abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_202262543
deel #02 Link naar deel 1

Goed verhaal en grappig. :)

De stelling is natuurlijk sterk; we worden allemaal geboren zonder geloof in een god. Dat geloof wordt er door onze opvoeders in geramd. Hoe ziet de wereld er uit, als we kinderen niet confronteren met de indoctrinatie van het geloof? Als iedereen op z'n 21ste zelf mag kiezen?
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_202262834
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 15:33 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
Maar dat komt slechts omdat we de goden (of 1 God) zelf verzonnen hebben, daarom lijken ze zo op ons. Het zijn projecties van onze verbeelding. Xenophanes had dat 2500 jaar geleden al door.

"
“The Ethiops say that their gods are flat-nosed and black,
While the Thracians say that theirs have blue eyes and red hair.
Yet if cattle or horses or lions had hands and could draw,
And could sculpt like men, then the horses would draw their gods
Like horses, and cattle like cattle; and each they would shape
Bodies of gods in the likeness, each kind, of their own.”
Als je maar vaak genoeg herhaalt dat spiritualiteit/religie onzin is dan wordt het vanzelf de waarheid. De ziel verdwijnt dan vanzelf.

Die geestelijken verkopen maar onzin.
pi_202262989
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 15:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je maar vaak genoeg herhaalt dat spiritualiteit/religie onzin is dan wordt het vanzelf de waarheid. De ziel verdwijnt dan vanzelf.

Die geestelijken verkopen maar onzin.
Ik zeg niet dat het onzin is, maar dat het vanuit onszelf komt. Tegelijkertijd kunnen die ideeŽn van grote betekenis zijn, zie ook de grote hoeveelheid mensen die er steun aan hebben.
Het wordt pas onzin als men het religieuze idee als Universe Waarheid verheft, die dominant dient te zijn over alle andere ideeŽn.

De moeilijkheid is denk ik dat voor sommigen het religieuze idee pas waardevol is Šls het die status van Universele Waarheid krijgt. Alleen als het van Bovenaf geopenbaard is is het goed genoeg. Als het van Binnenuit komt is het niet goed genoeg, dan is het nep.
pi_202263034
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:03 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat het onzin is, maar dat het vanuit onszelf komt. Tegelijkertijd kunnen die ideeŽn van grote betekenis zijn, zie ook de grote hoeveelheid mensen die er steun aan hebben.
Het wordt pas onzin als men het religieuze idee als Universe Waarheid verheft, die dominant dient te zijn over alle andere ideeŽn.

De moeilijkheid is denk ik dat voor sommigen het religieuze idee pas waardevol is Šls het die status van Universele Waarheid krijgt. Alleen als het van Bovenaf geopenbaard is is het goed genoeg. Als het van Binnenuit komt is het niet goed genoeg, dan is het nep.
De basis voor spiritualiteit is het geloof in de ziel, dat de spirituele werkelijkheid fundamenteel is boven materie. Dit geloof is zo oud als de mens. AtheÔsten ontkennen dat er een ziel is en komen uiteindelijk tot de conclusie dat de mens een object is. Maar ik geloof in reÔncarnatie, atheÔsten zullen dus blijven bestaan.
pi_202263129
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De basis voor spiritualiteit is het geloof in de ziel, dat de spirituele werkelijkheid fundamenteel is boven materie. Dit geloof is zo oud als de mens. AtheÔsten ontkennen dat er een ziel is en komen uiteindelijk tot de conclusie dat de mens een object is. Maar ik geloof in reÔncarnatie, atheÔsten zullen dus blijven bestaan.
Dat is net zo goed een mening als de mijne. Ik vind mezelf namelijk ook een spiritueel mens met spirituele gevoelens, terwijl ik redelijk hardcore atheist ben en inderdaad ook niet in een ziel geloof. Voor mij is dat een nietszeggend begrip.

Ik hoef ook niet precies (op een wetenschappelijk technische manier) te weten waar de gevoelens die ik bij mezelf
als spiritueel kenmerk precies vandaan komen.
pi_202263197
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:11 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
Dat is net zo goed een mening als de mijne. Ik vind mezelf namelijk ook een spiritueel mens met spirituele gevoelens, terwijl ik redelijk hardcore atheist ben en inderdaad ook niet in een ziel geloof. Voor mij is dat een nietszeggend begrip.

Ik hoef ook niet precies (op een wetenschappelijk technische manier) te weten waar de gevoelens die ik bij mezelf
als spiritueel kenmerk precies vandaan komen.
Er kan maar 1 Waarheid zijn, en die Waarheid is spiritueel. Er komt noooooit een einde aan je bestaan.
  zaterdag 20 november 2021 @ 16:20:10 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202263241
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202263290
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er kan maar 1 Waarheid zijn, en die Waarheid is spiritueel. Er komt noooooit een einde aan je bestaan.
......en dan zijn we weer rond en gaat jouw 'Waarheid' bij mij in het postvakje 'onzin.'
pi_202263350
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
......en dan zijn we weer rond en gaat jouw 'Waarheid' bij mij in het postvakje 'onzin.'
Maar dat maakt het geen onzin, de Waarheid is wat het is.
pi_202263483
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar dat maakt het geen onzin, de Waarheid is wat het is.
het is een persoonlijke waarheid die niet universeel is. Dat is het probleem. Je kunt wel andere mensen vinden met vergelijkbare persoonlijke waarheden, die komen immers ook vaak voort uit een gedeelde cultuur, dus zo gek is dat niet, maar omdat het je ontbreekt aan extern bewijs in welke vorm dan ook kun je het niet zo brengen dat het voor iedereen aannemelijk of zelfs maar herkenbaar is.
pi_202263523
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:36 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
het is een persoonlijke waarheid die niet universeel is. Dat is het probleem. Je kunt wel andere mensen vinden met vergelijkbare persoonlijke waarheden, die komen immers ook vaak voort uit een gedeelde cultuur, dus zo gek is dat niet, maar omdat het je ontbreekt aan extern bewijs in welke vorm dan ook kun je het niet zo brengen dat het voor iedereen aannemelijk of zelfs maar herkenbaar is.
Iedereen die het mystieke pad volgt komt tot dezelfde conclusie, de persoonlijke waarheid is dus wel universeel. Er zijn alleen niet zo veel mystici. Het atheisme, wat zegt dat mensen objecten zijn, is in elk geval pure bagger.
  zaterdag 20 november 2021 @ 17:00:14 #12
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202263800
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Iedereen die het mystieke pad volgt komt tot dezelfde conclusie, de persoonlijke waarheid is dus wel universeel. Er zijn alleen niet zo veel mystici. Het atheisme, wat zegt dat mensen objecten zijn, is in elk geval pure bagger.
Jij lijkt soms echt in je eigen werkelijkheid te leven, met je eigen invulling van wat woorden betekenen.
pi_202264135
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 17:00 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Jij lijkt soms echt in je eigen werkelijkheid te leven, met je eigen invulling van wat woorden betekenen.
Wat ik bedoel is dat alle geestelijke autoriteiten tot dezelfde conclusie komen: de ziel is tijdloos en onsterfelijk. Die conclusie is niet cultuur gebonden.
  zaterdag 20 november 2021 @ 18:11:15 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_202265025
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 17:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat ik bedoel is dat alle geestelijke autoriteiten tot dezelfde conclusie komen: de ziel is tijdloos en onsterfelijk. Die conclusie is niet cultuur gebonden.
Ik heb je al eerder verteld dat dit niet klopt boedisme en Jehova's denken daar anders over, en zo zijn er nog meer geloven waar dat anders is.
Maar je blijft het verkondigen als een waarheid, zonder de feiten te checken.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_202265588
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 18:11 schreef dop het volgende:

[..]
Ik heb je al eerder verteld dat dit niet klopt boedisme en Jehova's denken daar anders over, en zo zijn er nog meer geloven waar dat anders is.
Maar je blijft het verkondigen als een waarheid, zonder de feiten te checken.
Boeddhisme denkt er helemaal niet anders over..
Wat boeddha over de ziel gezegd heeft is heel filosofisch en esoterisch, iets wat de westerse boeddhisten en eerste oriŽntalisten niet doorhadden..
pi_202265664
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dus mystici die niet op dezelfde conclusie komen zijn gewoon geen mystici?
Beetje een cirkelredenering...

Tevens zeg je ergens "Dit geloof is zo oud als de mens" en ik weet dat je dit spreekwoordelijk bedoeld en niet letterlijk maar dit is dus niet te bewijzen.
We weten dat het geloof in de ziel uit het hindoeÔsme komt en andere culturen zijn hierdoor beÔnvloed. Hindoeisme is nog niet zo oud, wereldlijk gezien en menselijk gezien.. Hebben de hindoes dit geloof van een ander volk? Geen idee.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)
  zaterdag 20 november 2021 @ 19:24:07 #17
545 dop
pi_202265876
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:03 schreef Schaapje1989 het volgende:

[..]
Boeddhisme denkt er helemaal niet anders over..
Wat boeddha over de ziel gezegd heeft is heel filosofisch en esoterisch, iets wat de westerse boeddhisten en eerste oriŽntalisten niet doorhadden..
Het hoogste doel in het boedisme is je ontdoen van je ziel.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(boeddhisme)
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_202265976
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:24 schreef dop het volgende:

[..]
Het hoogste doel in het boedisme is je ontdoen van je ziel.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(boeddhisme)
Dikke onzin...

Er zijn tig boeddhismen en iedere vorm ziet het anders...

Ontdoen van je ziel heb ik nog nooit gehoord overigens. Wel van emotie en dan ervaar je een bepaalde staat dat nirvana heet..

Boeddha zelf zei bijvoorbeeld dat de mens geen ziel heeft en ook niet geen ziel heeft. Heel esoterisch dus..

Wat veel mensen niet begrijpen bijvoorbeeld is dat boeddha het had over een onveranderlijke ziel, en die bestaat niet aangezien alles in het leven veranderlijk is. Dus ook "de ziel"...
Tevens vind ik, maar dat is maar mijn mening, het de meest vage term..Wat is een ziel? En daar is geen een mysticus het met de ander eens.
pi_202266118
De ziel is de reden dat wij geen objecten zijn.
  zaterdag 20 november 2021 @ 19:46:28 #20
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202266202
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:41 schreef Libertarisch het volgende:
En alleen jij voelt / ervaart je ziel. Wij allemaal niet. En dan vind je zelf blijkbaar dat het de moeite is wat je hier post.

Van mij mag je weggaan. Je voegt niets toe.
  zaterdag 20 november 2021 @ 19:47:06 #21
545 dop
pi_202266215
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:31 schreef Schaapje1989 het volgende:

[..]

Tevens vind ik, maar dat is maar mijn mening, het de meest vage term..Wat is een ziel? En daar is geen een mysticus het met de ander eens.
Het laatste ben ik het mee eens.
En daar mee vervalt de rest tot interpretatie
  zaterdag 20 november 2021 @ 19:51:00 #22
545 dop
pi_202266265
quote:
Het is de reden die jij telkens aandraagt om je eigen werkelijkheid kloppend te houden.
pi_202266266
quote:
Waarom?

Kunnen hersencellen en wat er allemaal in de hersenen nog meer zit dit gevoel niet teweeg brengen?
Tevens doe je hier toch een cirkelredenatie?
We zijn zielen omdat we geen objecten zijn maar subjecten (of zo) en we zijn geen objecten omdat de ziel er is...
Zouden we ons anders gedragen als we geen zielen maar objecten zijn?

Misschien ben ik te kritisch, maar in mijn zoektocht naar werkelijkheid (niet naar waarheid want dat is subjectief) en de ziel ben ik net iets te veel ononderbouwde boude beweringen tegengekomen die achteraf makkelijk te weerleggen waren.
pi_202266364
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:51 schreef dop het volgende:

[..]
Het is de reden die jij telkens aandraagt om je eigen werkelijkheid kloppend te houden.
Het kindje Jezus is toch uit de Heilige maagd geboren?

De realiteit is niet logisch/rationeel/kloppend.
pi_202266388
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:51 schreef Schaapje1989 het volgende:

[..]
Waarom?

Kunnen hersencellen en wat er allemaal in de hersenen nog meer zit dit gevoel niet teweeg brengen?
Tevens doe je hier toch een cirkelredenatie?
We zijn zielen omdat we geen objecten zijn maar subjecten (of zo) en we zijn geen objecten omdat de ziel er is...
Zouden we ons anders gedragen als we geen zielen maar objecten zijn?

Misschien ben ik te kritisch, maar in mijn zoektocht naar werkelijkheid (niet naar waarheid want dat is subjectief) en de ziel ben ik net iets te veel ononderbouwde boude beweringen tegengekomen die achteraf makkelijk te weerleggen waren.
Het brein is gewoon een object. Het Licht is fundamenteler dan het brein (het Licht bestond voordat breinen bestonden).
  zaterdag 20 november 2021 @ 19:59:59 #26
545 dop
pi_202266427
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
die fabel geloof ik niet!
pi_202266477
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:59 schreef dop het volgende:

[..]
die fabel geloof ik niet!
Waarom niet?
pi_202266637
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het brein is gewoon een object. Het Licht is fundamenteler dan het brein (het Licht bestond voordat breinen bestonden).
Dit is voor mij dus esoterisch gewauwel... Wat bedoel je met licht? of Licht?

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 19:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De realiteit is niet logisch/rationeel/kloppend.
Dat het kindje Jezus uit de heilige Maagd is geboren is een fabel, doordat men het OT niet goed vertaald heeft.. Dus vrij logisch niet kloppend.
pi_202266940
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 20:10 schreef Schaapje1989 het volgende:

[..]
Dit is voor mij dus esoterisch gewauwel... Wat bedoel je met licht? of Licht?
Het levensLicht, het Licht Gods, de reden dat het universum organisch is en dat er bezielde wezens zijn zoals jij en ik. Het bewustzijn, het licht van de zon, alle sensaties, de kleuren van de regenboog, Liefde...
pi_202267171
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 20:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het levensLicht, het Licht Gods, de reden dat het universum organisch is en dat er bezielde wezens zijn zoals jij en ik. Het bewustzijn, het licht van de zon, alle sensaties, de kleuren van de regenboog, Liefde...
Hier kan ik vrij weinig mee, sorry... Kleuren van de regenboog zijn zeer mooi te verklaren aan de hand van wetenschap.. Liefde is een gevoel, niet een objectief iets. Ook niet een op zichzelf staand iets. Bewustzijn is iets waar we nog niet van weten wat het precies is, en of het wel bestaat en niet maya/illusie is.
pi_202267644
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 20:31 schreef Schaapje1989 het volgende:

[..]
Hier kan ik vrij weinig mee, sorry... Kleuren van de regenboog zijn zeer mooi te verklaren aan de hand van wetenschap..
Nee hoor, wetenschap kan niks zeggen over kleuren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 20:31 schreef Schaapje1989 het volgende:

Bewustzijn is iets waar we nog niet van weten wat het precies is, en of het wel bestaat en niet maya/illusie is.
Als er iets echt is, dan is het wel het Bewustzijn.
  zaterdag 20 november 2021 @ 21:57:56 #32
545 dop
pi_202269407
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 20:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waarom niet?
Maagden krijgen geen kindertjes.
pi_202269436
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 21:57 schreef dop het volgende:

[..]
Maagden krijgen geen kindertjes.
Een universum ontstaat niet uit zichzelf, objecten ervaren geeen emoties, etc....

er kan net zo goed een Heilige maagd Maria zijn met een kinneke Jezus die uit de dood opstaat.
  maandag 22 november 2021 @ 19:53:44 #34
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202296932
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 21:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een universum ontstaat niet uit zichzelf, objecten ervaren geeen emoties, etc....

er kan net zo goed een Heilige maagd Maria zijn met een kinneke Jezus die uit de dood opstaat.
Je dacht laat ik nog eens wat dingen opnoemen waarvan ik voel dat ze waar zijn maar die ik voor geen mm kan onderbouwen.
pi_202308424
Eelt op de ziel is zielig geestig de arme ziel van een zielsverwant geestdriftig op de ziel trappen.
  dinsdag 23 november 2021 @ 20:01:41 #36
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202309273
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 19:17 schreef Watuntrik het volgende:
Eelt op de ziel is zielig geestig de arme ziel van een zielsverwant geestdriftig op de ziel trappen.
Grappig: nee
Inhoudelijk / relevant: nee
Schijterig: ja
pi_202310073
Ga je me nu beledigen? :(
  dinsdag 23 november 2021 @ 20:56:34 #38
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202310229
quote:
16s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:46 schreef Watuntrik het volgende:
Ga je me nu beledigen? :(
Niet echt…wees gewoon direct.
pi_202325241
Wat betreft de OP: hoe demarceer je? M.a.w: wat schaar je onder "het geloof"? Valt astrologie daar b.v. ook onder?
-----------------------------------------------------------------
pi_202327078
De ziel, daar gaat het om. Dat is erg belangrijk en wat anders dan astrologie. Natuurlijk zal een ongelovige zeggen dat er geen ziel is maar tsja, mensen zijn geen objecten he.
pi_202366452
"Vaticaan gaat Nederlandse pater Titus Brandsma heilig verklaren
Paus Franciscus gaat de Nederlandse pater Titus Brandsma (1881-1942) heilig verklaren, maakt het Vaticaan donderdag bekend. De Friese Brandsma was naast priester ook rector magnificus aan de Radboud Universiteit. Hij werd vanwege zijn openlijke verzet tegen het nazisme vermoord in concentratiekamp Dachau."

Hitler was een katholiek...toch??
  zaterdag 27 november 2021 @ 17:16:17 #42
545 dop
pi_202366950
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 16:25 schreef Libertarisch het volgende:
Paus Franciscus gaat de Nederlandse pater Titus Brandsma (1881-1942) heilig verklaren, maakt het Vaticaan donderdag bekend. De Friese Brandsma was naast priester ook rector magnificus aan de Radboud Universiteit. Hij werd vanwege zijn openlijke verzet tegen het nazisme vermoord in concentratiekamp Dachau."

Hitler was een opportunist.
Wat heeft het met de discussie te maken?
  maandag 29 november 2021 @ 17:41:54 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202394196
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 16:16 schreef Libertarisch het volgende:

Er kan maar 1 Waarheid zijn, en die Waarheid is spiritueel.
Toch roepen de verschillende religies dat er meerdere 'Waarheden' zijn. Kun je dat uitleggen? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 29 november 2021 @ 17:51:47 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202394325
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 16:25 schreef Libertarisch het volgende:

Zeker. En daarnaast:

quote:
The psychological profile of Adolf Hitler: 9 personality traits
Egolatry and Messiah complex.
Difficulties for intimacy.
Feelings of inferiority and self-loathing.
Contempt for weakness.
Perseverance.
Charisma and ability to manipulate.
Theatricality.
Obsession for power.
Low capacity for empathy.
https://virtualpsychcentr(...)20of%20his%20troops.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_202399575
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 17:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Toch roepen de verschillende religies dat er meerdere 'Waarheden' zijn. Kun je dat uitleggen? :')
De verscheidenheid aan waarheden valt wel mee. Elke religie is het er mee eens dat het universum niet uit zichzelf is ontstaan, er is dus een Schepper. In plaats van dat het universum uit het niets is ontstaan. En elke religie gaat er van uit dat er een 'ziel' is, de non-fysieke kern die levende wezens onderscheidt van objecten. De 'ziel' is de levenskracht, de levensadem van God, het Licht, het Bewustzijn, noem het maar op. De 'ziel' is het verschil tussen leven en dood. Een levend persoon is bezield, een lijk is een object. Het brein is een object en kan dus niet de ziel verklaren.

Religies onderscheiden zich enkel in het type hiernamaals, rituelen, en dergelijke. De hoofdlijnen zijn dus hetzelfde.
  dinsdag 30 november 2021 @ 00:29:18 #46
545 dop
pi_202400129
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 23:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De verscheidenheid aan waarheden valt wel mee. Elke religie is het er mee eens dat het universum niet uit zichzelf is ontstaan, er is dus een Schepper. In plaats van dat het universum uit het niets is ontstaan. En elke religie gaat er van uit dat er een 'ziel' is, de non-fysieke kern die levende wezens onderscheidt van objecten. De 'ziel' is de levenskracht, de levensadem van God, het Licht, het Bewustzijn, noem het maar op. De 'ziel' is het verschil tussen leven en dood. Een levend persoon is bezield, een lijk is een object. Het brein is een object en kan dus niet de ziel verklaren.

Religies onderscheiden zich enkel in het type hiernamaals, rituelen, en dergelijke. De hoofdlijnen zijn dus hetzelfde.
Wat een onzin.
Animisme komt in vele oude religies voor, dat haalt je stelling direct onderuit.
  dinsdag 30 november 2021 @ 00:34:30 #47
545 dop
pi_202400136
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 23:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Animisme komt in vele oude religies voor, dat haalt je stelling direct onderuit.

Voor ongeveer elk religieus concept kunnen je wel een tegenhanger vinden die het omgekeerde of iets beweert.
pi_202400327
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 00:29 schreef dop het volgende:

[..]
Wat een onzin.
Animisme kan God overal vinden en haalt dus mijn stelling onderuit? Mijn geloof (hindoe) komt op hetzelfde neer.
  dinsdag 30 november 2021 @ 07:29:15 #49
545 dop
pi_202400667
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 02:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Animisme kan God overal vinden en haalt dus mijn stelling onderuit? Mijn geloof (hindoe) komt op hetzelfde neer.
nee Pipo je gezwets over de ziel.

Er zijn geloven die niet in een ziel geloven.
Er zijn er die zeggen dat het deel is van alleen de mens.
Er zijn er die zeggen dat het alleen in levende dingen zit
En animisme vind het ook in niet levende dingen.

Om het maar niet te hebben over verschillen in het ontstaan van het universum.
Er zijn religies die in de buurt komen van de big bang en/of panspermie. (Thx Tyr80)
Dus de wetenschap heeft daar mee gelijk?

Dat is nogal anders dan een schepper.
Om het maar niet te hebben over het boedisme dat helemaal geen schepper van het universum kent.

Maar goed ik kan ontkrachten wat ik wil, je gelooft toch in je eigen fabels, want je hoeft je eigen verhaal blijkbaar niet te checken.
In tegenstelling tot wetenschap zeg jij gewoon, ik geloof dit dus het is zo.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 30-11-2021 09:57:33 ]
  dinsdag 30 november 2021 @ 07:32:14 #50
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202400682
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 07:29 schreef dop het volgende:
spanpermie
Panspermie?
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties