abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2022 @ 19:23:52 #201
149959 SQ
snelle trees
pi_204230990
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 19:23 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ons kindercentrum heeft wel gewoon een peuterspeelzaal. Ik ken “voorschool” niet eens as iets dergelijks. Hier is dat dat je kind ook voor de school start naar de opvang gaat en dat zij je kind naar school brengen.
Nee da's voorschoolse opvang :P
disclaimer
pi_204231027
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 19:23 schreef SQ het volgende:

[..]
Nee da's voorschoolse opvang :P
Ja, zie m’n edit. :P
Protège moi de mes désirs.
  Moderator zaterdag 26 maart 2022 @ 20:52:50 #203
236264 crew  capricia
pi_204232905
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 19:19 schreef SQ het volgende:

[..]
Nee, dat is niet waar.
[..]
Overigens is een peuterspeelzaal niet persé hetzelfde als een voorschool, zoals ik het begrijp.
Maar ook dan kan het echt pas vanaf 2,5 jaar ;)
Dat zou dan wellicht iets van haar buurt zijn, dat de voorschool een indicatie vraagt?

Even de situatie duidelijk:
Mijn zus zit in de bijstand met drie kleine kinderen. Haar man is na ziekte overleden.
Dus kinderopvangtoeslag krijgt ze niet. Ze woont inmiddels in een sociale huurwijk in Utrecht.
Alle voorscholen die we aangeschreven hebben gaan uit van een indicatie en de rest heeft lange wachttijden.
En de peuterspeelzaal bestaat niet meer.

En KDV als semi-peuterspeelzaal kan ze niet betalen, omdat ze geen recht op KOT heeft (want bijstand).

Dus er is eigenlijk niets voor de kinderen. En dat vind ik best lullig. Geen peuterspeelzaal dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 26-03-2022 21:02:52 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 26 maart 2022 @ 21:13:48 #204
236264 crew  capricia
pi_204233541
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 19:23 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ons kindercentrum heeft wel gewoon een peuterspeelzaal.

Dat zal wel voor verwarring zorgen. Voorschool en voorschoolse opvang…
Dat verschil is hier wel duidelijk in Utrecht voor de minima.
Zoals het was: peuterspeelzaal bwvs 7,50 per maand (voor 2,5 uur per week).
En nu is het een KDV geworden voor 7,50 per uur.
:'(

Ik vind dit zo triest.

Oh. En voor 2,5 uur is er niet eens plek voor je kind op een KDV. Ze staat al maanden op een wachtlijst.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204234062
Ik zie hier in de buurt geen peuterspeelzalen, maar wel peuterscholen. Komt op hetzelfde neer, kinderen kunnen daar 2 dagdelen in de week naartoe.

@capricia wat een naar verhaal over je zus en haar man. Sterkte!

Is dit jullie trouwens al bekend?

In Utrecht bieden 5 organisaties voorschoolse educatie en peuteropvang aan: Spelenderwijs Ludens, Spelenderwijs Kind & Co, Blos, KOKO en Spelenderwijs Samen. Bekijk op de kaart welke aanbieders er in jouw wijk zijn. Meer informatie over de voorschool in Utrecht vind je op www.utrecht.nl/voorschool en in deze flyer.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 26 maart 2022 @ 21:39:34 #206
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_204234259
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 20:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zou dan wellicht iets van haar buurt zijn, dat de voorschool een indicatie vraagt?

Even de situatie duidelijk:
Mijn zus zit in de bijstand met drie kleine kinderen. Haar man is na ziekte overleden.
Dus kinderopvangtoeslag krijgt ze niet. Ze woont inmiddels in een sociale huurwijk in Utrecht.
Alle voorscholen die we aangeschreven hebben gaan uit van een indicatie en de rest heeft lange wachttijden.
En de peuterspeelzaal bestaat niet meer.

En KDV als semi-peuterspeelzaal kan ze niet betalen, omdat ze geen recht op KOT heeft (want bijstand).

Dus er is eigenlijk niets voor de kinderen. En dat vind ik best lullig. Geen peuterspeelzaal dus.
Laat haar even contact opnemen met de gemeente en navragen of ze recht heeft op een sociaal medische indicatie. Dan kunnen de kinderen vaak wel naar een opvang voor bepaalde tijd zodat zij even lucht heeft.de gemeente neemt dan het bedrag van de kot over
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Moderator zaterdag 26 maart 2022 @ 21:56:42 #207
236264 crew  capricia
pi_204234633
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 21:39 schreef Ynske het volgende:

[..]
Laat haar even contact opnemen met de gemeente en navragen of ze recht heeft op een sociaal medische indicatie. Dan kunnen de kinderen vaak wel naar een opvang voor bepaalde tijd zodat zij even lucht heeft.de gemeente neemt dan het bedrag van de kot over
Ja. We vragen ook alles na.
Er is geen indicatie. De kinderen hebben geen achterstand.

Ze wil gewoon 2,5 uur peuterspeelzaal voor haar jongste. En dat is er dus niet meer.
Echt zo jammer.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 26 maart 2022 @ 22:01:53 #208
236264 crew  capricia
pi_204234771
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 21:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zie hier in de buurt geen peuterspeelzalen, maar wel peuterscholen. Komt op hetzelfde neer, kinderen kunnen daar 2 dagdelen in de week naartoe.

@:capricia wat een naar verhaal over je zus en haar man. Sterkte!

Is dit jullie trouwens al bekend?

In Utrecht bieden 5 organisaties voorschoolse educatie en peuteropvang aan: Spelenderwijs Ludens, Spelenderwijs Kind & Co, Blos, KOKO en Spelenderwijs Samen. Bekijk op de kaart welke aanbieders er in jouw wijk zijn. Meer informatie over de voorschool in Utrecht vind je op www.utrecht.nl/voorschool en in deze flyer.
In haar buurt (de wijk Zuilen in Utrecht, geen goede wijk) gaat dit dus naar kinderen die thuis een taalachterstand of een andere achterstand hebben. Heb je die indicatie niet, sta je op een wachtlijst.
Een 'normaal' kind komt daar niet tussen.

Edit: Het meest heftige was nog dat zij zwanger was van haar inmiddels overleden man.
Ook omdat mijn vader ook in die tijd overleed. En dan heb je juridisch opeens te maken met de rechten van de ongeboren vrucht.

Er zitten echt nog wel rare dingen in ons erfrecht. Ook qua achternaam-geving.

Edit 2: ik vind het eigenlijk vooral naar dat haar kinderen geen gelijke kans krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 26-03-2022 22:49:33 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 27 maart 2022 @ 07:32:46 #209
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_204237359
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 21:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Ze wil gewoon 2,5 uur peuterspeelzaal voor haar jongste. En dat is er dus niet meer.
Echt zo jammer.
Deze indicatie is niet alleen voor achterstanden. Ook om een ouder bv te ontlasten door de situatie
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_204237362
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 22:01 schreef capricia het volgende:

[..]
In haar buurt (de wijk Zuilen in Utrecht, geen goede wijk) gaat dit dus naar kinderen die thuis een taalachterstand of een andere achterstand hebben. Heb je die indicatie niet, sta je op een wachtlijst.

Edit: Het meest heftige was nog dat zij zwanger was van haar inmiddels overleden man.
Ook omdat mijn vader ook in die tijd overleed. En dan heb je juridisch opeens te maken met de rechten van de ongeboren vrucht.

Edit 2: ik vind het eigenlijk vooral naar dat haar kinderen geen gelijke kans krijgen.
:*

Mijn oudste is niet naar een psz geweest. Wel naar een gastouder, maar ze was daar vaak alleen. Vooral van haar 2,5 jaar tot haar 4e. We twijfelden of we daardoor moesten switchen van gastouder. Niet gedaan, aangezien ze het daar naar haar zin had.

Ze kon en kan prima mee op school, dus in dat opzicht heeft ze een psz niet gemist. Op sociaal vlak ging het wel in het begin moeizaam, vooral omdat ze in de tijd voor het starten op de basisschool natuurlijk weinig kinderen om zich heen had. Het moeizame is nu in groep 4 overigens wel helemaal weggetrokken gelukkig.

Contact met kinderen is rond de 2/3 jaar dus belangrijk. Als zoiets momenteel niet op een peuterschool kan, lekker vaak naar de speeltuin :)
pi_204237424
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 22:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Ik woon in dezelfde wijk en heb geen recht op kinderopvangtoeslag. Mijn zoon kon enkele weken geleden één dag nadat hij 2,5 was beginnen op de peuterspeelzaal (geen lange wachtlijst dus). Er zijn meerdere aanbieders in de wijk en misschien dat die in het sociale-huur-stukje van de wijk erg vol zijn, maar op andere plekken valt het reuze mee (ivm veel werkende ouders met kinderen op het KDV denk ik). Tegenwoordig zijn het in Utrecht geen twee dagdelen van 2,5 uur meer maar één dagdeel van ruim 5 uur. Kinderen met een voorschool-indicatie mogen drie dagdelen van 5 uur komen. De kosten worden voor iedereen grotendeels door de overheid vergoed (omdat alle peuters recht hebben op een dagdeel sociale vaardigheden opdoen op de PSZ), je betaalt naar rato van het inkomen een eigen bijdrage als je geen recht hebt op KOT. Voor mij is dat iets van ¤40 per maand, en mijn partner heeft een behoorlijk inkomen. Het is wel nogal verwarrend dat het vaak allemaal ‘voorschool’ genoemd wordt, waardoor het onderscheid tussen de oude peuterspeelzaal en de voorschool met indicatie lastiger is. De kinderen zitten ook gewoon door elkaar in dezelfde groepen. Mijn advies voor je zus: neem contact op met het consultatiebureau in de wijk, die kunnen hierbij helpen. Heb zelf ook als jeugdarts op het CB in Utrecht gewerkt dus ik weet waar ik het over heb! :)

*sluipt weer weg…
  Moderator/colorchick zondag 27 maart 2022 @ 08:16:16 #212
382129 crew  Donna
pi_204237446
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 08:05 schreef Syba het volgende:

[..]
Dit klopt niet. Ik woon in dezelfde wijk en heb geen recht op kinderopvangtoeslag. Mijn zoon kon enkele weken geleden één dag nadat hij 2,5 was beginnen op de peuterspeelzaal (geen lange wachtlijst dus). Er zijn meerdere aanbieders in de wijk en misschien dat die in het sociale-huur-stukje van de wijk erg vol zijn, maar op andere plekken valt het reuze mee (ivm veel werkende ouders met kinderen op het KDV denk ik). Tegenwoordig zijn het in Utrecht geen twee dagdelen van 2,5 uur meer maar één dagdeel van ruim 5 uur. Kinderen met een voorschool-indicatie mogen drie dagdelen van 5 uur komen. De kosten worden voor iedereen grotendeels door de overheid vergoed (omdat alle peuters recht hebben op een dagdeel sociale vaardigheden opdoen op de PSZ), je betaalt naar rato van het inkomen een eigen bijdrage als je geen recht hebt op KOT. Voor mij is dat iets van ¤40 per maand, en mijn partner heeft een behoorlijk inkomen. Het is wel nogal verwarrend dat het vaak allemaal ‘voorschool’ genoemd wordt, waardoor het onderscheid tussen de oude peuterspeelzaal en de voorschool met indicatie lastiger is. De kinderen zitten ook gewoon door elkaar in dezelfde groepen. Mijn advies voor je zus: neem contact op met het consultatiebureau in de wijk, die kunnen hierbij helpen. Heb zelf ook als jeugdarts op het CB in Utrecht gewerkt dus ik weet waar ik het over heb! :)

*sluipt weer weg…
Zo werkt het bij ons in de gemeente ook. Indicatie gaat via het CB en daarvoor hoeven de kinderen helemaal geen achterstand of zoiets te hebben. Juist zo'n soort situatie als hier beschreven zou meteen een indicatie opleveren.
  Moderator zondag 27 maart 2022 @ 08:20:57 #213
236264 crew  capricia
pi_204237456
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 08:05 schreef Syba het volgende:

[..]
Mijn advies voor je zus: neem contact op met het consultatiebureau in de wijk, die kunnen hierbij helpen. Heb zelf ook als jeugdarts op het CB in Utrecht gewerkt dus ik weet waar ik het over heb! :)

*sluipt weer weg…
Dank je wel!! Via het CB dus.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204237731
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 08:16 schreef Donna het volgende:

[..]
Zo werkt het bij ons in de gemeente ook. Indicatie gaat via het CB en daarvoor hoeven de kinderen helemaal geen achterstand of zoiets te hebben. Juist zo'n soort situatie als hier beschreven zou meteen een indicatie opleveren.
Ook dat is niet nodig. Iedereen kan zijn/haar peuter gewoon rechtstreeks bij het peutercentrum aanmelden, hoeft het CB niet bij betrokken te worden. Zij geven inderdaad wel de indicaties af voor de uitbreiding van de dagdelen, de voorschoolindicatie dus. En ze kunnen je natuurlijk helpen als het, zoals in dit geval, om één of andere reden niet lukt om aan te melden.
  Moderator/colorchick zondag 27 maart 2022 @ 09:37:13 #215
382129 crew  Donna
pi_204237789
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 09:28 schreef Syba het volgende:

[..]
Ook dat is niet nodig. Iedereen kan zijn/haar peuter gewoon rechtstreeks bij het peutercentrum aanmelden, hoeft het CB niet bij betrokken te worden. Zij geven inderdaad wel de indicaties af voor de uitbreiding van de dagdelen, de voorschoolindicatie dus. En ze kunnen je natuurlijk helpen als het, zoals in dit geval, om één of andere reden niet lukt om aan te melden.
Ja dat bedoelde ik ook inderdaad.
  zondag 27 maart 2022 @ 12:30:55 #216
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_204239037
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 21:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Echt zo jammer.
Voor een SMI hoeft (vaak) ook geen indicatie te zijn. Wel moet het CJG / Wijkteam de vraag ondersteunen c.q. beoordelen. Althans, dat is bij ons zo (ik beoordeel bij ons en bij dit soort situaties geef ik snel een GO). Dit kan wel per gemeente anders zijn, want men is vrij dit zelf in te vullen.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Moderator zondag 27 maart 2022 @ 13:23:02 #217
236264 crew  capricia
pi_204239456
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 12:30 schreef automatic_ het volgende:

[..]
Voor een SMI hoeft (vaak) ook geen indicatie te zijn. Wel moet het CJG / Wijkteam de vraag ondersteunen c.q. beoordelen. Althans, dat is bij ons zo (ik beoordeel bij ons en bij dit soort situaties geef ik snel een GO). Dit kan wel per gemeente anders zijn, want men is vrij dit zelf in te vullen.
Wat is een SMI? En waarom heb je toestemming van CJG / Wijkteam nodig om je kind naar een peuterspeelzaal te brengen?

Oh, edit: Nee. Er is bij mijn weten geen sociaal medische indicatie afgegeven. Volgens mijn zus vonden ze dat niet nodig. Omdat de kinderen het prima doen.
Maar het fijne weet ik er niet van.

Ik zal de antwoorden van hier doorgeven aan haar.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 17 april 2022 @ 10:52:42 #218
100412 mefke79
komt goed!
pi_204461853
Wij hebben deze week de bso opgezegd. Jongste gaat vanaf de meivakantie naar een andere school en mag dan niet op de opvang van het ikc blijven. We hebben nog geprobeerd de honderden ruiluren in te zetten in april door voor te stellen dat wij maar 1 uur op contract zouden hebben en dat de rest van de ruiluren zou gaan, maar helaas die service konden ze echt niet verlenen, ook niet als je dik tien jaar klant geweest bent. Maar niet teveel over nadenken want als je het omrekent is het echt een sloot geld, zeker omdat school het niet redt de laatste tijd en jongste dus weer een vierdaagse schoolweek had en de vrije dag op een bso dag viel.
Opzeggen bij Toeslagen verliep wel lekker snel, nou 2021 nog corrigeren na de ib aangifte en dat volgend jaar nog een keer en dan is het waarschijnlijk klaar na ruim 12 jaar *O*
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_204463129
Momentje hoor!
pi_204612516
Even benieuwd hoe dit op andere KDV’s geregeld is:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 00:40:19 #221
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_204612589
Dat is compleet van de zotte, zeker bij zulke kleine kindjes. Basiszorg is dat
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Manager PR/Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 00:49:22 #222
269689 crew  Viv
pi_204612612
Wat absurd @Takkie88 ! :o Ik heb daar nog nooit van gehoord, en ik zou er ook niet mee akkoord gaan. :N
  Moderator/colorchick dinsdag 3 mei 2022 @ 06:53:35 #223
382129 crew  Donna
pi_204612908
Nee zeg, wat erg.
Hier staat in de regels dat baby's altijd op hun eigen schema melkvoeding krijgen, ook als dat tijdens 'de spits' is.
Voorheen waren er ook baby's die om half 5/5 uur een avondeten potje kregen (potje moest je dan zelf meegeven) maar dat doen ze nu niet meer en dat snap ik wel.

Melkvoeding ontzeggen is idioot.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 06:55:48 #224
208890 June.
Seriously?
pi_204612911
Maar als ze dan om half 5 alles bij elkaar schreeuwt van de honger geven ze haar dus niets? Of alleen dan wel? Wat een raar beleid.
Shine bright like a diamond.
pi_204612927
Bedankt voor jullie reacties! Het ligt dus niet aan mij dat ik het vreemd vind. Morgen is de locatie-leidinggevende er dus dan bel ik ze. Ik wil weten of dit echt het officiële beleid is en zoja waarom dit dan niet van te voren wordt verteld. Tijdens het intakegesprek hebben we namelijk besproken dat ze voeding op verzoek krijgt.
Als het officieel beleid is dien ik ook gelijk een klacht in.

Wat het nog idioter maakt: toen man Sofie en L. op kwam halen waren ze nog de enige 2. L. lag duidelijk hoorbaar te mopperen en Sofie zat een filmpje te kijken. Daarbij drinkt L de melk koud uit de koelkast. Hoe makkelijk kan het zijn? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')