abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 november 2021 @ 16:51:41 #226
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202294380
quote:
Epidemiologen zeer somber: drastische maatregelen voor ‘lange winter’ onherroepelijk op komst

Een nieuwe lockdown, of in elk geval: strenge, snelle maatregelen. Nu steeds duidelijker wordt dat de ‘korte klap’ die het kabinet het virus wilde toebrengen niet werkt, zwelt de roep om nieuwe maatregelen aan. Zelfs het taboewoord vaccinatieplicht lijkt niet meer onbespreekbaar.

Woensdag een OMT-bijeenkomst. Donderdag Catshuisberaad. En vrijdag een extra, ingelaste persconferentie, met de aankondiging van een nieuw, drastisch maatregelenpakket.

Corona-cijferanalist Pizzabezorger Yorick Bleijenberg denkt het wel te weten: dát is zoals het deze week zal gaan. ‘Met twintigduizend besmettingen kost elke dag extra ongeveer 33 doden, ongeveer 300 ziekenhuisopnames en ongeveer 50 ic-opnames’, stelt hij, in een ruwe berekening die hij zondag postte op zijn twitterpagina. ‘De kans dat op 3 december het huidige pakket zal worden verlicht: nul procent.’

Het was de bedoeling dat de maatregelen de huidige coronabesmettingsgolf met een kwart zouden dempen. ‘Met onmiddellijke ingang’, zei premier Rutte anderhalve week geleden nog over die ‘korte klap’. Maar inmiddels, bijna twee incubatietijden later, wordt steeds duidelijker dat dat niet is gelukt. Het aantal besmettingen lijkt weliswaar iets te stabiliseren, maar ligt nog altijd rond de twintigduizend per dag – en dat zijn alleen nog de cijfers uit de teststraat.

‘De zorg staat al enorm onder druk. Maar wat we nu zien in het ziekenhuis, is het gevolg van de besmettingen die een paar weken geleden plaatsvonden’, legt epidemioloog Alma Tostmann (Radboud UMC) het probleem nog maar eens uit. ‘We weten dus nu al dat er nog een piek aan opnames en sterfte zal volgen.’ De getallen van Bleijenberg, hoe grof ook, neemt ze serieus.

‘Geen kentering’
Het rommelt, het dondert: zoveel is wel duidelijk. ‘We zien de kentering nog niet. En het is duidelijk dat als deze lijn doorgaat, de zorg het niet aankan’, constateerde ook viroloog Marion Koopmans zondag in actualiteitenprogramma Buitenhof. ‘Ik vrees dat we aan het begin staan van de noodzaak tot strengere maatregelen’, zegt desgevraagd ook OMT-lid en hoogleraar epidemiologie Marc Bonten.

Zeg maar gerust: een nieuwe lockdown, aldus Tostmann. ‘Ik ben heel bang dat dat het enige is wat nu nog zou kunnen helpen. Het virus zit overal, en gaat in alle leeftijdsgroepen rond. Daarom vrees ik dat het te laat is voor precies afgestemde maatregelen.’

Zelfs het sluiten van de scholen acht Tostmann weer aan de orde. ‘Hoe onwenselijk dat ook is’, benadrukt ze. ‘Maar puur rationeel gedacht, is het wel waar je op uitkomt. Er gaat erg veel virus rond op de scholen. Nu al zitten er voortdurend hele klassen thuis in quarantaine, omdat er bijvoorbeeld meerdere kinderen positief zijn getest.’

Ongevaccineerden
Een andere gedachte is om nog sterker in te zetten op de coronadoctrine die het kabinet de afgelopen maanden stilzwijgend uitzette: richt de pijlen op de ongevaccineerden. Zij zijn het immers die het leeuwendeel van de zorgbelasting geven. Zo is op de intensive cares tweederde ongevaccineerd, en zijn de wél ingeënten in het ziekenhuis vrijwel uitsluitend 70-plussers met onderliggende ziektes. ‘Het advies van het OMT is al tijden hetzelfde: zorg dat de vaccinatiegraad omhoog gaat’, zegt Bonten.

Hoe dat precies moet? Een vaccinatieplicht, misschien? ‘Dat woord zal ik niet gebruiken’, zegt Bonten. ‘Maar noem me eens iets anders dat de vaccinatiegraad naar 98 procent krijgt?’ Bij zo’n vaccinatiegraad zullen er zonder aanvullende maatregelen nog steeds ziekenhuisopnames zijn, benadrukt hij, maar wel aantallen die behapbaar zijn. ‘Ik vraag me af wanneer het proportioneel wordt om steviger in te grijpen. Dat er iets moet gebeuren, lijkt me duidelijk. En langzaamaan is alles proportioneel.’

Het probleem zit diep. Zo groot is de groep nog ongevaccineerden in Europa, dat er in theorie bijna een miljoen mensen met covid in het ziekenhuis kunnen belanden, blijkt uit een nieuwe, Britse analyse. Honderdduizenden van hen zouden kunnen overlijden. ‘De onaangename verrassing van de laatste tijd is dat de epidemie in dit compartiment ongevaccineerden zo heeft kunnen exploderen’, zegt hoogleraar klinische virologie Louis Kroes (LUMC). ‘Geen infectieziektemodelleur had dit voor mogelijk gehouden.’

Kroes zou ‘ogenblikkelijk’ een streng systeem van 2G-coronapassen aanraden, om ongevaccineerden op allerlei plekken buiten de deur te houden. ‘Dat is het enige wat je kunt doen behalve alles dichtgooien, wat natuurlijk een geweldige knauw zou zijn’, vindt hij. ‘De rondgang van het virus kun je met 2G niet stopzetten. Maar je kunt wel besmettingen voorkomen. Dat moet toch uitmaken.’

Droge luchtwegen
Zo vermoedt Kroes dat wie gevaccineerd is en geïnfecteerd raakt, wel eens verraderlijk besmettelijk zou kunnen zijn voor anderen. ‘Gevaccineerden krijgen weinig klachten, en houden zodoende droge luchtwegen, waardoor ze heel fijne deeltjes uitademen, aerosolen.’ Zet zo iemand in de bioscoop, en ‘dan gaat iedereen voor de bijl die niet beschermd is’, vermoedt Kroes. Ruw schat hij in dat 2G al snel een kwart van de besmettingen kan afhalen.

Het OMT had voor de ‘korte klap’ van Rutte overigens strengere maatregelen aanbevolen, zoals een algehele stop op haast alle grote evenementen, een dringend advies om alleen nog voor het hoognodige van huis te gaan, een sluiting van theaters en bioscopen en al om zes uur ’s avonds van de horeca.

Bonten kan zijn irritatie over de gang van zaken nauwelijks bedwingen. ‘Ons advies afgelopen september was: ga nou in kleine stapjes open, en zorg dat je tussentijds voortdurend evalueert hoe het gaat. Maar wat er is gebeurd, wijkt toch behoorlijk af van die lijn. Het is allemaal veel te massaal en te snel gegaan.’ Met alle gevolgen van dien, zegt hij: ‘We moeten nu iets hebben dat heel snel werkt. Er komt nog een lange winter aan, hoe komen we die door?’

Wat Bleijenberg betreft is het wel duidelijk. ‘De kans op een persconferentie deze week is 87,4 procent’, constateert hij, met ironische schijnprecisie.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 22 november 2021 @ 16:51:58 #227
5428 crew  miss_sly
pi_202294382
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 15:59 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Boomers zeg ik al tijden niet meer volgens mij, nooit een fan geweest van dat woord. Maar dan moeten we het ook niet meer hebben over jongeren, schoolgaande kinderen of ongevaccineerden maar alleen over "mensen", want die benamingen zijn ook wel heeel generiek.

En dat ik het over 65+'ers heb.... die leeftijd is nu eenmaal een grote gemene deler voor de mensen in het ziekenhuis.

Dat het al wel eens is gedaan, zou kunnen. In ieder geval kan het geen kwaad om het nog eens te herhalen in de huidige omstandigheden.
Zijn we het toch eigenlijk in de basis best behoorlijk met elkaar eens :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_202294385
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Met droge ogen beweren dat “het ze niet uitmaakt” is dan weer van een bepaald, twijfelachtig niveau..
twitter
pi_202294387
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Met droge ogen beweren dat “het ze niet uitmaakt” is dan weer van een bepaald, twijfelachtig niveau..
Ik denk inderdaad niet dat Mark en Hugo blij worden van de huidige situatie; die zijn ook liever met andere zaken bezig.

Het is enkel dat ze koste wat kost niet toe willen/kunnen geven dat ze zelf fouten maken/hebben gemaakt. En imo niet lange termijn denken omdat korte termijn veel belangrijker is voor hun politieke profiel. Lange termijn uitdagingen zijn voor een volgend kabinet. Of het kabinet er na.
pi_202294390
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2021 16:46 schreef Vallon het volgende:

[..]
Geruststelling, iedereen heeft al eens te maken gehad met een corona besmetting.
Clickbait berichtgeving heeft sws wat moeite om cijfers te nuanceren.

Maar weinigen zullen de serieuze gevolgen van Covid19 doormaken.
Hoewel dat aantal van zeg 30.000 op 17.000.0000 of zo men wil op mogelijk 6.000.000 (beetje) kwetsbaren (0.5%) natuurlijk nog zo groot kan/zal zijn dat het onze totale "As we Know It" samenleving naar de afgrond brengt.
Zoiets als dat 100km file inmiddels al genoeg is om te laat te komen.
Daarentegen zullen ca 16.970.000 mensen de dans daarvan ontspringen en zorgen voor andere drukte.
Besmet met Alfa of Delta variant ?
Besmet raken en de ziekte doormaken dan nog zal de bescherming met de tijd afnemen ( ongevaccineerd )
  maandag 22 november 2021 @ 16:52:41 #231
131800 Tarado
capô de fusca
pi_202294394
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:48 schreef zoost het volgende:

[..]
Het maakt ze niet uit, ze lachen en liegen al een tijdje recht in je gezicht.
voorlopig ben jij 1 van de kampioenen onwaarheden hier en dat recht in ons gezicht
  maandag 22 november 2021 @ 16:53:15 #232
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_202294401
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:51 schreef Caland het volgende:

[..]

Yorick :')
  maandag 22 november 2021 @ 16:54:33 #233
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_202294409
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:51 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Je hoeft niet bang te zijn, maar inmiddels is bekend dat je als gevaccineerde wel kan bijdragen aan de verspreiding. Dat het voor jou waarschijnlijk mild verloopt (of zelfs asymptomatisch) betekent niet dat je geen onderdeel kan zijn van een keten van besmettingen die uiteindelijk iemand treft waarbij het verloop wel ernstig is.
Dat geloof ik wel, maar dat belet met niet in dagelijkse activiteiten. Natuurlijk ga ik direct in isolatie bij symptomen, maar zo lang je niet ziek bent, moet je wel je leven kunnen leven. Ondanks dat je asymptomatisch kunt verspreiden.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_202294429
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:52 schreef Tarado het volgende:

[..]
voorlopig ben jij 1 van de kampioenen onwaarheden hier en dat recht in ons gezicht
Nou, vertel, Wat is onwaar.
pi_202294448
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:45 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Het gaat niet persé om wat wel of niet mag, maar wat verstandig is.

Kijk, het verstandigste is natuurlijk 0 contacten zodat er ook 0% kans is op overdracht. Het andere uiterste is nergens op letten en de hele dag iedereen om de nek hangen (kans op besmetting - gechargeerd - 100%).

Het gaat erom om hierin een tussenweg te vinden waarbij je voorzichtig bent, maar toch je leven nog redelijk kan leven.

Om een besmetting "succesvol" te laten plaatsvinden zijn een aantal factoren van belang, zoals de ruimte waar het gebeurt, de afstand tussen de personen, de duur en intensiviteit van het contact, etc.

In het scenario:
"uit eten in een restaurant zonder 1,5 meter aanhouden en daarna of daarvoor thuis ook geen 1,5 meter aanhouden"

vergroot je het risico op besmetting t.o.v. scenario:
"uit eten in een restaurant zonder 1,5 meter aanhouden en daarna of daarvoor thuis wel 1,5 meter aanhouden"

Oftewel, het bekende gatenkaas-concept waarbij alle beetjes helpen:
[ afbeelding ]
Dat weet ik allemaal ook wel. Het was sarcasme. Het gaat me om het gebrek aan logica met die regels. Ik stoor me daar immens aan, na 1,5 (bijna 2 jaar intussen).
pi_202294450
als het misgaat schuld van de bevolking >:)
  maandag 22 november 2021 @ 16:57:50 #237
131800 Tarado
capô de fusca
pi_202294470
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:55 schreef zoost het volgende:

[..]
Nou, vertel, Wat is onwaar.
:D als je het zelf maar gelooft
pi_202294489
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zijn we het toch eigenlijk in de basis best behoorlijk met elkaar eens :)
Maar, dan wil ik ook morgen mijn booster, weg met die leeftijdsdiscriminatie, we zijn allemaal mensen O+
pi_202294492
dat Hugo nog niet gekomen is met je huisdier te laten vaccineren :D
pi_202294500
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 16:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Met de huidige viruscirculatie, en als je niet opgesloten op een zolderkamer zit, grote kans, ja.
Rutte heeft ook al zoiets gezegd.
Dan maak ik me geen zorgen :7
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_202294501
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:59 schreef THEFXR het volgende:
dat Hugo nog niet gekomen is met je huisdier te laten vaccineren :D
Was je hamster stuk _O_
pi_202294504
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:46 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Dit verwacht ik ook.

Een ''korte felle lockdown'' waarbij scholen wel open blijven...en kerken...en geen thuiswerk plicht..''

Die dan toch niet het gewenste effect heeft. Dus verlenging. En dan in de lente 2G proberen. Wel de nieuwste boosters nodig natuurlijk.
Maar nog altijd wordt er dan geen vinger uitgestoken naar de kerken.

We doen het samen!
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_202294506
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:56 schreef THEFXR het volgende:
als het misgaat schuld van de bevolking >:)
Had je anders gedacht?
zie email 27 oktober
pi_202294512
Eigenlijk kan je ook gewoon helemaal niet zo veel doen rond dit tijdstip, anderhalf jaar na het begin van de pandemie. Vroeg of laat moet het virus toch bij iedereen langsgaan.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_202294518
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 17:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Had je anders gedacht?
Waarom zou je iets anders zeggen dan de waarheid?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  maandag 22 november 2021 @ 17:01:08 #246
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_202294520
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 17:00 schreef Discombobulate het volgende:
Eigenlijk kan je ook gewoon helemaal niet zo veel doen rond dit tijdstip, anderhalf jaar na het begin van de pandemie. Vroeg of laat moet het virus toch bij iedereen langsgaan.
Zou het virus ook door de schoorsteen komen?
pi_202294523
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:53 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Yorick :')
Was hij het niet die de datavertraging in besmettingscijfers niet wilde erkennen? Of was dat Marino?
I'll give you something to do
pi_202294531
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:56 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dat weet ik allemaal ook wel. Het was sarcasme. Het gaat me om het gebrek aan logica met die regels. Ik stoor me daar immens aan, na 1,5 (bijna 2 jaar intussen).
De logica achter de regels is er vaak wel (niet altijd hoor, ik gelijk toe dat er ook onlogische zijn), maar ze krijgen het blijkbaar niet voor elkaar het nut duidelijk uit te leggen. En dan krijg je dus reacties als "waarom mag ik thuis niet meer dan 4 mensen uitnodigen en moet ik afstand houden, terwijl het in een restaurant niet hoeft. Wat een onzin!".
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
  Moderator maandag 22 november 2021 @ 17:01:59 #249
5428 crew  miss_sly
pi_202294538
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:40 schreef Newsworld het volgende:
Ondertussen krijgt Kuipers een tikje op de vingers " Ernst Kuipers: 'Code zwart niet aan de orde'
Dat heeft Kuipers vorige week ook bij Jinek gezegd, overigens.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 november 2021 @ 17:02:17 #250
12221 Tijn