abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202610137
Ben wel benieuwd of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Raw85 op 14-12-2021 08:54:59 ]
pi_202610150
quote:
10s.gif Op maandag 13 december 2021 23:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nou te hopen dat deze nieuwe regering minder lang zit dan ze over het formeren deden.
en dan? Zoveel gaat er niet verschuiven hoor.
pi_202610166
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 08:48 schreef Raw85 het volgende:
Ben wel of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.
Is idd wel interessant vooral voor onderwijs. Bij zorg speelt toch heel erg dat kinderopvang al lastig combineren is, kinderopvang die om 6 uur 's morgens begint of tot 23 uur 's avonds door gaat is er niet echt. Als je kinderen hebt en in de zorg werkt, ben je eigenlijk altijd afhankelijk van je partner of ouders/schoonouders.

Tenminste, als je verpleegkundige bent of werkt in de woonopvang van de ouderen- of gehandicaptenzorg. Als je poliklinische zorg levert of op een dagbesteding werkt heb je natuurlijk gewoon een 9-17 baan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_202610816
quote:
84s.gif Op maandag 13 december 2021 18:01 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En bezorgde burgers die de beloofde nieuwe bestuurscultuur eens werkelijkheid willen zien worden. :)
Het zou echt fijn zijn als de Tweede Kamer niet gewoon een toneelstukje is waarbij de coalitiepartijen ongeacht argumenten van de oppositie toch stemt wat het vooraf in gedachten had. Dat partijen werkelijk het debat met elkaar aangaan op argumenten en elkaar weten te overtuigen ipv een verhaaltje voorlezen en klaar.
Dan word je op je wenken bediend want deze coalitie heeft de oppositie nodig om de boel door de Eerste Kamer te krijgen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_202610851
quote:
Ben wel benieuwd of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.
Ik ben dan weer benieuwd hoe men de kinderopvang denkt te gaan opschalen. Je ziet nu al flinke wachtrijen en personeelstekorten in tijden van hoogconjunctuur. Gratis kinderopvang gaat gegarandeerd leiden tot forse stijgingen van het aantal aanvragen.

Hoe zorg je voor voldoende gekwalificeerd personeel en huisvesting? En kan je dan nog de kwaliteit waarborgen? Bij onze opvang zoekt men nu al regelmatig het randje op met de maximale groepsgrootte bijvoorbeeld.
pi_202610866
Zijn er al details bekend over subsidies rondom isoleren en verduurzamen? Wij willen daar de komende weken mee beginnen, maar als het volgend jaar een stuk goedkoper is wacht ik nog even.
pi_202610937
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:12 schreef Heph844 het volgende:
Zijn er al details bekend over subsidies rondom isoleren en verduurzamen? Wij willen daar de komende weken mee beginnen, maar als het volgend jaar een stuk goedkoper is wacht ik nog even.
Als er al iets gaat veranderen, is dat per 2023. Per 2022 gaat echt niet meer lukken. Maar je hebt natuurlijk nu al de ISDE regeling.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:27:02 #258
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202611028
Beetje doorposten willen we de 100 nog halen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:28:00 #259
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_202611044
quote:
Er komt alleen gratis kinderopvang voor lagere inkomens.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_202611085
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:28 schreef Gunner het volgende:

[..]
Er komt alleen gratis kinderopvang voor lagere inkomens.
Daar valt iemand met een 28 of 32 uurs contract in de zorg natuurlijk ook gewoon onder. En dat zijn de mensen die ook meer kunnen gaan werken (van 28 naar 32 of van 32 naar 36, dat is fulltime). Onderwijs hetzelfde: leerkrachten die niet fulltime werken vallen gewoon onder een laag inkomen.
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:31:27 #261
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_202611095
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar valt iemand met een 28 of 32 uurs contract in de zorg natuurlijk ook gewoon onder. En dat zijn de mensen die ook meer kunnen gaan werken (van 28 naar 32 of van 32 naar 36, dat is fulltime).
Het hele plan is nog niet eens gepresenteerd dus ik vraag me af of je dat al kan zeggen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_202611118
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:31 schreef Gunner het volgende:

[..]
Het hele plan is nog niet eens gepresenteerd dus ik vraag me af of je dat al kan zeggen.
Met een 28 uurs zorginkomen en kinderen zit je volgens mij vrijwel altijd onder de armoedegrens. Als dat al geen laag inkomen is, weet ik het ook niet meer.
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:49:59 #263
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202611340
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:06 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dan word je op je wenken bediend want deze coalitie heeft de oppositie nodig om de boel door de Eerste Kamer te krijgen.
Zoals de vorige coalities dat ook hadden. Maar bij deze (en vele andere 'criticasters') doet de realiteit er helemaal niet toe en is het vooral belangrijk om vanuit de onderbuik een grijsgedraaide plaat af te spelen over De Hoge Heren In Den Haag.
Antifa
pi_202611723
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, de hoge inflatie komt door 2 dingen: de huizenprijzen (die zullen door het strooien met geld eerder zakken) en de prijs van gas/brandstof (daar heeft het kabinet nauwelijks invloed op). Dat is geen aanleiding om aan hyperinflatie te denken, de rest van de inflatie valt wel mee.
Inflatie komt door de QE politiek van de centrale banken, vooral nu zichtbaar in aandelenkoersen en vastgoed. Rente kan niet omhoog want dan stort Zuid Europa in elkaar. Het worden interessante tijden.

Kennelijk is er nu een nieuw politiek inzicht dat je je helemaal suf kunt lenen, want het is toch gratis. We gaan het zien of dit een terechte verwachting is.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 11:38:31 #265
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202611986
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:19 schreef zoost het volgende:

[..]
Inflatie komt door de QE politiek van de centrale banken, vooral nu zichtbaar in aandelenkoersen en vastgoed. Rente kan niet omhoog want dan stort Zuid Europa in elkaar. Het worden interessante tijden.

Kennelijk is er nu een nieuw politiek inzicht dat je je helemaal suf kunt lenen, want het is toch gratis. We gaan het zien of dit een terechte verwachting is.
Wat is QE?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_202612189
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wat is QE?
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_easing

In een plaatje

pi_202612248
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:19 schreef zoost het volgende:

[..]

Het is vooral gewoon zo dat de inflatie, op de woningmarkt en energie na, gewoon nog steeds laag is. Eigenlijk zelfs te laag.

Let wel: ik ben ook zeer tegen dat onbeperkt lenen, maar dat heeft niks met de nog steeds vrijwel afwezige inflatie te maken.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 12:04:11 #268
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202612330
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is vooral gewoon zo dat de inflatie, op de woningmarkt en energie na, gewoon nog steeds laag is. Eigenlijk zelfs te laag.

Let wel: ik ben ook zeer tegen dat onbeperkt lenen, maar dat heeft niks met de nog steeds vrijwel afwezige inflatie te maken.
Als er geen inflatie is waarom is er dan wel zo'n grote prijsstijging (bouwmaterialen, halfgeleiders, etc)? Is dat gewoonweg prijsopdrijving door opportune bedrijven?

En is het verschil tussen prijsopdrijving of aanbod vermindering wel te onderscheiden van inflatie. Ik vraag dit als economie noob.
pi_202612409
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Als er geen inflatie is waarom is er dan wel zo'n grote prijsstijging (bouwmaterialen, halfgeleiders, etc)? Is dat gewoonweg prijsopdrijving door opportune bedrijven?

En is het verschil tussen prijsopdrijving of aanbod vermindering wel te onderscheiden van inflatie. Ik vraag dit als economie noob.
De stijging in de prijzen van bouwmaterialen komt met name door tekorten. Men is aan het begin van corona minder gaan produceren omdat men verwachtte dat de economie in zou storten en dan wordt de bouw altijd als eerste geraakt. Dan wil je dus niet te veel produceren, want dat raak je dan niet meer kwijt. Maar de economie en zeker de bouw bleek helemaal niet in te storten.

Dat heeft allemaal weinig tot niks te maken met het inflatiedeel waar de overheid invloed op heeft. Al is het natuurlijk wel een onderdeel van het inflatiemandje.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 12:15:41 #270
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202612437
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
De stijging in de prijzen van bouwmaterialen komt met name door tekorten. Men is aan het begin van corona minder gaan produceren omdat men verwachtte dat de economie in zou storten en dan wordt de bouw altijd als eerste geraakt. Dan wil je dus niet te veel produceren, want dat raak je dan niet meer kwijt. Maar de economie en zeker de bouw bleek helemaal niet in te storten.

Dat heeft allemaal weinig tot niks te maken met het inflatiedeel waar de overheid invloed op heeft. Al is het natuurlijk wel een onderdeel van het inflatiemandje.
Toch wel een slimme tactiek als je dmv tekorten de prijs op kunt drijven dat moet een win win zijn voor bedrijven en ze hoeven minder te produceren en ze krijgen er meer geld voor. Waarom stuurt men daar niet vaker op.
  dinsdag 14 december 2021 @ 12:20:46 #271
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202612479
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Toch wel een slimme tactiek als je dmv tekorten de prijs op kunt drijven dat moet een win win zijn voor bedrijven en ze hoeven minder te produceren en ze krijgen er meer geld voor. Waarom stuurt men daar niet vaker op.
Waarom dacht je dat er melkquota bestonden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_202612486
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Omdat als jij minder produceert, maar je concurrent dan meer gaat produceren, jij gewoon minder omzet hebt. De prijzen gaan dan niet omhoog.

Overleggen met de hele branche om minder te produceren mag niet, al zie je het wel bij de olielanden.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 12:23:48 #273
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202612502
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat als jij minder produceert, maar je concurrent dan meer gaat produceren, jij gewoon minder omzet hebt. De prijzen gaan dan niet omhoog.

Overleggen met de hele branche om minder te produceren mag niet, al zie je het wel bij de olielanden.
Maar je mag wel met z'n allen reageren op een potentiele toekomstige crisis, dat is toch feitelijk hetzelfde.
pi_202612644
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Maar je mag wel met z'n allen reageren op een potentiele toekomstige crisis, dat is toch feitelijk hetzelfde.
Dat is gewoon zo dat (bijna) elk bedrijf bij het begin van een economische crisis dezelfde afweging maakt, met in hun achterhoofd de vorige crisis die nog maar net voorbij is. Toen lag de bouw echt helemaal stil. Dat is dus geen overleg.
  dinsdag 14 december 2021 @ 14:47:43 #275
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202614656
CDA-fractie is akkoord. Donderdag al een debat met Remkes/Koolmees.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')