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.
Ik wacht even op een goed artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
Goud heeft geen counter-party risc zolang je het in eigen beheer hebt. Zodra het op een rekening komt heb je met counterparty risc te maken. Goudrekeningen zijn redelijk populair zolang ze in de UK of Zwitserland geboekt staan. Juist vanwege het mijden van dergelijk risico.quote:Op maandag 20 december 2021 20:31 schreef Werkperd het volgende:
[..]
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.quote:
Ligt eraan wanneer ze op dollars zijn overgestap. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.quote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
Zou Warren Buffet of Charlie Munger datquote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
Of gouden tijden voor mensen die hebben gespeculeerd op een vrije val van de lira en een korte revival i.v.m. een laatste wanohoopspoging van Ome Erdo?quote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
De slimme Turk koopt nu zoveel dollars als hij kan. Morgen gaat de val van de lira weer verder. Al loop je als slimme Turk dan wel het risico dat je naam op een lijst komt.. gülenist, landverrader, liradumper.quote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Altijd goed, bergen geld beloven die je niet hebt.quote:Op maandag 20 december 2021 20:56 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Dit lijkt me een zeer gevaarlijk spel
Dat is ook mijn mening. Inflatoir beleid op inflatoir beleid, het gaat allemaal dezelfde richting op. En dit soort veranderingen in een dunne markt verandert niks aan de fundamenten.quote:Op maandag 20 december 2021 20:48 schreef StateOfMind het volgende:
Hij heeft slechts tijd gekocht nu.
Hele dure tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |