quote:Waterstofbus vat vlam in Doetinchem: ’Pas op voor explosies’
DOETINCHEM - De brandweer in Doetinchem is donderdagmiddag massaal uitgerukt vanwege een waterstofbus die in brand staat. Er is sprake van explosiegevaar. Hulpdiensten waarschuwen mensen om weg te blijven. Er is een NL-alert uitgegaan. Mensen in de buurt wordt verzocht ramen te sluiten.
Hulpdiensten zijn rond 14.15 uur gealarmeerd voor een brand aan de Industriestraat bij ov-bedrijf Arriva. Ter plaatse bleek een nieuwe bus op waterstof vlam te hebben gevat. De bus staat in een loods. De brand wordt van buiten af geblust. Af en toe klinken er zware dreunen.
Er komt veel rook vrij. De brandweer heeft opgeschaald naar GRIP 1, het hoogste alarmniveau. De omgeving is afgezet en mensen worden opgeroepen weg te blijven vanwege explosiegevaar. Voor zover bekend heeft iedereen de loods op tijd kunnen verlaten.
Bij het pand staan inmiddels ook twee ambulances. Zo’n twintig medewerkers van een naastgelegen meubelbedrijf zeggen tegen een verslaggever al enkele explosies te hebben gehoord. Het personeel moest onmiddelijk het pand verlaten. Ze maken zich zorgen omdat hun auto’s er nog staan.
De waterstofbus zou vanochtend net uit Polen zijn aangekomen in Doetinchem, als onderdeel van een grotere bestelling. Omstanders reageren onthutst. „Waterstof heeft absoluut de toekomst. Dit is geen reclame , zeker niet nu net vandaag de eerste bus is gearriveerd.”
Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat dat overdrukventiel aan de zijkant ipv aan de bovenkant van de bus zit. Je zou er net langs fietsen.quote:
Dan hoef je niet meer langs de kapper.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat dat overdrukventiel aan de zijkant ipv aan de bovenkant van de bus zit. Je zou er net langs fietsen.
Ik neem aan dat dit nog binnen de garantie valtquote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klinkt weer als een aanbestedingsproject waar de goedkoopste leverancier gewonnen heeft..
quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich is het maar opgeslagen met 350 bar druk, wat kan er misgaan
Hopelijkquote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit nog binnen de garantie valt
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie meer in elektrische bussen.
Ik ga niet beweren dat de huidige generatie accu's al perfect zijn maar waterstof zal dat sowieso nooit worden (omdat natuurkunde dat verhindert).
Waterstof kost alleen al 3x meer energie per kilometer, zonde.
Ruim 95% van alle waterstof wordt van aardgas gemaakt (steam reforming).
In feite rijden waterstofbussen (en auto's) dus op aardgas maar dan met een lager rendement en dus hogere uitstoot.
Een lijndienstbus rijdt zo'n 73.000km per jaar, dus zo'n 200km per dag.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.
In 4 minuten een volle accu.
Daarnaast is waterstofgas veel lastiger in bedwang te houden dan aardgas.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie meer in elektrische bussen.
Ik ga niet beweren dat de huidige generatie accu's al perfect zijn maar waterstof zal dat sowieso nooit worden (omdat natuurkunde dat verhindert).
Waterstof kost alleen al 3x meer energie per kilometer, zonde.
Ruim 95% van alle waterstof wordt van aardgas gemaakt (steam reforming).
In feite rijden waterstofbussen (en auto's) dus op aardgas maar dan met een lager rendement en dus hogere uitstoot.
Hartstikke mooi zo'n systeem alleen drie keer raden wie voor de kosten mag opdraaien.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.
In 4 minuten een volle accu.
Dieselbussen rijden op water?quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Hartstikke mooi zo'n systeem alleen drie keer raden wie voor de kosten mag opdraaien.
Als ik kijk naar de bussen in dit lijstje dan halen ze dit makkelijk:quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een lijndienstbus rijdt zo'n 73.000km per jaar, dus zo'n 200km per dag.
Op zich zal 300km range in de meeste gevallen dus al ruim voldoende zijn zonder ook maar 1x bij te laden.
De Tesla Semi kan zo'n 30 ton trekken met een range van 475 tot 800km, afhankelijk van de uitvoering.
Lijkt me haalbaar voor een bus.
Een liter diesel kost 1.50 dat is te overzien vergeleken met alle kosten die je hebt voor je een keer zo'n elektrisch wagenpark de weg op hebt.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dieselbussen rijden op water?
Zo'n diesel bus is ook ooit aangeschaft en moet ook ooit vervangen worden.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Een liter diesel kost 1.50 dat is te overzien vergeleken met alle kosten die je hebt voor je een keer zo'n elektrisch wagenpark de weg op hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |