Jeetje, jeetje.
Laat ik maar meteen met een positieve noot beginnen: wat fijn om eindelijk groepsoptredens te zien. (Een willekeurige opmerking daarover is dat Hanne in een paar optredens niets zong in de eerste strofe, maar de kandidaat twee keer, en in een ander optreden dan weer niet.) En vooral: wat verrassend dat ik Julia deze keer voor het eerst ook echt goed vond. Ik wou dat ik dat ook over Amy kon zeggen, want ik begrijp absoluut waarom ze iets in haar zien, en ze lijken ook best goed overeen te komen -- maar Eyo is sowieso al een nummer met hl weinig om het lijf en daardoor kreeg zij, naar mijn gevoel, van alle kandidaten het minst te doen. En ook het minst om over te struikelen. Dus ik heb echt niks aan dat optreden gehad.
Ik snap ook alle kritiek op Luca, maar dit is ook de eerste keer dat ik "Drums Gaan Boem" een leuk nummer vond. Ik ben hem ook echt leuker gaan vinden, maar het bewijst voor mij dat dit format eigenlijk cht niet werkte. De jury bekritiseert openlijk de nummerkeuze, en Gordon bekritiseert de nummers zelf dan nog 'ns ook. Deze kandidaten hebben nu n keer een nummer met Hanne en Marthe mogen zingen (voor zover wij kunnen zien, I know) en krijgen NU pas, wanneer het om de laatste ZES gaat, te horen dat "het plaatje niet klopt". Dat wil je toch niet meer moeten zeggen op dat punt?
Wat er deze week over Remi gezegd werd, was meer op z'n plaats. Ik vond het wel leuk staan, maar ik stoorde me nu vooral aan z'n stem, die voor mij t veel domineerde, t aanwezig was. Natalia vond volgens mij dat zij hem droegen of optilden en nja, ik snap wat dat wil zeggen. In de samenzang hoor je hem heel hard, en als hij een fout maakt, dan zou je die ook heel erg horen. Sowieso vond ik z'n timbre helaas het grootste probleem - maar bon, Remi, Luca en Dirk, ook een blondje, een brunette en een rooie, dus doe maar M3. De M staat voor man.
Celester past qua stemkleur heel mooi. Qua haarkleur ook. Ik stoorde me deze keer vooral aan haar lichaamshouding. Nek vooruit, schouders vooruit, dat merk je minder als ze naast de andere twee staat, maar het solo-optreden was de eerste keer dat ik haar cht niet goed vond. Ik kan ook echt totaal niet zien wat ze denkt of wil. Dat ze zich wat wegcijfert, tot daar aan toe, maar haar mimiek nodigt me niet uit. Hanne heeft van die fonkelende ogen en een heel innemende glimlach, waarmee ze heel duidelijk maakt dat ze wt wat ze zingt, en dat contrast is heel groot als je dan Celester ziet met een zo-goed-als-dode blik.
Wie was er dan nog? Oh ja, Diede. Kijk, ze zingt goed, ze is effectief de meest consequente performer, ze is heel professioneel, maar ze is de voorbije weken hl sterk geweest in haar eentje. En dan zet je haar n week voor het einde voor de eerste keer samen met de andere twee en het klinkt nog steeds perfect, maar toch denk je, ah, misschien klopt hier iets niet. Ben ik de enige die het raar vindt, dat dat zo laat in de wedstrijd pas bekeken wordt??? En optreden, h. "Jij bent de bom" blijft wl gewoon een knaller.
Ik mis Lisa. Hoe gaat het eigenlijk met Lisa?