abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206649547
De stoomboot uit Spanje die komt niet meer aan
Hij ligt op de bodem van de oceaan
Hoe druppelt je traantje uit jouw oogje neer
De boot is gezonken en komt nooit meer weer.

K.O.Z.P. staat te lachen en roept ons weer toe.
Dat is jullie karma, dat is jammer for you.
Oh lieve sintniklaas ga ook eens voorbij
Je herinnert ons allen aan de slavernij.

#inkoppertje. #woke #wiemaaktemaf
pi_206649560
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:13 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dat zou ik toch nooit doen, he.. ik ben aardig

maar je hebt het verder wel mis. het is helemaal niet een kwestie van interpretatie. alleen van draaien om de hete brei, door mensen die er geen racisme in willen zien. overal in europa heb je nog oude tradities met zwarte schmink, en vrijwel allemaal lijken ze niet op zwarte mensen. dat is dus een rare aanpassing die wij hebben gedaan. echte traditionalisten zouden daarom ook tegen deze zwarte piet moeten zijn, en de oude tradities, voor zover traceerbaar, terug moeten willen.
Probeer je eens in de geest van een traditonalist te verplaatsen. Het zwart is bij hen een onmisbare factor, traceerbaar tot in den beginne van deze heidens/christelijke viering. Het zwart heeft daarbij nooit de betekenis gehad van een zwart mens. De zwarte schmink heeft bij hen een allegorische meervoudige betekenis en hoe deze tot uiting komt is van veel minder belang, als in deze viering het zwart er maar in voorkomt. Omdat de viering door mensen gespeelt wordt is het niet raar dat mensen zich dan ook zwart schminken. Niet om op een neger of een donkere slaaf te lijken, maar om uiting te geven aan de betekenis van het zwart.

Daarbij lijken de Zwarte Pieten sinds Schenkman niet eens op slaven (qua kledij en uiterlijk) en was Schenkman ook nog eens een voorvechter van afschaffing van slavernij. Waarom zou hij dan een neger als knecht - in de zin van slaaf?- opvoeren, op zijn minst zou dan de rol van knecht niet als onderdanig geinterpreteerd moeten worden, maar als gelijkwaardig aan de rol van de Sint, je ziet in het boekje dan ook Zwarte Piet -op een paard- en zelfs hoger op het dak dan de Sint - never nooit niet dat hij een negerslaaf moet voorstellen.

Het is begrijpelijk dat mensen daar anders in staan met name omdat zij de allegorische betekenis van het zwart niet kennen. Dan ziet men alleen de schil, een zwart geschminkte blanke, dat kan (volgens hen) niet anders zijn dan een blanke die een neger speelt. Zoals bv in het Amerikaanse blackface. But this is not America. Het zwart schminken bestaat in Europa, en Nederland al veel langer. De vergelijking met blackface bestaat dan ook alleen maar in het oppervlakkige en niet in de ware diepere betekenis van de zwarte schmink.

En ja, er waren uiterliijke kenmerken waardoor verwarring onstond bij mensen die zich niet (willen) inlezen, of degenen die toch overal racisme in wilen zien, of ruggegraatloze schaapjes die zich laten inpalmen door de racisme roepers omdat ze 'toch geen racist zijn'? Affreus! Er zijn daarom ook al genoeg aanpassingen gedaan (vaak onterecht, zoals het verwijderen van de zak of bv de oorbellen), maar die moet stoppen bij het willen cancellen van de zwarte schmink.

De traditionalist maakt het verder niet uit hoe het zwart tot uiting komt als het zwart maar tot uiting komt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_206649613
Ze zingen toch Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht

EEN KNECHT IS EEN SLAAF
pi_206649667
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:53 schreef quirina het volgende:
Ze zingen toch Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht

EEN KNECHT IS EEN SLAAF
Jij bent echt dom.

https://www.vandale.nl/gr(...)nds/betekenis/knecht
pi_206649681
Zo kan je alle onrecht recht praten hè?
pi_206649741
ja nouja, als jij je zo vast grijpt aan de teksten van Sinterklaasliedjes dan heb ik er nog wel eentje voor je;
quote:
Zwarte Piet,
wiede wiede wiet.
Ik hoor je wel,
maar ik zie je niet.

Wil je sint de groeten doen?
Gooi wat in mijn lege schoen.
op zulke jonge leeftijd al wiet gaan introduceren? het is een schande!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206649839
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:46 schreef Montagui het volgende:

[..]
Probeer je eens in de geest van een traditonalist te verplaatsen. Het zwart is bij hen een onmisbare factor, traceerbaar tot in den beginne van deze heidens/christelijke viering. Het zwart heeft daarbij nooit de betekenis gehad van een zwart mens. De zwarte schmink heeft bij hen een allegorische meervoudige betekenis en hoe deze tot uiting komt is van veel minder belang, als in deze viering het zwart er maar in voorkomt. Omdat de viering door mensen gespeelt wordt is het niet raar dat mensen zich dan ook zwart schminken. Niet om op een neger of een donkere slaaf te lijken, maar om uiting te geven aan de betekenis van het zwart.

Daarbij lijken de Zwarte Pieten sinds Schenkman niet eens op slaven (qua kledij en uiterlijk) en was Schenkman ook nog eens een voorvechter van afschaffing van slavernij. Waarom zou hij dan een neger als knecht - in de zin van slaaf?- opvoeren, op zijn minst zou dan de rol van knecht niet als onderdanig geinterpreteerd moeten worden, maar als gelijkwaardig aan de rol van de Sint, je ziet in het boekje dan ook Zwarte Piet -op een paard- en zelfs hoger op het dak dan de Sint - never nooit niet dat hij een negerslaaf moet voorstellen.

Het is begrijpelijk dat mensen daar anders in staan met name omdat zij de allegorische betekenis van het zwart niet kennen. Dan ziet men alleen de schil, een zwart geschminkte blanke, dat kan (volgens hen) niet anders zijn dan een blanke die een neger speelt. Zoals bv in het Amerikaanse blackface. But this is not America. Het zwart schminken bestaat in Europa, en Nederland al veel langer. De vergelijking met blackface bestaat dan ook alleen maar in het oppervlakkige en niet in de ware diepere betekenis van de zwarte schmink.

En ja, er waren uiterliijke kenmerken waardoor verwarring onstond bij mensen die zich niet (willen) inlezen, of degenen die toch overal racisme in wilen zien, of ruggegraatloze schaapjes die zich laten inpalmen door de racisme roepers omdat ze 'toch geen racist zijn'? Affreus! Er zijn daarom ook al genoeg aanpassingen gedaan (vaak onterecht, zoals het verwijderen van de zak of bv de oorbellen), maar die moet stoppen bij het willen cancellen van de zwarte schmink.

De traditionalist maakt het verder niet uit hoe het zwart tot uiting komt als het zwart maar tot uiting komt.
Eloquentie heft nietszeggendheid niet op zoals Baudet al meermaals heeft aangetoond.

Beetje interessant lullen doet niks af aan je gebrek aan mentale flexibiliteit.

Kijk ik heb helemaal niks met dat geforceerde woke gelul overal over maar vasthouden aan de kleur van de schmink is echt bullshit. Kinderen interesseert het geen ene fuck, de enige mensen die zich hier druk over maken verantwoorden hun acties over de ruggen van kleine kinderen. Te triest voor woorden..
pi_206649841

[ Bericht 100% gewijzigd door Deshain op 12-11-2022 13:18:44 (Ik ben een aangeklede bonobo) ]
pi_206649941
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef Deshain het volgende:

[..]
Eloquentie heft nietszeggendheid niet op zoals Baudet al meermaals heeft aangetoond.

Beetje interessant lullen doet niks af aan je gebrek aan mentale flexibiliteit.

Kijk ik heb helemaal niks met dat geforceerde woke gelul overal over maar vasthouden aan de kleur van de schmink is echt bullshit. Kinderen interesseert het geen ene fuck, de enige mensen die zich hier druk over maken verantwoorden hun acties over de ruggen van kleine kinderen. Te triest voor woorden..
Kom dan met een betere reden dan dat het kinderen niets kan schelen, want dat zal best kloppen. Dus kan Piet gewoon zwart blijven.

Don't fix what isn't wrong.

En niet vergeten dat volwassen anti-Pieten hiermee begonnen zijn. Ik neem dus aan dat je het over hen hebt, want die zijn daarmee inderdaad 'te triest voor woorden'.
pi_206650019
Hahaha, er zijn hier nog steeds mensen die zwarte Piet tegen de stroom in blijven verdedigen. Jullie zijn een kleine minderheid. Bedankt voor het lachen :-)
pi_206650148
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:46 schreef papert het volgende:
Hahaha, er zijn hier nog steeds mensen die zwarte Piet tegen de stroom in blijven verdedigen. Jullie zijn een kleine minderheid. Bedankt voor het lachen :-)
Demonstratief waren er in Hellevoetsluis toch nog (zwarter dan zwarte) Zwarte Pieten aanwezig. Het lijkt erop dat die nog het meest populair waren.

Donnaatje was erbij.
pi_206650231
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:30 schreef Montagui het volgende:

[..]
Kom dan met een betere reden dan dat het kinderen niets kan schelen, want dat zal best kloppen. Dus kan Piet gewoon zwart blijven.
‘Het kan kinderen niks schelen maar we veranderen het lekker toch niet want <insert random drogredenatie>’

Dat was toch niet zo moeilijk dat je er een epistel van anderhalf kantje voor moest schrijven?

quote:
Don't fix what isn't wrong.
Aah conservatisme, ja dat werkt doorgaans lekker..

quote:
En niet vergeten dat volwassen anti-Pieten hiermee begonnen zijn.
Dat niveau van redeneren laten de meeste mensen wel achter zich nadat ze de basisschool hebben afgerond.

quote:
Ik neem dus aan dat je het over hen hebt, want die zijn daarmee inderdaad 'te triest voor woorden'.
Dan heb je het mis.

Ja, ik vind veel anti zwarte Piet activisten triest en veel van hun argumenten overtrokken. Maar vooral de wijze van het ontbreken aan de wil tot dialoog en meteen labellen tot racist als je het niet met ze eens bent staat me tegen.

Ik vind alle pro-zwarte Pieten activisten te triest voor woorden omdat hun argumenten allemaal kut zijn.
pi_206650242
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 22:53 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Wisten we al van de boertjes.
Ja? Is het stikstof beleid daarop al aangepast dan?
pi_206650359
Intocht Zeist, geen zwarte Piet gezien. Betekent natuurlijk niet dat er geen racisten waren.
-nee-
pi_206650470
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 10:47 schreef zoost het volgende:

[..]
Het zwart van zwarte Piet heeft weinig met donkere mensen te maken en heeft een mythologische achtergrond. Sinterklaas had de duivel overwonnen en maakte hem tot knecht. Of zelfs terug te voeren op de zwarte raven van Odin.

https://historianet.nl/ma(...)-mythologie-te-maken

Zou een zwarte figuur wel acceptabel zijn, of is zwart sowieso racisme?
Neh gewoon negerslaven.
pi_206650502
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 14:27 schreef Deshain het volgende:

[..]
‘Het kan kinderen niks schelen maar we veranderen het lekker toch niet want <insert random drogredenatie>’

Dat was toch niet zo moeilijk dat je er een epistel van anderhalf kantje voor moest schrijven?
[..]
Aah conservatisme, ja dat werkt doorgaans lekker..
[..]
Dat niveau van redeneren laten de meeste mensen wel achter zich nadat ze de basisschool hebben afgerond.
[..]
Dan heb je het mis.

Ja, ik vind veel anti zwarte Piet activisten triest en veel van hun argumenten overtrokken. Maar vooral de wijze van het ontbreken aan de wil tot dialoog en meteen labellen tot racist als je het niet met ze eens bent staat me tegen.

Ik vind alle pro-zwarte Pieten activisten te triest voor woorden omdat hun argumenten allemaal kut zijn.
Welles/Nietus schieten we inderdaad niet veel mee op.

Jij vind dit, ik vind dat, en daarmee moet het ok zijn, en niet dat de een zijn wil oplegt aan de ander, zoals KOZP doet. Dan vind je terecht hakken tegenover je, zeker als hun enige argument Zwarte Piet = racisme is zonder onderbouwing, en inderdaad ook zonder dialoog.

Daarom is mijn standpunt dat je ieder in zijn/haar waarde moet laten. Vier je het met zwarte Zwarte Pieten dan is dat ok, net als dat je het wil vieren met andersgekleurde Pieten, of zonder Pieten of met wuppies of smurfen. Allemaal ok.
pi_206650649
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 06:10 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ga huilen jongen!
Kut nsb-er
  zaterdag 12 november 2022 @ 17:34:37 #243
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206651315
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 19:31 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nice, hier ga ik gretig gebruik van maken als ik zwarte Pieten zie.
En wat hoop je daarmee dan te bereiken?
  Moderator / Redactie FP zaterdag 12 november 2022 @ 17:35:19 #244
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_206651320
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 17:34 schreef Repentless het volgende:

[..]
Fap fap fap.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_206652924
twitter

_O-
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 12 november 2022 @ 23:23:40 #246
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206656402
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 17:35 schreef El_Thijs het volgende:

[..]
Fap fap fap.
Iets in die richting zal het helaas wel zijn. "Ik zal die racisten eens een lesje leren hoe fout ze zijn! Wat ben ik toch een veel beter mens dan anderen, was iedereen maar zoals ik." Te sneu voor woorden. :')

Overigens ontken ik niet dat zwarte piet zijn oorsprong in een donker persoon heeft. Ik heb daar eerder al eens het volgende over geschreven en daar sta ik eigenlijk nog steeds vrijwel volledig achter.

Enige kanttekening t.o.v. destijds, nadat ik hier met een Surinaamse collega over had gesproken: in zijn en mijn jeugd (ik ben 40), spraken mensen die piet speelden vaak met een soort Surinaams accent in gebrekkig Nederlands en deden ze zich soms wat dommig voor. Dan kan ik me voorstellen dat dat nogal steekt, dat had ik me nooit zo gerealiseerd. Echter, als ik op YouTube wat intochten uit de jaren '80 terugkijk, werd dat door de acteurs die piet speelden helemaal niet gedaan. Die spraken gewoon met hun eigen stem.

Het valt uiterst moeilijk te ontkennen dat zwarte piet zijn oorsprong heeft in de uitbeelding van een donker persoon. Daarnaast zijn er allerlei elementen uit Europese folklore samengebracht in deze figuur.

Echter, als kind zag ik het nooit als een donker persoon zoals die mij in de klas zaten of in de buurt woonden. Ik zie dat nu nog steeds niet zo en ik denk geen enkel kind.

Zwarte piet is mijns inziens een compleet eigen fictief figuur op zich geworden, die je helemaal kunt loskoppelen van de dagelijkse realiteit en zaken als 'ras', etniciteit, afkomst. Het is, net als Sinterklaas, geen alledaags mens voor een kind. Misschien zijn het zelfs geen mensen volgens een kind dat nog gelooft, omdat je op die leeftijd nog niet de wereld volgens die begrippen categoriseert. Dan zijn het gewoon hele bijzondere figuren die eens per jaar drie weken langskomen om cadeautjes te brengen.

Misschien begeef ik me met het volgende op glad ijs, maar ik vraag me wel eens af: zelfs als de figuur zwarte piet zijn oorsprong heeft in een donker persoon en dat mede daardoor zijn huidige uiterlijk heeft bepaald (maar nu, zoals ik eerder aangaf, een compleet eigen figuur los van de dagelijkse realiteit is), wat is er dan precies zo vreselijk mis mee als het een vrolijke kindervriend is?

De figuur is in zijn huidige vorm toch helemaal niet bedoeld om de spot te drijven met donkere mensen (dat was het vanaf het begin al niet), om ze naar beneden te halen, om de vergelijking te trekken? Het is compleet losgekoppeld van elke aardse realiteit, en puur een fictief figuur met een bepaald flamboyant uiterlijk en een zwart gezicht. Ik vind het toch nog steeds ongrijpbaar wat in de huidige vorm nu precies het kwetsende aspect is aan de figuur.
pi_206656826
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 17:34 schreef Repentless het volgende:

[..]
Lachen toch.
  zondag 13 november 2022 @ 00:20:14 #248
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206656856
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:14 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Lachen toch.
Wat vind je er zo "lachen" aan?
  Moderator zondag 13 november 2022 @ 01:00:01 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206657102
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:20 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wat vind je er zo "lachen" aan?
Dan worden allemaal simps superboos op hem op fok! en dan gaan ze onwijs happen enzo

Zo moeilijk is dit toch allemaal niet :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')