abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202298565
Ik heb vandaag even weinig gelezen, en dus ook het Thierrytje gemist, maar waar komt het verhaal vandaan dat hij zich zou hebben laten vaccineren?

Ik hoorde wel Hugo zeggen dat het pas code zwart is als álle andere zorg is afgeschaald. Een verbijsterende uitspraak. "Sorry meneer, we nu u beademingsapparaat loskoppelen om plaats te maken voor een covidpatient. Thuis heeft u ook een bed, ga daar maar in liggen. Instructie van de minister."
Dit is meer dan ooit een politiek woordenspel aan het worden, en dat is in een crisissituatie zo langzamerhand onvergeeflijk.
pi_202298567
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 20:45 schreef mir1986 het volgende:

[..]
Alleen dure boodschappen online! Logisch toch dat die mensen hun boodschappen niet meer mogen doen. Alles wordt onmogelijk gemaakt. Straks hun huizen ook maar kwijt?
Even wennen, geef het een jaartje. :7
pi_202298568
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 21:24 schreef Molo het volgende:

[..]
Spreidingsconsultants van Gupta laten meedenken a ¤300,- per uur ^O^
Gupta :r

Hebben ze die serieus weer gevraagd hiervoor?

Die gasten kunnen echt niks.
pi_202298607
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 21:19 schreef Molo het volgende:

[..]
Wordt er idd niet bij gebruikt
Geen pijnstillers? Geen antistollingsmiddelen? Geen anti-diuretica? Geen reagentia tbv laboratoriumonderzoek? Geen patiënten die van die puffertjes nodig hebben? Iedere herstellende COVID patiënt doet dat op bruine boterhammen met pindakaas? Je bent heel stellig dus zal wel gelijk hebben, maar ik vind het echt moeilijk om te geloven.
pi_202298608
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:31 schreef eentwee het volgende:
Ik heb vandaag even weinig gelezen, en dus ook het Thierrytje gemist, maar waar komt het verhaal vandaan dat hij zich zou hebben laten vaccineren?
Is vooral een beetje stangen denk ik. Gewoon net als Thierry zelf alle geruchten in de ether slingeren zonder te checken.

Het gerucht is dan dat hij overal met z'n QR loopt te wapperen maar dat kan natuurlijk ook gewoon herstelbewijs zijn (vermoedelijk besmet afgelopen april), of dat hij zich toch maar steeds laat testen om af en toe een restaurantje te pakken.
pi_202298609
Aangezien Rutte roept dat de burgers zich niet aan de regels houden, zie ik binnenkort die lockdown wel komen. Oja burger is schuld.
  Moderator maandag 22 november 2021 @ 21:34:44 #157
236264 crew  capricia
pi_202298618
130e OMT-advies is hier te lezen:
https://www.tweedekamer.n(...)kabinetsreactie.docx

https://www.tweedekamer.n(...).v.%20130e%20OMT.pdf

De eerste inclusief reactie.

[ Bericht 17% gewijzigd door capricia op 22-11-2021 21:58:34 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_202298643
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:31 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Nog even wetje erdoor jassen vlak voor de lockdown. Dan kan in april de boel weer open maar dan natuurlijk wel alleen met 2G (incl. 1-2 boosters). 2G is toch alleen maar 'nuttig' als de besmettingen laag liggen. Als de besmettingen laag zijn kan 3G ook prima, of 1G, of 0G(ezeik) zoals afgelopen zomer, maar goed, wie weet dat nog?
Mensen die niet gevaccineerd zijn mogen straks in de zomer ook niks meer. Het leven zal hen onmogelijk gemaakt worden. Hartstikke logisch -O-
pi_202298656
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:37 schreef mir1986 het volgende:

[..]
Mensen die niet gevaccineerd zijn mogen straks in de zomer ook niks meer. Het leven zal hen onmogelijk gemaakt worden. Hartstikke logisch -O-
Niet mijn probleem
  maandag 22 november 2021 @ 21:39:42 #160
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202298681
quote:

[..]
Ja, inderdaad. :W
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202298690
quote:

[..]
Sowieso als de besmettingen laag zijn en dalen, is al het beleid logisch.

Mondkapjesplicht.
Geen mondkapjesplicht.
1,5m.
Geen 1,5m.
Testsamenleving.
Geen testsamenleving.
3G.
2G.
1G.
0G.

Dan is alles wat er goed gaat sowieso dankzij het geweldige beleid. :P
pi_202298704
Blijft bizar, dat OMT-advies. In koeienletters praten over compliance met maatregelen maar de echte oplossing wordt gewoon niet genoemd.

Er moet nu een harde duidelijke oproep gedaan worden: ben je 40+ en niet gevaccineerd haal vandaag nog die eerste prik. Die beschermt heel goed, niet zo goed als twee prikken maar vele malen beter dan niets. Geef die mensen desnoods een groen vinkje in die app.
pi_202298729
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
Niet mijn probleem
Nee, die vaccinaties werken zo goed, dat er ontzettend veel mensen besmet geraakt zijn die gevaccineerd zijn.
pi_202298755
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:42 schreef mir1986 het volgende:

[..]
Nee, die vaccinaties werken zo goed, dat er ontzettend veel mensen besmet geraakt zijn die gevaccineerd zijn.
Klopt. Werken prima. Misschien niet zo lang als we hadden gehoopt. Maar daarom gaan we boosteren.

HuGod
pi_202298779
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
Niet mijn probleem
En bijzonder dat het niet jouw probleem is als de criminaliteit toeneemt in NL, omdat er mensen zijn die geen dak meer boven hun hoofd hebben. Of geen eten meer kunnen kopen. Bah bah bah.
  maandag 22 november 2021 @ 21:45:06 #166
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_202298786
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 21:34 schreef capricia het volgende:
130e OMT-advies is hier te lezen:
https://www.tweedekamer.n(...)kabinetsreactie.docx
De zin met de oproep in hoofdletters is weggehaald? (Op p. 4, einde eerste alinea.)
pi_202298795
quote:

[..]
Ik geloof daar niet zo in. Het wordt toch steeds duidelijker dat ook gevaccineerden aanzienlijk bijdragen aan de verspreiding van het virus. Dan heeft het weinig zin om nog verder ongevaccineerden te gaan buiten sluiten. De schade die dat oplevert (tweedeling, rellen, misschien zelfs aanslagen etc). weegt absoluut niet op tegen het effect van de maatregel. Dat besef zal binnenkort wel een keer landen. Het duurt wel langer dan verwacht (ik roep dit namelijk al een flink aantal weken), maar ik denk nog steeds dat de 2G-wetgeving die nu in de maak is een stuiptrekking zal blijken in de vaccinatiecampagne, en zal worden ingehaald door de actualiteit (lees: de noodzaak van een lockdown).
pi_202298806
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 23:23 schreef maan_man het volgende:

Rellen niet, demonstreren kan ik mij nog wat bij voorstellen. Vooral het ongekende amateurisme zorgt bij mij voor frustratie. Dat je denkt: hoe komen wij hier ooit uit met deze mensen aan het bewind. Dan heb ik het niet over een foute inschatting over de ontwikkeling van het virus, dat kan iedereen gebeuren. Maar neem nu laatst die testen voor toegang organisatie die van fraude werd verdacht. Uiteindelijk bleek het geen fraude te zijn, maar handelde men wel onrechtmatig. Ze maakte onterecht herstelbewijzen, van mensen die inderdaad besmet zijn geweest, maar dit mag alleen de GGD doen.
Amateurisme? Omdat?
Kabinet weet net zo weinig van Corona zo'n beetje als dat wij dat weten.
Hoe wij hier ooit uit komen met dit kabinet? Door ons te gedragen en zelf goed op te letten. Het kabinet heeft daar geen invloed op behalve flinke handhaving invoeren.

Al vanaf het begin roept het kabinet constant op dat de Nederlander op zijn gedrag moet gaan werken. Uiteindelijk is dat ook wat ons hier uit kan helpen. Maar de Nederlander weigert dat te doen. Enige middel wat je dan kan invoeren is keihard ingrijpen en handhaven. Dat is wat het kabinet kan doen, maar uiteindelijk komt het op ons allemaal aan.

Dat onterecht handelen etc heeft niets met het kabinet te maken. Dat is een bedrijf die dat doet.
Alleen maar goed dat het kabinet ingrijpt in al die tokkies die fouten maken met valse QR codes.
pi_202298808
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:44 schreef mir1986 het volgende:

[..]
En bijzonder dat het niet jouw probleem is als de criminaliteit toeneemt in NL, omdat er mensen zijn die geen dak meer boven hun hoofd hebben. Of geen eten meer kunnen kopen. Bah bah bah.
Criminelen harder aanpakken dan. Kutvolk

En als je geen dak meer boven je hoofd hebt of geen eten meer kunt betalen omdat je geen vaccin hebt genomen. Dan heb je toch wel ergens een verkeerde keuze gemaakt.
  maandag 22 november 2021 @ 21:46:32 #170
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_202298811
twitter
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
Epidemics are not just biological problems. They’re social and political problems too.
  maandag 22 november 2021 @ 21:46:46 #171
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_202298817
quote:

[..]
Zij weten in elk geval wie hun vijand is. Wat ze er aan gaan doen is aan hen. Helaas durft NL geen slimme maatregelen in te voeren als behandeling op eigen vooraf te voldoen kosten bij ongevaccineerde opname ivm covid.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_202298820
quote:

[..]
Ja, die werken inderdaad goed.
Maar sommige figuren denken ten onrechte dat je met een vaccin niet besmet kunt worden 8)7 8)7
pi_202298839
De prijzen van zelftesten rijzen ook de pan uit, minimaal 3,50 per stuk, wtf
pi_202298840
quote:
11s.gif Op maandag 22 november 2021 21:41 schreef Bliksem92 het volgende:
Blijft bizar, dat OMT-advies. In koeienletters praten over compliance met maatregelen maar de echte oplossing wordt gewoon niet genoemd.

Er moet gewoon een harde duidelijke oproep gedaan worden: ben je 40+ en niet gevaccineerd haal vandaag nog die eerste prik. Die beschermt heel goed, niet zo goed als twee prikken maar vele malen beter dan niets. Geef die mensen desnoods een groen vinkje in die app.
Geen onderscheid maken, we moeten vooral iedereen blijven lastig vallen met onzin.

Gevaccineerd, niet gevaccineerd, genezen, oud, jong, bejaard, morbide obees, roker of sporter. Het maakt allemaal weinig uit, iedereen moet lijden, niks constructiefs, enkel gissen en vooral meer. Meer onzin bovenop nog meer onzin.
pi_202298845
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:44 schreef mir1986 het volgende:

[..]
Dat mensen dat niet hebben heeft totaal niet met de huidige periode te maken.
Criminaliteit hoort er nooit te zijn. Iemand met een beetje verstand gaat niet aan die demonstraties meedoen, laat staan rellen. Of andere criminele dingen.
  maandag 22 november 2021 @ 21:50:36 #176
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_202298881
quote:

[..]
Het plaatje is toch echt niet moeilijk te snappen. Tenzij je het echt gewoon niet wil snappen. Vaccineren helpt wel degelijk en het vaccin werkt prima.

Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_202298889
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:46 schreef jcdragon het volgende:
[ twitter ]
En dan moeten de 20k-knallers en 20+% positiviteit nog 'verwerkt' worden in het ziekenhuizen.

Gegokt en verloren. Met mensenlevens.
pi_202298890
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
Criminelen harder aanpakken dan. Kutvolk

En als je geen dak meer boven je hoofd hebt of geen eten meer kunt betalen omdat je geen vaccin hebt genomen. Dan heb je toch wel ergens een verkeerde keuze gemaakt.
Wow, ook als 20-jarige? Terwijl het niet helpt tegen besmetting? En je om het half jaar een booster moet nemen? Voor wie? Ga eens de kwetsbare mensen extra beschermen met boosters en val de jongeren daar niet extra mee lastig.
pi_202298893
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:46 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Zij weten in elk geval wie hun vijand is. Wat ze er aan gaan doen is aan hen. Helaas durft NL geen slimme maatregelen in te voeren als behandeling op eigen vooraf te voldoen kosten bij ongevaccineerde opname ivm covid.
Als we dat soort ideeën in gaan voeren doe dan gewoon een vaccinatieplicht. Ik snap echt dat keuzes consequenties hebben, maar daar moet wel enige mate van proportionaliteit in zitten.
pi_202298914
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:51 schreef chratnox het volgende:

[..]
Als we dat soort ideeën in gaan voeren doe dan gewoon een vaccinatieplicht. Ik snap echt dat keuzes consequenties hebben, maar daar moet wel enige mate van proportionaliteit in zitten.
Ik schat de kans best groot in dat die plicht er komt, uiteindelijk. Die trein is niet meer te stoppen denk ik.
pi_202298926
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:47 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Geen onderscheid maken, we moeten vooral iedereen blijven lastig vallen met onzin.

Gevaccineerd, niet gevaccineerd, genezen, oud, jong, bejaard, morbide obees, roker of sporter. Het maakt allemaal weinig uit, iedereen moet lijden, niks constructiefs, enkel gissen en vooral meer. Meer onzin bovenop nog meer onzin.
Gewoon nog even een paar jaartjes solidair zijn met boomers met obesitas, alleen samen krijgen we corona er onder!
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_202298927
quote:
11s.gif Op maandag 22 november 2021 21:52 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Ik schat de kans best groot in dat die plicht er komt, uiteindelijk. Die trein is niet meer te stoppen denk ik.
Ik ook wel ja. Ik zou 't beter begrijpen dan sommige keuzes die nu gemaakt worden.
pi_202298931
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:51 schreef mir1986 het volgende:

[..]
Wow, ook als 20-jarige? Terwijl het niet helpt tegen besmetting? En je om het half jaar een booster moet nemen? Voor wie? Ga eens de kwetsbare mensen extra beschermen met boosters en val de jongeren daar niet extra mee lastig.
Rustig aan. Ik heb je niks misdaan. Ik ben alleen gebaat bij minder ziekenhuisopnames. Ik ben helemaal klaar met het gejank over vaccins.

Het werkt en het scheelt ziekenhuisopnames. Neem het vaccin dus gewoon en stop met janken.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 22-11-2021 22:04:47 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 22 november 2021 @ 21:55:00 #184
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_202298940
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:53 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
Rustig aan. Ik heb je niks misdaan. Ik ben alleen gebaat bij minder ziekenhuisopnames. Ik ben helemaal klaar met het gejank over vaccins.

Het werkt en het scheelt ziekenhuisopnames. Neem het vaccin dus gewoon en stop met janken.
Duimpje omhoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 22-11-2021 22:05:10 ]
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_202298980
quote:

[..]

Dan is het toch veel effectiever om 50 plussers te boosteren ipv 80ers en ouder een derde prik te geven en tienertjes, twintigers en dertigers te klieren en te pesten om zich maar te laten vaccineren?

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 22-11-2021 22:05:41 ]
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_202299014
quote:

[..]

Waarom al die moeite en niet gewoon verplichten als 100% gevacineerd moet zijn?

87% voor iets dat vrijwillig is, is extreem hoog. Vele landen krijgen niet meer dan 70% bereid. Je houdt altijd een groepje dat niet meedoet.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 22-11-2021 22:06:04 ]
pi_202299023
Plot twist:

twitter

#FerdIsNietGevaccineerd
  Moderator maandag 22 november 2021 @ 22:02:07 #188
236264 crew  capricia
pi_202299040
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_202299055
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:00 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Waarom al die moeite en niet gewoon verplichten als 100% gevacineerd moet zijn?

87% voor iets dat vrijwillig is, is extreem hoog. Vele landen krijgen niet meer dan 70% bereid. Je houdt altijd een groepje dat niet meedoet.
Maak het dan inderdaad gewoon wettelijk verplicht ipv dat laffe, kinderachtige "keuzes hebben consequenties". :')
pi_202299079
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2021 21:50 schreef mazaru het volgende:

[..]
Het plaatje is toch echt niet moeilijk te snappen. Tenzij je het echt gewoon niet wil snappen. Vaccineren helpt wel degelijk en het vaccin werkt prima.

[ afbeelding ]
Het blijft echt bizar hoeveel mensen hier aan voorbij gaan en blijven steken op ''er worden nog steeds gevaccineerden op de IC's opgenomen, dus de vaccins werken niet''.

Wat wel problematisch blijft is dat met de deltavariant de transmissie ook onder gevaccineerden nog vrij makkelijk lijkt te gaan. Dan kan de kans op ziekenhuisopname na vaccinatie wel aanzienlijk kleiner zijn, als de besmettingen ook onder gevaccineerden exponentieel zouden blijven groeien zonder maatregelen dan kom je in de ziekenhuizen nog in de problemen vanwege de hoge aantallen besmettingen.
pi_202299085
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:01 schreef Vasilevski het volgende:
Plot twist:

[ twitter ]

[ afbeelding ]

#FerdIsNietGevaccineerd
Christelijk, goede reden ook want god beschermd hem. En zondag lekker in de kerk superspreaden.
  maandag 22 november 2021 @ 22:07:25 #192
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_202299118
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:04 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Het blijft echt bizar hoeveel mensen hier aan voorbij gaan en blijven steken op ''er worden nog steeds gevaccineerden op de IC's opgenomen, dus de vaccins werken niet''.

Wat wel problematisch blijft is dat met de deltavariant de transmissie ook onder gevaccineerden nog vrij makkelijk lijkt te gaan. Dan kan de kans op ziekenhuisopname na vaccinatie wel aanzienlijk kleiner zijn, als de besmettingen ook onder gevaccineerden exponentieel zouden blijven groeien zonder maatregelen dan kom je in de ziekenhuizen nog in de problemen vanwege de hoge aantallen besmettingen.
Maar vooralsnog is vaccineren toch het meest effectief. Dat we straks dik in de problemen komen in de ziekenhuizen is volgens mij onvermijdelijk met de besmettingscijfers die we nu hebben en de mensen die halsstarrig vol blijven houden dat ze niet gevaccineerd willen worden.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 22 november 2021 @ 22:08:34 #193
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_202299127
quote:
Ik sloeg aan op dit stukje:

Ook kijken we alleen naar het effect op de verspreiding op deze locaties zelf. Voor het bredere epidemiologische effect in de gehele bevolking is van belang welk aandeel van de infecties buiten deze locaties plaatsvindt, maar vooral ook dat mensen die niet worden toegelaten op andere plekken alsnog kunnen samenkomen.

in combinatie met:

Het CTB is oorspronkelijk ingezet om de maatschappij bij een lage incidentie van nieuwe SARS-CoV-2-infecties te kunnen heropenen door een beperking van het risico gerelateerd aan de heropening van sectoren en is geen bestrijdingsmaatregel. Dit zal ten principale ook gelden voor de hierboven beschreven modaliteiten.

Ik ben benieuwd hoe Hugo het stuk interpreteert (en of hij het begrijpt).
Never explain, never apologize.
pi_202299131
IK heb net voor de gein (de kinderen steukten me op, en ik ben dan altijd ergens voor in), een paar brokjes natvoer van de hond gegeten. Niks geroken en gesmaakt :D

Wel goedkoop, 4 avondmenu's voor ¤1,45 bij de Action _O_
pi_202299133
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:05 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Christelijk, goede reden ook want god beschermd hem. En zondag lekker in de kerk superspreaden.
Do as I tell, don't do as I do.
  maandag 22 november 2021 @ 22:09:04 #196
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202299137
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:46 schreef jcdragon het volgende:
[ twitter ]
Juist. Zelfs WIJ zien dat ad besmettingscijfers. Maar Kuipers en het kabinet niet :')
pi_202299154
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:08 schreef Sfancta het volgende:
IK heb net voor de gein (de kinderen steukten me op, en ik ben dan altijd ergens voor in), een paar brokjes natvoer van de hond gegeten. Niks geroken en gesmaakt :D

Wel goedkoop, 4 avondmenu's voor ¤1,45 bij de Action _O_
Oké dit is echt niet goed. Heb je hoge koorts?
Zonder wrijving geen glans
pi_202299166
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 22:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Juist. Zelfs WIJ zien dat ad besmettingscijfers. Maar Kuipers en het kabinet niet :')
Verander de definitie en het bestaat niet meer.
pi_202299170
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:10 schreef Haags het volgende:

[..]
Oké dit is echt niet goed. Heb je hoge koorts?
Is toch mooi, de kids zo'n herinnering geven. Kunnen ze misschien nog lachen erover als ik er niet meer ben. Beetje humor mag ook wel tussen alle ziekten door hier.
  maandag 22 november 2021 @ 22:13:53 #200
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202299192
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:51 schreef Confetti het volgende:

[..]
En dan moeten de 20k-knallers en 20+% positiviteit nog 'verwerkt' worden in het ziekenhuizen.

Gegokt en verloren. Met mensenlevens.
Exact mijn punt :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')