abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:56:19 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_202105193

De Rijdende Rechter is een Nederlands televisieprogramma van de NCRV, bedacht door Erik Latour. In het televisieprogramma, dat sinds 1995 wordt uitgezonden, kunnen mensen en organisaties geschillen voorleggen aan een rechter die een bindende uitspraak doet.

Bij De Rijdende Rechter wordt niet officieel recht gesproken. Beide partijen tekenen een contract waarin zij aangeven akkoord te gaan met de uitspraak van een bindend adviseur. Voorheen was dit Mr. Frank Visser, die in 2016 werd vervangen door Mr. John Reid, werkzaam als kantonrechter in Alkmaar.

Veel van de voorgelegde geschillen zijn hoog opgelopen burenruzies die vaak betrekking hebben op geluidsoverlast, bomen die te dicht op de erfgrens staan, bomen die overlast veroorzaken door vallende bladeren en vruchten, schuttingen, schuurtjes en garages die niet precies op de erfgrens staan en blokkade/misbruik van het recht van overpad. Ook consumentenrecht komt vaak aan de orde.

John Reid brengt een bezoek aan de betreffende locatie en houdt een hoorzitting in een nabijgelegen wijkcentrum of buurthuis. Vaak heeft hij een deskundige uitgenodigd (bijv. een medewerker van het kadaster). De uitspraak volgt later in de studio.

Het programma wordt gepresenteerd door Jetske van den Elsen en wordt geproduceerd door IdtV.



De Rijdende Rechter wordt elke woensdag uitgezonden om 21.30 uur op Nederland 1

De site van De Rijdende Rechter, met alle afleveringen en informatie over het programma.

Topicreeks
John Reid is tegenwoordig de rijdende rechter. Alleen wel matig van zijn uitspraak; "en zo zit het". "Echter" is echter niet verloren gegaan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:58:44 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_202105231
Jammer dat Akbaba niet alles gewonnen heeft.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_202105331
Ja zeg. Sympathieke gast.
En de overige 25 bewoners hebben niet geklaagd!?

Trouwens beits eraf spuiten?
pi_202105378
Ik vond de schoonmaker juist onsympathiek. Hij noemde de overeenkomst ontbinden door mevrouw ook steeds een "bedreiging". Bedreigen is roepen "ik ga je slaan" of "ik doe je wat aan". Hij was het ook al niet eens met de manier waarop de vrouw vervolgens met hem in contact bleef (met e-mails). Een geschil oplossen per e-mail is juist heel verstandig (want alles zwart op wit) en de schoonmaker was meer het type van "we praten er wel even over" en “ik ben niet van het juridische”. Dan zou hij aan mij ook een slechte hebben, want zo zit de wereld niet in elkaar. We staan niet op de markt.

Mevrouw had gewoon een punt: de schoonmaker heeft haar net gebeitste kozijnen beschadigd tijdens de reinigingswerkzaamheden van de gevel en deze schade moet de schoonmaker daarom vergoeden. Dat de schoonmaker vervolgens wel even iemand langs stuurde die er een kwastje overheen haalt is natuurlijk geen oplossing. Schilderen is ten eerste een vak apart en ten tweede kun je beits niet zomaar aanbrengen of bijwerken op beschadigd en verweerd hout. Dat moet helemaal kaal en ontweerd worden voordat je meerdere lagen beits kunt aanbrengen. Dat zijn dove broertje niet goed gebeitst had bleek ook wel uit de hechtproef van de deskundige. Terecht dus dat mevrouw niet akkoord ging met de "oplossing" van de schoonmaker. Ik laat ook geen beun de Haas aan mijn woning prutsen.

De schoonmaker ontkende ook nog eens dat hij de schade aan de kozijnen had veroorzaakt, terwijl de feiten en deskundigen hem tegenspraken. Daarmee loog hij (doelbewust) om zijn gelijk te halen en is hij onsympathiek en niet mevrouw. Terecht dus dat mevrouw de factuur (nog) niet betaald had.

Dat de ramen niet beschadigd waren met / door het impregneermiddel van de gevel maar door een reinigingsactie van mevrouw zelf staat hier helemaal los van. Haar bewering dat de ramen vies waren van de impregneerklus van de schoonmaker is daarom ook ontkracht.
pi_202105435
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:07 schreef AnneX het volgende:
Ja zeg. Sympathieke gast.
En de overige 25 bewoners hebben niet geklaagd!?

Trouwens beits eraf spuiten?
Dat andere bewoners niet geklaagd hebben kan 3 dingen betekenen: of die zijn niet / minder kritisch (ik ken genoeg mensen die het niet zo nauw nemen met de staat van de verf op de kozijnen. Als ze rot zijn beunen ze er plastic kozijnen in en is het weer goed) of de schoonmaker kwam er bij mevrouw achter dat hij verkeerd te werk ging en heeft zijn werkwijze bij de overige woningen aangepast of die zijn akkoord gegaan met de prutsoplossing die hij mevrouw ook aanbood. De schoonmaker zal ook niet snel zeggen dat de andere bewoners ook geklaagd hadden of dat hij anders wel regelmatig klachten krijgt.

En ja: verf (of beits) spuit je met 120 bar (ter vergelijking: uit de kraan komt 2 - 2,5 bar) uit de hogedrukspuit zo van je hout af. De algen gaan er immers ook mee van je stenen terras. Verf is niet bedoeld om hout te beschermen tegen een 120 bar waterstraal, maar tegen zon, regen en vochtinwerking wat voortkomt uit het weer.

Beits is ook een stuk kwetsbaarder dan verf, dus dat spuit je er nog makkelijker van af. Beits heeft een onderhoudsinterval van slechts enkele jaren, terwijl een kwaliteitsverf tot wel 10 jaar mee kan. Daarnaast blijf je smeren met beits (lekker dun spul) en lijkt de pot maar niet leeg te raken. Dat zegt ook al iets over de duurzaamheid van het spul: je brengt veel minder laagdikte (en daarmee bescherming) aan dan bij een normaal verfsysteem van 2 lagen grondverf en minimaal 2 lagen lak wat per laag veel meer dikte heeft. Beits (en tuinhuizenbeits al helemaal) wordt niet voor niets een duurbetaald afvalproduct genoemd.

[ Bericht 13% gewijzigd door JanGroen op 09-11-2021 23:27:10 ]
  dinsdag 9 november 2021 @ 23:38:02 #6
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_202105571
Ik zou niet bij mevrouw in relatietherapie gaan.

quote:
Zijn er bepaalde thema's waar jullie samen niet uit lijken te komen?

* Jullie zijn vastgelopen in bepaalde
reactie-patronen...

* Het lukt jullie niet meer om tot de ander door te
dringen omdat jullie beiden een andere taal lijken
te spreken...

* Jullie hebben beiden het gevoel in de steek
gelaten en/of niet gezien en gehoord te worden...

* Jullie voelen je gekwetst, gefrustreerd,
machteloos, eenzaam of boos door dingen die de
ander (jou aan)gedaan heeft, doet of juist niet
doet...

* Er spelen gevoelens van onder druk gezet of
beperkt te worden en onvrij te zijn binnen de
relatie...

* Jullie voelen je teleurgesteld, gedesillusioneerd en verbitterd over de relatie...

* Jullie merken dat jullie je, bij wijze van zelfbescherming, steeds meer afsluiten voor de ander...

Ik vrees dat haar oplossing is om de relatie meteen te ontbinden.

Kinderachtig, ik geef het toe, maar ze kwam echt niet sympathiek over in deze zaak.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_202105735
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:38 schreef livelink het volgende:
Ik zou niet bij mevrouw in relatietherapie gaan.
[..]
Ik vrees dat haar oplossing is om de relatie meteen te ontbinden.

Kinderachtig, ik geef het toe, maar ze kwam echt niet sympathiek over in deze zaak.
Vond het ook een onsympathiek mens.
pi_202105868
Wat mij een beetje verbaasde is dat mevrouw überhaupt partij was in deze zaak. Je zou denken dat het onderhoud aan de gevel een zaak van de VvE is - niet van een individuele appartementsbewoner. Kennelijk hebben alle 25 eigenaren echter afzonderlijk een opdracht verstrekt.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2021 00:40:57 ]
pi_202107550
Mevrouw kwam onsympathiek over, maar ze had wel gelijk. Meneer leek mij wel sympathiek, maar stelde zich volstrekt onzakelijk op. Terecht dat hij grotendeels de zaak verloren heeft.

Ik ben wel benieuwd wat die totale spuitklus nu kostte, waar die 2400 euro op in mindering wordt gebracht.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  woensdag 10 november 2021 @ 10:06:43 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_202108010
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 09:24 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Mevrouw kwam onsympathiek over, maar ze had wel gelijk. Meneer leek mij wel sympathiek, maar stelde zich volstrekt onzakelijk op. Terecht dat hij grotendeels de zaak verloren heeft.

Ik ben wel benieuwd wat die totale spuitklus nu kostte, waar die 2400 euro op in mindering wordt gebracht.
Mevrouw had deels gelijk. Mijn gevoel na dit soort zaken is dat de wereld weer wat onvriendelijker is geworden. Verliezer gaat zich voortaan harder en zakelijker opstellen met overal verwijzing naar de algemene voorwaarden en geen coulance meer. Alles in me zegt dat deze zaak met een andere opstelling van mevrouw zonder rechtszaak opgelost had kunnen worden. Maar ja, bewijzen kan ik dat niet.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_202113771
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 10:06 schreef livelink het volgende:

[..]
Mevrouw had deels gelijk. Mijn gevoel na dit soort zaken is dat de wereld weer wat onvriendelijker is geworden. Verliezer gaat zich voortaan harder en zakelijker opstellen met overal verwijzing naar de algemene voorwaarden en geen coulance meer. Alles in me zegt dat deze zaak met een andere opstelling van mevrouw zonder rechtszaak opgelost had kunnen worden. Maar ja, bewijzen kan ik dat niet.
Maar verwijzen naar de algemene voorwaarden deed hij nu ook al, dus dat is niets nieuws.Dat hij de door hemzelf beschadigde kozijnen "uit coulance" opnieuw had gebeitst had weinig met coulance te maken, want zijn bedrijf was zelf verantwoordelijk voor de schade, en bovendien was zijn herstelwerk van bedroevende kwaliteit.

Hij had zich zeker niet harder hoeven opstellen, maar wel wat zakelijker en professioneler.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  woensdag 10 november 2021 @ 17:22:39 #12
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_202114192
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 16:47 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Maar verwijzen naar de algemene voorwaarden deed hij nu ook al, dus dat is niets nieuws.Dat hij de door hemzelf beschadigde kozijnen "uit coulance" opnieuw had gebeitst had weinig met coulance te maken, want zijn bedrijf was zelf verantwoordelijk voor de schade, en bovendien was zijn herstelwerk van bedroevende kwaliteit.

Hij had zich zeker niet harder hoeven opstellen, maar wel wat zakelijker en professioneler.
Nee, hij had volgens mij de kozijnen helemaal niet hoeven te herstellen als hij op de juiste manier naar de algemene voorwaarden had verwezen. Zij had dat volgens de voorwaarden moeten afdekken. En hij had zelfs niet aan de klus moeten beginnen voordat hij haar daar nog extra op had gewezen zelfs.

Maar de algemene voorwaarden werd niet naar verwezen in de offerte en in de mails en stonden alleen op zijn website vermeld. Dat was te weinig. Zo heb ik de uitspraak tenminste begrepen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_202114798
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:39 schreef Sodemieters het volgende:
Wat mij een beetje verbaasde is dat mevrouw überhaupt partij was in deze zaak. Je zou denken dat het onderhoud aan de gevel een zaak van de VvE is - niet van een individuele appartementsbewoner. Kennelijk hebben alle 25 eigenaren echter afzonderlijk een opdracht verstrekt.
Ik zou niet weten waarom er een VVE in het spel moet zijn. Zijn gewoon rijtjeshuizen van het type drive in. Dus parkeren beneden en wonen daarboven.
pi_202115681
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 18:15 schreef JanGroen het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom er een VVE in het spel moet zijn. Zijn gewoon rijtjeshuizen van het type drive in. Dus parkeren beneden en wonen daarboven.
Nee tijdens het lokatiebezoek legt ze uit dat er twee units zijn, de middelste laag is van iemand anders.
speak only if it improves the silence.
pi_202115709
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 18:15 schreef JanGroen het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom er een VVE in het spel moet zijn. Zijn gewoon rijtjeshuizen van het type drive in. Dus parkeren beneden en wonen daarboven.
Nee, mevrouw gaf bij de bezichtiging aan dat de eerste verdieping wel van haar was, maar de tweede niet.
  woensdag 10 november 2021 @ 20:20:27 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_202116923
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 18:15 schreef JanGroen het volgende:

Ik zou niet weten waarom er een VVE in het spel moet zijn. Zijn gewoon rijtjeshuizen van het type drive in. Dus parkeren beneden en wonen daarboven.
Nee.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_202125724
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 17:22 schreef livelink het volgende:

[..]
Nee, hij had volgens mij de kozijnen helemaal niet hoeven te herstellen als hij op de juiste manier naar de algemene voorwaarden had verwezen. Zij had dat volgens de voorwaarden moeten afdekken. En hij had zelfs niet aan de klus moeten beginnen voordat hij haar daar nog extra op had gewezen zelfs.

Maar de algemene voorwaarden werd niet naar verwezen in de offerte en in de mails en stonden alleen op zijn website vermeld. Dat was te weinig. Zo heb ik de uitspraak tenminste begrepen.
Hij had gezegd dat de verwijzing naar de algemene voorwaarden niet in de PDF met de offerte stond, maar wel in de mails en ook op de site. Tijdens de zitting had hij ook al aan dat de schade mw. haar eigen schuld was omdat ze niet conform de AV alles had afgedekt. Maar dat was onvoldoende volgens de RR. Daardoor kon de schade hem toegerekend worden. Dus de verweerder had wel degelijk naar de AV verwezen, maar niet op de juiste manier.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kramerica-Industries op 11-11-2021 14:15:14 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_202129465
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 14:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Hij had gezegd dat de verwijzing naar de algemene voorwaarden niet in de PDF met de offerte stond, maar wel in de mails en ook op de site. Tijdens de zitting had hij ook al aan dat de schade mw. haar eigen schuld was omdat ze niet conform de AV alles had afgedekt. Maar dat was onvoldoende volgens de RR. Daardoor kon de schade hem toegerekend worden. Dus de verweerder had wel degelijk naar de AV verwezen, maar niet op de juiste manier.

Hij zei inderdaad dat-ie in z'n mails wel naar de AV verwijst, maar Reid zei in z'n uitspraak dat in de aangeleverde mails die verwijzing niet stond.
  dinsdag 16 november 2021 @ 12:07:54 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_202199956
Vanavond:

Meester John Reid constateert sinds vorig jaar een stijging van het aantal burenconflicten in De Rijdende Rechter. De reden? De lockdown. "We zitten nu zo dicht op elkaars lip, ik wist al: dat kan niet goed gaan. Er was het afgelopen jaar duidelijk meer burenleed, en dat zien we terug in de aanmeldingen."

Deze week is een kastanjeboom de reden dat buren elkaar in de haren vliegen. In de tuin van meneer Choukod staat een flinke kastanje, die niet van hem is maar van de woningbouw. Zijn buurman ondervindt last van de boom, vooral in het seizoen dat de bladeren vallen. Hij zou de kastanje daarom het liefst zien verdwijnen. Maar wie is er verantwoordelijk voor de boom en zijn blaadjes, en is de overlast ernstig genoeg dat de boom ervoor moet worden geveld?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 16 november 2021 @ 17:17:04 #20
3542 Gia
User under construction
pi_202204911
Vanavond weer overlast van vallende blaadjes. Kastanjeboom in tuin huurwoning.
  † In Memoriam † dinsdag 16 november 2021 @ 21:42:20 #21
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_202209675
upje
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  dinsdag 16 november 2021 @ 21:57:57 #22
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_202210065
:W
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  † In Memoriam † dinsdag 16 november 2021 @ 22:02:04 #23
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_202210193
Geen tijd gehad om NLs te leren :')
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_202210227
Schuttinkje is ook wel aan vervanging toe.
  † In Memoriam † dinsdag 16 november 2021 @ 22:04:11 #25
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_202210282
Gewoon omzagen en dan excuses aanbieden aan de gemeente *O*
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')