abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202189599

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER: Hont
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Linkjes voor informatie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, perziksap of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
SPOILER: Informatie over dagcijfers
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Niet elkaar uitmaken voor schapen of wappies
• "Covid is maar een griepje", muilkorven/mondluiers/angsthazen mag je ook voor je laten
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen onzinnige gifjes (on tour, nazi, etc.)
• Geen tweetdumps van meningen van random mensen online
• Geen artikelen plaatsen/niet linken naar vage websites

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

pi_202189609
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:40 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Als je hen voor hun keuze wil straffen zou je het ook voor de hele groep moeten doen, niet enkel voor degenen die toevallig besmet raken en in het ziekenhuis belanden.
In feite doet men dat reeds met de verplichte tests (of zijn die nog steeds gratis?)

In Duitsland wil minstens één verzekeraar de premies voor ongevaccineerden verhogen.

Delta airlines rekent niet gevaccineerde werknemers 200$ per maand extra aan voor hun zorgverzekering.

Het zou me niet verbazen als sommige Europese landen zulke "straffen" gaan invoeren.
Ik ben er ook niet per definitie tegen, mits dat over de hele breedte gedaan wordt en niet alleen voor corona.

Wat mij betreft zeg je dat het je je eigen risico kost, wat inhoudt dat het je tot 385,- kost (afhankelijk van je verzekering), maar ik ben van mening dat je dat dan eerlijk door moet trekken.
  maandag 15 november 2021 @ 16:43:40 #3
14505 OProg
A Life in Music
pi_202189619
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:21 schreef Spablauw214 het volgende:
Oke stel, we doen 2G. Dat is toch evengoed geen oplossing? Ooit moet je er een keer vanaf.
Dan is de vervolgstap ook dat ze bijvoorbeeld een griepvaccin toe gaan voegen als je niet uitkijkt. Want dat kan met alle inhaalzorg ook extra druk veroorzaken. En voor je het weet is het normaal en kom je er gewoon niet meer vanaf. Ja, in de zomer misschien eventjes. Maar dan is het in september weer een knop die gewoon aan gaat.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_202189650
quote:
11s.gif Op maandag 15 november 2021 16:15 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Volgens mij weten zij het ook echt niet meer. Nee oprecht, dit zeg ik niet om tof of cynisch te doen :D Volgens mij is iedereen, incl de "knappe koppen" inmiddels een beetje out of ideas :')
Ik sluit nog steeds niet uit dat er een cynischer iets achter schuil gaat.
Sterker nog, dat wordt na zo'n dergelijke poppenkast alleen maar erger.

quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:23 schreef chratnox het volgende:

[..]
Dat is een probleem voor over 6 weken. De volgorde is dan:
- 3G op werk, niet-essentiële winkels etc
- 2G in horeca en op evenementen

Werkt allemaal niet, dus:
- 2G in niet-essentiële winkels
- 2G op werk

En dan komen ze erachter dat dat ook niet werkt en wordt het gewoon 2G+
Je moeten testen om naar de gamma te kunnen of nieuwe schoenen te kopen :')
Gaat. Helemaal. Nergens. Over.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_202189666
https://www.rtlnieuws.nl/(...)et-kabinet-maatregel

@G maatregel stap voor stap dichterbij, kabinet moet nu op zoek naar draagvlak.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_202189670
quote:
9s.gif Op maandag 15 november 2021 16:43 schreef OProg het volgende:

[..]
Dan is de vervolgstap ook dat ze bijvoorbeeld een griepvaccin toe gaan voegen als je niet uitkijkt. Want dat kan met alle inhaalzorg ook extra druk veroorzaken. En voor je het weet is het normaal en kom je er gewoon niet meer vanaf. Ja, in de zomer misschien eventjes. Maar dan is het in september weer een knop die gewoon aan gaat.
Vandaar ook dat ik telkens zei dat de coronapas de deur opent voor veel repressie. Niet volledig gevaccineerd als je niet Janssen + Pfizer hebt. Niet volledig gevaccineerd als je geen AZ + Pfizer hebt, of 3x Pfizer.

Dat kunnen ze zelfs heel makkelijk doen, gewoon zeggen dat je meest recente vaccinatie minder dan 365 (of 180) dagen geleden mag zijn en je bent klaar.

Griepvaccinatie zal denk ik niet snel toegevoegd worden, tenzij er een groot pleidooi op komt vanuit de maatschappij/ziekenhuizen. Die zie ik voor dit jaar niet echt komen (nog), maar we zitten ook nog niet echt in een griepepidemie. Het nadeel is dat het heel eenvoudig is om de hele groep te 'controleren' zonder daadwerkelijk te hoeven handhaven, dat laat je namelijk over aan uitbaters.
pi_202189679
Is er iemand die obv de aanwezige cijfers kan uitrekenen hoeveel ziekenhuisopnames we zouden hebben bij 95% vaccinatiegraad?
pi_202189683
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:23 schreef Spablauw214 het volgende: [..] Hugo is niet vies van een vals dilemma op z’n tijd. Remember “jij wil toch ook niet dat oma dood gaat?”
Ik vind hem maar een vervelend arrogant belerend ondertoontje hebben. Het volk is dom en moet dan wat hij zegt anders wordt hij geďrriteerd en boos. Gaat hij zelf weer eens de mist in dan erkent hij dat niet.

Komt een beetje als een gaslightende narcist over zo. Maar ben sowieso skeptisch over politici die een opvallend uiterlijk kenmerk willen hebben.
  maandag 15 november 2021 @ 16:48:45 #9
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_202189690
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:48 schreef Spablauw214 het volgende:
Is er iemand die obv de aanwezige cijfers kan uitrekenen hoeveel ziekenhuisopnames we zouden hebben bij 95% vaccinatiegraad?
Honderduizendmiljard
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_202189701
quote:
9s.gif Op maandag 15 november 2021 16:43 schreef OProg het volgende:

[..]
De mogelijkheid is er, dus wordt die gebruikt.

Maar:
1. het is verkocht als enkel voor corona
2. Je moest je mond houden en was een wappie als je zei dat het voor andere ziektes ook wel eens kont gaan gebeuren.

Naďef volk wat zich altijd met een kluitje in het riet laat sturen door politici. Zeker in periodes als nu.
1947-2016
  maandag 15 november 2021 @ 16:49:53 #11
14505 OProg
A Life in Music
pi_202189706
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:47 schreef chratnox het volgende:

[..]
Vandaar ook dat ik telkens zei dat de coronapas de deur opent voor veel repressie. Niet volledig gevaccineerd als je niet Janssen + Pfizer hebt. Niet volledig gevaccineerd als je geen AZ + Pfizer hebt, of 3x Pfizer.

Dat kunnen ze zelfs heel makkelijk doen, gewoon zeggen dat je meest recente vaccinatie minder dan 365 (of 180) dagen geleden mag zijn en je bent klaar.

Griepvaccinatie zal denk ik niet snel toegevoegd worden, tenzij er een groot pleidooi op komt vanuit de maatschappij/ziekenhuizen. Die zie ik voor dit jaar niet echt komen (nog), maar we zitten ook nog niet echt in een griepepidemie. Het nadeel is dat het heel eenvoudig is om de hele groep te 'controleren' zonder daadwerkelijk te hoeven handhaven, dat laat je namelijk over aan uitbaters.
Hier zeg je het al. Dan gaan die ook ineens mee in de testen, gaan we ook dagelijks melden hoe ver het verspreid is en dat we het in moeten dammen. En dan kan het vrij snel in de app komen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_202189712
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:47 schreef tesssssssss het volgende:

@:G maatregel stap voor stap dichterbij, kabinet moet nu op zoek naar draagvlak.
Als je het zo leest, dan lijkt het OMT advies slechts voor de vorm te zijn gevraagd. Alles staat al in de steigers.
pi_202189719
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:47 schreef tesssssssss het volgende:

@:G maatregel stap voor stap dichterbij, kabinet moet nu op zoek naar draagvlak.
Zo'n mooi fototje er ook weer bij van onder af. Alsof hij machtig en groot moet zijn.
1947-2016
pi_202189731
quote:
Uit mijn hoofd even: 1% van de besmettingen leidt tot ziekenhuisopname, 10% daarvan leidt tot IC opname.

95% vaccinatiegraad onder 12+ is ongeveer 13,7 miljoen mensen die gevaccineerd zijn (totale populatie zo'n 14,5 miljoen mensen). Dan houdt dat in dat je ~800k mensen hebt die niet gevaccineerd zijn.

Als je alleen rekening houdt met die groep mensen zou je het hebben over 8000 ziekenhuisopnames en 800 IC opnames. Het hangt heel sterk af of die groep ongevaccineerden homogeen verdeeld is.
  maandag 15 november 2021 @ 16:52:11 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202189736
quote:
Teveel

Groetjes, de zorg
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_202189747
quote:
9s.gif Op maandag 15 november 2021 16:49 schreef OProg het volgende:

[..]
Hier zeg je het al. Dan gaan die ook ineens mee in de testen, gaan we ook dagelijks melden hoe ver het verspreid is en dat we het in moeten dammen. En dan kan het vrij snel in de app komen.
Nu je het zegt, de verzoeken liggen al bij de GGD om voor de infectiemonitor ook in kaart te krijgen hoeveel Influenza er rondgaat.
pi_202189752
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zo'n mooi fototje er ook weer bij van onder af. Alsof hij machtig en groot moet zijn.
Ik ben er al eens op gaan letten toen er in een van de vorige topics een opmerking over werd gemaakt (of was jij dat ook?) en verdomd, het is echt zo. :')
  maandag 15 november 2021 @ 16:52:51 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_202189753
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 16:52 schreef Molo het volgende:

[..]
Teveel

Groetjes, de zorg
:D
_O-
  maandag 15 november 2021 @ 16:53:08 #19
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202189759
Heel dat 2G gaat geen zak uitmaken

We zijn verneukt met deze aanpak

Compleet
pi_202189771
Stop dit toneelstuk. Voer een vaccinatieplicht in, dan hoef je ook niet te gaan lopen kloten met een tweedeling of passen.

Ik vind het in de basis ook onwenselijk maar als het alternatief bestaat uit jarenlang vrijheidsbeperkende maatregelen voor de hele samenleving, vind ik dat we die plicht serieus moeten overwegen.
pi_202189777
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:50 schreef maan_man het volgende:

[..]
Als je het zo leest, dan lijkt het OMT advies slechts voor de vorm te zijn gevraagd. Alles staat al in de steigers.
Tuurlijk. hugo wil het al een tijdje. Heeft alleen gewacht op een besmettingsgolf.
Niet voor niets dat Mona Keijzer het er al over had.
1947-2016
pi_202189780
2G wordt een doos van Pandora, ben ik bang voor. Als (en die kans zit er dik) dat gedrocht voor langere tijd blijft gaat er meer mee gedaan worden, en als er meer mee gedaan wordt hebben we definitief afscheid genomen van het perspectief op een vrije samenleving.
pi_202189781
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 16:53 schreef Molo het volgende:

Compleet
Ik maak me meer zorgen om 2g+. Dat is voor mij echt een grens.
Zonder wrijving geen glans
pi_202189782
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:51 schreef chratnox het volgende:

[..]
Uit mijn hoofd even: 1% van de besmettingen leidt tot ziekenhuisopname, 10% daarvan leidt tot IC opname.

95% vaccinatiegraad onder 12+ is ongeveer 13,7 miljoen mensen die gevaccineerd zijn (totale populatie zo'n 14,5 miljoen mensen). Dan houdt dat in dat je ~800k mensen hebt die niet gevaccineerd zijn.

Als je alleen rekening houdt met die groep mensen zou je het hebben over 8000 ziekenhuisopnames en 800 IC opnames. Het hangt heel sterk af of die groep ongevaccineerden homogeen verdeeld is.
Meh, alsnog teveel. Maar dan had je wel met veel minder maatregelen af gekund.
  maandag 15 november 2021 @ 16:54:53 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202189784
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:52 schreef chratnox het volgende:

[..]
Nu je het zegt, de verzoeken liggen al bij de GGD om voor de infectiemonitor ook in kaart te krijgen hoeveel Influenza er rondgaat.
Dat is 'op zich' geen gek iets als het gaat om publieke gezondheidszorg en zorgcapaciteit.

Dat alles wat je nu aan elkaar knutselt net zo verneukt gaat worden ten nadele van de gemiddelde burger in de toekomst is dan weer een ander punt
pi_202189787
quote:

Compleet
niet tegen corona, helpt wel goed voor controle van de bevolking. of mag dat niet gezegd worden?
Plaats hier uw advertentie
  maandag 15 november 2021 @ 16:55:49 #27
3542 Gia
User under construction
pi_202189790
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:47 schreef chratnox het volgende:

De huidige maatregelen helpen ook tegen de verspreiding van de griep.

(Krijg woensdag de jaarlijkse vaccinatie)
pi_202189792
quote:

Compleet
Het irritante is dat het falen van 2g leidt tot een oplossing van meer 2g en controle nodig.
Dan maar avondklok en op straat controleren, want ze willen niet luisteren!
pi_202189794
quote:
15s.gif Op maandag 15 november 2021 16:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
2G wordt een doos van Pandora, ben ik bang voor. Als (en die kans zit er dik) dat gedrocht voor langere tijd blijft gaat er meer mee gedaan worden, en als er meer mee gedaan wordt hebben we definitief afscheid genomen van het perspectief op een vrije samenleving.
De hele coronapas is een doos van pandora. Toegang tot de maatschappij op basis van een vinkje dat de overheid voor je zet, op het moment dat ze die willen zetten.

Het is niet voor niets dat er veel gesproken wordt over een sociaal kredietsysteem. Ook al is dit het niet, het is veel te eenvoudig dit daarvoor te gebruiken.
pi_202189795
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:54 schreef Haags het volgende:

[..]
Wat is 2G+?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_202189798
quote:

Compleet
NL naar de klote?
pi_202189801
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:56 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Wat is 2G+?
Gevaccineerd/genezen + getest.
Zonder wrijving geen glans
pi_202189802
quote:
15s.gif Op maandag 15 november 2021 16:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Daar ga ik ook vanuit.
Het geeft de politiek veel te veel mogelijkheden tot een specifiek repressiemiddel.

En reken maar, het gaat gebruikt worden als het er is.
1947-2016
pi_202189806
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:53 schreef Spablauw214 het volgende:
Stop dit toneelstuk. Voer een vaccinatieplicht in, dan hoef je ook niet te gaan lopen kloten met een tweedeling of passen.

Ik vind het in de basis ook onwenselijk maar als het alternatief bestaat uit jarenlang vrijheidsbeperkende maatregelen voor de hele samenleving, vind ik dat we die plicht serieus moeten overwegen.
Ik moet het eerlijk gezegd nog maar zien of het nou echt gaat helpen als iedereen gevaccineerd is. Ik heb toch het idee dat het zelfs dan gewoon nog rondgaat en dat we onze regering kennende alsnog genoeg opnames hebben om maatregelen om de oren te krijgen.
pi_202189807
quote:
Eens, dat voelde met de avondklok ook zo en nu nog erger.
2g moet er nooit komen.
  maandag 15 november 2021 @ 16:57:12 #36
131800 Tarado
capô de fusca
pi_202189810
quote:

denk dat het ook beter is, die 2G gaat wel heel ver om daarmee te kunnen stellen dat er geen plicht is
pi_202189813
quote:

Dat mag niet want we zijn zogenaamd een beschaafd land _O-
Net zo lang chanteren en onder druk zetten tot je er aan toegeeft kan daarentegen wel.
Plaats hier uw advertentie
pi_202189817
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, maar dat is direct ook een risico. Hoe langer influenza weg is uit de samenleving hoe slechter de immuniteit in de samenleving is. Hoe langer het duurt voor dat terugkomt hoe slechter we af kunnen zijn. Het RS virus wat afgelopen voorjaar ineens buiten zijn seizoen rondging was daar al een indicatie van.

Wat loopt die vaccinatie ver uiteen trouwens, ik heb mijne al meer dan een maand geleden gehad bij de huisarts.
pi_202189823
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:56 schreef Haags het volgende:

[..]
Ak die sectoren moeten er ook gewoon niet aan mee werken dan.
  maandag 15 november 2021 @ 16:59:08 #40
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202189831
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:54 schreef Haags het volgende:

[..]
Yep, mee eens

En ook dat gaat niet genoeg helpen :')
pi_202189835
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:57 schreef Tarado het volgende:

[..]
denk dat het ook beter is, die 2G gaat wel heel ver om daarmee te kunnen stellen dat er geen plicht is
Maar het verplichte vaccinatie ben je wel van die tweedeling af, er is immers geen keus. En die pas kan echt naar uitpakken. Misschien dan beter om nu de pijn te nemen en een plicht in te stellen. Dan kan die QR bij het vuilnis.
pi_202189836
quote:

Mee eens. Een van mijn bezwaren tegen die coronapas is ook dat je de problemen lekker over de schutting gooit. Lotte van 16 die frietbakker is bij de gele M en nu boze QR-weigeraars te woord mag gaan staan. Gerrit van 75 die al jaren complexbeheerder is bij zijn club waar hij al 70 jaar komt die boze voetballers de toegang tot de kleedkamer moet ontzeggen. Dat is een probleem. Het zorgt voor spanningen en onveiligheid.

De overheid moet daarin gewoon zijn taak pakken.
zie email 27 oktober
pi_202189837
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:55 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
niet tegen corona, helpt wel goed voor controle van de bevolking. of mag dat niet gezegd worden?
Tuurlijk wel.
Het is de ultieme tool voor een maakbare samenleving waarin iedereen exact gaat doen wat de overheid opdraagt. Van vaccinatie tot uitstoot, tot wat je eet en doet.
Alles kan gekoppeld worden met je staatsnummer en digID. Zeg maar dag met je vrijheid.

Maar dat mag je niet zeggen, want dan ben je een complotwappie.
1947-2016
pi_202189839
Goh, bijzonder hoor. Van de 14 cliënten die ik heb, zijn er nu twee volledig gevaccineerde gezinnen allemaal besmet geraakt. Echt, die prik werkt goed!
  maandag 15 november 2021 @ 17:00:17 #45
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202189853
quote:

[..]

Dood gaan helpt ook tegen ziek worden

Vind ik ook geen acceptabel pad. Net als continu maatregelen tegen iets als corona
pi_202189859
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:56 schreef chratnox het volgende:

[..]
De hele coronapas is een doos van pandora. Toegang tot de maatschappij op basis van een vinkje dat de overheid voor je zet, op het moment dat ze die willen zetten.

Het is niet voor niets dat er veel gesproken wordt over een sociaal kredietsysteem. Ook al is dit het niet, het is veel te eenvoudig dit daarvoor te gebruiken.
De mogelijkheid is geschapen....
1947-2016
  maandag 15 november 2021 @ 17:01:10 #47
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202189864
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:56 schreef Haags het volgende:

[..]
Is daar al sprake van dan? _O-

Dan stel ik 2G++ voor. Gevaccineerd, getest én 7 dagen in volledige quarantaine. Dan mag je ergens naar binnen.
pi_202189867
quote:

[..]

Dat is ook gezegd door de virologen. In combi met 'misschien moeten we de maatregelen wel ieder jaar doen'.

Say whut?
1947-2016
  maandag 15 november 2021 @ 17:01:26 #49
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_202189870
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:56 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je krijgt steeds meer sympathie voor toko's die de QR niet controleren.
  maandag 15 november 2021 @ 17:01:38 #50
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202189873
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 16:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Mee eens. Een van mijn bezwaren tegen die coronapas is ook dat je de problemen lekker over de schutting gooit. Lotte van 16 die frietbakker is bij de gele M en nu boze QR-weigeraars te woord mag gaan staan. Gerrit van 75 die al jaren complexbeheerder is bij zijn club waar hij al 70 jaar komt die boze voetballers de toegang tot de kleedkamer moet ontzeggen. Dat is een probleem. Het zorgt voor spanningen en onveiligheid.

De overheid moet daarin gewoon zijn taak pakken.
Als ze íets al bijna twee jaar expliciet niét doen, is het wel de taak van de overheid goed uitoefenen :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')