Probeer je eens in de geest van een traditonalist te verplaatsen. Het zwart is bij hen een onmisbare factor, traceerbaar tot in den beginne van deze heidens/christelijke viering. Het zwart heeft daarbij nooit de betekenis gehad van een zwart mens. De zwarte schmink heeft bij hen een allegorische meervoudige betekenis en hoe deze tot uiting komt is van veel minder belang, als in deze viering het zwart er maar in voorkomt. Omdat de viering door mensen gespeelt wordt is het niet raar dat mensen zich dan ook zwart schminken. Niet om op een neger of een donkere slaaf te lijken, maar om uiting te geven aan de betekenis van het zwart.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat zou ik toch nooit doen, he.. ik ben aardig
maar je hebt het verder wel mis. het is helemaal niet een kwestie van interpretatie. alleen van draaien om de hete brei, door mensen die er geen racisme in willen zien. overal in europa heb je nog oude tradities met zwarte schmink, en vrijwel allemaal lijken ze niet op zwarte mensen. dat is dus een rare aanpassing die wij hebben gedaan. echte traditionalisten zouden daarom ook tegen deze zwarte piet moeten zijn, en de oude tradities, voor zover traceerbaar, terug moeten willen.
Jij bent echt dom.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:53 schreef quirina het volgende:
Ze zingen toch Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht
EEN KNECHT IS EEN SLAAF
op zulke jonge leeftijd al wiet gaan introduceren? het is een schande!quote:Zwarte Piet,
wiede wiede wiet.
Ik hoor je wel,
maar ik zie je niet.
Wil je sint de groeten doen?
Gooi wat in mijn lege schoen.
Eloquentie heft nietszeggendheid niet op zoals Baudet al meermaals heeft aangetoond.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Probeer je eens in de geest van een traditonalist te verplaatsen. Het zwart is bij hen een onmisbare factor, traceerbaar tot in den beginne van deze heidens/christelijke viering. Het zwart heeft daarbij nooit de betekenis gehad van een zwart mens. De zwarte schmink heeft bij hen een allegorische meervoudige betekenis en hoe deze tot uiting komt is van veel minder belang, als in deze viering het zwart er maar in voorkomt. Omdat de viering door mensen gespeelt wordt is het niet raar dat mensen zich dan ook zwart schminken. Niet om op een neger of een donkere slaaf te lijken, maar om uiting te geven aan de betekenis van het zwart.
Daarbij lijken de Zwarte Pieten sinds Schenkman niet eens op slaven (qua kledij en uiterlijk) en was Schenkman ook nog eens een voorvechter van afschaffing van slavernij. Waarom zou hij dan een neger als knecht - in de zin van slaaf?- opvoeren, op zijn minst zou dan de rol van knecht niet als onderdanig geinterpreteerd moeten worden, maar als gelijkwaardig aan de rol van de Sint, je ziet in het boekje dan ook Zwarte Piet -op een paard- en zelfs hoger op het dak dan de Sint - never nooit niet dat hij een negerslaaf moet voorstellen.
Het is begrijpelijk dat mensen daar anders in staan met name omdat zij de allegorische betekenis van het zwart niet kennen. Dan ziet men alleen de schil, een zwart geschminkte blanke, dat kan (volgens hen) niet anders zijn dan een blanke die een neger speelt. Zoals bv in het Amerikaanse blackface. But this is not America. Het zwart schminken bestaat in Europa, en Nederland al veel langer. De vergelijking met blackface bestaat dan ook alleen maar in het oppervlakkige en niet in de ware diepere betekenis van de zwarte schmink.
En ja, er waren uiterliijke kenmerken waardoor verwarring onstond bij mensen die zich niet (willen) inlezen, of degenen die toch overal racisme in wilen zien, of ruggegraatloze schaapjes die zich laten inpalmen door de racisme roepers omdat ze 'toch geen racist zijn'? Affreus! Er zijn daarom ook al genoeg aanpassingen gedaan (vaak onterecht, zoals het verwijderen van de zak of bv de oorbellen), maar die moet stoppen bij het willen cancellen van de zwarte schmink.
De traditionalist maakt het verder niet uit hoe het zwart tot uiting komt als het zwart maar tot uiting komt.
Kom dan met een betere reden dan dat het kinderen niets kan schelen, want dat zal best kloppen. Dus kan Piet gewoon zwart blijven.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef Deshain het volgende:
[..]
Eloquentie heft nietszeggendheid niet op zoals Baudet al meermaals heeft aangetoond.
Beetje interessant lullen doet niks af aan je gebrek aan mentale flexibiliteit.
Kijk ik heb helemaal niks met dat geforceerde woke gelul overal over maar vasthouden aan de kleur van de schmink is echt bullshit. Kinderen interesseert het geen ene fuck, de enige mensen die zich hier druk over maken verantwoorden hun acties over de ruggen van kleine kinderen. Te triest voor woorden..
Demonstratief waren er in Hellevoetsluis toch nog (zwarter dan zwarte) Zwarte Pieten aanwezig. Het lijkt erop dat die nog het meest populair waren.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:46 schreef papert het volgende:
Hahaha, er zijn hier nog steeds mensen die zwarte Piet tegen de stroom in blijven verdedigen. Jullie zijn een kleine minderheid. Bedankt voor het lachen :-)
‘Het kan kinderen niks schelen maar we veranderen het lekker toch niet want <insert random drogredenatie>’quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kom dan met een betere reden dan dat het kinderen niets kan schelen, want dat zal best kloppen. Dus kan Piet gewoon zwart blijven.
Aah conservatisme, ja dat werkt doorgaans lekker..quote:Don't fix what isn't wrong.
Dat niveau van redeneren laten de meeste mensen wel achter zich nadat ze de basisschool hebben afgerond.quote:En niet vergeten dat volwassen anti-Pieten hiermee begonnen zijn.
Dan heb je het mis.quote:Ik neem dus aan dat je het over hen hebt, want die zijn daarmee inderdaad 'te triest voor woorden'.
Neh gewoon negerslaven.quote:Op zaterdag 12 november 2022 10:47 schreef zoost het volgende:
[..]
Het zwart van zwarte Piet heeft weinig met donkere mensen te maken en heeft een mythologische achtergrond. Sinterklaas had de duivel overwonnen en maakte hem tot knecht. Of zelfs terug te voeren op de zwarte raven van Odin.
https://historianet.nl/ma(...)-mythologie-te-maken
Zou een zwarte figuur wel acceptabel zijn, of is zwart sowieso racisme?
Welles/Nietus schieten we inderdaad niet veel mee op.quote:Op zaterdag 12 november 2022 14:27 schreef Deshain het volgende:
[..]
‘Het kan kinderen niks schelen maar we veranderen het lekker toch niet want <insert random drogredenatie>’
Dat was toch niet zo moeilijk dat je er een epistel van anderhalf kantje voor moest schrijven?
[..]
Aah conservatisme, ja dat werkt doorgaans lekker..
[..]
Dat niveau van redeneren laten de meeste mensen wel achter zich nadat ze de basisschool hebben afgerond.
[..]
Dan heb je het mis.
Ja, ik vind veel anti zwarte Piet activisten triest en veel van hun argumenten overtrokken. Maar vooral de wijze van het ontbreken aan de wil tot dialoog en meteen labellen tot racist als je het niet met ze eens bent staat me tegen.
Ik vind alle pro-zwarte Pieten activisten te triest voor woorden omdat hun argumenten allemaal kut zijn.
En wat hoop je daarmee dan te bereiken?quote:Op vrijdag 11 november 2022 19:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nice, hier ga ik gretig gebruik van maken als ik zwarte Pieten zie.
Fap fap fap.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
En wat hoop je daarmee dan te bereiken?
Iets in die richting zal het helaas wel zijn. "Ik zal die racisten eens een lesje leren hoe fout ze zijn! Wat ben ik toch een veel beter mens dan anderen, was iedereen maar zoals ik." Te sneu voor woorden.quote:
Lachen toch.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
En wat hoop je daarmee dan te bereiken?
Dan worden allemaal simps superboos op hem op fok! en dan gaan ze onwijs happen enzoquote:Op zondag 13 november 2022 00:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat vind je er zo "lachen" aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |