“ Sinds 2004 mag er door een wetswijziging enkel niet-anoniem worden gedoneerd.”quote:Op vrijdag 5 november 2021 08:12 schreef SuperNeger het volgende:
Dan kies je er toch voor om het anoniem te doen dat kan ook gewoon.
Staan ze in de rij TS om te vragen of je afwijking erfelijk is?quote:Op vrijdag 5 november 2021 07:54 schreef Atak het volgende:
Als een zaaddonorman in zo'n potje kwakt dan zit hij echt niet 23 jaar later te wachten dat zo'n teefje komt aankwakken. Misschien heeft hij al een familie of een vriendin en dat kom jij dan even verpesten. Die man laat wat DNA achter en zit nu met de gebakken peren.
https://www.volkskrant.nl(...)r-vader-is~bc7f6b66/
Dit.quote:Op vrijdag 5 november 2021 08:28 schreef Medusa666 het volgende:
Is toch zielig voor ze. Je hebt ook zaddonoren die zaad hebben gegeven en gezorgd hebben voor meer dan 100 kinderen
Maar waarom hadden ze hoge verwachtingen? Dat lijkt me een slechte insteek, als je daarmee op pad gaat.quote:Op vrijdag 5 november 2021 08:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit.
De dochters van een vriendin van me zijn op bezoek geweest bij de donor. Van te voren heel hoge verwachtingen maar ze vonden het maar een slapjanus van een kerel. De man was wel heel trots op de dertig plus kinderen die met zijn zaad verwekt waren maar had voor de rest weinig inhoud.
Toch was het bezoek voor die meiden best goed. Ze konden dat verlangen om hem te ontmoeten goed afsluiten zo.
Als je twintig bent en vrouw is de kans iets hoger dat je dingen romantiseert.quote:Op vrijdag 5 november 2021 08:35 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Maar waarom hadden ze hoge verwachtingen? Dat lijkt me een slechte insteek, als je daarmee op pad gaat.
Zit wel wat in ja. Niet voor niets maken ze dit soort zaken anoniem (destijds zie ik). En die man draagt zo bij aan de populatie en krijgt er nog wat geld voor (of niet soms?).quote:Op vrijdag 5 november 2021 07:54 schreef Atak het volgende:
Als een zaaddonorman in zo'n potje kwakt dan zit hij echt niet 23 jaar later te wachten dat zo'n teefje komt aankwakken. Misschien heeft hij al een familie of een vriendin en dat kom jij dan even verpesten. Die man laat wat DNA achter en zit nu met de gebakken peren.
Hadden zij verwacht dat die vader van hen hield ofzo dan?..quote:Op vrijdag 5 november 2021 08:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit.
De dochters van een vriendin van me zijn op bezoek geweest bij de donor. Van te voren heel hoge verwachtingen maar ze vonden het maar een slapjanus van een kerel. De man was wel heel trots op de dertig plus kinderen die met zijn zaad verwekt waren maar had voor de rest weinig inhoud.
Toch was het bezoek voor die meiden best goed. Ze konden dat verlangen om hem te ontmoeten goed afsluiten zo.
Ze hadden ws. verwacht dat hij rijk zou zijn. Dat bleek niet zo te zijn. Dus terleurgesteld. (mijn kijk op deze zaken)quote:Op vrijdag 5 november 2021 09:12 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Hadden zij verwacht dat die vader van hen hield ofzo dan?..
Heb jij wel eens een kinderfilm gezien of boek gelezen waarbij een kind met de niet onbekende ouder wordt herenigd? En dan heb ik het niet overquote:Op vrijdag 5 november 2021 09:12 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Hadden zij verwacht dat die vader van hen hield ofzo dan?..
Potentiële golddiggers dus die de deksel op hun neus kregen, net goed voor zequote:Op vrijdag 5 november 2021 09:22 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ze hadden ws. verwacht dat hij rijk zou zijn. Dat bleek niet zo te zijn. Dus terleurgesteld. (mijn kijk op deze zaken)
Zaad doneren/gedoneerd krijgen is populatiegewijs natuurlijk niet verantwoordelijk.
Groot gelijk.quote:Op vrijdag 5 november 2021 07:54 schreef Atak het volgende:
Vreemde kijk op de wereld heb je dan. Waarom zouden ze willen dat ie rijk is. Er zijn honderdduizend hantekeningen voor gezet dat je wettelijk geen enkele aanspraak mag maken en zelfs niet zomaar op eigen initiatief contact mag zoeken.quote:Op vrijdag 5 november 2021 09:22 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ze hadden ws. verwacht dat hij rijk zou zijn. Dat bleek niet zo te zijn. Dus terleurgesteld. (mijn kijk op deze zaken)
Zaad doneren/gedoneerd krijgen is populatiegewijs natuurlijk niet verantwoordelijk.
quote:Op vrijdag 5 november 2021 10:08 schreef KayaQ het volgende:
Als man heb je toch echt een verantwoordelijkheid over waar je je zaad allemaal inkwakt tijdens je leven. Als je niet gesteriliseerd bent en je spuit je zaad in allerlei vrouwen, of in buisjes die in vrouwen verdwijnen, dan weet je dat daar kinderen van kunnen komen.
Die kinderen zijn echte, volwaardige mensen net als jij en kunnen verwachtingen hebben, dat zou je als volwassen kerel moeten weten als je je zaad zo kwistig overal rondspuit.
Ik vind het naīef als je eerst (zogenaamd uit altruīsme, hahahahaha) zaad doneert om dan jaren later te doen alsof je er niks mee te maken hebt en je te gedragen als een giga oelewapper.
quote:Op vrijdag 5 november 2021 10:08 schreef KayaQ het volgende:
Als man heb je toch echt een verantwoordelijkheid over waar je je zaad allemaal inkwakt tijdens je leven. Als je niet gesteriliseerd bent en je spuit je zaad in allerlei vrouwen, of in buisjes die in vrouwen verdwijnen, dan weet je dat daar kinderen van kunnen komen.
Die kinderen zijn echte, volwaardige mensen net als jij en kunnen verwachtingen hebben, dat zou je als volwassen kerel moeten weten als je je zaad zo kwistig overal rondspuit.
Ik vind het naīef als je eerst (zogenaamd uit altruīsme, hahahahaha) zaad doneert om dan jaren later te doen alsof je er niks mee te maken hebt en je te gedragen als een giga oelewapper.
Heeft zo’n donor ook nog wat te zeggen over wat voor vrouwen zijn dna mogen gebruiken om een kind te krijgen?quote:Op vrijdag 5 november 2021 10:08 schreef KayaQ het volgende:
En vrouwen die met hun benen wijd gaan liggen en weten dat ze een kind met een onzichtbare vader op de wereld zetten zijn voor jouw niet toerekeningsvatbaar?quote:Op vrijdag 5 november 2021 10:08 schreef KayaQ het volgende:
Maar de wetgever heeft op een goed moment bepaald dat kinderen die er niet om gevraagd werden toch mogen weten wie de zaaddonor is. Contact opnemen mag alleen met wederzijdse toestemming en de kinderen kunnen geen enkele verdere claim op de donor doen.quote:Op vrijdag 5 november 2021 11:10 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]___!
Die mannen hebben anoniem zaad gedoneerd zodat vrouwen met een kinderwens geholpen konden worden.
Die vrouwen hebben het feit dat het zaad van een ANONIEME donor komt, geaccepteerd.
En daarmee gaan ze tegen de wens van de donor in, met als gevolg dat het aantal donoren een stuk minder is.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:21 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar de wetgever heeft op een goed moment bepaald dat kinderen die er niet om gevraagd werden toch mogen weten wie de zaaddonor is. Contact opnemen mag alleen met wederzijdse toestemming en de kinderen kunnen geen enkele verdere claim op de donor doen.
Maar ze mogen wel weten wie hun vader is als ze dat willen. En wat ik er van begrijp willen ze dat ongeveer allemaal.
Dat zal best maar je vorige post bevatte onwaarheden die ik even recht wou zetten.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:23 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
En daarmee gaan ze tegen de wens van de donor in, met als gevolg dat het aantal donoren een stuk minder is.
Mijn post bevatte geen onwaarheden, die wetgeving is pas na de donatie in gegaan, met als gevolg dat de anonieme donor niet meer anoniem kan zijn. De donor kan alleen anoniem blijven, als hij zwaarwegende redenen hiervoor kan overleggen.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat zal best maar je vorige post bevatte onwaarheden die ik even recht wou zetten.
Die nemen hun verantwoordelijkheid over het algemeen wel. Het kind kan er niks aan doen dat hij /zij op deze manier op de wereld wordt gezet. Het kind heeft er niet om gevraagd.quote:Op vrijdag 5 november 2021 11:34 schreef Werkman het volgende:
[..]
En vrouwen die met hun benen wijd gaan liggen en weten dat ze een kind met een onzichtbare vader op de wereld zetten zijn voor jouw niet toerekeningsvatbaar?
Nou en? Alleen maar beter toch? Wat mij betreft moet anoniem doneren overal ter wereld worden verbosden. Elk kind heeft het recht te weten van wie hij afstamt.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:23 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
En daarmee gaan ze tegen de wens van de donor in, met als gevolg dat het aantal donoren een stuk minder is.
En het kind?? Die is niks gevraagd en heeft geen enkele keuze gehad.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:35 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Mijn post bevatte geen onwaarheden, die wetgeving is pas na de donatie in gegaan, met als gevolg dat de anonieme donor niet meer anoniem kan zijn. De donor kan alleen anoniem blijven, als hij zwaarwegende redenen hiervoor kan overleggen.
Dus de donor heeft sperma gedoneerd, onder voorwaarde dat hij anoniem zou blijven. De moeder in kwestie is daarmee akkoord gegaan.
Hou toch op. Die donor heeft gedoneerd onder voorwaarde dat hij anoniem zou blijven. Klagen dat de donor anoniem wil blijven, aangezien dat is waar hij mee akkoord is gegaan, is wel zeer extreem naīefquote:Op vrijdag 5 november 2021 12:39 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Die nemen hun verantwoordelijkheid over het algemeen wel. Het kind kan er niks aan doen dat hij /zij op deze manier op de wereld wordt gezet. Het kind heeft er niet om gevraagd.
Als volwassene weet je dat er altijd een kind kan opdoemen als je voor eigen gewin je zaad afstaat. Wil je dat niet, dan moet je er niet aan beginnen.
Laat je steriliseren als je geen kind op de wereld wil zetten! Eerst je zaad geven en daarna klagen is echt gigantisch naīef. Het gaat wel om mensenlevens.
Die moet bij haar moeder klagen. Die moeder is akkoord gegaan met de voorwaarden. De donor had ook rechten. Ik vind het zeer verwerpelijk dat die rechten zomaar aan de kant zijn gegooid.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:41 schreef KayaQ het volgende:
[..]
En het kind?? Die is niks gevraagd en heeft geen enkele keuze gehad.
Waarom dat denigrerende 'moppie'? Je kunt een kind niet kwalijk nemen dat hij/zij benieuwd is en op zoek gaat naar zijn/haar roots.quote:Op vrijdag 5 november 2021 11:51 schreef Werkman het volgende:
Ik vraag me trouwens wel af wat dat moppie dan verwacht als ze het weet.
Lijkt me niet dat die donorvader onder een steen woont en dondersgoed weet dat ie gezicht wordt, dus dat ie zichzelf tot nu toe niet zelf bekend heeft gemaakt spreekt boekdelen. 🤔
Dus waar je eigenlijk op aanstuurt is dat je iemand opzoekt die zegt dat je op kan rotten.
Openbaarmaking van identiteit kan misschien dan wel afgedwongen worden maar verplichte omgang niet.
Er bestaat wel zoiets als een contactverbod maar van een contactverplichting heb ik nog nooit gehoord.
Als je je zaad doneert weet je dat dit altijd een staartje kan krijgen. Het gaat immers om levende wezens die je moedwillig op de wereld zet en daar de komende 100 jaar blijven. Al die tijd bestaat er de kans dat ze contact willen en dus contact met je opnemen.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:43 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Die moet bij haar moeder klagen. Die moeder is akkoord gegaan met de voorwaarden. De donor had ook rechten. Ik vind het zeer verwerpelijk dat die rechten zomaar aan de kant zijn gegooid.
Inderdaad. Punt blijft dat het gewoon wel gigantisch lastig is om voor een ongeboren kind te moeten beslissen of deze wel of niet zijn biologische vader mag kennen/opzoeken/identificeren.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:41 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Hou toch op. Die donor heeft gedoneerd onder voorwaarde dat hij anoniem zou blijven. Klagen dat de donor anoniem wil blijven, aangezien dat is waar hij mee akkoord is gegaan, is wel zeer extreem naīef
En voor eigen gewin? In Nederland krijg je geen cent als je sperma doneert.
In welke wereld leef jij waar DNA van iemand vrij beschikbaar is om te bekijken of hij je vader is?quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:46 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Als je je zaad doneert weet je dat dit altijd een staartje kan krijgen. Het gaat immers om levende wezens die je moedwillig op de wereld zet en daar de komende 100 jaar blijven. Al die tijd bestaat er de kans dat ze contact willen en dus contact met je opnemen.
Er bestaat al heel lang zoiets als DNA dus iedereen met een beetje verstand wist dat kinderen erachter konden komen wie hun vader is, nu of in de toekomst.
En die hele legers jonge wijven dan die op vakantie gaan om te feesten met liters drank, drugs en pilletjes en dan met een cadeautje thuis komen en zich dan niet eens meer de naam van de vader kunnen herinneren?quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:39 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Die nemen hun verantwoordelijkheid over het algemeen wel. Het kind kan er niks aan doen dat hij /zij op deze manier op de wereld wordt gezet. Het kind heeft er niet om gevraagd.
Als volwassene weet je dat er altijd een kind kan opdoemen als je voor eigen gewin je zaad afstaat. Wil je dat niet, dan moet je er niet aan beginnen.
Laat je steriliseren als je geen kind op de wereld wil zetten! Eerst je zaad geven en daarna klagen is echt gigantisch naīef. Het gaat wel om mensenlevens.
Blijft ook dat DNA iets is wat je van twee kanten moet vergelijken.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:49 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
In welke wereld leef jij waar DNA van iemand vrij beschikbaar is om te bekijken of hij je vader is?
Die moeder heeft willens en wetens gekozen voor deze ANONIEME donor, terwijl ze ook voor een donor had kunnen kiezen die niet anoniem wilde blijven.
Ik vind het echt heel bijzonder dat jij de schuld voor 100% bij de ANONIEME donor legt, en niet bij de moeder die bepaalde kenmerken van die ANONIEME donor belangrijker vond dan de kenmerken van de niet-anonieme donor. Kortom, de moeder vond haar eigen belang (betere kenmerken donor = grotere kans op een kind voorzien van goed erfelijk materiaal) belangrijker dan de potentiële wens van het te geboren kind om te weten wie zijn of haar vader is.
Ik begrijp het best.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:58 schreef Lenny77 het volgende:
Waarom hebben sommigen het hier over schuld, verantwoordelijkheid en hufters?
Iedereen kan toch gewoon begrijpen dat zo een kind op een bepaald moment wil weten waar hij zijn tekentalent of manier van lachen of timide trekjes van heeft? Zo een kind is niet op zoek naar een geldkraan. Ze willen gewoon wat van zichzelf herkennen in hun vader.
Het is idd wel wat klote dat je eerst anoniem meende te blijven en nu niet meer. Maar mij lijkt het dan dat zo een donor toch ooit wel beseft heeft dat dat kind ooit wel eens vragen zal gaan hebben en nieuwsgierig gaat worden.
Is dit zo een ramp? Je hoeft ze niet in huis te nemen, geen alimentatie te betalen, je hoeft geen dikke vriendjes te worden...
Waarom doneer je dan? Wil je zo graag je eigen genen over de wereld verspreiden zonder dat je er enige verantwoordelijkheid voor draagt?quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:41 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Hou toch op. Die donor heeft gedoneerd onder voorwaarde dat hij anoniem zou blijven. Klagen dat de donor anoniem wil blijven, aangezien dat is waar hij mee akkoord is gegaan, is wel zeer extreem naīef
En voor eigen gewin? In Nederland krijg je geen cent als je sperma doneert.
Dat lijkt me ook. Je moet wel heel naīef zijn om hierover niet na te denken voordat je je zaad doneert.quote:Op vrijdag 5 november 2021 12:58 schreef Lenny77 het volgende:
Waarom hebben sommigen het hier over schuld, verantwoordelijkheid en hufters?
Iedereen kan toch gewoon begrijpen dat zo een kind op een bepaald moment wil weten waar hij zijn tekentalent of manier van lachen of timide trekjes van heeft? Zo een kind is niet op zoek naar een geldkraan. Ze willen gewoon wat van zichzelf herkennen in hun vader.
Het is idd wel wat klote dat je eerst anoniem meende te blijven en nu niet meer. Maar mij lijkt het dan dat zo een donor toch ooit wel beseft heeft dat dat kind ooit wel eens vragen zal gaan hebben en nieuwsgierig gaat worden.
Is dit zo een ramp? Je hoeft ze niet in huis te nemen, geen alimentatie te betalen, je hoeft geen dikke vriendjes te worden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |