abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202258043
Hoi!

Mijn vriendin is momenteel 32 weken zwanger. Waar ze in het begin altijd riep geen fan van co-sleeping te zijn, is ze na een borstvoedingscursus gaan twijfelen. Daarom heb ik beloofd dat ik me ook in zou lezen.
Nu lees ik overal online verhalen, zowel positief en negatief. Dus was ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn? :)
Persoonlijke ervaringen komen toch anders over verhaaltjes van mama-websites online :P

Bedankt alvast!
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_202258047
Co-sleeping :')
pi_202258064
Handig ^O^ alles wat minder gedoe geeft in de nacht is meegenomen in de eerste periode.

Als je twijfelt kun je ze ook huren om uit te proberen trouwens.

[ Bericht 16% gewijzigd door littledrummergirl op 20-11-2021 09:07:20 ]
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_202258158
In het eerste jaar (of de eerste 5 jaar :') ) gaat slaap voor alles. Als je zelf niet goed slaapt, word je chagrijnig, is er sneller ruzie, is het minder leuk thuis etc. Baby’s slapen niet waar jij wilt dat ze slapen, over het algemeen. Ze willen graag bij jullie zijn, want jullie zijn hun hele wereld. Daarom is een co-sleeper vaak handig, want dan liggen ze veilig heel dichtbij en slaapt iedereen beter (over het algemeen).
Ons kind lag bij ons in bed, tussen ons in. Het was handig met voeden en het was de enige manier waarop we allemaal sliepen.
  FOK!fossiel zaterdag 20 november 2021 @ 09:18:33 #5
1455 Keroppi
kool kikker
pi_202258177
Ik ben fan! Nu moet ik wel zeggen dat wij de co-sleeper bijna altijd dicht hebben en eigenlijk vooral als een extra wiegje op de slaapkamer gebruiken en niet als verlengde van het bed.

De meeste co-sleepers zijn wel groter dan wiegjes dus ze kunnen er langer in liggen.

Maar om lekker liggend vanuit je warme bed een speen terug te geven of gewoon weer even in slaap te krijgen is veel fijner dan naar een andere kamer te moeten. Zelfde voor de nachtvoedingen.

'Nadeel' is dat je wel elk zuchtje hoort en sommige mensen slapen daardoor niet goed. Ik heb nu oordopjes is waardoor dat een beetje gedempt wordt.

Hier de Troll Sun Co-sleeper, die kan vrij hoog en is goed geschikt voor hoge boxspring.
Chick on a mission
  zaterdag 20 november 2021 @ 09:21:53 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_202258200
Ik heb mijn jongste zoon de eerste zes maanden in een cosleeper gehad en daarna nog een aantal maanden in mijn eigen bed. Bij mijn eerste 2 kinderen had ik een losse wieg naast mijn bed. Achteraf gezien had ik die cosleeper al meteen bij de eerste moeten aanschaffen maar ja, je weet bij de eerste ook nog niet wat wel en niet werkt natuurlijk.

Het een en ander is ook nog wel een beetje afhankelijk van het soort voeding wat je geeft. Bij borstvoeding is het echt wel een aanrader omdat je minder je bed uit hoeft.
En natuurlijk zijn er ook mensen die écht niet kunnen slapen met een baby naast zich, dan is het weer minder handig.

Mijn tip is om het toch gewoon te proberen. Cosleepers kun je ten eerste erg goed tweedehands kopen en doorverkopen dus het financiële risico is laag. En je kunt veel cosleepers ook als losse wieg gebruiken, dus je kunt m ook in de babykamer zetten als gewone wieg als het niet blijkt te werken. Je hebt dus weinig te verliezen als het niet werkt, en veel te winnen als t wél blijkt te werken ;)
disclaimer
pi_202258218
Goede reacties en inzichten, dank *O*
  Spellchecker zaterdag 20 november 2021 @ 09:27:31 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202258228
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 november 2021 09:25 schreef KaBuf het volgende:
Heb er nooit een gehad, maar het lijkt me heel fijn ....

En felies @KaBuf :*
pi_202258288
Wij zijn met een co-sleeper begonnen en dat vonden we een geweldige uitkomst. Je hoeft niet op te staan, je trekt die kleine naar je toe en doet je ding (zeker met borstvoeding is dat superfijn). Bovendien voelt het ook geruststellend. Veel moeders zijn overmatig bezig met de vraag of de kleine nog wel leeft. Even luisteren en je weet het.

Het beviel hier zo goed dat we ook het ledikantje na 5 maanden op onze kamer gezet hebben. Onze zoon wordt nog steeds 2x per nacht wakker (14 maanden). We hebben dan water en de melkpoedertoren klaarstaan, dus flesje maken en aan hem geven, hij houdt die zelf vast en we vallen allemaal direct weer in slaap. Co-sleeping is in ons geval bevorderend voor de nachtrust. Hij begint meestal in zijn eigen bed, en als hij wakker wordt komt hij tussen ons in.

Er komt vanzelf een moment waarop je als ouder aanvoelt dat het tijd is voor de volgende stap. Mijn zus vond het na 6 weken tijd voor eigen slaapkamer want ze hielden elkaar wakker. Gewoon gedaan en was ook geen big deal.

Ik snap persoonlijk ook niet de noodzaak om een baby direct op de eigen slaapkamer te leggen :@ . Ik geloof niet dat baby's daar automatisch beter van gaan slapen, ik geloof ook niet dat er direct een relatie is tussen slapen bij papa en mama en 2x wakker worden. Dit is eigenlijk een luxeprobleem, omdat we in deze regio van de wereld toevallig de ruimte en welvaart hebben voor een babykamer.

Mijn advies: als het idee jullie aanspreekt, probeer het met co-sleeper. Bevalt het niet, stap over op wat anders.

En in zijn algemeenheid: trek je alleen wat aan van de alle goedbedoelde adviezen als het idee je aanstaat. Geen dingen gaan proberen die niet goed voelen.
Resistance is futile.
pi_202258296
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 november 2021 09:25 schreef KaBuf het volgende:
Lui ben je wel. Hier krijg je ook negatieve en positieve reacties dus wat schiet je ermee op?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_202258304
Mijn baby van 8 maanden ligt nog steeds in de cosleeper (babybay boxspring) :')
  zaterdag 20 november 2021 @ 09:41:35 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202258331
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 09:38 schreef Aure het volgende:
Mijn baby van 8 maanden ligt nog steeds in de cosleeper (babybay boxspring) :')
Er komt vanzelf wel een moment dat het mooi geweest is ^O^ . En tot die tijd lekker je ding doen.

Ik had zelf echt nooit gedacht dat ik het na 14 maanden nog steeds fijn zou vinden, en ik ben bepaald geen figuur die dat soort dingen niet los kan laten of zo.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 november 2021 @ 09:42:59 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202258343
Ik was trouwens zo'n gierige moeder die weinig geld uit wilde geven voor zo'n experiment dus een Safety First Calidoo co-sleeper van Lidl besteld. Voor 40 euro doorverkocht.
Resistance is futile.
pi_202258406
Ik post dit vanuit bed met mijn baby in de co-sleeper naast mij ^O^ . Ik vind het echt heerlijk. Had vannacht 2 voedingen en ik ben mijn bed niet uit geweest. Voeden, boertje, even knuffelen. Uur later wakker worden met de baby nog naast je in jouw bed, oeps. Snel in de co-sleeper schuiven, omdraaien en weer slapen ^O^ . Bas sliep tot een maand of 6 bij ons. Daarna begon hij de nacht op zijn kamer om vervolgens na de nachtvoeding bij ons in bed te blijven. Met Anna zien wij het ook wel weer hoe het loopt, maar iig weer de eerste 6 maanden bij ons.

Slaap is heilig, net zoals koffie.
pi_202258486
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 09:37 schreef Chinless het volgende:

[..]
Lui ben je wel. Hier krijg je ook negatieve en positieve reacties dus wat schiet je ermee op?
De enige negatieve reactie tot nu toe is van @dexamfetamine , waar ik niet veel mee kan en waar hij ook verder geen moeite in heeft gestoken te onderbouwen.
Verder lees ik enkel positieve reacties en onderbouwt dit het voor mij dat co-sleeping zeker een goede keuze kan zijn voor ons. :)
pi_202258544
Mijn vriend was trouwens tegen de cosleeper want weer een extra uitgave en we hadden al een wieg nog van de eerste. Maar ook hij ziet nu alle voordelen (hij hoeft er tenslotte ook niet uit om de baby te halen voor mij :P ). Overigens begint de baby sinds een tijdje wel in zijn eigen ledikant op zijn eigen kamer, maar hij wordt zo godsgruwelijk vaak wakker dat ik hem vanaf een uur of 12 altijd in de cosleeper leg zodat ik zelf iets beter slaap.
pi_202258813
Hier geen cosleeper gehad/gebruikt, zoon sliep vanaf nacht 1 dat we thuis waren uit het ziekenhuis op z’n eigen kamer. In het ziekenhuis heb ik toen twee nachten niet geslapen omdat ik van elk geluidje wakker (en zenuwachtig) werd, dus thuis ervoor gekozen hem gelijk in z’n eigen kamer te laten slapen. Niet dat dat hielp bij het niet wakker worden van geluidjes trouwens, want de muur tussen onze kamers is 5mm dik ofzo :'). Maar wij hebben ook wel geluk met een kind dat tot nu toe (op de bekende slaapprogressies/-regressies na) prima slaapt, zolang het maar in z’n eigen bed is (hij is inmiddels 3 jaar en sinds een week over op een ‘normaal’ eenpersoonsbed).

Het feit dat ik geen borstvoeding gaf speelde trouwens ook wel mee in de keuze om hem op z’n eigen kamer te leggen. Ik kan me voorstellen dat het dan heel handig is.

Maar wij hebben het dus niet gemist, of iig niet als vervelend ervaren dat ie niet bij ons lag.
pi_202259164
Ik ben ook fan van de co-sleeper! Wij konden 'm lenen van mijn schoonzusje, dus dan is het helemaal makkelijk (geen euro aan uit hoeven geven). De eerste negen weken heeft mijn baby in een babynestje in de sleeper gelegen, sinds vier weken slaapt ze 'los'. Dat gaat goed. Na de nachtvoeding rond 4:00 uur komt ze wel altijd bij ons in bed, dan wil ze niet meer terug. Ik voed dus niet liggend, omdat ze daar niet zo goed tegen kan (voeding komt er dan vrij snel weer voor de helft uit). Maar zij vindt het fijn om mij zo dichtbij te hebben en ik kan haar ook aaien en haar handje pakken als ze even getroost moet worden of iets dergelijks.
  zaterdag 20 november 2021 @ 11:32:23 #19
149959 SQ
snelle trees
pi_202259283
Ik wil wel even gezegd hebben dat het wordt afgeraden om een baby in een nestje te laten slapen. Niet om jou af te vallen, Komkommerschijfje, maar het mag niet als advies gegeven worden.
disclaimer
pi_202259684
Hier beide kinderen vanaf dag 1 op de eigen kamer, maar dat waren toevallig ook makkelijke slapers. Die kwamen vanaf het begin hooguit 2 keer per nacht en tukten na een voeding gewoon verder in hun bed - the occasional horrornacht daargelaten uiteraard.
Liggend voeden lukte me slecht, dus dan zat ik liever in een lekkere stoel dan onhandig en slecht ondersteund in m’n bed. Ook slaap ik slecht met een baby in de buurt, ik lag al wakker van de piepjes en zuchtjes die ik hoorde over de gang heen.
Als ik kinderen had gehad die ook ‘s nachts om het uur kwamen ofzo had ik een cosleeper wel overwogen denk ik.
Inmiddels (ze zijn 7 en 3) zijn het allebei goede slapers die overal slapen en ook lang slapen (19.00/19.30 tot 7.00/7.30 normaal gesproken) Ik denk echter niet dat dat verband houdt met het slapen op de eigen kamer per se, ik denk dat dat gewoon dikke mazzel is.
pi_202260117
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 11:32 schreef SQ het volgende:
Ik wil wel even gezegd hebben dat het wordt afgeraden om een baby in een nestje te laten slapen. Niet om jou af te vallen, Komkommerschijfje, maar het mag niet als advies gegeven worden.
Klopt, dat heb ik ook overal gelezen en ik was er ook bang voor in eerste instantie. Maar ze wilde toen nog niet los in de co-sleeper (vanaf dag 1) en het is 'gelukkig' de Cocoon van Doomoo, waarbij je zo'n band hebt die je vast kunt maken, zodat ze niet naar hun zij en verder kunnen rollen. Het had totaal niet mijn voorkeur, maar het was toen de enige manier om allemaal te slapen. Ik zou het dus ook niet als advies geven.
pi_202260875
Ook hier doen we aan co-sleepen. Wij hebben de SnuzPod 4 en deze bevalt prima.
pi_202261850
Mijn baby sliep ook al vrij snel door, maar in de eerste periode vond ik het erg fijn. Toen er geen nachtvoeding meer nodig was is hij naar zijn eigen kamer gegaan.
Shine bright like a diamond.
pi_202262445
Hier fan van co-sleepen. 's Nachts kunnen blijven liggen als de baby een voeding wil is goddelijk, elke minuut slaap is fijn als je slaapritme ineens drastisch verandert. Onze baby's sliepen al zo'n beetje vanaf de eerste week 's nachts 'door', in de zin van dat ik ze aanlegde bij hongersignalen en dan werden ze dus niet wakker, maar sliepen zo weer verder. Nadat ze hadden gedronken koppelde ik ze los en draaide mezelf weer om op m'n eigen plek en sliep ook meteen weer verder.

Ze hebben nog een tijd nachtvoedingen gedronken wel, maar ze werden dus nooit 's nachts wakker en ik kon dus ook zo goed als meteen weer verder slapen. (De eerste weken heb je 's nachts nog wel eens luier verschonen ivm poep bij zo ongeveer elke voeding, dat deden we dan ook gewoon in bed met enkel een klein lichtje erbij, zodat er zo min mogelijk verstoring was. En zodra er niet meer werd gepoept telkens, verschoonden we 's nachts ook niet meer en lieten we de lichten zelfs uit.)
Op een gegeven moment kan het heel erg helpen om van plek te wisselen in bed zodat je dan inmiddels dreumes of zelfs peuter naast de andere partner komt te liggen. Dat hielp hier om de nachtvoedingen terug te brengen toen we daar aan toe waren. (Evenals weer zwanger worden, toen ging de productie achteruit en bouwden de kinderen zelf de voedingen erg af, waaronder als eerst de nachtvoedingen.)

We hebben toen we verhuisden zelfs een familiebed gebouwd, zodat de kleinsten telkens bij ons konden slapen. Onze twee grootste kinderen slapen nu samen in een kamer. De twee peuters slapen nog bij ons, maar krijgen binnenkort ook samen een bed op een eigen kamer en dan komt de baby bij ons in bed.

Qua sex en intimiteit: De eerste weken/maanden met een baby was dat bij ons op een laag pitje. Ik was er telkens pas na zo'n 4 maanden aan toe om weer sex te hebben. En dan kun je al heel goed inschatten hoe diep je kindje slaapt en een eindje verderop in het bed best wat met elkaar vrijen. Als je dat niet tof vindt, dan is er vaak een bank of logeerbed of... waar je je even samen kunt terugtrekken. (Wij hadden expres op een andere kamer al een bed gezet, ook zodat er ruimte was voor de kinderen om te kiezen voor een ander bed om te slapen, maar ook een bed zodat wij comfortabel konden vrijen.) En op een gegeven moment waren de kinderen ook niet altijd meer thuis, ze gingen bijv 1 a 2 keer per week een dagje met m'n ouders mee. Wij werken allebei thuis, dus dan was er ook altijd genoeg ruimte om het gezellig te maken tussendoor.
pi_202262484
Bedankt weer voor de bijdrages :)
pi_202284462
Als je voor een co-sleeper gaat waarvan je de zijkant dicht kan maken dan kan je het altijd nog als vrijstaand wiegje gebruiken mocht co-sleeping niet bevallen. Een slaapplek is sowieso nodig dus waarom niet voor een multifunctioneel bedje gaan?
pi_202287781
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 11:32 schreef SQ het volgende:
Waarom wordt het afgeraden? Die van ons slaapt ook weleens in een nestje…. Overigens alleen overdag als we ernaast zitten en vaak maar 1-2 uurtjes
  maandag 22 november 2021 @ 07:31:55 #28
149959 SQ
snelle trees
pi_202287951
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 06:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Waarom wordt het afgeraden? Die van ons slaapt ook weleens in een nestje…. Overigens alleen overdag als we ernaast zitten en vaak maar 1-2 uurtjes
Omdat het feitelijk 1 groot kussen is waar ze in liggen en ze makkelijk met hun snoetje in de zijkant kunnen draaien.
Onder toezicht kan het wel, maar da's ook gelijk de enige manier waarop je ze veilig kunt gebruiken.
disclaimer
pi_202296302
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 november 2021 09:36 schreef Seven. het volgende:
Bovendien voelt het ook geruststellend. Veel moeders zijn overmatig bezig met de vraag of de kleine nog wel leeft. Even luisteren en je weet het.

Ik snap persoonlijk ook niet de noodzaak om een baby direct op de eigen slaapkamer te leggen :@ . Ik geloof niet dat baby's daar automatisch beter van gaan slapen, ik geloof ook niet dat er direct een relatie is tussen slapen bij papa en mama en 2x wakker worden. Dit is eigenlijk een luxeprobleem, omdat we in deze regio van de wereld toevallig de ruimte en welvaart hebben voor een babykamer.
Volgens mij is het eerste wat je zegt precies de reden voor mensen om een baby (direct) op een eigen slaapkamer neer te leggen. Voor sommige mensen kan het geruststellend zijn om constant te checken of hun baby nog leeft, maar andere mensen (waaronder mijn vriend en ik) doen geen oog dicht met een baby naast ons. Er is misschien geen relatie tussen baby op de kamer bij ouders en nachtrust van baby, maar er is zeker een relatie tussen baby op de kamer en nachtrust van de ouders :P.
pi_202296359
Volgens mij is rooming in (niet perse co sleepen maar op dezelfde slaapkamer slapen) bewezen veiliger voor het kind. Uit mn hoofd verkleint het het risico op wiegendood.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 22 november 2021 @ 19:41:55 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202296703
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 19:11 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Volgens mij is het eerste wat je zegt precies de reden voor mensen om een baby (direct) op een eigen slaapkamer neer te leggen. Voor sommige mensen kan het geruststellend zijn om constant te checken of hun baby nog leeft, maar andere mensen (waaronder mijn vriend en ik) doen geen oog dicht met een baby naast ons. Er is misschien geen relatie tussen baby op de kamer bij ouders en nachtrust van baby, maar er is zeker een relatie tussen baby op de kamer en nachtrust van de ouders :P.
Volgens mij is dat inderdaad voor elke ouder anders. Mijn zus werd er ook gek van. Kwestie van uitproberen.
Resistance is futile.
pi_202296971
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 19:16 schreef littledrummergirl het volgende:
Volgens mij is rooming in (niet perse co sleepen maar op dezelfde slaapkamer slapen) bewezen veiliger voor het kind. Uit mn hoofd verkleint het het risico op wiegendood.
Klopt volgens mij ook idd. Heb ik me heel rot over gevoeld :+
pi_202305084
Iedereen bedankt voor het delen van de ervaringen *O* We hebben inmiddels om te proberen straks een eigen co-sleeper via FB MarketPlace gekocht :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')