Ik zal voor je uitkijken. Al moet ik bekennen dat ik zo'n ding nooit gezien heb. Of het is me nooit opgevallen natuurlijkquote:Op zaterdag 1 januari 2022 13:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb mijn hoop even gevestigd op FOK!ers die in Duitsland wonen, jaren geleden hebben ik en mijn vrouw ergens in een Duitse stad in zo'n typisch toeristen winkeltje met allerlei zaken een hanger gekocht die je voor het raam kunt hangen met van die keramische bellen. Of het typische Duits is laat ik even in het midden, voor het zelfde geld komt het allemaal ergens uit het oostblok![]()
Maar je ziet vaker in van die typische winkeltjes / markten in Duitsland allerlei keramieken dingen verkocht worden.
Eenmaal thuis hebben we die opgehangen voor ons keukenraam, en hij heeft er heel wat jaartjes gehangen.
Dat wil zeggen tot afgelopen woensdag avond, toen viel hij uit het niets zomaar van het raam naar beneden in duizenden stukjes op onze vloer. Het enige wat eigenlijk nog heel was is eigenlijk is deze ene bel![]()
![]()
[ afbeelding ]
We willen eigenlijk wel weer een soortgelijke (het liefst natuurlijk dezelfde maar dat acht ik vrij onmogelijk) raamhanger weer hebben. Op internet inmiddels al een hele zoektocht ondernomen om zoiets te kunnen vinden, maar veel verder dan een website van een fabrikant in Litouwen kom ik eigenlijk niet.
De hanger zag er uit zoals op dit plaatje; diegene die helemaal rechts staat afgebeeld.
[ afbeelding ]
De bellen zijn hetzelfde maar het bovenstuk waar alles aanhangt was anders, deze was meer vierkant met een motief van dakpannen erop. De punten van dat dak wezen allemaal iets omhoog.
Nu is mijn hoop eigenlijk een beetje gevestigd op FOK!'ers in Duitsland die mogelijk zoiets in hun omgeving ergens hebben zien liggen in een winkel. Of weten waar je zoiets online zou kunnen krijgen of in het algemeen iets in mijn zoektocht kunnen betekenen.
quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:40 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik zal voor je uitkijken. Al moet ik bekennen dat ik zo'n ding nooit gezien heb. Of het is me nooit opgevallen natuurlijk
Natuurlijk, die glazen klokjes kom ik weleens tegenquote:Op zondag 2 januari 2022 13:34 schreef F_r het volgende:
Mijn ouders hebben zoiets maar dan echt voor kerst en van glas ook hangen. Gekocht op de kerstmarkt in Keulen. Maar daar al jaren niet gezien. Die mocht je iets tegenkomenvan glas @:rewimo wil je aan mijn ouders denken.
quote:Op zondag 2 januari 2022 13:52 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Natuurlijk, die glazen klokjes kom ik weleens tegen
Iemand die snapt wat ik bedoelquote:Op zondag 2 januari 2022 13:52 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Natuurlijk, die glazen klokjes kom ik weleens tegen
Ik was in 2021 een half jaar belastingplichtig aan NL, en de laatste half jaar na mijn Umzug nach Berlin aan Duitsland. Dus ik moet het twee keer doen. Wil ook een nieuw paspoort aanvragen/verlengen bij de Nederlandse ambassade hier, dus kan ook geen belastingschuld oplopen voordat er meer gezeik komt.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 14:57 schreef Rewimo het volgende:
Ik zou er inderdaad niet zelf aan beginnen, denk ik. Wij hebben beiden inkomsten uit NL en doen daarom aangifte in NL. Volgens mij is het echt een nachtmerrie, die Duitse aangifte
DigiD maakte het wel leven wel makkelijker. Bijna alles is vooraf ingevuld door de BD en de double check is easy.quote:
Huh? Bij mij is er niets ingevuld. Was het maar zo’n feestquote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:00 schreef Erasmus het volgende:
[..]
DigiD maakte het wel leven wel makkelijker. Bijna alles is vooraf ingevuld door de BD en de double check is easy.
Ik dacht dat de Bürgeramt hier in Berlin al dra-ma was, maar dit is next level.
Die dingen heten windspiel.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 13:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb mijn hoop even gevestigd op FOK!ers die in Duitsland wonen, jaren geleden hebben ik en mijn vrouw ergens in een Duitse stad in zo'n typisch toeristen winkeltje met allerlei zaken een hanger gekocht die je voor het raam kunt hangen met van die keramische bellen. Of het typische Duits is laat ik even in het midden, voor het zelfde geld komt het allemaal ergens uit het oostblok![]()
Maar je ziet vaker in van die typische winkeltjes / markten in Duitsland allerlei keramieken dingen verkocht worden.
Eenmaal thuis hebben we die opgehangen voor ons keukenraam, en hij heeft er heel wat jaartjes gehangen.
Dat wil zeggen tot afgelopen woensdag avond, toen viel hij uit het niets zomaar van het raam naar beneden in duizenden stukjes op onze vloer. Het enige wat eigenlijk nog heel was is eigenlijk is deze ene bel![]()
![]()
[ afbeelding ]
We willen eigenlijk wel weer een soortgelijke (het liefst natuurlijk dezelfde maar dat acht ik vrij onmogelijk) raamhanger weer hebben. Op internet inmiddels al een hele zoektocht ondernomen om zoiets te kunnen vinden, maar veel verder dan een website van een fabrikant in Litouwen kom ik eigenlijk niet.
De hanger zag er uit zoals op dit plaatje; diegene die helemaal rechts staat afgebeeld.
[ afbeelding ]
De bellen zijn hetzelfde maar het bovenstuk waar alles aanhangt was anders, deze was meer vierkant met een motief van dakpannen erop. De punten van dat dak wezen allemaal iets omhoog.
Nu is mijn hoop eigenlijk een beetje gevestigd op FOK!'ers in Duitsland die mogelijk zoiets in hun omgeving ergens hebben zien liggen in een winkel. Of weten waar je zoiets online zou kunnen krijgen of in het algemeen iets in mijn zoektocht kunnen betekenen.
Ja hoor.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 10:51 schreef chailatte het volgende:
Ik zit met een vraag en wellicht kunnen jullie mij helpen! Via Nederland Wereldwijd word ik niet veel wijzer. Ik ben uitgenodigd voor een etentje in Duitsland en ik ben (eenmalig) gevaccineerd met het Janssen-vaccin en heb een booster van Pfizer. Is dit voldoende met de huidige 2g+ regel?
Super! Weet jij wellicht of dit in elke deelstaat geldt?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 10:59 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ja hoor.
Ik ben in NL met Janssen geprikt, afgelopen november in Duitsland geboosterd met Pfizer. Is gewoon prima en hetzelfde als 3x Pfizer voor de 2G+-regeling.
Wat Impfungen betreft is het Bundesweit.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 11:26 schreef chailatte het volgende:
[..]
Super! Weet jij wellicht of dit in elke deelstaat geldt?
Helaas nog niet iets soortgelijks kunnen vinden; ook al even op ebay gekeken maar helaasquote:Op zaterdag 8 januari 2022 21:09 schreef z80 het volgende:
[..]
Die dingen heten windspiel.
In ebay.de zoeken naar windspiel glocken.
Ook de gevraagde glazen klokjes zijn daar aanwezig. windspiel glocken glas of Windspiel Glasglocken zoeken.
Of op de Duitse marktplaats. De glazen klokjes:
https://www.ebay-kleinanz(...)/1984159587-246-7423
Afhankelijk van de deelstaat gelden er wel wat afwijkende regels.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 10:51 schreef chailatte het volgende:
Ik zit met een vraag en wellicht kunnen jullie mij helpen! Via Nederland Wereldwijd word ik niet veel wijzer. Ik ben uitgenodigd voor een etentje in Duitsland en ik ben (eenmalig) gevaccineerd met het Janssen-vaccin en heb een booster van Pfizer. Is dit voldoende met de huidige 2g+ regel?
Gezien de staat van Digitalisierung hier, vrees ik het ergste. Ook qua fintech.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 16:55 schreef Hojdhopper het volgende:
Hoi allemaal,
Vraagje, ik ben op zoek naar een (online) toko in Duitsland waar je beleggingsrekeningen kan openen, waarna automatisch belegd wordt. In Nederland heb je zoiets als https://new.brandnewday.nl/ en https://www.meesman.nl/.
Ja ik heb gegoogled maar echt iets soortgelijks vind ik niet echt. Met soortgelijk bedoel ik online, simpele en moderne functionaliteit, vrij lage kosten, etc. Ik zou het bij mijn Sparkasse kunnen doen, maar ik vind dat boeltje daar toch zo stoffig en langzaam, daar heb ik niet echt zin in. Daarnaast ook vrij duur.
Heb ook rondgevraagd bij collega's en mijn Duitse vriendenkring maar ook uit die hoek is niet echts gekomen wat vergelijkbaar is.
Dus ik dacht, ik vraag de Duitse Fokkers even om tips.![]()
Iemand een idee?
Haha daarvoor was ik al bang ja... Maar wilde de hoop niet te vroeg opgeven.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:00 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Gezien de staat van Digitalisierung hier, vrees ik het ergste. Ook qua fintech.
Dat N26 Duits is, is dan ook een klein wondertje te noemen.
Trade Republic of Scalable Capitablequote:Op vrijdag 11 maart 2022 16:55 schreef Hojdhopper het volgende:
Hoi allemaal,
Vraagje, ik ben op zoek naar een (online) toko in Duitsland waar je beleggingsrekeningen kan openen, waarna automatisch belegd wordt. In Nederland heb je zoiets als https://new.brandnewday.nl/ en https://www.meesman.nl/.
Ja ik heb gegoogled maar echt iets soortgelijks vind ik niet echt. Met soortgelijk bedoel ik online, simpele en moderne functionaliteit, vrij lage kosten, etc. Ik zou het bij mijn Sparkasse kunnen doen, maar ik vind dat boeltje daar toch zo stoffig en langzaam, daar heb ik niet echt zin in. Daarnaast ook vrij duur.
Heb ook rondgevraagd bij collega's en mijn Duitse vriendenkring maar ook uit die hoek is niet echts gekomen wat vergelijkbaar is.
Dus ik dacht, ik vraag de Duitse Fokkers even om tips.![]()
Iemand een idee?
Hier ook interesse.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:29 schreef XL het volgende:
Als je Trade Republic doet wil ik je wel een referral link sturen. Ik gebruik dat zelf ook!
quote:
Heb dit weekend nog eens uitgebreider gegoogled en met de term "robo advisor" kwam ik een eind verder:quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:00 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Gezien de staat van Digitalisierung hier, vrees ik het ergste. Ook qua fintech.
Dat N26 Duits is, is dan ook een klein wondertje te noemen.
Goede vraag, ook voor mij interessant. Maar heb helaas het antwoord niet.quote:Op zondag 3 april 2022 22:00 schreef aegir_de_viking het volgende:
Het is weer tijd voor de jaarlijkse belastingaangifte. Wellicht dat iemand mij wat tips kan geven.
2021 ben ik voor het eerst boven de ¤1602,- gekomen met inkomsten uit rente, dividend en winst uit verkoop van aandelen.
Volgens mijn berekening zou ik iets van ¤250 aan belastingen in duitsland moeten betalen. Omdat ik via deGiro.de beleg wordt dit niet automatisch ingehouden.
Mijn vragen:
- Volstaat het als ik het formulier "Inkomensverklaring voor buitenlandse belastingplichtigen" invul en opstuur naar het Finanzambt?
- of moet ik Anlage KAP invullen via "ELSTER"? Ik heb dit nog nooit gedaan en zie er een beetje tegenop
Ik ben in maart 2021 overgestapt van de NL deGiro naar de Duitse. Dus in NL alles verkocht, duitse account aangemaakt en de boel weer aangekocht. Je krijgt bij de Duitse wel een duidelijke jaaropgave die toegespitst is op het duitse belastingstelsel.quote:Op maandag 4 april 2022 10:09 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Goede vraag, ook voor mij interessant. Maar heb helaas het antwoord niet.
Alleen, als je via degiro.de belegt, waarom wordt het dan niet automatisch ingehouden?
Ikzelf beleg nog via de Nederlandse DeGiro, en vind het logisch dat het dan niet automatisch gaat. Maar bij de Duitse?
Zoek gewoon even een Finanzberater op, of de Lohnsteuerhilfe.quote:Op maandag 4 april 2022 11:10 schreef aegir_de_viking het volgende:
[..]
Ik ben in maart 2021 overgestapt van de NL deGiro naar de Duitse. Dus in NL alles verkocht, duitse account aangemaakt en de boel weer aangekocht. Je krijgt bij de Duitse wel een duidelijke jaaropgave die toegespitst is op het duitse belastingstelsel.
Echter door de verkoop van de aandelen in Nederland, moet ik wel over de gemaakte winst wat belasting betalen.
Heb inmiddels wel een account bij Elster aangemaakt.
DeGiro is een van de weinige brokers die niet zelf afdraagt aan de duitse fiscus, moet je zelf doen. Of de Duitse fiscus überhaubt meekijkt bij de deGiro.nl is mij een raadsel, maar had wel ooit aangegeven dat ik zowel in NL als in DE belastingplichtig ben. Dus ik ga het er niet op gokken.
Je hebt in DLD een vrijstelling van ¤801 totaal aan opbrengt van rente, divident, winst bij verkoop etc. per persoon. Samen met een eventuele partner maakt dat ¤1602,-quote:Op maandag 4 april 2022 21:15 schreef z80 het volgende:
Voor mij wordt het ook uitzoekwerk of ik in Duitsland belasting moet gaan betalen.
Ik heb alleen inkomsten in Nederland. Maar in 2021 wel aandelen gekocht en er is dividend uitgekeerd. Waar dan wel weer volgens de Nederlandse belastingregels direct de verplichte belasting vanaf is gehaald.
NRW.quote:Op maandag 11 april 2022 15:43 schreef Erasmus het volgende:
Die Maßnahmen in Berlin sind ab letzte Woche ganz verlockert.![]()
Oftewel: alle maatregelen zijn hier weg, op het mondkapje na in het OV. Zelfs 3G is komen te vervallen bij evenementen en in de horeca. Ook geen mondkapjes meer in de detailhandel/horeca. Maar ik zie nog veel mensen het uit henzelf dragen ondanks de vervallen maatregelen.
Hoe is het in jullie Bundesländer?
Ik heb de indruk dat veel mensen dit vrijwillig nog doen. Want de cijfers zijn nog steeds vrij hoog natuurlijk.quote:Op maandag 11 april 2022 20:52 schreef z80 het volgende:
Gevolg is dat de winkels de posters weghalen, een gedeelte van de klanten zonder rondloopt en een groot gedeelte met. Iets met krominicatie.
Mijn vriendin gebruikt hem nog in winkels en zo. Toch nog voorzichtig met de huidige cijfers. Ikzelf zet hem op als ik bijv. aan de kassa sta met veel mensen dicht om me heen.quote:Op maandag 11 april 2022 22:02 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat veel mensen dit vrijwillig nog doen. Want de cijfers zijn nog steeds vrij hoog natuurlijk.
In Berlin hoef ik hem niet meer op kantoor aan te doen, uitsluitend alleen in de U+S-Bahn. Het wordt door mijn werkgever wel aangeraden en als ik bovengemiddeld moet hoesten/niezen doe ik hem sowieso op uit fatsoen (en deels omdat ik geen zin heb in panische paranoïde Duitsers lol).quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:50 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Mijn vriendin gebruikt hem nog in winkels en zo. Toch nog voorzichtig met de huidige cijfers. Ikzelf zet hem op als ik bijv. aan de kassa sta met veel mensen dicht om me heen.
Stukje gewenning denk ik, zal misschien een maandje of wat transitieperiode zijn. Maar idd wel vreemd ja: 's ochtends in het OV wel, dan op werk ook als je van je plek komt, in de lunchpauze even naar de supermarkt waar je hem niet draagt, op werk weer wel, in de S-Bahn weer wel, etentje met collega in het restaurant weer niet. Jaaaaa joh.
Bayern hier
Zojuist een Penny in Berlin–Mitte binnengelopen en de enige die maskers droegen hadden ook rolkoffertjes bij zich (oftewel die kwamen van buiten Berlin vandaan).quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:07 schreef Tinkepink het volgende:
Zaterdag was ik in 3 supermarkten. Tot mijn grote verrassing droeg iedereen een mondkapje (nrw, 30 km van de Nl grens)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |