abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 18 november 2021 @ 23:03:17 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_202238501
Militairen van de Luchtmobiele Brigade moeten nog minstens zes jaar wachten op nieuwe terreinwagens. Mercedes zou 515 nieuwe voertuigen gaan bouwen, maar volgens Defensie voldoen ze voor de afgesproken prijs niet aan de gestelde eisen. Het contract is ontbonden.



Het is de tweede miskoop voor de krijgsmacht in korte tijd. Eerder dit jaar bleek dat 550 gloednieuwe vrachtwagens van Scania de weg niet op mochten. Ze waren twee centimeter te hoog in combinatie met een 8-voet container.

Scania heeft aangegeven het probleem te kunnen oplossen en werkt daar nu hard aan. Tot die tijd is er een ontheffing gegeven, waardoor de vrachtwagens in ieder geval op de openbare weg kunnen.



Bij de 515 nieuwe terreinwagens blijken de problemen groter en niet op te lossen. De Luchtmobiele Brigade had eigenlijk al in 2020 moeten rondrijden in zogenoemde 12 kN Air Assault-wagens, maar Defensie was steeds niet tevreden over het ontwerp van Mercedes. Zo moesten de wagens onder een helikopter vervoerd kunnen worden. Ook moesten ze goed beschermd zijn en voldoende lading kunnen dragen. ,,Die complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier’’, concludeert Defensie nu. Het contract is opgezegd.

Pijnlijk
De gang van zaken is bijzonder pijnlijk voor het Nederlandse bedrijf Defenture. Zij ontwikkelden samen met de commando’s een op maat gemaakt voertuig, de Vector. Daarmee hoopten ze in 2018 ook de order voor de Luchtmobiele Brigade in de wacht te kunnen slepen, maar de keuze van Defensie viel dus op Mercedes. Zij waren veertig procent goedkoper dan de andere aanbieders voor een kwalitatief vergelijkbaar ontwerp, zo verklaarde Defensie in 2018. Dat leverde de krijgsmacht en de belastingbetaler tientallen miljoenen euro’s op.

Nu het contract met Mercedes wordt ontbonden, zitten de militairen met de problemen. Drie jaar geleden waren de huidige terreinwagens al meer dan op. Sommige exemplaren zijn meer dan twintig jaar oud. De pech onderweg neemt flink toe. Versnellingsbakken gaan bijvoorbeeld vaker kapot. Er zijn veel meer storingen. En omdat onderdelen zo zijn versleten vergt het allemaal meer tijd om ze inzetbaar te houden.



De 12 kN Air Assault-wagens van Mercedes zouden in drie varianten worden geleverd. Als gevechtsvoertuig, als logistiek voertuig en een versie die geschikt is voor het vervoer van gewonden. Ook zou Mercedes-Benz de wagens gaan onderhouden.

Defensie gaat nu kijken of samen met Duitsland nieuwe wagens kunnen worden gekocht. Intussen wordt gekeken naar een tijdelijke oplossing. Het zal echter niet voor 2027 zijn dat de Luchtmobiele Brigade nieuwe wagens heeft, verwacht het ministerie. De wagens van Mercedes-Benz zouden oorspronkelijk tussen 2021 en 2023 worden geleverd.

https://www.ad.nl/binnenl(...)euwe-autos~ac71a904/

'PIEF POEF PAF.....!'

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_202238546
Kunnen we deze bodemloze put niet afschaffen?
U MAD?
pi_202238673
Het wordt 'r leger en leger.
pi_202238705
Denk eerder dat Mercedes denkt fuck you.
Elke keer nieuwe eisen er bij komen houd het een keer op .
Zeker in deze tijd nu de boel aan het instorten is als een kaart huis.
pi_202238717
Misschien kunnen we wat Toyota pick-ups overkopen van IS :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_202240980
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 23:15 schreef suijkerbuijk het volgende:
Denk eerder dat Mercedes denkt fuck you.
Elke keer nieuwe eisen er bij komen houd het een keer op .
Zeker in deze tijd nu de boel aan het instorten is als een kaart huis.
Daar staan overheden vaker bekend om. Ze bestellen iets met een lijstje aan eisen en terwijl de fabrikant aan het bouwen is komen er meer eisen bij of ze veranderen het radicaal.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_202241000
Allebei de voorbeelden zijn geen miskopen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 19 november 2021 @ 09:13:25 #8
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_202241004
Sowieso waar heb je defensie voor als er elke week duizenden gelukszoekers binnendringen :')

Net zo iets als een hek bij de oprit terwijl de rest van je tuin gewoon een open grasveld is.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_202241005
Waarom zijn ze überhaupt voor Mercedes gegaan als een Nederlandse partij het voor 40% minder kan?
pi_202241013
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:10 schreef HSG het volgende:

[..]
Daar staan overheden vaker bekend om. Ze bestellen iets met een lijstje aan eisen en terwijl de fabrikant aan het bouwen is komen er meer eisen bij of ze veranderen het radicaal.
Dat is toch helemaal niet erg? Dan wordt het duurder en duurt het langer.

Ik ben projectmanager en ik zou dat allemaal prima vinden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202241022
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:13 schreef ArnosL het volgende:
Waarom zijn ze überhaupt voor Mercedes gegaan als een Nederlandse partij het voor 40% minder kan?
Als ik offertes opvraag dan is de eerste offerte die ik weggooi de goedkoopste, helamaal als het verschil 40% is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 19 november 2021 @ 09:30:43 #13
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_202241190
Wacht even, de betreffende voertuigen zijn niet elektrisch?!
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 19 november 2021 @ 09:37:34 #14
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_202241278
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:30 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wacht even, de betreffende voertuigen zijn niet elektrisch?!
Ja, die JSF ook al niet. Hoe durven ze.
pi_202241347
Ik snap niet hoe het zo fout kan gaan. Een container heeft een standaard afmeting, hoe kun je dan uiteindelijk 2 cm te hoog uitkomen? Heb je dan verkeerd besteld, dan mag je jezelf voor je kop slaan, of heeft de leverancier het verkloot? Gezien de wagens niet retour afzender zijn gestuurd wegens non conformity, zal het wel aan de kant van de bestellers liggen.

En nu dit weer. Hoe ingewikkeld kan het zijn om een wagen te ontwikkelen die door een heli vervoerd kan worden gepantserd is, en voldoende ruimte heeft. Ook hier zal er wel weer aan de kant van defensie geprutst zijn, zoals we inmiddels gewend zijn van de overheid.

Zijn het niet de fira's, dan is het wel weer het c2000 communicatiesysteem, of de politiewagens, of het politieuniform, nu weer legervoertuigen.

Het gaat eigenlijk best vaak fout.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 19 november 2021 @ 09:43:18 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_202241349
quote:
8s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:37 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ja, die JSF ook al niet. Hoe durven ze.
En het KLIMAAT dan?!!!!1!!!1!!
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_202241610
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is toch helemaal niet erg? Dan wordt het duurder en duurt het langer.

Ik ben projectmanager en ik zou dat allemaal prima vinden.
Ik zou op den duur denken "geef eens aan wat je nou allemaal precies wilt".
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_202241641
Ik had verwacht dat de FIA de Mercedes toch goed zou keuren.

Maar waarom is het contract ontbonden ipv schadevergoeding voor de wanprestatie te vorderen? Mercedes kan niet nakomen en daar heeft Nederland veel kosten van, dan zou Mercedes de gehele schade moeten ophoesten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 19 november 2021 @ 10:33:41 #19
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202241923
Manmanman

Is er ook nog een ministerie waar het wel goed gaat? Financiën uitgezonderd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_202242033
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mercedes was de goedkoopste aanbieder. ;)
Precies. Het is weer typisch dat men toch steeds de goedkoopste neemt. Bekijken deskundigen wel de offertes,
het basisontwerp en bestek en pakket van eisen

Het doet mij denken aan de Fyra.
pi_202242905
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 10:06 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik zou op den duur denken "geef eens aan wat je nou allemaal precies wilt".
Je kan met de meerwerken wel goed de winst van het project opdrijven.
Dit is voor mij dagelijkse praktijk. Ik heb een keer gehad dat het bijna klaar was en toen moesten we weer terug naar fase 1, de haalbaarheidstudie ivm een wijziging. Het project werd uiteindelijk 10x duurder dan initieel begroot. Als de klant betaalt en de consequenties draagt vind ik alles prima. Als de klant de consequenties niet draagt dan wordt het niet uitgevoerd.
Ik voer het pas uit na akkoord, soms kan dat een jaar duren en dan ligt alles een jaar stil. Ik heb 1x 4 jaar op een besluit moeten wachten.

De overheid is echt niet de enige... Multinationals kunnen er ook wat van.

[ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 19-11-2021 11:58:04 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202243175
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 11:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je kan met de meerwerken wel goed de winst van het project opdrijven.
Dit is voor mij dagelijkse praktijk. Ik heb een keer gehad dat het bijna klaar was en toen moesten we weer terug naar fase 1, de haalbaarheidstudie ivm een wijziging. Het project werd uiteindelijk 10x duurder dan initieel begroot. Als de klant betaalt en de consequenties draagt vind ik alles prima. Als de klant de consequenties niet draagt dan wordt het niet uitgevoerd.
Ik voer het pas uit na akkoord, soms kan dat een jaar duren en dan ligt alles een jaar stil. Ik heb 1x 4 jaar op een besluit moeten wachten.

De overheid is echt niet de enige... Multinationals kunnen er ook wat van.
4 jaar op een besluit. En wat moest het zijn dat een bedrijf 4 jaar de tijd nam om een besluit te nemen?
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_202243233
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 12:09 schreef HSG het volgende:

[..]
4 jaar op een besluit. En wat moest het zijn dat een bedrijf 4 jaar de tijd nam om een besluit te nemen?
Dat ging over een miljoenen project waarbij de klant een ingrijpende wijziging wou en defacto een derde van het werk zo de prullenbak in kon. De consequenties waren enorm en daar moest 4 jaar over worden nagedacht. Uiteindelijk hoefde die wijziging niet en toen kwam de meerwerkopgave van het opnieuw opstarten van het project omdat meerdere teamleden niet meer werkzaam waren en nieuwe teamleden moesten worden ingewerkt in het project.
Dit was een grote multinational.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202244386
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat ging over een miljoenen project waarbij de klant een ingrijpende wijziging wou en defacto een derde van het werk zo de prullenbak in kon. De consequenties waren enorm en daar moest 4 jaar over worden nagedacht. Uiteindelijk hoefde die wijziging niet en toen kwam de meerwerkopgave van het opnieuw opstarten van het project omdat meerdere teamleden niet meer werkzaam waren en nieuwe teamleden moesten worden ingewerkt in het project.
Dit was een grote multinational.
Dat zal wel een hoop extra gekost hebben.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')