en dan? Zoveel gaat er niet verschuiven hoor.quote:Op maandag 13 december 2021 23:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nou te hopen dat deze nieuwe regering minder lang zit dan ze over het formeren deden.
Is idd wel interessant vooral voor onderwijs. Bij zorg speelt toch heel erg dat kinderopvang al lastig combineren is, kinderopvang die om 6 uur 's morgens begint of tot 23 uur 's avonds door gaat is er niet echt. Als je kinderen hebt en in de zorg werkt, ben je eigenlijk altijd afhankelijk van je partner of ouders/schoonouders.quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:48 schreef Raw85 het volgende:
Ben wel of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.
Dan word je op je wenken bediend want deze coalitie heeft de oppositie nodig om de boel door de Eerste Kamer te krijgen.quote:Op maandag 13 december 2021 18:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
En bezorgde burgers die de beloofde nieuwe bestuurscultuur eens werkelijkheid willen zien worden.![]()
Het zou echt fijn zijn als de Tweede Kamer niet gewoon een toneelstukje is waarbij de coalitiepartijen ongeacht argumenten van de oppositie toch stemt wat het vooraf in gedachten had. Dat partijen werkelijk het debat met elkaar aangaan op argumenten en elkaar weten te overtuigen ipv een verhaaltje voorlezen en klaar.
Ik ben dan weer benieuwd hoe men de kinderopvang denkt te gaan opschalen. Je ziet nu al flinke wachtrijen en personeelstekorten in tijden van hoogconjunctuur. Gratis kinderopvang gaat gegarandeerd leiden tot forse stijgingen van het aantal aanvragen.quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:48 schreef Raw85 het volgende:
Ben wel benieuwd of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.
Als er al iets gaat veranderen, is dat per 2023. Per 2022 gaat echt niet meer lukken. Maar je hebt natuurlijk nu al de ISDE regeling.quote:Op dinsdag 14 december 2021 10:12 schreef Heph844 het volgende:
Zijn er al details bekend over subsidies rondom isoleren en verduurzamen? Wij willen daar de komende weken mee beginnen, maar als het volgend jaar een stuk goedkoper is wacht ik nog even.
Er komt alleen gratis kinderopvang voor lagere inkomens.quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:48 schreef Raw85 het volgende:
Ben wel benieuwd of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.
Daar valt iemand met een 28 of 32 uurs contract in de zorg natuurlijk ook gewoon onder. En dat zijn de mensen die ook meer kunnen gaan werken (van 28 naar 32 of van 32 naar 36, dat is fulltime). Onderwijs hetzelfde: leerkrachten die niet fulltime werken vallen gewoon onder een laag inkomen.quote:Op dinsdag 14 december 2021 10:28 schreef Gunner het volgende:
[..]
Er komt alleen gratis kinderopvang voor lagere inkomens.
Het hele plan is nog niet eens gepresenteerd dus ik vraag me af of je dat al kan zeggen.quote:Op dinsdag 14 december 2021 10:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar valt iemand met een 28 of 32 uurs contract in de zorg natuurlijk ook gewoon onder. En dat zijn de mensen die ook meer kunnen gaan werken (van 28 naar 32 of van 32 naar 36, dat is fulltime).
Met een 28 uurs zorginkomen en kinderen zit je volgens mij vrijwel altijd onder de armoedegrens. Als dat al geen laag inkomen is, weet ik het ook niet meer.quote:Op dinsdag 14 december 2021 10:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het hele plan is nog niet eens gepresenteerd dus ik vraag me af of je dat al kan zeggen.
Zoals de vorige coalities dat ook hadden. Maar bij deze (en vele andere 'criticasters') doet de realiteit er helemaal niet toe en is het vooral belangrijk om vanuit de onderbuik een grijsgedraaide plaat af te spelen over De Hoge Heren In Den Haag.quote:Op dinsdag 14 december 2021 10:06 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dan word je op je wenken bediend want deze coalitie heeft de oppositie nodig om de boel door de Eerste Kamer te krijgen.
Inflatie komt door de QE politiek van de centrale banken, vooral nu zichtbaar in aandelenkoersen en vastgoed. Rente kan niet omhoog want dan stort Zuid Europa in elkaar. Het worden interessante tijden.quote:Op maandag 13 december 2021 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, de hoge inflatie komt door 2 dingen: de huizenprijzen (die zullen door het strooien met geld eerder zakken) en de prijs van gas/brandstof (daar heeft het kabinet nauwelijks invloed op). Dat is geen aanleiding om aan hyperinflatie te denken, de rest van de inflatie valt wel mee.
Wat is QE?quote:Op dinsdag 14 december 2021 11:19 schreef zoost het volgende:
[..]
Inflatie komt door de QE politiek van de centrale banken, vooral nu zichtbaar in aandelenkoersen en vastgoed. Rente kan niet omhoog want dan stort Zuid Europa in elkaar. Het worden interessante tijden.
Kennelijk is er nu een nieuw politiek inzicht dat je je helemaal suf kunt lenen, want het is toch gratis. We gaan het zien of dit een terechte verwachting is.
Het is vooral gewoon zo dat de inflatie, op de woningmarkt en energie na, gewoon nog steeds laag is. Eigenlijk zelfs te laag.quote:Op dinsdag 14 december 2021 11:19 schreef zoost het volgende:
[..]
Inflatie komt door de QE politiek van de centrale banken, vooral nu zichtbaar in aandelenkoersen en vastgoed. Rente kan niet omhoog want dan stort Zuid Europa in elkaar. Het worden interessante tijden.
Kennelijk is er nu een nieuw politiek inzicht dat je je helemaal suf kunt lenen, want het is toch gratis. We gaan het zien of dit een terechte verwachting is.
Als er geen inflatie is waarom is er dan wel zo'n grote prijsstijging (bouwmaterialen, halfgeleiders, etc)? Is dat gewoonweg prijsopdrijving door opportune bedrijven?quote:Op dinsdag 14 december 2021 11:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is vooral gewoon zo dat de inflatie, op de woningmarkt en energie na, gewoon nog steeds laag is. Eigenlijk zelfs te laag.
Let wel: ik ben ook zeer tegen dat onbeperkt lenen, maar dat heeft niks met de nog steeds vrijwel afwezige inflatie te maken.
De stijging in de prijzen van bouwmaterialen komt met name door tekorten. Men is aan het begin van corona minder gaan produceren omdat men verwachtte dat de economie in zou storten en dan wordt de bouw altijd als eerste geraakt. Dan wil je dus niet te veel produceren, want dat raak je dan niet meer kwijt. Maar de economie en zeker de bouw bleek helemaal niet in te storten.quote:Op dinsdag 14 december 2021 12:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als er geen inflatie is waarom is er dan wel zo'n grote prijsstijging (bouwmaterialen, halfgeleiders, etc)? Is dat gewoonweg prijsopdrijving door opportune bedrijven?
En is het verschil tussen prijsopdrijving of aanbod vermindering wel te onderscheiden van inflatie. Ik vraag dit als economie noob.
Toch wel een slimme tactiek als je dmv tekorten de prijs op kunt drijven dat moet een win win zijn voor bedrijven en ze hoeven minder te produceren en ze krijgen er meer geld voor. Waarom stuurt men daar niet vaker op.quote:Op dinsdag 14 december 2021 12:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De stijging in de prijzen van bouwmaterialen komt met name door tekorten. Men is aan het begin van corona minder gaan produceren omdat men verwachtte dat de economie in zou storten en dan wordt de bouw altijd als eerste geraakt. Dan wil je dus niet te veel produceren, want dat raak je dan niet meer kwijt. Maar de economie en zeker de bouw bleek helemaal niet in te storten.
Dat heeft allemaal weinig tot niks te maken met het inflatiedeel waar de overheid invloed op heeft. Al is het natuurlijk wel een onderdeel van het inflatiemandje.
Waarom dacht je dat er melkquota bestonden.quote:Op dinsdag 14 december 2021 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Toch wel een slimme tactiek als je dmv tekorten de prijs op kunt drijven dat moet een win win zijn voor bedrijven en ze hoeven minder te produceren en ze krijgen er meer geld voor. Waarom stuurt men daar niet vaker op.
Omdat als jij minder produceert, maar je concurrent dan meer gaat produceren, jij gewoon minder omzet hebt. De prijzen gaan dan niet omhoog.quote:Op dinsdag 14 december 2021 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Toch wel een slimme tactiek als je dmv tekorten de prijs op kunt drijven dat moet een win win zijn voor bedrijven en ze hoeven minder te produceren en ze krijgen er meer geld voor. Waarom stuurt men daar niet vaker op.
Maar je mag wel met z'n allen reageren op een potentiele toekomstige crisis, dat is toch feitelijk hetzelfde.quote:Op dinsdag 14 december 2021 12:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat als jij minder produceert, maar je concurrent dan meer gaat produceren, jij gewoon minder omzet hebt. De prijzen gaan dan niet omhoog.
Overleggen met de hele branche om minder te produceren mag niet, al zie je het wel bij de olielanden.
Dat is gewoon zo dat (bijna) elk bedrijf bij het begin van een economische crisis dezelfde afweging maakt, met in hun achterhoofd de vorige crisis die nog maar net voorbij is. Toen lag de bouw echt helemaal stil. Dat is dus geen overleg.quote:Op dinsdag 14 december 2021 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar je mag wel met z'n allen reageren op een potentiele toekomstige crisis, dat is toch feitelijk hetzelfde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |