Well. Niemand heeft je gedwongen kinderen te nemenquote:Op donderdag 4 november 2021 11:18 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Haha yeah right, lekker met de kinderen thuis met bedroevend weer en daglicht van 08:30 - 17:00. Typisch gevalletje ik vind alles prima, zolang het mij niet raakt.
Ach ja, laten we het er op houden dat het gewoon een foutje van Tijn was om zoiets te opperen.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Well. Niemand heeft je gedwongen kinderen te nemen![]()
Ik was gisterenavond op het koor met zo'n kleine 30 personen in een ruimte waar geen anderhalve meter mogelijk is. Daar hoeft maar één iemand tussen te zitten met een besmetting en het breidt uit.quote:
Zou zeggen, test je vooral raak deze winter. Maar dan niet zeuren dat de besmettingen stijgen.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dit is niet echt een vraag zo hè? Je besluit het antwoord er al in.
Ik ben voor maatregelen, maar andere dan voorgesteld.
Ik ben voor een ruimer testbeleid en natuurlijk blijven stimuleren om te vaccineren.
Zeg het nogmaals. Op locaties met qr codes zijn het niet de ongevaccineerden die besmettingen veroorzaken. Het zijn de gevaccineerden die niet recent getest zijn die de besmettingen veroorzaken.
Ook bij plekken met veel kwetsbaren, zoals bv verzorgingshuizen, zou inzetten op recent getest voor verzorgenden en bezoekers het verstandigste zijn.
De combi vaccineer en test zou veel meer gemeengoed moeten zijn. Testen voorkomt uitbraken, vaccinatie voorkomt ernstige complicaties (en verlaagt de kans op besmetting).
Maar we moeten af van het idee dat als je gevaccineerd bent het dan klaar is, je veilig bent voor jezelf en je omgeving.
Dat getekend dus maatregelen voor iedereen, je gaat dit probleem er niet onder krijgen als je gevaccineerden niet meeneemt in het risico profiel. En daarin zou er een extra focus moeten liggen bij de risico groepen. Een gevaccineerde die besmettelijk is die bv in dat verzorgingstehuis komt kan een hele nare uitbraak veroorzaken. Omdat hij/zij zich begeeft onder mensen met onderliggend lijden die ook een milder verloop (dankzij vaccinatie) van COVID niet kunnen hebben.
Willen we dat die kwetsbaren zich vrij kunnen bewegen in de wereld dan moeten we ervoor zorgen de kans zo laag mogelijk te maken dat ze in contact komen met mensen die besmettelijk zijn. Vaccinatie is geen garantie. Testen is de enige weg om zekerheid te hebben. Iemand die aantoonbaar niet besmettelijk is op dat moment is geen risico, zo simpel is het.
Dit is niet makkelijk in te voeren, kost echt wel moeite. Maar is het waard. Als we dit doen een aantal maanden vermoed ik dat we COVID er aardig onder kunnen krijgen. Aanvaardbaar kunnen maken iig.
Op geen enkel moment doel ik op dit ipv vaccinatie, zonder vaccinatie werkt dit amper tot niet. Vaccinatie zorgt voor minder besmetting, milder verloop en minder lang besmettelijk zijn. Het is ronduit essentieel bij de aanpak.
Het is meer dat er nu teveel wordt gedaan alsof vaccinatie betekend dat het klaar is, dat daarmee aan alle verantwoordelijkheid voldaan is. En dat is niet zo.
Oh zeker, eens. Ik begreep niet helemaal waar dat vandaan kwam. Om die 300k besmettingen voor 400 ziekenhuisopnames even te kaderen, dan heb je in 6 dagen de hele populatie van 1.8 miljoen mensen die er nog over is besmet. Die 1,8 is inmiddels een stuk minder, dus laten we 't 1,1 of 1,2 miljoen maken. Dan heb je daar 4 dagen voor nodig. 4 dagen aan ongeremde besmettingen leidt dan tot totaal nog 1600 opnames op de verpleegafdelingen.quote:Op donderdag 4 november 2021 10:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
Als je zelf de nuance wil opzoeken moet je ook de nuance van zo'n OMT-voorspelling meenemen. De modelleurs van het RIVM/OMT rekenen scenario's door, zoveel hoef ik niet te vertellen lijkt me.
De 400+ opnames per dag is de bovengrens van een scenario waarbij het aantal contacten (zonder CTB) vanaf 1 november nog eens 30% stijgt.
Als je bedenkt dat we nu een R van ~1,3 hebben, betekent dit een R van (1,3 * 130% =) ~1,7.
We zitten nu rond de 8k besmettingen. Na 10 iteraties (~50 dagen) zit je dan eind van het jaar op 8k*1,7^10 = 1,6 miljoen besmettingen per dag.
Nu is deze berekening volledig uit de lucht gegrepen en veel te dik aangezet, maar het geeft aan dat je met 30% extra contacten behoorlijk snel behoorlijk veel meer besmettingen krijgt en je ruimschoots boven die 30 à 40k die jij noemt gaat komen. Zelfs als de R 1,3 blijft zitten we na 10 iteraties over de 100k besmettingen.
En dat is uiteraard een theoretische exercitie, want zo ver gaat men het in de praktijk nooit laten komen. Alleen daar is zo'n model niet voor bedoeld.
P.S. Als 400 besmettingen destijds corresponderen met 30k besmettingen heb je nu (uitgaande van 90% bescherming) dus rond de 300k besmettingen nodig voor hetzelfde aantal ziekenhuisopnames. De berekening hierboven laat zien dat je daar relatief snel aan komt als het reproductiegetal maar hoog genoeg is.
Je kan ook gevaccineerden besmetten hoor. En alhoewel vaccinatie meestal het ziekteverloop milder maakt is het geen garantie dat het geen ernstige gevolgen heeft.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik was gisterenavond op het koor met zo'n kleine 30 personen in een ruimte waar geen anderhalve meter mogelijk is. Daar hoeft maar één iemand tussen te zitten met een besmetting en het breidt uit.
Nu zijn wij allemaal gevaccineerd, dus zo'n ramp zal dat niet worden. Maar vanmiddag kan ik in de supermarkt weer ongevaccineerden besmetten.
De juf staat weer voor de klas, kan de kinderen besmetten, die ook nog even bij oma op bezoek gaan, die nog geen booster heeft gehad.
Het is echt geen grote stap voor de overheid om 'iedereen moet testen' in te voeren.
En iedereen pikt dat weer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom?quote:Op donderdag 4 november 2021 11:16 schreef DireStraits7 het volgende:
Om werkelijk te kunnen voldoen aan de vraag moet je de IC-capaciteit waarschijnlijk verdrie- of verviervoudigen. Dat lijkt me om tal van redenen onzinnig.
????quote:Op donderdag 4 november 2021 11:26 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Zou zeggen, test je vooral raak deze winter. Maar dan niet zeuren dat de besmettingen stijgen.
Nee, inderdaad. Laten we maar niet eens meer iets opzetten, want het is nu toch te laatquote:Op donderdag 4 november 2021 10:16 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Goh, en dat na bijna 2 jaar in deze ellende te zitten.
Stuk minder hè. Wanneer de portier aan het portieren is hoeft er bij de portier thuis niet geportierd te worden. Oftewel, je kunt met een stuk minder portieren afquote:Op donderdag 4 november 2021 10:32 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
That's the spirit!
Voor elke Nederlandse voordeur een portier met scanapparaat plaatsen!
Er zijn ongeveer 7 miljoen huishoudens, dus we hebben slechts 7 miljoen portieren nodig. Wie biedt zich alvast aan?
Klopt, toont alleen maar aan dat die QR-code nutteloos is. Want we staan schouder aan schouder te zingen. In de bar zaten zo'n 8 jongeren met de koppen bij elkaar aan een praattafel, in een andere hoek zaten zo'n 25 senioren aan 5 tafels te kaarten, ook dicht bij elkaar.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je kan ook gevaccineerden besmetten hoor. En alhoewel vaccinatie meestal het ziekteverloop milder maakt is het geen garantie dat het geen ernstige gevolgen heeft.
De kans dat je een gevaccineerde in dat koor, met direct en langduriger contact, besmet is groter dan dat je die ongevaccineerde in het voorbijgaan in de supermarkt besmet.
Waarom stijgen de besmettingen nu?quote:Op donderdag 4 november 2021 11:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
????
Euhm… als je getest bent en niet besmettelijk bent kan je niemand besmetten. Dus hoe stijgen de besmettingen dan?
Leg het eens uit, want er klopt iets niet aan je beredenering…
Let wel, ik ben voor vaccinatie naast testen.
En dat is de enige juiste oplossing. Ik denk dat het zelfs de oplossing is om alles open te houden. Toegang? Testen! Nu heb je een half systeem dat niet werkt, alsof je Windows Defender laat runnen en je elke dag torrents download.quote:Op donderdag 4 november 2021 09:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik sluit zelfs niet uit dat als het maximale uit de vaccinaties is gehaald we overgaan tot het testen van gevaccineerden.
De eerste rode vlag in die richting zou een aanpassing aan de QR app zijn, die meer vormen van controle, locatie en tracking mogelijk maakt.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee nee. Dit doe je met artificial intelligence, machine learning en een app. Dan komt het helemaal goed.
Dat is ook het mooie. En dan straks in de supermarkt - waar contact heel vluchtig is - lekker een mondkapje op.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, toont alleen maar aan dat die QR-code nutteloos is. Want we staan schouder aan schouder te zingen. In de bar zaten zo'n 8 jongeren met de koppen bij elkaar aan een praattafel, in een andere hoek zaten zo'n 25 senioren aan 5 tafels te kaarten, ook dicht bij elkaar.
Maar ach, ze hadden een groen vinkje!
Goed idee. Denk dat je daar de economie wel mee gaat redden.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:37 schreef Derrazi het volgende:
[..]
En dat is de enige juiste oplossing. Ik denk dat het zelfs de oplossing is om alles open te houden. Toegang? Testen! Nu heb je een half systeem dat niet werkt, alsof je Windows Defender laat runnen en je elke dag torrents download.
Precies. Daarom wmb TvT afschaffen en naar 2G, en dan eens kijken hoe dat gaat.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, toont alleen maar aan dat die QR-code nutteloos is. Want we staan schouder aan schouder te zingen. In de bar zaten zo'n 8 jongeren met de koppen bij elkaar aan een praattafel, in een andere hoek zaten zo'n 25 senioren aan 5 tafels te kaarten, ook dicht bij elkaar.
Maar ach, ze hadden een groen vinkje!
De enige 'echt' veilige manier is natuurlijk eigenlijk 1G, waarin iedereen getest is.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies. Daarom wmb TvT afschaffen en naar 2G, en dan eens kijken hoe dat gaat.
Rustig rustig. Mark en Hugo weten wat ze doen, die 2g systeem gaat er heus nog wel komen en als je niet akkoord bent met de boosters dan ben je niet welkom.quote:Op donderdag 4 november 2021 10:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
Kijk, met een 2G-principe had je de maatschappij draaiende kunnen houden, maar als ze daar nu al bewust niet voor kiezen zie ik ze dat de volgende keer ook niet doen. Nu koers je af op iets nog perspectieflozers.
Covid gaat ook niet meer weg, ook niet met constant iedereen de moeder testen.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
De enige 'echt' veilige manier is natuurlijk eigenlijk 1G, waarin iedereen getest is.
Ik zou er absoluut geen voorstander van zijn, maar 2G is vooral een manier om ongevaccineerden nog harder te dwingen zich te laten vaccineren.
Een gevaccineerde raakt minder snel besmet, maar als die eenmaal besmet is kan hij nog steeds andere gevaccineerden of ongevaccineerden besmetten. Het zal dan wellicht minder snel gaan, maar het zorgt er niet voor dat het weggaat.
Oftewel, het plan van @:Za was zo gek nog niet. Iedereen iedere dag voor ie naar buiten gaat testen en hop
I rest my case; er zijn werkelijk nu al mensen voorstander om iedereen dagelijks te testen.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:37 schreef Derrazi het volgende:
[..]
En dat is de enige juiste oplossing. Ik denk dat het zelfs de oplossing is om alles open te houden. Toegang? Testen! Nu heb je een half systeem dat niet werkt, alsof je Windows Defender laat runnen en je elke dag torrents download.
Verwacht je er veel effect van dan? Volgens mij beperk je dan alleen de verspreiding-snelheid iets omdat de 2G bezoekers het virus eerst weer mee naar buiten moeten nemen, maar via de resterende verspreiding onder gevaccineerden/herstelden bereik je alsnog de ongevaccineerden in de samenleving.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies. Daarom wmb TvT afschaffen en naar 2G, en dan eens kijken hoe dat gaat.
Vandaar ook dat ik er geen voorstander van benquote:Op donderdag 4 november 2021 11:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Covid gaat ook niet meer weg, ook niet met constant iedereen de moeder testen.
Komt dat serieus veel voorbij, dat mensen voorstander zijn om dagelijks te testen? Za roept het als proefballon, ik gaf 't net aan, vooral vanuit onhaalbaarheid. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er veel mensen zijn die er echt voorstander van zijn.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:45 schreef Gia het volgende:
[..]
I rest my case; er zijn werkelijk nu al mensen voorstander om iedereen dagelijks te testen.
Belachelijk!
Ben je er ook voorstander van dat mensen ontslagen worden als ze geen groen vinkje hebben?
Persoonlijk lopen wij geen risico, ik ben afgekeurd, manlief werkt thuis, maar serieus, dit gaat toch te ver!
Omdat de mensen die nu besmettelijk zijn én niet getest, niet in de cijfers voorkomen.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
????
Euhm… als je getest bent en niet besmettelijk bent kan je niemand besmetten. Dus hoe stijgen de besmettingen dan?
De enige “echte” veilige manier is volledige lockdown en iedereen in zijn huis opsluiten.quote:Op donderdag 4 november 2021 11:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
De enige 'echt' veilige manier is natuurlijk eigenlijk 1G, waarin iedereen getest is.
Ik zou er absoluut geen voorstander van zijn, maar 2G is vooral een manier om ongevaccineerden nog harder te dwingen zich te laten vaccineren.
Een gevaccineerde raakt minder snel besmet, maar als die eenmaal besmet is kan hij nog steeds andere gevaccineerden of ongevaccineerden besmetten. Het zal dan wellicht minder snel gaan, maar het zorgt er niet voor dat het weggaat.
Oftewel, het plan van @:Za was zo gek nog niet. Iedereen iedere dag voor ie naar buiten gaat testen en hop
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |